380 458 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Nu har jag inte räknat på vinsterna i år ännu, men förra året så gjorde jag ju tusenlappar bara på att flytta elförbrukningen till de billigaste timmarna.tveksamt skrev:
En förutsättning är ju fortfarande att den funktionen ska aktiveras vilket det ju inte finns något incitament att göra om man inte också vinner något på det för att man har fastprisavtal exempelvis.
Så skulle man införa kvartspriser för alla skulle efterfrågan på sådana tjänster öka rätt fort förmodligen.
Så folk borde ju vara möjliga att motivera till detta.
Åtminstone om man har elbil och inte har fjärrvärme.
Jag såg förresten i en Q&A att mitt energibolag kommer att införa effekttariffer även för lägenheter. Där blir det svårt att styra förbrukningen...
Då skulle det absolut accelerera efterfrågan på såna produkter men redan idag är det en växande grupp som har sådana elavtal, för bara några år sedan var det noll, och vi ser att allt fler produkter marknadsförs med sådana argument, så för mig är trenden ändå att allt fler tar steget över till produktionsanpassad konsumtion.tveksamt skrev:
En förutsättning är ju fortfarande att den funktionen ska aktiveras vilket det ju inte finns något incitament att göra om man inte också vinner något på det för att man har fastprisavtal exempelvis.
Så skulle man införa kvartspriser för alla skulle efterfrågan på sådana tjänster öka rätt fort förmodligen.
Man kunde såklart tvinga över resten genom att göra kvartspris enda möjliga avtalet men det skulle ju då vara för att skynda på utvecklingen mot just en bättre matchning mellan produktion och konsumtion, sen kom då effektavgifterna istället, som effektivt bromsar sådana ambitioner.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Ni glömmer något här. Mycket av Sveriges elanvändning sker i industrin och i handeln. Om köpladorna skulle trimma sina system efter elpriset och effektpriset i 15-minutersintervall skulle de spara effekt i nätet. Likadant om kontor och fabriker anpassade sig.
Du har ett stort intresse i detta och stor kunskap. För oss "normala" - finns ett enkelt sätt att ställa bergvärmepumpen (Thermia Diplomat ca 2011) så att den aldrig tillåts suga mer effekt än t ex 2 eller 3 kW? Alltså totalt, även om det blivit en lång dusch och det är svinkallt.pacman42 skrev:
Nu har jag inte räknat på vinsterna i år ännu, men förra året så gjorde jag ju tusenlappar bara på att flytta elförbrukningen till de billigaste timmarna.
Jag såg förresten i en Q&A att mitt energibolag kommer att införa effekttariffer även för lägenheter. Där blir det svårt att styra förbrukningen...
Den - pumpen - är stabilt uppsäkrad på ett modernt vis med 3x16A resp sep säkring för cirkpumpen, samtliga "utanför JFB". Bakom höljet har jag inte undersökt vidare hur den är kopplad.
Jag är en lågförbrukare med liten yta och kallställda rum och få storförbrukare. Stöttar med vedkamin. Största förbrukning är nog när jag poppar stereon för att få golvtiljorna att vibrera... 😊
Min värmepump går som sagt att ställa in i semesterläge via en extern koppling. Det finns produkter att köpa på marknaden som kan koppla in sig på denna och styra på det sättet (olika lösningar för olika värmepumpar). Jag gjorde detta själv, men en kompis har en kommersiell produkt.H hovapettson skrev:Du har ett stort intresse i detta och stor kunskap. För oss "normala" - finns ett enkelt sätt att ställa bergvärmepumpen (Thermia Diplomat ca 2011) så att den aldrig tillåts suga mer effekt än t ex 2 eller 3 kW? Alltså totalt, även om det blivit en lång dusch och det är svinkallt.
Den - pumpen - är stabilt uppsäkrad på ett modernt vis med 3x16A resp sep säkring för cirkpumpen, samtliga "utanför JFB". Bakom höljet har jag inte undersökt vidare hur den är kopplad.
