380 411 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag undvek med vilje att nämna bastun och nämnde bara att laga mat (med plattor eller ugn).Fairlane skrev:
Teoretiskt rätt men jag föredrar 20 grader i hela huset framför 75 i bastun och kallare i övrigt. Har jag 75 i bastun och 20 i övrigt så går det givetvis mer energi. Å andra sidan ska väl temperaturen ner mot -20 eller under för att det ska bli så och det händer typ aldrig i Stockholm. Jag får väl tända en brasa den korta tiden.
Det ger lagom värme där du befinner dig normalt.🤓
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Korrekt, på andra sidan svarade du på ett inlägg med bastu och skrev inte vad som skulle med och inte. För övrigt kan jag grilla också och jag inte vill köra ugn och spis. Det vet väl alla att grillsäsongen startar 1/1 kl 00.00.00 och slutar 31/12 kl 23.59.59 😉D Dilato skrev:
Då tar jag någon av de andra bilarna...H hovapettson skrev:Nej, det är väl inte poängen. Men om bilen pajar så cyklar du till affären. Eller - egentligen: För att spara en kallstart på bilen så tar du hojen till affären. Ett litet omak, som det framstår först, men sedan ganska vettigt trots allt. Och lite frisk luft på köpet.
Det var väl tanken. (Vi är fantastiskt bortskämda. Det kan bli hårdare framöver.)
Eftersom den totala utdebiteringen inte får öka under en period så vore det bästa vi kunde göra vara att göra tvärtom, dvs samla och maxa våra uttag under kortare perioder, detta skulle ju tvinga fram en uppgradering, om det nu var så att näten är så svaga, nu är jag mer än övertygad om att detta inte skulle vara ett utbrett problem men någonstans hade de nog fått nån liten utbyggnad.Pajje113 skrev:
Det fattar väl jag med, men fråga var hur mycket du bedömmer att du sparar per månad.
Det är flera på forumet som beskriver hur de anpassar sin matlagning för minska på effekttoppen, och sånt orkar jag helt enkelt inte hålla på med. Att ladda elbilen på natten gör vi redan, men att hålla på att matcha när man ska duscha osv med övrig verksamhet, Nej tack.
Det får kosta vad det kostar
Lycka till, och återrapportera gärna. Är genuint nyfiken faktiskt.H hovapettson skrev:
Ett stort problem är dock att den faktor som har störst betydelse är vädret, och den kan vi inte påverka alls
Lite surt när man slitet arslet av sig och jämnar ut kurvan så den är rak som en strykbräda, men så blir det -20 den 29:en i ett par dagar, och även månaden efter är förstörd. Då har man å andra sidan fria toppar resten av månaden, vilket också är mycket märkligt hur de har utformat systemet. Man kan nästan tro att det främst är till för att öka intäkterna och inte att premiera att jämna ut sin effektförbrukning...
Nja, jag tror att de kör på en kompromiss för att det inte skall bli för liten påverkanPajje113 skrev:
Lycka till, och återrapportera gärna. Är genuint nyfiken faktiskt.
Ett stort problem är dock att den faktor som har störst betydelse är vädret, och den kan vi inte påverka alls
Lite surt när man slitet arslet av sig och jämnar ut kurvan så den är rak som en strykbräda, men så blir det -20 den 29:en i ett par dagar, och även månaden efter är förstörd. Då har man å andra sidan fria toppar resten av månaden, vilket också är mycket märkligt hur de har utformat systemet. Man kan nästan tro att det främst är till för att öka intäkterna och inte att premiera att jämna ut sin effektförbrukning...
- varje dygn räknas för sig, för då kommer folk inte att bry sig
och
- endast ett dygn påverkar, då kommer folk att ha svårt att skydda sig och inte bry sig
Lägger man det på snittet av några dygns topp, då kan man som kund fortfarande påverka.
Men vad vet jag?
Vi tvättar nästan enbart på billig tid.X xLnT skrev:
Dvs när spotpriset är nära noll.
Innan var det på natten men nu har det mer varit dagtid under en tid.
Men nu på hösten så är det billigt på helgerna.
Inatt gick tvättmaskinen mellan 03-05.
Om ca 3h kommer jag köra torktumlaren
Men det löser ju inte effekttopparna, tvättmaskinen är inte skurken. Den har bara med saken att göra om den kör samtidigt som en massa annat. Det räcker att du undviker att tvätta samtidigt som middagen lagas.A Alexn72 skrev:
Är det ett spotpris på el på några kronor per kw.Pajje113 skrev:
I vissa inlägg har folk beskrivet hur de numera börjar laga mat 1730-1830, just för att smeta ut spisen effekt på 2 timmar, börjar göra långkok 22.01 osv.
Nån ville ha en lampa som ändrade färg när effekten började bli hög osv.
Så Jo, många verkar dra det här betydligt längre än att sätta på diskmaskinen när man går och lägger sig.
