380 437 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Varför ska gemene man/kvinna behöva hålla på med att stänga av och på något. Så det inte går samtidigt eller vara uppe på natten med tvätt/matlagning e.t.c. Lika med värmen/VVB som ska i det trollas till med diverse elektronik för att inte ge effekttoppar. Det blir liksom en överraskning för dom i vinter som har FTX som inte orkar med kompressorn, utan ska spetsa med patron ( blir då en elpanna ) Klart det går med diverse elektronik att styra, men inte gratis och är det lönsamt, vad blir payofftiden, kanske inte under livstiden. Mycket märkligt system som vi ska rätta oss efter. I mina ögon/öron bara skit i den konstilationen som ska styra på elsidan.
Som svar på de lokala nätens monopol så borde naturligtvis vi kunder köpa in tjänsterna gemensamt, eftersom totalen inte får öka, blink, blink, så kan vi ju bara köra på som förr och det gemensamma inköpsbolaget debiterar oss efter gamla modellen, detta ger elnätsbolaget samma intäkter och kunderna samma kostnader! 
Hej djacD djac skrev:Ja men det där är bara gissningar, med viss vinkling eftersom de är part i frågan.
Alla deras tidigare gissningar har varit ohyggligt felaktiga, normalt ligger en kvalificerad gissning några procent bättre än ren slump men just SVKs gissningar har legat ungefär 50% sämre än slumpen.
Nej, vår produktion är rekordstor och dessutom har vi allt bättre utlandsförbindelser med allt bättre produktion i andra änden, så överskottet riskerar snarare bli allt större, elnätens drift är därför ett hot mot allt annat i samhället förutom just dess ägare.
Du får väl även kalla ”det där är bara gissningar” gällande att Titanic, kallades "osänkbar", och att den inte behöver livbåtar till alla ombord. Som det beskrevs en gång i tiden.
I ett samhälle helt beroende av sin elkraftförsörjning så kan vi naturligtvis kalla dessa prognoser för ”det där är bara gissningar”.
Vi får hoppas att du är mera kunnig om den svenska elkraftförsörjningen än vad Titanics konstruktör var gällande osänkbarheten och behovet av livbåtar
Vad som är gissningar och verklighet, det kommer rimligen att förändras det ögonblick som elkraftförsörjning inte längre räcker till.
Inträffar det en kall vinter och det tar flera dagar att starta upp igen, då är konsekvenserna väldigt stora.
Det vill inte jag vara med om.
Redigerat:
Effektavgiften ger incitament att se över sitt uppvärmningssystem och kanske välja andra lösningar än man skulle valt utan effektavgiften. Exakt vilken lösning som passar beror på var i landet du bor, Skåne och Norrbotten har exempelvis väldigt olika förutsättningar.
Vill man hålla nere totalkostnaden för uppvärmning måste man framgent även räkna med att kortvarigt behov av hög effekt kostar. Exempelvis den där enstaka extremt kalla natten i Januari kostar, inte bara i många kWh, utan även i extra hög effektavgift om ens värmesystem kräver mycket el-effekt.
Gjorde en liten snabb graf för att visa vad jag menar, kilowatt el-effekt på y-axeln och utetemperatur på x-axeln, grafen avser el-effekt som krävs för uppvärmning av en godtycklig villa. Vill man undvika värmesystemsrelaterade effekttoppar får man lov att välja en lösning som inte kräver el-spets eller tappar verkningsgrad vid sträng kyla. Vad som är lämpligt beror på var i landet man bor och vilka förutsättningar som finns.
Vill man hålla nere totalkostnaden för uppvärmning måste man framgent även räkna med att kortvarigt behov av hög effekt kostar. Exempelvis den där enstaka extremt kalla natten i Januari kostar, inte bara i många kWh, utan även i extra hög effektavgift om ens värmesystem kräver mycket el-effekt.
Gjorde en liten snabb graf för att visa vad jag menar, kilowatt el-effekt på y-axeln och utetemperatur på x-axeln, grafen avser el-effekt som krävs för uppvärmning av en godtycklig villa. Vill man undvika värmesystemsrelaterade effekttoppar får man lov att välja en lösning som inte kräver el-spets eller tappar verkningsgrad vid sträng kyla. Vad som är lämpligt beror på var i landet man bor och vilka förutsättningar som finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kanske har för stora hus? För dåligt isolerade, och rentav felplacerade.H hakfre skrev:Effektavgiften ger incitament att se över sitt uppvärmningssystem och kanske välja andra lösningar än man skulle valt utan effektavgiften. Exakt vilken lösning som passar beror på var i landet du bor, Skåne och Norrbotten har exempelvis väldigt olika förutsättningar.
[bild]
Hur idiotskt är det inte att allt och- alla har gått över till el. Hur beroende har vi blivit egentligen.