Jag är en lågförbrukare med liten yta och kallställda rum och få storförbrukare. Stöttar med vedkamin. Största förbrukning är nog när jag poppar stereon för att få golvtiljorna att vibrera... 😊
Det kan säkert vara av värde för en del. För min del så har jag konstaterat att under de kallare månaderna så drar min pump ca 2 Kw för att hålla huset och förrådet varmt. Att ställa den i semesterläge kan säkert spara en del el men om det bara är för en enstaka vecka så är det relativt lite energi. Och om jag kollar på eventuella effektavgifter så är det högst osäkert om jag har något att spara på att låta den vila för att senare dra på mer värme för att åter få upp huset till 21-22 grader. Möjligen om jag är borta en vecka men över dygnet är det extremt svårt att räkna hem det. Eventuella besparingar jämfört med att bara hålla temperaturen jämn är försumbara. Jag har mer att vinna ekonomiskt i så fall på att försöka styra när jag värmer upp ugnen för matlagning för den tillsammans med spishällen har med påverkan på toppeffekten än värmepumpen. Visst. Jag skulle teoretiskt sett kunna begränsa värmepumpen till semesterläge eller liknande när jag lagar mat men det är förmodat så lite pengar det är frågan om att det inte är värt det.pacman42 skrev:
Jag läser att SvK anser att de priser de hämtat in är för dyra mot vad de budgeterat, inte att reglerna påverkat upphandlingen.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Det är upp till dig (och din trovärdighet), om du vill bagatellisera det som händer gällande vår elförsörjning.
Men det ändrar inte på allvaret. Inträffar en störning en kall vinterdag så kan konsekvenserna bli stora för många av oss.
Vi har lyckligtvis ännu inte varit med om att man varit tvungen att släcka ner, på grund av effektbrist till exempel en kall vinterdag. Men skulle det inträffa så kommer man troligen efteråt att säga ”inte en gång till”
I GP idag så kan vi läsa;
”Ingen elreserv i vinter – strömavbrott hotar En akut elbrist hotar i vinter. Blir det smällkallt är risken överhängande att elen inte räcker till.
Orsaken är att det saknas en effektreserv sedan Svenska Kraftnät tvingats avbryta upphandlingen. De senaste vintrarna har det oljeeldade kraftverket i Karlshamn fungerat som en elreserv, men det avtalet gick ut förra säsongen. Och inför den nya upphandlingen av elproducenter som skulle ta sig an detta uppdrag har nya regler gällt, där EU:s statsstödsregler sätter gränser. Det får helt enkelt inte kosta för mycket.”
[länk]
Se även; ” Ingen elreserv i vinter – strömavbrott hotar”
[länk]
Som jag påpekat tidigare, så är marginalerna, för att klara effekttillgången när en tioårsvinter (eller en hundraårsvinter) inträffar, idag för små.
Marginalerna har sakta minskat år för år och ”Reserven har funnits där genom åren – en slags försäkring för att förhindra att Svenska Kraftnät tvingas ta till den drastiska åtgärden att släcka ner strömmen på vissa håll, enligt Pontus de Maré.”
Om denna vinter blir som fjolåret kan det gå bra; ”Nu brukar inte reserven bli nödvändig. Senast den kopplades in på allvar var 2012, enligt Svenska Kraftnät. Och någon manuell nedsläckning har aldrig behövt göras, hittills. Inför risken för att elen tar slut kommer priset att sticka iväg. Det kan samtidigt bli räddningen för att undvika en nedsläckning.”
Ni som kan, läs vidare i artikeln. Troligtvis kommer mer information framöver hur man tänker göra.
Så om de skjuter till medel (vilket de har i mängder pga flaskhals intäkter) så hade de kunnat genomföra upphandlingen.
