Ugnen använder brutalt mycket.

Hört att Ebba snart inför förbud på att använda ugnen vid vinterutetemperaturer, ca -5 grader.
Tydligen vill regeringen införa en sorts tipsbonus där grannar ska kunna ange varandra.

Verkar som att det här är ett av (väldigt) få nya lagförslag 2026 där regeringen och oppositionen är överens då både Morgan och Ygeman har utryckt sitt gillande

• Haha
djac
  • Laddar…
B Boende45 skrev:

Hört att Ebba snart inför förbud på att använda ugnen vid vinterutetemperaturer, ca -5 grader.
Tydligen vill regeringen införa en sorts tipsbonus där grannar ska kunna ange varandra.

Verkar som att det här är ett av (väldigt) få nya lagförslag 2026 där regeringen och oppositionen är överens då både Morgan och Ygeman har utryckt sitt gillande
Brutalt mycket....

Vår brukar dra runt 2kw och det tar runt 10-20min att bli varm.

Det innebär att det dragit 0,3kwh efter 10min och 0,7kwh efter 20min.
Därefter behövs bara underhållsvärme så på en timme så är det för min ugn under 2kw effektavgift.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Jag gillar ditt sätt att tänka:)
Men för att din teori ska hålla borde ju tyskarna själva ha effektavgifter. Det har de inte. De har knappt ens smartmätare - och inte elområden heller för den delen.
Nej det här handlar om en kombination av hur vi ska kunna införa tyska elpriser i Sverige utan att införa tyska alkoholpriser och hur vi ska kunna skicka så mycket pengar som möjligt till kanadensiska pensionssparare samtidigt som vi som ska dränkas av snömos ihopdiktat av "nätägare" och den s.k energimarknadsinspektionen.
Tyskarna har tydligen ibland egen elmätare till värmen, där avgiften på nåt sätt är lägre / subventionerad / skattefri (jag vet inte, men en tysk berättade om detta för nåt år sen). Detta var gamla östtyskland och många villor eldas fortfarande med kol, ved och annat. Man vill väl få bort det...

J
martin43 martin43 skrev:
När det är så låg laddeffekt börjar det gå åt mycket el för att ladda.
Bilens alla system som är vakna drar lika mycket oavsett laddeffekt så vid 1x6A kan det gå åt 20% mer energi totalt jämfört med t.ex. 3x10A.
Det är lite olika på olika bilar men vid enfas vill jag upp i åtminstone 12A för att inte kasta bort för mycket. Det blir många drifttimmar på bilens elsystem också.
Min Zoe har jag märkt verkar ladda ineffektivare med mormorsladdaren - eller är vår debitering på jobbet saltad (vi har 220 enfas laddning med en app så man får betala för laddningen).

Fairlane
J jonaserik skrev:
Nu är det nog så att verkligheten kommer över en del, som inte kan eller har kunskap om allt med styrningar hit och dit som du vill påskina, du gjort med ditt hus. Så var inte konsikvent med att påtala vad du har och gjort för att styra husets elbehov. Det hjälper ingen.
Jo, att säga vad man gjort och kan göra hjälper betydligt fler än att påstå att man måste laga mat mitt i natten.