Hjälper det att sätta in en ny vp och känna sig nöjd? (har en vp med spetsbehov- kan bli hårt i vinter)
HejS styren skrev:
Energieffektivisering innebär många gånger en övergång till (ökning av) eldrift
Även ökad miljösatsning innebär många gånger en ökning av elanvändningen
Köpte ett hus som nu är ca 60 år
När det byggdes var oljan billig och isolering dyr
Men det har gått att sänka elbehovet till ca en tredjedel genom olika insatser som idag har betalat sig
Quick fix och korta återbetalningartider som många rådgivare erbjuder är ofta lockande men ger inte samma långvarig besparing
När man gör om en sådan satsning blir de ofta dubbla kostnader för åtgärderna
Det är alla åren sedan återbetalningstiden passerats som ger besparingen
Vadå rätta sig efter?J jonaserik skrev:Varför ska gemene man/kvinna behöva hålla på med att stänga av och på något. Så det inte går samtidigt eller vara uppe på natten med tvätt/matlagning e.t.c. Lika med värmen/VVB som ska i det trollas till med diverse elektronik för att inte ge effekttoppar. Det blir liksom en överraskning för dom i vinter som har FTX som inte orkar med kompressorn, utan ska spetsa med patron ( blir då en elpanna ) Klart det går med diverse elektronik att styra, men inte gratis och är det lönsamt, vad blir payofftiden, kanske inte under livstiden. Mycket märkligt system som vi ska rätta oss efter. I mina ögon/öron bara skit i den konstilationen som ska styra på elsidan.
Du behöver inte bry dig alls.
Bara fläska på, alla borde få ha 100a i inkommande för den gången grannen ska bygga om och kör 5 byggfläktar på raken och du själv har maraton i brödbakning med jacussibad och efterföljande bastu.
Det är bara en kostnads grej. Men fritt fram att göra
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det behöver inte gemene man/kvinna. Däremot kan det kosta lite extra om man måste ha allt igång samtidigt.J jonaserik skrev:
Du har nu hade effektavgift i 9 månader, lagar du mat och tvättar mitt i natten? Annars kanske det är läge att släppa den delen?
Beroende på system är det mer eller mindre lätt. Man kan ju vända på din fråga, varför ska man inte betala mer om man belastar mer än grannen?J jonaserik skrev:
Det borde inte vara någon överraskning om man har koll på hur ens FTX fungerar. Enklast är väl att stänga av patronen.J jonaserik skrev:
Vi hade FTX i förra huset. Det var trivialt att slå av elspetsen och det kostade exakt noll kronor.J jonaserik skrev:
Så, hur ser det ut nu för dig efter 9 månader med effektavgift?
Blev det vansinnigt dyrt när poolen skulle värmas?
Blev det vansinnigt dyrt när ni hade många gäster?
Har du ställt om livet och börjat laga mat och tvätta mitt i natten?
Hur har dina kostnader påverkats totalt under dessa 9 månader?
Det är väl intressantare frågor att få svar på för den som är orolig, än detta eviga rabblande om att man måste laga mat mitt i natten.
Nu är det nog så att verkligheten kommer över en del, som inte kan eller har kunskap om allt med styrningar hit och dit som du vill påskina, du gjort med ditt hus. Så var inte konsikvent med att påtala vad du har och gjort för att styra husets elbehov. Det hjälper ingen. Sen kan jag kanske mer än du tror dig veta, men har inte för avsikt att gräva ner ett större kapital i något som är i sin linda. Nya tider kommer, liksom annan elektronik. Går bra att läsa bara på BH om saker och ting, som förändras med konkurser/nedläggningar/byte system som inte passar tillsammans, med kanske bara ett par år på nacken.Fairlane skrev:
Det behöver inte gemene man/kvinna. Däremot kan det kosta lite extra om man måste ha allt igång samtidigt.
Du har nu hade effektavgift i 9 månader, lagar du mat och tvättar mitt i natten? Annars kanske det är läge att släppa den delen?
Beroende på system är det mer eller mindre lätt. Man kan ju vända på din fråga, varför ska man inte betala mer om man belastar mer än grannen?
Det borde inte vara någon överraskning om man har koll på hur ens FTX fungerar. Enklast är väl att stänga av patronen.
Vi hade FTX i förra huset. Det var trivialt att slå av elspetsen och det kostade exakt noll kronor.
Så, hur ser det ut nu för dig efter 9 månader med effektavgift?
Blev det vansinnigt dyrt när poolen skulle värmas?
Blev det vansinnigt dyrt när ni hade många gäster?
Har du ställt om livet och börjat laga mat och tvätta mitt i natten?
Hur har dina kostnader påverkats totalt under dessa 9 månader?
Det är väl intressantare frågor att få svar på för den som är orolig, än detta eviga rabblande om att man måste laga mat mitt i natten.
