380 414 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ja, det är en förenklad beskrivning från Ei till konsumenter. Men vill du läsa på direkt från källan så stoppar jag inte dig.Fairlane skrev:
Tänker dock inte servera det till dig, google är en utmärkt sökmotor, och kommer kunna leverera vad du är ute efter.
Ha en bra dag.
Men konkret, varför behövs denna avgift?
Vad är det vårat elnät inte klarar av nu som det gjorde för ett par år sedan?
I en artikel ovan så nämns det att vi använder lika mycket el som 1986.
Vad är det för någon skillnad i nyttjandet av elnätet numera som gör att det inte "pallar trycket"?
Vad är det vårat elnät inte klarar av nu som det gjorde för ett par år sedan?
I en artikel ovan så nämns det att vi använder lika mycket el som 1986.
Vad är det för någon skillnad i nyttjandet av elnätet numera som gör att det inte "pallar trycket"?
Redigerat:
Vi kan nog älta till domedagen om detta men jag kan inte se annat än att det är fastslaget att inte heller denna modell kommer ge oss relevanta priser och med det menar jag priser som är korrekt konstruerade baserat på underliggande kostnader från en effektiv organisation med rimliga påslag.
Som bäst tar detta oss sidledes, några här tycker lite bättre, andra tycker lite sämre men ärligt talat så är felen idag så grava att detta inte ger utslag åt något håll, om man tittar utan förstoringsglas.
Som bäst tar detta oss sidledes, några här tycker lite bättre, andra tycker lite sämre men ärligt talat så är felen idag så grava att detta inte ger utslag åt något håll, om man tittar utan förstoringsglas.
Den behövs på några ställen i EU, i Sverige har den aldrig varit relevant.C CharlesZidler skrev:
Hej CharlesZidlerC CharlesZidler skrev:
Jag gav en kort beskrivning av detta i inlägg #1 178 i denna tråd. Jag kan upprepa detta igen;
”Man kan starkt förenklat beskriva det så, att när husen anslöts och villaägarna betalade för elanslutningen, så fick de en reduktion av anslutningskostnaderna tack vare att man genom Velanders formel kunde beräkna elnätet.
Jag tror många ändå tyckte att anslutningskostnaden för el var hög, när villan byggdes.
Som du ser så har Velanders formel under flera år visat sig fungera bra.
Men bland annat med ett förändrat kundbeteende och introduktionen av elbilar, solceller och värmepumpar, samt att elpriset varierar och man började styra effektflödet till husen avvikande från förutsättningarna i Velanders formel, så har elnätet fått nya utmaningar som man nu hanterar med bland annat effektavgiften?”
Du kan även läsa vad Energimarknadsinspektionen (EI) skriver; ”Varför inför elnätsföretagen en ny prismodell med effektavgift - vad innebär det för dig som elanvändare?”
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...ift---vad-innebar-det-for-dig-som-elanvandare
41,5%... mike drop!M Martin Lundmark skrev:Hej CharlesZidler
Jag gav en kort beskrivning av detta i inlägg #1 178 i denna tråd. Jag kan upprepa detta igen;
”Man kan starkt förenklat beskriva det så, att när husen anslöts och villaägarna betalade för elanslutningen, så fick de en reduktion av anslutningskostnaderna tack vare att man genom Velanders formel kunde beräkna elnätet.
Jag tror många ändå tyckte att anslutningskostnaden för el var hög, när villan byggdes.
Men bland annat med ett förändrat kundbeteende och introduktionen av elbilar, solceller och värmepumpar, samt att elpriset varierar och man började styra effektflödet till husen avvikande från förutsättningarna i Velanders formel, så har elnätet fått nya utmaningar som man nu hanterar med bland annat effektavgiften?”
Skulle vilja påstå att den inte behövs alls.C CharlesZidler skrev:
Det är ett fåtal elnät som har verkliga kapacitetsproblem.
