X xLnT skrev:
Tycker inte tvätten blir så fräsch av att ligga några timmar i maskinen efter tvätt.
Vi hänger upp den när den är klar.
Har man ättika i sköljmedelsfacket så dödar man allt som luktar.

X xLnT skrev:
Tycker inte tvätten blir så fräsch av att ligga några timmar i maskinen efter tvätt.
Vi hänger upp den när den är klar.
Det är ju väldigt ordningssamt gjort av er.

Går ni upp kl 01:30 båda två då?

Som sällskap menar jag?

B Boende45 skrev:
Det är ju väldigt ordningssamt gjort av er.

Går ni upp kl 01:30 båda två då?

Som sällskap menar jag?
Varför skulle vi gå upp 01:30?
Vi är behovsstyrda i detta hushållet.

• Gilla
Boende45
  • Laddar…
S
A Alexn72 skrev:
Om du bakar bröd hos din granne så påverkas inte din elräkning.
Men om du vill äta brödet så har du fortfarande varit med och använt energi för att få fram det.
Det syns bara inte på din(sveriges) elräkning
Sett ut införande av effektavgifter för att jämna ut belastningen på Sveriges elnät så är naturligtvis elförbrukningen i Peking helt relevant.

Om tråden hade handlat om vår totala miljöpåverkan så hade din invändning varit helt korrekt.
Men tråden handlar om effektavgiften och det Svenska elnätet och då är naturtligtvis allt som inte berör det Svenska elnätet irrelevant.
Dvs allt som inte syns på "Sveriges elräkning" kan vi bortse från i den diskussionen.
Och elförbrukningen inom det Svenska elnätet har gått ned trots att Svenska befolkningen ökat.

Vad är det som är så svårt att förstå med det.

S
A Alexn72 skrev:
Det blir lite komiskt om man skulle dimensionera hela Sveriges elförbrukning efter " det brukar inte"

Enligt dina siffror har du sänkt från 15kw till 12kw.
Under bra förhållande så ligger du på 4kw, vilket är toppen.
Men ska nätet braka ihop varje storhelg för att där var fler som använde varmvatten än normalt.
Eller att alla skulle börja steka köttbullar efter kalle på julafton...

Återigen det är inte en faktor som gör det utan massor.

Och märk väl... Jag förespråkar att man bygger ut alla el genererade produktion som man kan. När vi har förnycket energi så kan vi börja lösa de problemet...
Du har nog inte förstått vad jag skriver riktigt.
Värempumpen är dimensionerad så att den aldrig behöver elpatronen. Dvs i praktiken så är effektförbrukningen för min uppvärming reducerad från drygt 15 till 3 kW.
Värmeeffekten är samtidigt reducerad något från drygt 15 till ca 12-14 kW. (Baserat på hur mycket värme som kompressorn kan mata ur sig.)
Samtidigt håller jag just nu på med takbyte och fasadbyte och låter då också görs tilläggsisolering av både tak och fasad samt byter fönster.

Ditt teoretiska påstående om att jag skulle behöva förbruka 12 kW för uppvärmningen baseras alltså på att det hus som klarat sig med max 15 kW för uppvärmning sedan 1960 talet plötsligt skulle behöva över 20 kW för uppvärmningen efter tilläggsisolering. Det känns lite orealistiskt.
Speciellt som elpatronen alltid är avslagen vilket gör att det bara är kompressorn som drar el i BVP och den drar max 3 kW.

Elpatronen kommer bara att kicka in om kompressorn i Värmepumpen havererar.
Dvs bara i en nödsituation när huset inte skulle få någon värme annars.
Det är lite som att säga att eftersom du har en värmefläkt i förrådet som du aldrig använder utan bara kan ta in i nödfall så ska du ta hänsyn till den i din dagliga energianvändning.

Baserat på att Teknisk livslängd för en BVP är ca 20 år så innebär det att 1 gång per 20 år så kommer elpatronen att kicka in för att hålla huset varmt. Statistiskt sett.
I praktiken så kan det ju mycket väl hända att den havererar i förtid. Det kan man inte veta säkert. Men så länge som BVP fungerar som den skall så behövs inte elpatronen och som det är inställt så kommer den inte att aktiveras.

Jag värmer ju huset till största delen med LLVP (jag har en FLVP som delvis värmer tre rum också, som jag skrivit om i många trådar här i forumet), så här ser min förbrukningskurva ut för året (och lite till) sedan jag satte in en energimätare på den:
Stapeldiagram över energiförbrukning i kWh, jämförelse mellan 2024 (blå) och 2025 (gul), januari till november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Summerar jag ihop hela senaste året så hamnar jag på 1,79 MWh för hela året, men då ingår ju lite kyla på sommaren också.