Hej JeppsonJ Jeppson skrev:
Så här skriver Svenska kraftnät;
”Svenska kraftnät avslutar upphandlingen av Strategisk reserv – inga anbud inom tillåtet takpris. Svenska kraftnät meddelar att årets upphandling av en strategisk reserv avslutats utan att något anbud antagits. Skälet är att anbuden var betydligt dyrare än det tillåtna maxpriset på 120 000 SEK/MW, ett maxpris som beror av bestämmelser i kommissionens Statsstödsgodkännande.”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...isk-reserv--inga-anbud-inom-tillatet-takpris/
Jag kan inte detaljerna men det verkar logiskt att reservkraft blir dyr när den sällan eller aldrig används, skulle den gå oftare så hade det ju funnits fler timmar att fördela kostnaderna över.J Jeppson skrev:
I sådana fall beror det ju på det som diskuteras i en annan tråd, -Sveriges elproduktion bättre än någonsin.
Den delen går också att energioptimera - skaffa schmackhorn med full-range Lowtherlement eller annan motsvarande högkompressions-element med stor magnet och liten lätt membran, så kommer saker att börja ramla ned från hyllorna vid ca 10 Watt Peak. Har själv 2 st... dock tyvärr trasiga element av ålden (polyuretan-upphängning är ett jäkla skit) och är på listan att fixas.H hovapettson skrev:
Nu var det för att hantera effekttariffen jag tänkte på detta, med tanke på trådens ämne...S steffo_b skrev:Det kan säkert vara av värde för en del. För min del så har jag konstaterat att under de kallare månaderna så drar min pump ca 2 Kw för att hålla huset och förrådet varmt. Att ställa den i semesterläge kan säkert spara en del el men om det bara är för en enstaka vecka så är det relativt lite energi. Och om jag kollar på eventuella effektavgifter så är det högst osäkert om jag har något att spara på att låta den vila för att senare dra på mer värme för att åter få upp huset till 21-22 grader. Möjligen om jag är borta en vecka men över dygnet är det extremt svårt att räkna hem det. Eventuella besparingar jämfört med att bara hålla temperaturen jämn är försumbara. Jag har mer att vinna ekonomiskt i så fall på att försöka styra när jag värmer upp ugnen för matlagning för den tillsammans med spishällen har med påverkan på toppeffekten än värmepumpen. Visst. Jag skulle teoretiskt sett kunna begränsa värmepumpen till semesterläge eller liknande när jag lagar mat men det är förmodat så lite pengar det är frågan om att det inte är värt det.
pacman42 skrev:
Ja, vinsten är billigare el. Jag har inte räknat på allt, men för varmvattnet allena (lite speciellt då det världen på de dyra timmarna på morgonen tidigare så sparar jag in några hundralappar på årsbasis. På elbilsladdning och badtunna klart mer. Värmen vinner jag nog inga stora pengar, kanske några hundra per år. Men när jag får effekttarifferna så räknar jag med att spara ett par hundra i månaden under fem månader per år, så en tusenlapp bara där och på värmen enbart.
D djac skrev:Tja, kvartspriser i all ära men det vi har sett hittills är att de är en taggigare variant av timpriser, dvs trenden är tydlig ändå med längre dyra och billigare perioder.
Jag tror också att du har fel självbild, detta är positivt sagt, du gör saker som nästan ingen annan i Sverige har kompetens, eller intresse att skaffa sig kompetens, för, jag tycker det är både roligt och meningsfullt men det är mycket få som ens tycker som jag, ännu färre som skulle kunna göra det.
Däremot kommer allt mer apparater och system sköta elinköpen åt folk, som exempelvis min nya VP som modererar sina inköp efter elpriset, mer sånt är jag övertygad om kommer och det är bra, konsumtion matchas mot produktion. Sen kommer effektavgifterna och bryter detta, helt i onödan i Sverige.
alltid roligt med folk som kan spara pengar, men för mig låter det alltid så mycket. För mig känns det inte som jag kan påverka så mycket.pacman42 skrev:
Nu har jag inte räknat på vinsterna i år ännu, men förra året så gjorde jag ju tusenlappar bara på att flytta elförbrukningen till de billigaste timmarna.