Det jag gjorde var på vårt förra hus, för drygt 10 år sen, så slog jag alltså av den elektriska värmaren på FTX. Det kostade inte en krona, till skillnad från ditt påstående att att man behövde köpa saker som kanske inte skulle gå att räkna hem.
J jonaserik skrev:
Sen kan jag kanske mer än du tror dig veta, men har inte för avsikt att gräva ner ett större kapital i något som är i sin linda.
Jag tror faktiskt att du kan en hel del. Jag läser med nöje vad du skriver när du hjälper folk med olika värmesystem. Jag får helt klart en känsla av att du kan det du pratar om i de trådarna.
J jonaserik skrev:
Nya tider kommer, liksom annan elektronik. Går bra att läsa bara på BH om saker och ting, som förändras med konkurser/nedläggningar/byte system som inte passar tillsammans, med kanske bara ett par år på nacken.
Som sagt, ett över 10 år gammalt FTX system var mycket enkelt att ställa in om man ville ha elektrisk värmare eller inte.
J jonaserik skrev:
Du är inte ensam om att framhålla, hur bra vi är som har gjort så här, men hur är det igentligen. Någon form av självbelåtenhet kanske och vill få kredit för det. Hoppa över det ni alla som ska vara så bra och duktiga och tala om för andra vad dom ska göra. Tips och trix är inte fel, till någon som skapar en tråd på BH, för att få lite information om något.
Nu blandar du nog ihop mig med någon annan. I nuvarande hus har jag inte gjort ett dugg för att få ner effektavgiften. Jag har låtit installera en luft/luft-värmepump för 6 år sen eller mest för kyla, men visst det är bra för värmen också. Sen har jag låtit installera en luft/vattenvärmepump förra året, för att få ner elförbrukningen. Den är inte på något vis justerad för effektavgifter. När jag får effektavgift så kommer jag såklart se vad som går att göra.
J jonaserik skrev:
Oavsett kan det bli en överraskning för en del, när kylan kryper ner mot - 15 C ute och har en FTX, som det ska vara i nya hus enligt Boverket. Finner det märkligt att en s.k myndighet ska diktera det som har med hus uppvärmning och ventilation att göra. Men som det nu är, så får husbyggare bara bocka och kröka rygg, annars inget slutintyg.
FTX är jättebra, men man måste inte ha den elektriska värmaren på.

Att du så konsekvent vägrar besvara frågor om hur utfallet blivit för dig går ut en att tolka på annat sätt än att det nog har gått rätt ok ändå, även om du inte flyttat matlagningen till natten. Förstår inte varför du envisas med att tjata om att man måste göra det. Kanske tror du att det hjälper någon?!

D
B Boende45 skrev:
Nu har jag maxat hushållsplaneringen i 9 månader för att få så låg effektanvändning som det ö h t är möjligt.

Klar nedtrappning av livskvaliteten kan jag säga men jag har sett det som en sport.

All mat tillagas över två heltimmar, oftast startas spisen, airfryern eller en nyinköpt miniugn mellan ca xx:55 och avslutas xx:10. Uppkokningen eller bryning av smöret i en stekpanna tar mer effekt än när värmen endast ska bibehållas. Gäller även för ugn och airfryer.

Tvättmaskinen startas 22:35 (60 grader) och får då samma effekt första och andra timmen. Tredje timmen går effekten ner kraftigt.

Diskmaskinen tar mindre effekt än tvätt och matlagning så den startas ca 22:10 för att få en låg första timme.

Största ”life hacket” sker varje natt kl 03:30 när luftvärmepumpen höjer temperaturen från inställda 19 grader till 22. Värmen i huset håller ungefär 1 grad högre än börsvärdet på pumpen. Kl 05:59 sänks temperaturen på pumpen till 19 grader igen och kompressorn tar paus mellan ca 45 minuter och en dryg timme en kall septembermorgon (2 grader).

Då inträffar alltså ”lyxtimmen” kl 06-07 då dusch ( ca 3 minuter) och espressomaskin tillåts användas.

Har sänkt VVB så att den värmer med 0,3 kW (en dusch tar ca 1 timme att återvärma vattnet för så det är j@vligt viktigt att man inte ligger och drar sig utan studsar upp ur sängen vid 6 så att inte VVB-helvetet fortsätter att ta effekt efter 07 då behöver nämligen värmepumpen höjas till 20 grader för då känns temperaturtappet inomhus.

Resultatet i september är medelvärde på 0,8 kW effekt för Ellevio att ta betalt för.

Samtidigt funderar jag på att ta livet av mig om jag ska fortsätta leva så här😀

statsmakterna har verkligen lyckats med att få fogliga medborgare.
Men det måste ändå kännas bra att du med allt ditt trixande kan hjälpa ditt nätbolag att behålla sin ockeravkastning, har de ens ringt och tackat?

• Gilla
Mr. Gullberg och 4 till
  • Laddar…
D
B Boende45 skrev:

Detta lär komma samtidigt som solidaritetsförbudet, en gissning.

