D djac skrev:
Är det för att de kan mycket om elkraft, annars svarade du på fel inlägg?
Hej
Vad menar du?

Du skrev; ”Glöm inte att jag inte anser att samhället finns för elnätsföretagen, för mig är det tvärtom”

Här har malmen, skogen och vattenkraften varit en tillgång som man insett att tillvarata och förvalta

Man har lärt sig vad som behövts för att tillvarata tillgången här men sedan valt förståndiga beslutsfattare som inte sålt ut elbolagen

Menar du att det specifikt behövs elkraftkunskap för det?

Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det känns som det är dags för lite siffror. Det verkar som många tror att elnätsbolagen behöver ta till tiggarstaven om de inte får ta ut ännu mer pengar.

Så vi kan ta Vattenfall Eldistribution som exempel. Vattenfall eldistribution omsatte 2024: 13 368 494 Tkr. De hade ett resultat efter finansnetto om 1 678 497 Tkr, alltså en vinstmarginal (vinstprocent) om 12,5 %

Här är några siffror från SCB för att få en uppfattning om andra branscher.

[bild]

Det är mao en slående hög vinstmarginal för vad vi måste kalla nödvändig samhällsinfrastruktur. Och även osett Vattenfall så ligger 35 El, Gas, och Värmeverk högt.

Det verkar inte som de blöder pengar direkt.

(Jaja, det finns mycket annat intressant att grotta ner sig i ovanstående. Notera dock att jag inte uteslöt organisationer baserat på storlek. Vissa av de som visas ovan är små, för att inte säga mycket små, verksamheter i jämförelse med de andra.)
Det gäller ju för eldist att försöka trolla bort pengar.
har en kompis på vattenfall och tydligen fick alla anställda en bonus på 7.5% av årslönen för det gick så bra i företaget.

med en medianlön på 35.000kr så trollade moderbolaget bort drygt 50 miljoner (20.000 anställda). de minskade vinsten ytterligare genom att dela ut 7 miljarder till staten.
undra om dessa 12.5% innehåller vinst efter allt detta eller före.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 1 till
  • Laddar…
Det är möjligt. Men när jag pratade med Ei för många år sedan då vi fick effektavgift så fick jag svart på vitt att överföringsavgiften var till just för att täcka transmissionsförluster och inget annat. Och att elnätsbolagen redan då tog ut för stor avgift. (Jag kommer inte ihåg om även detta var föremål för domstolsprocess.)

Någon som har svart-på-vitt däremot?
jag vet inte men som det nämnts i tråden så har vi minskat vår elanvändning i samhället år efter år.
kan det rörliga avgiften täckt alla omkostnader för låt oss säga 20 år sedan men iom mindre "eltransport" så har man fått höja den fasta avgiften för att täcka upp?

hur har den rörliga avgiften ändras över tid?

M
S solhej skrev:
jag vet inte men som det nämnts i tråden så har vi minskat vår elanvändning i samhället år efter år.
kan det rörliga avgiften täckt alla omkostnader för låt oss säga 20 år sedan men iom mindre "eltransport" så har man fått höja den fasta avgiften för att täcka upp?

hur har den rörliga avgiften ändras över tid?
Kan det ha samband med alla balanseringstjänster som applicerats i takt med vår gröna energiproduktion 🤔

Tycker detta med el är jobbigt. Nya villkor varje år.
Så jag har stängt av all direktel och eldar med vedpatroner i en större täljstensugn mitt i kåken, typ halva året.
Det är också rätt mysigt.
Långkok av kött är inte dumt.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har helt rätt i att man inte kommer undan effektavgift om man inte har noll i förbrukning, det är precis vad vi sagt hela tiden.

Lite för skojs skull kan vi ju räkna på vad effektavgiften blir i exemplet ovan. Vi antar alltså att någon har noll i förbrukning hela månaden, men åker ut en dag och tittar till och drar på igång kaffebryggaren som är på 1800W. Om vi tänker oss att bryggaren drar full effekt 5 minuter så blir det alltså 1,8 kW * 5/60 = 0,15 kWh som förbrukas den timmen. Vi antar sämsta tänkbara förbrukning , dvs allt under samma timme. 0,15 är högsta topp den månaden och de övriga 2 högsta topparna är 0 så i Ellevios fall så är det alltså 0,05*81,25=4 kr i effektavgift den månaden. Sänkningen i överföringsavgift är försumbar och om vi antar 3x16A så blir just den månaden. 4 kronor dyrare än tidigare. De får alltså dessa summor vi talar om, när Kalle tar bilen till landstället 20 mil bort, vilket kanske i sig kostar en tusenlapp, lågt räknat.