De senaste 12 månaderna (okt 24-sept 25) så gjorde jag av med ca 9000kWh till en total kostnad av ca 18.000kr inkl nät och el. av detta var elbil knappt 3000kWh.
för mig är det rimligt att kunna påverka sin kr/kWh ca 15-20 öre från månadsrörligt på en månad.
dvs rörligt pris är 1 kr, timpris kanske man kan få ner till 0,80kr och binder man ett år så får man kanske 1.20kr.
9000kWh skulle då betyda över 150kr/månad. det känns inte värt att hålla på och greja med styrning. lättare att bara strunta i det eller binda i tre år och köra på.
Den enda styrningen jag kör är att elbilen laddar med tibber så den hoppar igång själv. Har kamin så teoretiskt skulle man kunna dra igång en brasa på eftermiddagen och stänga av llvp.
Mitt snittpris (timpris tibber) hittils 2025 är 63 öre/kWh. vad har du hamnat på?
Hej MartinM Martin Lundmark skrev:Hej Jeppson
Så här skriver Svenska kraftnät;
”Svenska kraftnät avslutar upphandlingen av Strategisk reserv – inga anbud inom tillåtet takpris. Svenska kraftnät meddelar att årets upphandling av en strategisk reserv avslutats utan att något anbud antagits. Skälet är att anbuden var betydligt dyrare än det tillåtna maxpriset på 120 000 SEK/MW, ett maxpris som beror av bestämmelser i kommissionens Statsstödsgodkännande.”
[länk]
Det jag syftade på är att SvK antagligen budgeterat för lågt med tanke på de anbud de fått in.
Visst har jag förståelse för att det inte är många som kan lämna anbud och det har troligen inte SvK tagit höjd för.
Jag håller med i det du skriver, frågan är om den ens behövs (inget jag kan ta ställning till)D djac skrev:Jag kan inte detaljerna men det verkar logiskt att reservkraft blir dyr när den sällan eller aldrig används, skulle den gå oftare så hade det ju funnits fler timmar att fördela kostnaderna över.
I sådana fall beror det ju på det som diskuteras i en annan tråd, -Sveriges elproduktion bättre än någonsin.
Jag ligger ju på den dubbla elförbrukningen. Bara elbilar och badtunna ligger på 6 MWh per år. Varmvatten ligger på 2 MWh per år (troligen mindre nu när barnen flyttat ut). Luftvärmepumpen ligger på runt 2 MWh per år den också. Sedan tillkommer golvvärme i ett par rum, handdukstork mm som jag inte har full koll på i detalj. Att hålla frostfritt på inglasningen drar runt 0,1-0,2 MWh per år. FLVPn drar runt 1 MWh per år i värme också. Vart resten går, ja det kan man ju fundera över. Jag har ju iofs några datorer också. Men det är inte mycket energi de drar heller, har nämligen bytt ut allt till snåla saker. Men när jag jobbar hemifrån drar skärmarna 200W bara de...S solhej skrev:alltid roligt med folk som kan spara pengar, men för mig låter det alltid så mycket. För mig känns det inte som jag kan påverka så mycket.
De senaste 12 månaderna (okt 24-sept 25) så gjorde jag av med ca 9000kWh till en total kostnad av ca 18.000kr inkl nät och el. av detta var elbil knappt 3000kWh.
för mig är det rimligt att kunna påverka sin kr/kWh ca 15-20 öre från månadsrörligt på en månad.
dvs rörligt pris är 1 kr, timpris kanske man kan få ner till 0,80kr och binder man ett år så får man kanske 1.20kr.
9000kWh skulle då betyda över 150kr/månad. det känns inte värt att hålla på och greja med styrning. lättare att bara strunta i det eller binda i tre år och köra på.
Den enda styrningen jag kör är att elbilen laddar med tibber så den hoppar igång själv. Har kamin så teoretiskt skulle man kunna dra igång en brasa på eftermiddagen och stänga av llvp.
Mitt snittpris (timpris tibber) hittils 2025 är 63 öre/kWh. vad har du hamnat på?