A Alexn72 skrev:
Det ironiska är att det blir väldigt tydligt att ni inte hängt med.

Det du skriver om starta varje halvtimme och laga mat över 2h bara för att är för att ligga så lågt som det bara går.

För er del så kommer det räcka långt att inte starta alla maskiner samtidigt kl 16.00 och köra 1h program.
Har ni sen vvb, elbil eller liknande så går de på natten och er livskvalité blir inte lidande.

Men kolla gärna nästa gång ni lagar mat hur förbrukningen se ut.
Det fattar väl jag med, men fråga var hur mycket du bedömmer att du sparar per månad.

Det är flera på forumet som beskriver hur de anpassar sin matlagning för minska på effekttoppen, och sånt orkar jag helt enkelt inte hålla på med. Att ladda elbilen på natten gör vi redan, men att hålla på att matcha när man ska duscha osv med övrig verksamhet, Nej tack.

Det får kosta vad det kostar

Fairlane
Pajje113 Pajje113 skrev:
Det är flera på forumet som beskriver hur de anpassar sin matlagning för minska på effekttoppen, och sånt orkar jag helt enkelt inte hålla på med.
Det tror jag inte på faktiskt. Folk säger att man måste laga mat mitt i natten, men ingen gör det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Jag ska se framöver vad det kan bli. "Effekttoppspararsporten" är just nu ett litet experiment - jag tror inte jag orkar hålla på att trixa så länge. MEN vissa smärre justeringar är faktiskt inget besvär alls. Jfr ifall du inte hade "två hål i väggen" (minns ni Vattenfalls märkliga reklam förut?) utan var beroende av en vindsnurra, vattenhjul, dieselgenerator e d, visst skulle du styra din elanvändning efter dessa förhållanden.
Men nu är vi inte det. Ungefär som att man skulle äta barkbröd bara för "vad skulle du göra om det inte fanns nån mat på Ica" eller gå 25km enkel väg för att handla även om man har en fulltankad bil på uppfarten.

Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte på faktiskt. Folk säger att man måste laga mat mitt i natten, men ingen gör det.
I vissa inlägg har folk beskrivet hur de numera börjar laga mat 1730-1830, just för att smeta ut spisen effekt på 2 timmar, börjar göra långkok 22.01 osv.

Nån ville ha en lampa som ändrade färg när effekten började bli hög osv.

Så Jo, många verkar dra det här betydligt längre än att sätta på diskmaskinen när man går och lägger sig.

Pajje113 Pajje113 skrev:
Men nu är vi inte det. Ungefär som att man skulle äta barkbröd bara för "vad skulle du göra om det inte fanns nån mat på Ica" eller gå 25km enkel väg för att handla även om man har en fulltankad bil på uppfarten.
Nej, det är väl inte poängen. Men om bilen pajar så cyklar du till affären. Eller - egentligen: För att spara en kallstart på bilen så tar du hojen till affären. Ett litet omak, som det framstår först, men sedan ganska vettigt trots allt. Och lite frisk luft på köpet.
Det var väl tanken. (Vi är fantastiskt bortskämda. Det kan bli hårdare framöver.)

B Boende45 skrev:
Tvättmaskinen startas 22:35 (60 grader) och får då samma effekt första och andra timmen. Tredje timmen går effekten ner kraftigt.
När hänger du upp tvätten?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag får ta effektavgiften de dagarna och kanske undvika att dra igång bastu, ugn, och spis samtidigt då.
Det behöver du inte, alla dessa har samma 1:1 verkningsgrad som elspetsen så laga mat du...

Fairlane
D Dilato skrev:
Det behöver du inte, alla dessa har samma 1:1 verkningsgrad som elspetsen så laga mat du...
Teoretiskt rätt men jag föredrar 20 grader i hela huset framför 75 i bastun och kallare i övrigt. Har jag 75 i bastun och 20 i övrigt så går det givetvis mer energi. Å andra sidan ska väl temperaturen ner mot -20 eller under för att det ska bli så och det händer typ aldrig i Stockholm. Jag får väl tända en brasa den korta tiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.