Jag jagar ju låga elpriser i styrningen av den, så det blir mest att den kör på nätterna under denna delen av året, om det inte blåser som det gjorde i helgen. På söndagen steg temperaturen ute samtidigt som även elpriserna steg en aning.
Diagram över energianvändning i Wh under en vecka, med varierande förbrukning mest intensivt under veckoslut och månadsskifte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så började LLVPn köra redan vid lunch på fredagen, trots lite högre elpriser då, men det berodde på att den ramlat under tröskelvärdet för temperaturen inomhus (vilket också drev den att köra mer än vanligt, huset var lite nedkylt och sedan började det ju att blåsa också, vilket kylde ned huset en del också). Jag har justerat koden för träöskelvärdet under lördagen så att den nästa gång kurvorna ser ut som i fredags kommer att värma mer på natten innan.

Koden som övervakar och styr min LLVP kör på en Raspberry Pi.

Poängen med att visa detta är att via att man kan styra värmen rätt bra med enkla medel. Jag har olika måltemperatureer i huset beroende på elpris, årstid mm. Under de fem billigaste timmarna på höst/vinter/vår så matar den på med 26 grader som måltemperatur för att lagra värme i huset. Jag har 22 grader när elpriset är dyrare och om jag ligger under medelpriset för dagstid så har jag 24 grader som måltemp (jag har LLVP på bottenvåningen och värmen stiger ju uppåt).

Notera att den timme jag har "eldat på" som mest så har jag haft 0,77 kWh. Med effekttariffen så skulle det visserligen kosta några kronor, men det min kod också tar hänsyn till (om än dåligt testat i verkligheten) är effektförbrukningen per timme. Så om trenden för en timme (kl 6-21 på vardagar under nov-mar) är att man kommer att gå över månadens femte högsta topp - då stänger jag av värmen, varmvattnet och badtunnan, oavsett om elpriset är lågt eller inte (här funderar jag på att slå av diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin också - men jag har svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad). Det finns ju en viss risk att man slår tidigare topp ändå, men logiken kan ju aldrig veta om frugan (eller jag) slår igång ugnen eller spisen innan det skett. Jag har en tanke om att man kanske skulle stänga av värmen proaktivt första halvtimmen under middagstid och sedan slå på den efter halva tiden om matlagning (eller annan effektdrivande aktivitet) inte sker, men det är också en del av framtida förbättringar - om det behövs.

En annan sak som jag gör är att jag värmer badtunnan 1,5 grader varmare än vad jag vill ha den när elpriset är som lägst, det gör då att jag inte behöver värma den så mycket när jag skall använda den (men den var lite för varm ett par gånger i somras, så det är numera årstidsbundet det också).

Golvvärmen i badrummen kör enbart på nätterna, samma med den elektriska handdukstorken - om jag inte manuellt aktiverar den varvid den stängs av om effekten drar iväg (enligt ovan).

Jag har två energimätare i elcentralen (en för värme och en för badtunna, bastu och elbilar), samt att jag har ytterligare elmätare (i "smarta" eluttag) vid flera andra förbrukare. Sedan har jag avläsning av huvudmätaren också för att hålla koll på förbrukningen som helhet.

• Gilla
hovapettson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag värmer ju huset till största delen med LLVP (jag har en FLVP som delvis värmer tre rum också, som jag skrivit om i många trådar här i forumet), så här ser min förbrukningskurva ut för året (och lite till) sedan jag satte in en energimätare på den:
[bild]

Summerar jag ihop hela senaste året så hamnar jag på 1,79 MWh för hela året, men då ingår ju lite kyla på sommaren också.

Jag jagar ju låga elpriser i styrningen av den, så det blir mest att den kör på nätterna under denna delen av året, om det inte blåser som det gjorde i helgen. På söndagen steg temperaturen ute samtidigt som även elpriserna steg en aning.
[bild]

Som ni ser så började LLVPn köra redan vid lunch på fredagen, trots lite högre elpriser då, men det berodde på att den ramlat under tröskelvärdet för temperaturen inomhus (vilket också drev den att köra mer än vanligt, huset var lite nedkylt och sedan började det ju att blåsa också, vilket kylde ned huset en del också). Jag har justerat koden för träöskelvärdet under lördagen så att den nästa gång kurvorna ser ut som i fredags kommer att värma mer på natten innan.