Du är inte ensam om att framhålla, hur bra vi är som har gjort så här, men hur är det igentligen. Någon form av självbelåtenhet kanske och vill få kredit för det. Hoppa över det ni alla som ska vara så bra och duktiga och tala om för andra vad dom ska göra. Tips och trix är inte fel, till någon som skapar en tråd på BH, för att få lite information om något. Oavsett kan det bli en överraskning för en del, när kylan kryper ner mot - 15 C ute och har en FTX, som det ska vara i nya hus enligt Boverket. Finner det märkligt att en s.k myndighet ska diktera det som har med hus uppvärmning och ventilation att göra. Men som det nu är, så får husbyggare bara bocka och kröka rygg, annars inget slutintyg.
Hur mycket bedömer du att du sparar på allt trixande med att minimera dina effekttoppar. 50-100 kr i månaden?H hovapettson skrev:Hur gör vi? Efter kl 22 är det halva avgiften hos Ellevio. Det gör att jag startar ev stödvärme, tvätt och långkok kl 22:01. Använder sällan mer än en platta på spisen och inte heller maxeffekt. Annars finns inget att göra. Jag märker dock att avgiften slår igenom ordentligt på en lågförbrukare som jag är. Beräknad årsförbrukning <3,7 MWh (bergvärme, liten boa, soppahoj o bil). Det är dels som en sport att kontrollera utgifterna på detta sätt samt att man drar sitt strå till stacken och hjälper vårt numera misshandlade nationella elsystem.
Mitt nätbolag tar ut tre timmar under en månad med maxeffekt och gör ett snitt av det, t ex 1,897 kW eller 4,100. Så blir det medelvärde x avgiften (81kr), dvs 154 kr extra för augusti som ett exempel. Till detta kommer givetvis fast avgift och en liten överföringsavgift. Jag måste säga att mitt nätbolag har en föredömlig redovisning öht och en utmärkt servicenivå.
Vad en Tesla, 200 A TIG-svets och 9 kW-bastuaggregat skulle kunna ställa till med vågar man knappt tänka på.
Du beskriver det som en sport att varje dag anpassa din förbrukning till rätt tider, jag ser det mer som att man köper sig lite frihet för några hundringar så slipper man bry sig sen.
Nu har vi inte effektavgift ännu, men räknar med en ökning mot idag med minst 500 i månaden, men oavsett hur mycket jag lagar mat på natten osv lär jag inte kunna spara in mer än 2-300 kr, och det är det inte värt helt enkelt anser jag.
De pengar är så mycket enklare att spara in på någonting annat (eller jobba en timme extra i månaden om man har den möjligheten)
Frågade frugan om hon var beredd att anpassa middagen så att den alltid lagades över hela timme för fördela ut förbrukningen över 2h, och hon bara skakade på huvudet och skrattade åt mig. Nån måtta får det vara.
Nu har jag maxat hushållsplaneringen i 9 månader för att få så låg effektanvändning som det ö h t är möjligt.
Klar nedtrappning av livskvaliteten kan jag säga men jag har sett det som en sport.
All mat tillagas över två heltimmar, oftast startas spisen, airfryern eller en nyinköpt miniugn mellan ca xx:55 och avslutas xx:10. Uppkokningen eller bryning av smöret i en stekpanna tar mer effekt än när värmen endast ska bibehållas. Gäller även för ugn och airfryer.
Tvättmaskinen startas 22:35 (60 grader) och får då samma effekt första och andra timmen. Tredje timmen går effekten ner kraftigt.
Diskmaskinen tar mindre effekt än tvätt och matlagning så den startas ca 22:10 för att få en låg första timme.
Största ”life hacket” sker varje natt kl 03:30 när luftvärmepumpen höjer temperaturen från inställda 19 grader till 22. Värmen i huset håller ungefär 1 grad högre än börsvärdet på pumpen. Kl 05:59 sänks temperaturen på pumpen till 19 grader igen och kompressorn tar paus mellan ca 45 minuter och en dryg timme en kall septembermorgon (2 grader).
Då inträffar alltså ”lyxtimmen” kl 06-07 då dusch ( ca 3 minuter) och espressomaskin tillåts användas.
Har sänkt VVB så att den värmer med 0,3 kW (en dusch tar ca 1 timme att återvärma vattnet för så det är j@vligt viktigt att man inte ligger och drar sig utan studsar upp ur sängen vid 6 så att inte VVB-helvetet fortsätter att ta effekt efter 07 då behöver nämligen värmepumpen höjas till 20 grader för då känns temperaturtappet inomhus.
Resultatet i september är medelvärde på 0,8 kW effekt för Ellevio att ta betalt för.