Frågan är hur folk tänker sig hantera effektavgiften. Då är det ju bra om vi inte skrämmer upp dem så att de är rädda att ekonomin går i kras om de måste åka ut och titta till stugan. Kanske kan vi tipsa om om att ta med en termos så blir det inte så stort avbräck i familjens ekonomi.
Klok beskrivning.

Vill dock inflika med att det inte är effekt du pratar om i ditt exempel. Du använder energi och tar ut ett snitt för att få en teoretisk effekttopp.

Effekttoppen (den momentana) är ju faktiskt på 1800W i ditt exempel under just den timmen.

Att elnätsföretag använder sig av den metod du beskrev är främst av två anledningar.
Det förata är att det mildrar slaget mot kunden, och den andra är, att med dagens system så är det inte möjligt mer än hos några nätbolag att faktiskt hantera de momentana värden administrativt.

Eftersom det inte går att räkna ut en effekttopp från energi gör att jag tvivlar på att metoden kommer vara godkänd.

Det är ju lite som att ta ut en toppfart från de 10km du kört med en snittfart på 85km/h. Det är ju omöjligt att veta om du körde för fort vid ett givet tillfälle om du inte mäter upp det. Polisen mäter upp farten och ger dig en bot om din toppfart översteg hastighetsbegränsningen vid tillfället.

Tittar man på andra direktiv som producerats i Bryssel kan man hitta en röd tråd sen många år tillbaka.
Smarta mätare är ett krav, som kan mäta just de momentanta värdena, sen kommer andra direktiv, nu har vi den nya tariffutformningen. Tanken är att det är just de momentana värdena som ska styra tarifferna.

Sen är frågan om Ei själva kommer driva på här, eller avvaktar tills EU pekar med hela handen och säger att vi måste styra upp det. Med vi menar jag att elnätsbolagen måste gå helt på momentana värden.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Fairlane
C Calamares skrev:
Klok beskrivning.

Vill dock inflika med att det inte är effekt du pratar om i ditt exempel. Du använder energi och tar ut ett snitt för att få en teoretisk effekttopp.
Jag vet skill6mellan effekt och energi och kan inte se att jag räknat elelr skrivit fel någonstans. Har jag gjort det får du gärna visa var.
C Calamares skrev:
Effekttoppen (den momentana) är ju faktiskt på 1800W i ditt exempel under just den timmen.
Ja givetvis, något annat har jag aldrig påstått, men det är rätt ointressant. Det som är intressant är hur effektavgiften beräknas.
C Calamares skrev:
Att elnätsföretag använder sig av den metod du beskrev är främst av två anledningar.
Det förata är att det mildrar slaget mot kunden, och den andra är, att med dagens system så är det inte möjligt mer än hos några nätbolag att faktiskt hantera de momentana värden administrativt.
Ok, men det spelar inte någon roll. Man betalar efter de regler som gäller, oavsett varför reglerna är skrivna som de är.
C Calamares skrev:
Eftersom det inte går att räkna ut en effekttopp från energi gör att jag tvivlar på att metoden kommer vara godkänd.
Det betvivlar inte jag. Varför skulle den inte vara tillåten? Det beror ju på hur det definieras.
C Calamares skrev:
Det är ju lite som att ta ut en toppfart från de 10km du kört med en snittfart på 85km/h. Det är ju omöjligt att veta om du körde för fort vid ett givet tillfälle om du inte mäter upp det. Polisen mäter upp farten och ger dig en bot om din toppfart översteg hastighetsbegränsningen vid tillfället.
Numera så är det säkert mest laser, men förr var det vanligt att polisen tog tid på en kända sträcka. Menar du då att alla böter och indragna körkort som skedde då är olagliga?
C Calamares skrev:
Tittar man på andra direktiv som producerats i Bryssel kan man hitta en röd tråd sen många år tillbaka.
Smarta mätare är ett krav, som kan mäta just de momentanta värdena, sen kommer andra direktiv, nu har vi den nya tariffutformningen. Tanken är att det är just de momentana värdena som ska styra tarifferna.
Kanske, det har jag ingen insikt i. Jag försöker bara förklara för folk hur effektavgifterna fungerar.
C Calamares skrev:
Sen är frågan om Ei själva kommer driva på här, eller avvaktar tills EU pekar med hela handen och säger att vi måste styra upp det. Med vi menar jag att elnätsbolagen måste gå helt på momentana värden.
Det får vi väl se, om det ens är avsikten.

D Danne824 skrev:
Bildbevis finns redan i tråden, bläddra bakåt.

Problemet är att har du lyckats optimera din elförbrukning så slår laddningen av en gräsklippare igenom och blir en topp som effektavgiften baseras på.

Att klippa på nätterna rekommenderar man att inte göra pga nattaktiva djur tex igelkottar och groddjur.

Så för att minska topparna ska man klippa på nätterna, jobba på nätterna, tvätta osv på nätterna.
Du får nog visa var jag ska leta.

Så vi kan ta Vattenfall Eldistribution som exempel. Vattenfall eldistribution omsatte 2024: 13 368 494 Tkr. De hade ett resultat efter finansnetto om 1 678 497 Tkr, alltså en vinstmarginal (vinstprocent) om 12,5 %
Tar vi Eon Energidistribution så blir det än tydligare.
Omsättning 14 030 953 Tkr, resultat efter finansnetto 5 379 970 Tkr, 38,34%.

Allabolag säger dock under nyckeltal att vinstmarginalen för Vattenfall är 17,6% och för Eon 41,5%

• Wow
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
M
D Dilato skrev:

Allabolag säger dock under nyckeltal att vinstmarginalen för Vattenfall är 17,6% och för Eon 41,5%
Det må ja säga 😏

När jag jobbade för Nordens största bilkedja så var vi sjukt nöjda med en vinstmarginal på 8%

Ändå frågade kunderna varför vi tog ut sånna monsturösa summor för våra tjänster 😳

D
D Dilato skrev:

Och då kan man räkna med att de gjort allt för att det ska se så lite ut som möjligt, borde ligga på 2-3% kanske, max.

Jag tycker det är patetiskt att diskutera rimligheten i att vi konsumenter ska ändra våra beteenden så att marginalerna kan ökas lite till.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Och då kan man räkna med att de gjort allt för att det ska se så lite ut som möjligt, borde ligga på 2-3% kanske, max.

Jag tycker det är patetiskt att diskutera rimligheten i att vi konsumenter ska ändra våra beteenden så att marginalerna kan ökas lite till.
Kanske kan höra med Donald å Elon om inte dom kan komma och effektivisera lite 😂😂

• Haha
djac
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet skill6mellan effekt och energi och kan inte se att jag räknat elelr skrivit fel någonstans. Har jag gjort det får du gärna visa var.

Ja givetvis, något annat har jag aldrig påstått, men det är rätt ointressant. Det som är intressant är hur effektavgiften beräknas.

Ok, men det spelar inte någon roll. Man betalar efter de regler som gäller, oavsett varför reglerna är skrivna som de är.

Det betvivlar inte jag. Varför skulle den inte vara tillåten? Det beror ju på hur det definieras.

Numera så är det säkert mest laser, men förr var det vanligt att polisen tog tid på en kända sträcka. Menar du då att alla böter och indragna körkort som skedde då är olagliga?

Kanske, det har jag ingen insikt i. Jag försöker bara förklara för folk hur effektavgifterna fungerar.

Det får vi väl se, om det ens är avsikten.
Framgår tydligt att det är den momentana effekten om man går in och läser vad Ei har förtydligat.

• Effektavgift text beskriver hur elnätets belastning vid tidpunkter påverkar avgiftens storlek, mätt i kilowatt och tidsskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
C Calamares skrev:
Framgår tydligt att det är den momentana effekten om man går in och läser vad Ei har förtydligat.
Jag skulle nog föredra källan isåfall. Det där känns mer som en lekmannaförklaring där en "tidpunkt" kan vara en timme, en tid på året etc.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D
M Mr. Gullberg skrev:
Kanske kan höra med Donald å Elon om inte dom kan komma och effektivisera lite 😂😂
Då skulle man väl ta in kinesiska bolag, antar att vi då hade haft elnät som gör allt och lite till för 20% av dagens avgifter. Det är väl ungefär så kinesisk industri ligger i förhållande till europeisk just nu :(

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.