Koden som övervakar och styr min LLVP kör på en Raspberry Pi.

Poängen med att visa detta är att via att man kan styra värmen rätt bra med enkla medel. Jag har olika måltemperatureer i huset beroende på elpris, årstid mm. Under de fem billigaste timmarna på höst/vinter/vår så matar den på med 26 grader som måltemperatur för att lagra värme i huset. Jag har 22 grader när elpriset är dyrare och om jag ligger under medelpriset för dagstid så har jag 24 grader som måltemp (jag har LLVP på bottenvåningen och värmen stiger ju uppåt).

Notera att den timme jag har "eldat på" som mest så har jag haft 0,77 kWh. Med effekttariffen så skulle det visserligen kosta några kronor, men det min kod också tar hänsyn till (om än dåligt testat i verkligheten) är effektförbrukningen per timme. Så om trenden för en timme (kl 6-21 på vardagar under nov-mar) är att man kommer att gå över månadens femte högsta topp - då stänger jag av värmen, varmvattnet och badtunnan, oavsett om elpriset är lågt eller inte (här funderar jag på att slå av diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin också - men jag har svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad). Det finns ju en viss risk att man slår tidigare topp ändå, men logiken kan ju aldrig veta om frugan (eller jag) slår igång ugnen eller spisen innan det skett. Jag har en tanke om att man kanske skulle stänga av värmen proaktivt första halvtimmen under middagstid och sedan slå på den efter halva tiden om matlagning (eller annan effektdrivande aktivitet) inte sker, men det är också en del av framtida förbättringar - om det behövs.

En annan sak som jag gör är att jag värmer badtunnan 1,5 grader varmare än vad jag vill ha den när elpriset är som lägst, det gör då att jag inte behöver värma den så mycket när jag skall använda den (men den var lite för varm ett par gånger i somras, så det är numera årstidsbundet det också).

Golvvärmen i badrummen kör enbart på nätterna, samma med den elektriska handdukstorken - om jag inte manuellt aktiverar den varvid den stängs av om effekten drar iväg (enligt ovan).

Jag har två energimätare i elcentralen (en för värme och en för badtunna, bastu och elbilar), samt att jag har ytterligare elmätare (i "smarta" eluttag) vid flera andra förbrukare. Sedan har jag avläsning av huvudmätaren också för att hålla koll på förbrukningen som helhet.
Hur upplever du värmen i huset?

Jag försökte styra min LLVP förra året med Sensibo. den tyckte jag fungerade dåligt. så fort det var dyrt så blev ju huset kallt. eftersom det i stort sett alltid var dyrt på eftermiddag när jag kom hem så var det för det mesta för kallt. att det spruttade på nån grad extra kl13 när jag inte var hemma tyckte jag mest var onödigt.

Jag körde dock inte så varmt som du utan hade måltemp på 21-22gr har jag för mig, sen skulle den hålla nån grad upp eller ner om jag minns rätt beroende på pris och natt.

jag kopplade bort min och körde konstant värme istället. Nu har jag bytt mot en ny som är uppkopplad, så denna kanske styr bättre -- vad vet jag.

S solhej skrev:
Hur upplever du värmen i huset?

Jag försökte styra min LLVP förra året med Sensibo. den tyckte jag fungerade dåligt. så fort det var dyrt så blev ju huset kallt. eftersom det i stort sett alltid var dyrt på eftermiddag när jag kom hem så var det för det mesta för kallt. att det spruttade på nån grad extra kl13 när jag inte var hemma tyckte jag mest var onödigt.

Jag körde dock inte så varmt som du utan hade måltemp på 21-22gr har jag för mig, sen skulle den hålla nån grad upp eller ner om jag minns rätt beroende på pris och natt.

jag kopplade bort min och körde konstant värme istället. Nu har jag bytt mot en ny som är uppkopplad, så denna kanske styr bättre -- vad vet jag.
Jag upplever inga större bekymmer med måltempen normalt sett. Hade dock problem förra veckan då mitt system fortfarande ansåg att det var sommar...
...mitt fel naturligtvis.

Visst kan det upplevas som svalt ibland, men eftersom jag inte stänger av elen förrän det är extra varmt, 22,5° på ovanvåningen, så fungerar det rätt bra. Eftersläpningen från våningen under ger viss effekt efter att värmen stängts av.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag upplever inga större bekymmer med måltempen normalt sett. Hade dock problem förra veckan då mitt system fortfarande ansåg att det var sommar...
...mitt fel naturligtvis.