Så tenderar matlagningen bli av enklare slag eller grillat på grillen utomhus.
Så istället för den klassiska "vad ska vi äta idag" så det är högt elpris ikväll ska vi köra hamburgare på grillen eller kycklingsallad?
Är det billig el så blir det gärna en hel kyckling i ugn med vitlöksbröd och ris.
Ingen av dessa alternativ är en " sämre middag" i mitt hushåll.
Står jag 07.55 med ett spotpris på 124öre och det 08.00 är 56öre så plockar jag ur diskmaskinen först innan jag startar tevatten.
Det är en så liten skillnad.
Men jag har inga diagnoser som hindrar mig från att vänta 5min och få annat gjort under tiden.
Är det stressigt på morgonen så kokas vattnet när det behövs.
Varför skulle man bry sig mindre om snittet räknades på hela månaden och inte två dagar?pacman42 skrev:
Nja, jag tror att de kör på en kompromiss för att det inte skall bli för liten påverkan
- varje dygn räknas för sig, för då kommer folk inte att bry sig
och
- endast ett dygn påverkar, då kommer folk att ha svårt att skydda sig och inte bry sig
Lägger man det på snittet av några dygns topp, då kan man som kund fortfarande påverka.
Men vad vet jag?
Om varje dygn påverkar så är det väl då som det mest gynnsamt att påverka sin förbrukning över tid, eller hur?
En enstaka topp kommer då inte att förstöra hela månaden, utan varje dag gör skillnad.
Jag hade kanske lagt lite tid på det om det var månadssnitt, men nu känns det helt meningslöst.
Och det här är varför vi kör fast elpris, för att slippa ens fundera. Ja, det blir dyrare i regel (men var fint med 32 öre hela perioden med elbidrag) men det är en bekvämlighet vi gärna betalar för.A Alexn72 skrev:Är det ett spotpris på el på några kronor per kw.
Så tenderar matlagningen bli av enklare slag eller grillat på grillen utomhus.
Så istället för den klassiska "vad ska vi äta idag" så det är högt elpris ikväll ska vi köra hamburgare på grillen eller kycklingsallad?
Är det billig el så blir det gärna en hel kyckling i ugn med vitlöksbröd och ris.
Ingen av dessa alternativ är en " sämre middag" i mitt hushåll.
Står jag 07.55 med ett spotpris på 124öre och det 08.00 är 56öre så plockar jag ur diskmaskinen först innan jag startar tevatten.
Det är en så liten skillnad.
Men jag har inga diagnoser som hindrar mig från att vänta 5min och få annat gjort under tiden.
Är det stressigt på morgonen så kokas vattnet när det behövs.
Man kan givetvis ha timpris och sen bara nyttja elen som man vill ändå, men om man väl har det så blir det lätt att man börjar anpassa sig, och sen sitter man där och kollar spotpriset och inväntar lämplig tidpunkt att gå och duscha eller nått och en kall vinter med vårat hus och priser som det var 2022 skulle bli helt sinnessjukt dyrt.
Skulle jag inte bry mig(använda el på helt fel tillfälle) så skulle jag kunna dra 11kw utan problem.Pajje113 skrev:
Det fattar väl jag med, men fråga var hur mycket du bedömmer att du sparar per månad.
Det är flera på forumet som beskriver hur de anpassar sin matlagning för minska på effekttoppen, och sånt orkar jag helt enkelt inte hålla på med. Att ladda elbilen på natten gör vi redan, men att hålla på att matcha när man ska duscha osv med övrig verksamhet, Nej tack.
Det får kosta vad det kostar
Bara 2 elbilar som laddar samtidigt är uppe i 7kw, vvb på 2kw.
Redan där är 9kw.
Skulle vi då anta att jag betalar 100kr per kw Så är vi redan uppe i 1100kr i effektavgift
På kvällen har spotpriset legat på iallafall 2kr per kw.
I september köpte jag 720kwh vilket då skulle bli 1440kr (enbart spotpris)
I september så var mitt faktiskt timpris 40öre.
Dvs 720 x 0.4 = 288kr.
En rimlig effektavgift som vi klarar oss på är 2kw dvs 200kr.
Så i värsta scenario så är elräkningen på 2550kr ( ex andra avgifter)
Men min verkliga elräkning blir 488kr( ex...)
Skulle jag enbart lagat mat på natten och helt stängt elen när den går över några öre så skulle man mer eller mindre kunna klara sig på 0 i effektavgift och 1öre per kw Så runt 10kr i spotpris per månad.
Men mina 40öre döljer både en middag när spotpriset låg på 300öre.
Tekokning på 200öre.
Och laddning av elbil när det låg på 170öre.
Ett simpelt tidur och en kontaktor så behöver du inte fundera på när du ska duscha, du kan duscha på det högsta spotpriset och ändå ladda vvb med billig el på annan tid.Pajje113 skrev: