380 431 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Frånluftsvärmepump är ett, vid sidan av bergvärme, relativt vanligt uppvärmningssystem i moderna villor. Det är definitivt ett uppvärmningssystem som kommer att straffas av effektavgiften. Underdimensionerad (kanske mer vanligt i äldre installationer?) bergvärme/markvärme har liknande problematik, luft-luft likaså, och luft-vatten borde också kvala in. Alla dessa system lider av problemet att det på årsbasis är relativt ”effektivt” i att hålla nere totala el-förbrukningen. Men, när det är kallt, krävs högt tillskott av el för att hålla temperaturen i huset.
När det är kallt, på riktigt, beter sig dessa system mer eller mindre som rena direktverkande el-system. D.v.s. det krävs hög effekt (el-spets) för att hålla värmen.
Effektavgiften kommer på längre sikt att göra dessa typer av värmesystem mindre intressanta, och styra in ny-installationer mot andra, mindre el-spets krävande lösningar. Det är väl en av fördelarna med effektavgiften, på samhällsnivå, över tid. Förhoppningsvis gör det att jag inte behöver få ökad elnätskostnad framgent när exempelvis elbilsladdning blir ännu vanligare, då kan förhoppningsvis el-spets för uppvärmning ha ersatts fullt ut av laddning av bil, och nätet klarar sig fint utan utbyggnad och jag på individnivå blir därmed inte pålagd kostnader p.g.a. att elnätet behöver byggas ut ”i onödan”.
Så ser jag på effektavgiften i.a.f..
När det är kallt, på riktigt, beter sig dessa system mer eller mindre som rena direktverkande el-system. D.v.s. det krävs hög effekt (el-spets) för att hålla värmen.
Effektavgiften kommer på längre sikt att göra dessa typer av värmesystem mindre intressanta, och styra in ny-installationer mot andra, mindre el-spets krävande lösningar. Det är väl en av fördelarna med effektavgiften, på samhällsnivå, över tid. Förhoppningsvis gör det att jag inte behöver få ökad elnätskostnad framgent när exempelvis elbilsladdning blir ännu vanligare, då kan förhoppningsvis el-spets för uppvärmning ha ersatts fullt ut av laddning av bil, och nätet klarar sig fint utan utbyggnad och jag på individnivå blir därmed inte pålagd kostnader p.g.a. att elnätet behöver byggas ut ”i onödan”.
Jag kompletterade min FLVP med en LLVP och plötsligt blev jag en vinnare rörande effekttariffer. Den betalade sig dessutom på mindre än ett år pga minskade elkostnader. Så en win-win.H hakfre skrev:Frånluftsvärmepump är ett, vid sidan av bergvärme, relativt vanligt uppvärmningssystem i moderna villor. Det är definitivt ett uppvärmningssystem som kommer att straffas av effektavgiften. Underdimensionerad (kanske mer vanligt i äldre installationer?) bergvärme/markvärme har liknande problematik, luft-luft likaså, och luft-vatten borde också kvala in. Alla dessa system lider av problemet att det på årsbasis är relativt ”effektivt” i att hålla nere totala el-förbrukningen. Men, när det är kallt, krävs högt tillskott av el för att hålla temperaturen i huset.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Du har här plockat bort alla normala värmesystem utom direktverkande el och eldning?H hakfre skrev:Frånluftsvärmepump är ett, vid sidan av bergvärme, relativt vanligt uppvärmningssystem i moderna villor. Det är definitivt ett uppvärmningssystem som kommer att straffas av effektavgiften. Underdimensionerad (kanske mer vanligt i äldre installationer?) bergvärme/markvärme har liknande problematik, luft-luft likaså, och luft-vatten borde också kvala in. Alla dessa system lider av problemet att det på årsbasis är relativt ”effektivt” i att hålla nere totala el-förbrukningen. Men, när det är kallt, krävs högt tillskott av el för att hålla temperaturen i huset.
Ja en luftvärmepump närmar sig ett förhållande 1 till 1 när det blir kallare, så beroende på var i landet man bor är det kanske inte optimalt, men som i mitt fall med en luftvattenvärmepump i Stockholmsområdet så är antal dagar där den ger 1/1 lätträknade även utslaget över en 10-årsperiod. Jag får ta effektavgiften de dagarna och kanske undvika att dra igång bastu, ugn, och spis samtidigt då.
HejH hakfre skrev:Frånluftsvärmepump är ett, vid sidan av bergvärme, relativt vanligt uppvärmningssystem i moderna villor. Det är definitivt ett uppvärmningssystem som kommer att straffas av effektavgiften. Underdimensionerad (kanske mer vanligt i äldre installationer?) bergvärme/markvärme har liknande problematik, luft-luft likaså, och luft-vatten borde också kvala in. Alla dessa system lider av problemet att det på årsbasis är relativt ”effektivt” i att hålla nere totala el-förbrukningen. Men, när det är kallt, krävs högt tillskott av el för att hålla temperaturen i huset.
Jag hade gärna sett att vi i Sverige hade genomfört detta att minska andelen ”direkteluppvärmning” förra gången vi uppgraderade vårt värmesystem
Tyvärr har det varit i stort sett omöjligt att få fram detta budskap de senaste 10 -20 åren
Nu är risken att man har valt ett värmesystem för något år sedan som man gärna vill förändra men det kostar en ny investering
Och det är väl kärnan i det, alla pengar nätägaren tidigare drog in på överföringsavgift på elen du förbrukade utan LVVP måste de nu dra in på effektavgift de få dagar den ger 1:1, om du inte som du skriver ser till att kompensera genom att undvika övrigt förbrukning de dagarna, för nätet har inte blivit något billigare att drifta som ett resultat av ovan. (förutom några får ören per kWh som uppstår som förluster i nätet)Fairlane skrev:
Du har här plockat bort alla normala värmesystem utom direktverkande el och eldning?
Ja en luftvärmepump närmar sig ett förhållande 1 till 1 när det blir kallare, så beroende på var i landet man bor är det kanske inte optimalt, men som i mitt fall med en luftvattenvärmepump i Stockholmsområdet så är antal dagar där den ger 1/1 lätträknade även utslaget över en 10-årsperiod. Jag får ta effektavgiften de dagarna och kanske undvika att dra igång bastu, ugn, och spis samtidigt då.
Hej
Här är ett exempel på det jag nämnde i mitt förra inlägg här (#3 305) gällande att minska andelen ”direkteluppvärmning” när vi uppgraderade vårt värmesystem”
”Bergvärme eller luftvatten?”
https://www.byggahus.se/varme/fraga-experten/bergvaerme-eller-luftvatten.559853/
Här saknar jag att den som svarar på frågan, även nämner ”effektavgifter” (och varför inte frikyla) i sitt svar.
Här är ett exempel på det jag nämnde i mitt förra inlägg här (#3 305) gällande att minska andelen ”direkteluppvärmning” när vi uppgraderade vårt värmesystem”
”Bergvärme eller luftvatten?”
https://www.byggahus.se/varme/fraga-experten/bergvaerme-eller-luftvatten.559853/
Här saknar jag att den som svarar på frågan, även nämner ”effektavgifter” (och varför inte frikyla) i sitt svar.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Så kan man såklart tänka, jag tänkte mer att hakfre skulle ha ett förslag på alternativ uppvärmningA ajn82 skrev:Och det är väl kärnan i det, alla pengar nätägaren tidigare drog in på överföringsavgift på elen du förbrukade utan LVVP måste de nu dra in på effektavgift de få dagar den ger 1:1, om du inte som du skriver ser till att kompensera genom att undvika övrigt förbrukning de dagarna, för nätet har inte blivit något billigare att drifta som ett resultat av ovan. (förutom några får ören per kWh som uppstår som förluster i nätet)
Hur gör vi? Efter kl 22 är det halva avgiften hos Ellevio. Det gör att jag startar ev stödvärme, tvätt och långkok kl 22:01. Använder sällan mer än en platta på spisen och inte heller maxeffekt. Annars finns inget att göra. Jag märker dock att avgiften slår igenom ordentligt på en lågförbrukare som jag är. Beräknad årsförbrukning <3,7 MWh (bergvärme, liten boa, soppahoj o bil). Det är dels som en sport att kontrollera utgifterna på detta sätt samt att man drar sitt strå till stacken och hjälper vårt numera misshandlade nationella elsystem.B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Mitt nätbolag tar ut tre timmar under en månad med maxeffekt och gör ett snitt av det, t ex 1,897 kW eller 4,100. Så blir det medelvärde x avgiften (81kr), dvs 154 kr extra för augusti som ett exempel. Till detta kommer givetvis fast avgift och en liten överföringsavgift. Jag måste säga att mitt nätbolag har en föredömlig redovisning öht och en utmärkt servicenivå.
Vad en Tesla, 200 A TIG-svets och 9 kW-bastuaggregat skulle kunna ställa till med vågar man knappt tänka på.
Ja, den blir verkligen ett ok för samhället och är en motkraft till välstånd, det kommer såklart gå bra ändå men den är ett bra exempel på när aktieutdelning slår samhällsintressen.H hakfre skrev:Frånluftsvärmepump är ett, vid sidan av bergvärme, relativt vanligt uppvärmningssystem i moderna villor. Det är definitivt ett uppvärmningssystem som kommer att straffas av effektavgiften. Underdimensionerad (kanske mer vanligt i äldre installationer?) bergvärme/markvärme har liknande problematik, luft-luft likaså, och luft-vatten borde också kvala in. Alla dessa system lider av problemet att det på årsbasis är relativt ”effektivt” i att hålla nere totala el-förbrukningen. Men, när det är kallt, krävs högt tillskott av el för att hålla temperaturen i huset.
Vi har alltså en god överproduktion av el och samhället har hittat kostnadseffektiva sätt att värma men mellan all denna el och de kostnadseffektiva uppvärmningssystemen står elnäten och dess aktieägare, vars avkastning anses ha högre skyddsvärde än kunderna. Eon hade kanske droppat från 41% till 39% på sista raden om de skulle behöva förstärka näten på sina ställen men istället ska kunderna behöva gå med i någon sorts spiel och de redan utsatta få en orosfaktor till.
Det här går liksom inte att snacka runt utan blir målet med hela övningen, i Sverige.
De fina med just en elbil är att den kan ladda med som minst 6a (1,4kw) upp till 22kw rimligen "hemma" (normalt mellan 2-11kw)H hovapettson skrev:
Dessutom så står nästan alla bilar still på natten när nätet har mycket kapacitet över.
Vilket ironiskt nog "stärker nätet"
200a tigsvets blir runt 3kw dvs ungefär som den stora spisplattan.
9kw bastu är antingen en rejält stor bastu eller nån som är väldigt otålig på att värma bastun.
Ska vi nu bada bastu på så låg effaktavgift som möjligt så startar man bastun 1-2h innan på så låg effekt som möjligt, rimligen 3kw.
Sen börjar man basta och slår över till valfri effekt xx:50.
Då får du en max effekt per timme på runt 4kw.
Vvb är redan varm när bastun ska värmas och kan pausas tills natten.
Med tanke på effektavgifterna så efterlyser jag ännu smartare vitvaror som kan prata med varandra på en väldigt enkelt sätt.
"Håll effekten så låg som möjligt."
Tvättmaskin startar.
Diskmaskin pausar 15min innan den startar för tvättmaskinen säger att den just nu kör värmning i 20min.
Och såklart en "jag skiter i effektavgiften knapp som tjongar på med full effekt direkt"😆
"Håll effekten så låg som möjligt."
Tvättmaskin startar.
Diskmaskin pausar 15min innan den startar för tvättmaskinen säger att den just nu kör värmning i 20min.
Och såklart en "jag skiter i effektavgiften knapp som tjongar på med full effekt direkt"😆
Hej djacD djac skrev:Ja, den blir verkligen ett ok för samhället och är en motkraft till välstånd, det kommer såklart gå bra ändå men den är ett bra exempel på när aktieutdelning slår samhällsintressen.
Vi har alltså en god överproduktion av el och samhället har hittat kostnadseffektiva sätt att värma men mellan all denna el och de kostnadseffektiva uppvärmningssystemen står elnäten och dess aktieägare, vars avkastning anses ha högre skyddsvärde än kunderna. Eon hade kanske droppat från 41% till 39% på sista raden om de skulle behöva förstärka näten på sina ställen men istället ska kunderna behöva gå med i någon sorts spiel och de redan utsatta få en orosfaktor till.
Det här går liksom inte att snacka runt utan blir målet med hela övningen, i Sverige.
Du verkar skapa dig en egen verklighetsuppfattning gällande, det du kallar; ”en god överproduktion av el” som inte överensstämmer med den bild som, till exempel, Svenska Kraftnät beskriver i sin prognos.
”Fortsatt risk för effektbrist de kommande åren” (19 februari 2024)
”Risken för effektbrist – när inhemsk elproduktion och import inte motsvarar elanvändningen – förväntas bestå under det kommande decenniet. Dock minskar risken på några års sikt jämfört med tidigare beräkningar. En förklaring är att elanvändningen inte ökar lika snabbt som i tidigare studier. En annan är ökad överföringsförmåga inom landet som följd av genomförda nätförstärkningar.”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...rtsatt-risk-for-effektbrist-de-kommande-aren/
”Hur kan man ha ett elenergiöverskott och samtidigt effektbrist?
Det finns inget motsatsförhållande i att vi inom landet samtidigt kan ha ett stort elenergiöverskott över året, och perioder då vi har ett stort eleffektunderskott. Elenergiöverskottet innebär helt enkelt att vi sammantaget under hela året producerat mer än vad vi konsumerat, oberoende av när under året det skett.
Under året kan det däremot ha funnits vissa perioder, vanligen under vintern, när den effekt som produceras inte är tillräcklig för att täcka förbrukningen.”
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...ll/elbrist-effektbrist-eller-kapacitetsbrist/
”Svenska kraftnät larmar om effektbrist – sista livlinan försvinner” (Publicerad: 2 jul 2024)
” Risken för effektbrist kommer att öka framöver, varnar Svenska kraftnät. Ovanpå det försvinner det oljeeldande Karlshamnsverket som livlina efter nästa vinter. ”Vår signal är att en ny strategisk reserv behövs och att det är bråttom att få den på plats”, säger Eva Vitell på Svenska kraftnät till Di.”
https://www.tn.se/hallbarhet/37991/svenska-kraftnat-larmar-om-effektbrist-sista-livlinan-forsvinner/
Det gäller att, till exempel, klara en tioårsvinter (eller hundraårsvinter) i ett samhälle helt beroende av sin elkraftförsörjning.
Det gäller dessutom att vi inte t.ex. får driftstopp i våra kärnkraftverk samtidigt med stark kyla.
Redigerat:
Ja, man får anpassa sig. Inte världens grej, men ändå.A Alexn72 skrev:De fina med just en elbil är att den kan ladda med som minst 6a (1,4kw) upp till 22kw rimligen "hemma" (normalt mellan 2-11kw)
Dessutom så står nästan alla bilar still på natten när nätet har mycket kapacitet över.
Vilket ironiskt nog "stärker nätet"
200a tigsvets blir runt 3kw dvs ungefär som den stora spisplattan.
9kw bastu är antingen en rejält stor bastu eller nån som är väldigt otålig på att värma bastun.
Ska vi nu bada bastu på så låg effaktavgift som möjligt så startar man bastun 1-2h innan på så låg effekt som möjligt, rimligen 3kw.
Sen börjar man basta och slår över till valfri effekt xx:50.
Då får du en max effekt per timme på runt 4kw.
Vvb är redan varm när bastun ska värmas och kan pausas tills natten.
PS Slarva inte med enhetsförkortningarna, för det blir svårläst. Man skriver watt och förkortar W; ampere - A; volt - V; ohm - Ω. Trots att de är egennamn. Det vanliga är att enheterna skrivs med stor bokstav (vanliga undantag de för tid: s, min, h, d... eller sträcka: m). Prefixen är det noga med! Ex milli - m resp mega - M.
Det är 0,5 Mm mellan Sth o Gbg landvägen. 😉
Ja men det där är bara gissningar, med viss vinkling eftersom de är part i frågan.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Du verkar skapa dig en egen verklighetsuppfattning gällande ”en god överproduktion av el” som inte överensstämmer med den bild som, till exempel, Svenska Kraftnät beskriver i sin prognos.
”Fortsatt risk för effektbrist de kommande åren” (19 februari 2024)
”Risken för effektbrist – när inhemsk elproduktion och import inte motsvarar elanvändningen – förväntas bestå under det kommande decenniet. Dock minskar risken på några års sikt jämfört med tidigare beräkningar. En förklaring är att elanvändningen inte ökar lika snabbt som i tidigare studier. En annan är ökad överföringsförmåga inom landet som följd av genomförda nätförstärkningar.”
[länk]
”Hur kan man ha ett elenergiöverskott och samtidigt effektbrist?
Det finns inget motsatsförhållande i att vi inom landet samtidigt kan ha ett stort elenergiöverskott över året, och perioder då vi har ett stort eleffektunderskott. Elenergiöverskottet innebär helt enkelt att vi sammantaget under hela året producerat mer än vad vi konsumerat, oberoende av när under året det skett.
Under året kan det däremot ha funnits vissa perioder, vanligen under vintern, när den effekt som produceras inte är tillräcklig för att täcka förbrukningen.”
[länk]
”Svenska kraftnät larmar om effektbrist – sista livlinan försvinner” (Publicerad: 2 jul 2024)
” Risken för effektbrist kommer att öka framöver, varnar Svenska kraftnät. Ovanpå det försvinner det oljeeldande Karlshamnsverket som livlina efter nästa vinter. ”Vår signal är att en ny strategisk reserv behövs och att det är bråttom att få den på plats”, säger Eva Vitell på Svenska kraftnät till Di.”
[länk]
Det gäller att, till exempel, klara en tioårsvinter (eller hundraårsvinter) i ett samhälle helt beroende av sin elkraftförsörjning.
Det gäller dessutom att vi inte får driftstopp i våra kärnkraftverk samtidigt med stark kyla.
Alla deras tidigare gissningar har varit ohyggligt felaktiga, normalt ligger en kvalificerad gissning några procent bättre än ren slump men just SVKs gissningar har legat ungefär 50% sämre än slumpen.
Nej, vår produktion är rekordstor och dessutom har vi allt bättre utlandsförbindelser med allt bättre produktion i andra änden, så överskottet riskerar snarare bli allt större, elnätens drift är därför ett hot mot allt annat i samhället förutom just dess ägare.