Visst kan det upplevas som svalt ibland, men eftersom jag inte stänger av elen förrän det är extra varmt, 22,5° på ovanvåningen, så fungerar det rätt bra. Eftersläpningen från våningen under ger viss effekt efter att värmen stängts av.
Nu är det kanske svårt att veta men.
Hur mycket tror du att du sparar per år med ditt system?
Jag tänker mig att du inte sparar så mycket energi, utan att vinsten snarare är att du köper energin billigare?

S solhej skrev:
Nu är det kanske svårt att veta men.
Hur mycket tror du att du sparar per år med ditt system?
Jag tänker mig att du inte sparar så mycket energi, utan att vinsten snarare är att du köper energin billigare?
Ja, vinsten är billigare el. Jag har inte räknat på allt, men för varmvattnet allena (lite speciellt då det världen på de dyra timmarna på morgonen tidigare så sparar jag in några hundralappar på årsbasis. På elbilsladdning och badtunna klart mer. Värmen vinner jag nog inga stora pengar, kanske några hundra per år. Men när jag får effekttarifferna så räknar jag med att spara ett par hundra i månaden under fem månader per år, så en tusenlapp bara där och på värmen enbart.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det där är bara gissningar, med viss vinkling eftersom de är part i frågan.

Alla deras tidigare gissningar har varit ohyggligt felaktiga, normalt ligger en kvalificerad gissning några procent bättre än ren slump men just SVKs gissningar har legat ungefär 50% sämre än slumpen.

Nej, vår produktion är rekordstor och dessutom har vi allt bättre utlandsförbindelser med allt bättre produktion i andra änden, så överskottet riskerar snarare bli allt större, elnätens drift är därför ett hot mot allt annat i samhället förutom just dess ägare.
Hej djac

Det är upp till dig (och din trovärdighet), om du vill bagatellisera det som händer gällande vår elförsörjning.

Men det ändrar inte på allvaret. Inträffar en störning en kall vinterdag så kan konsekvenserna bli stora för många av oss.

Vi har lyckligtvis ännu inte varit med om att man varit tvungen att släcka ner, på grund av effektbrist till exempel en kall vinterdag. Men skulle det inträffa så kommer man troligen efteråt att säga ”inte en gång till”

I GP idag så kan vi läsa;

”Ingen elreserv i vinter – strömavbrott hotar En akut elbrist hotar i vinter. Blir det smällkallt är risken överhängande att elen inte räcker till.
Orsaken är att det saknas en effektreserv sedan Svenska Kraftnät tvingats avbryta upphandlingen. De senaste vintrarna har det oljeeldade kraftverket i Karlshamn fungerat som en elreserv, men det avtalet gick ut förra säsongen. Och inför den nya upphandlingen av elproducenter som skulle ta sig an detta uppdrag har nya regler gällt, där EU:s statsstödsregler sätter gränser. Det får helt enkelt inte kosta för mycket.”
https://www.gp.se/ekonomi/ingen-elr...tt-hotar.7ba44033-a151-539d-a257-e62c93aeb5e1

Se även; ” Ingen elreserv i vinter – strömavbrott hotar”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-elreserv-i-vinter-stromavbrott-hotar

Som jag påpekat tidigare, så är marginalerna, för att klara effekttillgången när en tioårsvinter (eller en hundraårsvinter) inträffar, idag för små.

Marginalerna har sakta minskat år för år och ”Reserven har funnits där genom åren – en slags försäkring för att förhindra att Svenska Kraftnät tvingas ta till den drastiska åtgärden att släcka ner strömmen på vissa håll, enligt Pontus de Maré.”

Om denna vinter blir som fjolåret kan det gå bra; ”Nu brukar inte reserven bli nödvändig. Senast den kopplades in på allvar var 2012, enligt Svenska Kraftnät. Och någon manuell nedsläckning har aldrig behövt göras, hittills. Inför risken för att elen tar slut kommer priset att sticka iväg. Det kan samtidigt bli räddningen för att undvika en nedsläckning.”

Ni som kan, läs vidare i artikeln. Troligtvis kommer mer information framöver hur man tänker göra.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Det är upp till dig (och din trovärdighet), om du vill bagatellisera det som händer gällande vår elförsörjning.

Men det ändrar inte på allvaret. Inträffar en störning en kall vinterdag så kan konsekvenserna bli stora för många av oss.