Samtidigt funderar jag på att ta livet av mig om jag ska fortsätta leva så här😀
statsmakterna har verkligen lyckats med att få fogliga medborgare.
Klar nedtrappning av livskvaliteten kan jag säga men jag har sett det som en sport.
All mat tillagas över två heltimmar, oftast startas spisen, airfryern eller en nyinköpt miniugn mellan ca xx:55 och avslutas xx:10. Uppkokningen eller bryning av smöret i en stekpanna tar mer effekt än när värmen endast ska bibehållas. Gäller även för ugn och airfryer.
Tvättmaskinen startas 22:35 (60 grader) och får då samma effekt första och andra timmen. Tredje timmen går effekten ner kraftigt.
Diskmaskinen tar mindre effekt än tvätt och matlagning så den startas ca 22:10 för att få en låg första timme.
Största ”life hacket” sker varje natt kl 03:30 när luftvärmepumpen höjer temperaturen från inställda 19 grader till 22. Värmen i huset håller ungefär 1 grad högre än börsvärdet på pumpen. Kl 05:59 sänks temperaturen på pumpen till 19 grader igen och kompressorn tar paus mellan ca 45 minuter och en dryg timme en kall septembermorgon (2 grader).
Då inträffar alltså ”lyxtimmen” kl 06-07 då dusch ( ca 3 minuter) och espressomaskin tillåts användas.
Har sänkt VVB så att den värmer med 0,3 kW (en dusch tar ca 1 timme att återvärma vattnet för så det är j@vligt viktigt att man inte ligger och drar sig utan studsar upp ur sängen vid 6 så att inte VVB-helvetet fortsätter att ta effekt efter 07 då behöver nämligen värmepumpen höjas till 20 grader för då känns temperaturtappet inomhus.
Resultatet i september är medelvärde på 0,8 kW effekt för Ellevio att ta betalt för.
Samtidigt funderar jag på att ta livet av mig om jag ska fortsätta leva så här😀
statsmakterna har verkligen lyckats med att få fogliga medborgare.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Vad tror ni om effektutjämnande spisar?
Det säljs i andra länder induktionsspisar med inbyggt batteri. Amerikanskt exempel är Copper Charlie med ett 5 kWh batteri. Då räcker det med en vanlig stickpropp istället för en spisanslutning. Batteriet laddas under dygnet och laddas ur när man lagar mat. Om man laddar med solpaneler eller billig nattel beror på förutsättningarna.
Det säljs i andra länder induktionsspisar med inbyggt batteri. Amerikanskt exempel är Copper Charlie med ett 5 kWh batteri. Då räcker det med en vanlig stickpropp istället för en spisanslutning. Batteriet laddas under dygnet och laddas ur när man lagar mat. Om man laddar med solpaneler eller billig nattel beror på förutsättningarna.
Jag ska se framöver vad det kan bli. "Effekttoppspararsporten" är just nu ett litet experiment - jag tror inte jag orkar hålla på att trixa så länge. MEN vissa smärre justeringar är faktiskt inget besvär alls. Jfr ifall du inte hade "två hål i väggen" (minns ni Vattenfalls märkliga reklam förut?) utan var beroende av en vindsnurra, vattenhjul, dieselgenerator e d, visst skulle du styra din elanvändning efter dessa förhållanden.Pajje113 skrev:
Hur mycket bedömer du att du sparar på allt trixande med att minimera dina effekttoppar. 50-100 kr i månaden?
Du beskriver det som en sport att varje dag anpassa din förbrukning till rätt tider, jag ser det mer som att man köper sig lite frihet för några hundringar så slipper man bry sig sen.
Nu har vi inte effektavgift ännu, men räknar med en ökning mot idag med minst 500 i månaden, men oavsett hur mycket jag lagar mat på natten osv lär jag inte kunna spara in mer än 2-300 kr, och det är det inte värt helt enkelt anser jag.
De pengar är så mycket enklare att spara in på någonting annat (eller jobba en timme extra i månaden om man har den möjligheten)
Frågade frugan om hon var beredd att anpassa middagen så att den alltid lagades över hela timme för fördela ut förbrukningen över 2h, och hon bara skakade på huvudet och skrattade åt mig. Nån måtta får det vara.
Det ironiska är att det blir väldigt tydligt att ni inte hängt med.Pajje113 skrev:
Hur mycket bedömer du att du sparar på allt trixande med att minimera dina effekttoppar. 50-100 kr i månaden?
Det du skriver om starta varje halvtimme och laga mat över 2h bara för att är för att ligga så lågt som det bara går.
För er del så kommer det räcka långt att inte starta alla maskiner samtidigt kl 16.00 och köra 1h program.
Har ni sen vvb, elbil eller liknande så går de på natten och er livskvalité blir inte lidande.
Men kolla gärna nästa gång ni lagar mat hur förbrukningen se ut.