Vi har lyckligtvis ännu inte varit med om att man varit tvungen att släcka ner, på grund av effektbrist till exempel en kall vinterdag. Men skulle det inträffa så kommer man troligen efteråt att säga ”inte en gång till”

I GP idag så kan vi läsa;

”Ingen elreserv i vinter – strömavbrott hotar En akut elbrist hotar i vinter. Blir det smällkallt är risken överhängande att elen inte räcker till.
Orsaken är att det saknas en effektreserv sedan Svenska Kraftnät tvingats avbryta upphandlingen. De senaste vintrarna har det oljeeldade kraftverket i Karlshamn fungerat som en elreserv, men det avtalet gick ut förra säsongen. Och inför den nya upphandlingen av elproducenter som skulle ta sig an detta uppdrag har nya regler gällt, där EU:s statsstödsregler sätter gränser. Det får helt enkelt inte kosta för mycket.”
[länk]

Se även; ” Ingen elreserv i vinter – strömavbrott hotar”
[länk]

Som jag påpekat tidigare, så är marginalerna, för att klara effekttillgången när en tioårsvinter (eller en hundraårsvinter) inträffar, idag för små.

Marginalerna har sakta minskat år för år och ”Reserven har funnits där genom åren – en slags försäkring för att förhindra att Svenska Kraftnät tvingas ta till den drastiska åtgärden att släcka ner strömmen på vissa håll, enligt Pontus de Maré.”

Om denna vinter blir som fjolåret kan det gå bra; ”Nu brukar inte reserven bli nödvändig. Senast den kopplades in på allvar var 2012, enligt Svenska Kraftnät. Och någon manuell nedsläckning har aldrig behövt göras, hittills. Inför risken för att elen tar slut kommer priset att sticka iväg. Det kan samtidigt bli räddningen för att undvika en nedsläckning.”

Ni som kan, läs vidare i artikeln. Troligtvis kommer mer information framöver hur man tänker göra.
Ja, effektavgifterna kan då bli mycket skadliga, de har potentialen att ta förbrukning från perioderna med god eltillgång och smeta ut den över stunderna med lägre tillgång, detta påpekade jag för längesen men bra att den insikten blir allmängods.

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, effektavgifterna kan då bli mycket skadliga, de har potentialen att ta förbrukning från perioderna med god eltillgång och smeta ut den över stunderna med lägre tillgång, detta påpekade jag för längesen men bra att den insikten blir allmängods.
Detta tror jag inte det minsta på, om man bara har kvartspriser också. Då kommer nämligen skillnaderna i elpris att göra att det lönar sig att ta smällen av effekttariffen under perioder med liten eltillgång (jämfört med efterfrågan) - detta då elpriserna kommer att dra iväg.

Så, slutsatsen är att man borde införa kvartspriser för alla.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Detta tror jag inte det minsta på, om man bara har kvartspriser också. Då kommer nämligen skillnaderna i elpris att göra att det lönar sig att ta smällen av effekttariffen under perioder med liten eltillgång (jämfört med efterfrågan) - detta då elpriserna kommer att dra iväg.

Så, slutsatsen är att man borde införa kvartspriser för alla.
Tja, kvartspriser i all ära men det vi har sett hittills är att de är en taggigare variant av timpriser, dvs trenden är tydlig ändå med längre dyra och billigare perioder.

Jag tror också att du har fel självbild, detta är positivt sagt, du gör saker som nästan ingen annan i Sverige har kompetens, eller intresse att skaffa sig kompetens, för, jag tycker det är både roligt och meningsfullt men det är mycket få som ens tycker som jag, ännu färre som skulle kunna göra det.

Däremot kommer allt mer apparater och system sköta elinköpen åt folk, som exempelvis min nya VP som modererar sina inköp efter elpriset, mer sånt är jag övertygad om kommer och det är bra, konsumtion matchas mot produktion. Sen kommer effektavgifterna och bryter detta, helt i onödan i Sverige.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
D djac skrev:
Däremot kommer allt mer apparater och system sköta elinköpen åt folk, som exempelvis min nya VP som modererar sina inköp efter elpriset, mer sånt är jag övertygad om kommer och det är bra, konsumtion matchas mot produktion. Sen kommer effektavgifterna och bryter detta, helt i onödan i Sverige.
En förutsättning är ju fortfarande att den funktionen ska aktiveras vilket det ju inte finns något incitament att göra om man inte också vinner något på det för att man har fastprisavtal exempelvis.
Så skulle man införa kvartspriser för alla skulle efterfrågan på sådana tjänster öka rätt fort förmodligen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.