Nej. Balanseringstjänster tar inte bort någon förbrukning.M Mr. Gullberg skrev:
Balanseringstjänster balanserar förhållandet mellan produktion och förbrukning. antingen genom att öka sin produktion när förbrukningen stiger eller genom att någon förskjuter sin förbrukning till en tidpunkt som är bättre. Så att säga avstår från att förbruka el under en viss tid mot betalning för att istället förbruka den elen senare.
Dvs balanseringstjänster tar inte bort förbrukning utan förskjuter bara produktion eller förbrukning i tid.
Tack för svar Martin, har säkert missat en del inlägg då tråden snurrat på fort emellanåt.M Martin Lundmark skrev:Hej CharlesZidler
Du kan även läsa vad Energimarknadsinspektionen (EI) skriver; ”Varför inför elnätsföretagen en ny prismodell med effektavgift - vad innebär det för dig som elanvändare?”
[länk]
EI har jag läst ihop med en hel del sidor från elnätsbolagen men tycker inte jag hittar konkreta svar.
Så på grund av dessa nya sätt elnätet används som avviker från hur man bäst använder elnätet (velanders formel) så klarar sagda elnät inte av denna belastning?
Utan om vi fortsätter använda elnätet på detta sätt så kollapsar det?
Hej CharlesZidlerC CharlesZidler skrev:Tack för svar Martin, har säkert missat en del inlägg då tråden snurrat på fort emellanåt.
EI har jag läst ihop med en hel del sidor från elnätsbolagen men tycker inte jag hittar konkreta svar.
Så på grund av dessa nya sätt elnätet används som avviker från hur man bäst använder elnätet (velanders formel) så klarar sagda elnät inte av denna belastning?
Utan om vi fortsätter använda elnätet på detta sätt så kollapsar det?
Det handlar nog inte om att elnätet kollapsar utan att det blir ökad risk för stor spänningsvariation och överbelastning.
Målet med att införa effektavgift nu är att även hålla nere behoven av ombyggnad/nybyggnad åren framöver (till stora kostnader) och därmed hålla nere kostnadsökningarna. Att nyttja de redan byggda elnäten bättre.
Velanders formel utgår starkt förenklat ifrån att vi läser av elenergiåtgången en gång per år och sedan statistiskt räknar ut effekttopparna utifrån hur vi använde elenergi, för säg, 50 år sedan.
Redigerat:
Det enkla svaret är att vi har gått från att ha haft ett av världens bästa elnät till att ha ett som inte riktigt håller måttet.C CharlesZidler skrev:
Vi har tidvis kapacitetsbrist i nätet pga stora överföringsbehov. En del av det är triggat av att man stängt ned elproduktion i södra Sverige. Exempelvis reaktorer i Ringhals, Barsebäck och Oskarshamn.
Det har gjort att elproduktion i de södra delarna som också använder mest el har minskat.
Nedstängningen av dessa har dessutom försämrat överföringsförmågan.
Stänger man ned en reaktor på 1000 MW så tappar man inte bara de 1000 MW: pga att man tappar roterande massa i mottagarområdet så minskar dessutom överföringseffekten till det området med upp till hälften av den nedstängda effekten. Dvs 500 MW. Dvs nedstängning av en reaktor på 1000 MW resulterar i ett bortfall av tillgänglig el på upp till 1500 MW.
Det gör att vi får mer flaskhalsar i nätet och därmed större behov av att försöka med ekonomiska incentiv få förbrukare att minska sina effekttoppar.
Förutom den delen att en effekttopp hos dig belastar den gren i nätet som skickar el till just ditt område.
Lite förenklat är det en del i bakgrunden.
För 50 år sedan hade vi massor av tillgänglig el så då skulle det inte ha varit frågan om att stoppa någon etablering av industri pga brist på eleffekt vilket har varit fallet de senare åren. Nätet är med andra ord betydligt mer ansträngt nu än tidigare trots att vi på det stora hela förbrukar mindre el pga att balansen mellan vart elen produceras och vart den förbrukas stämmer sämre.
Ok, och denna spänningsvariation och överbelastning har vi ej sett innan i vårat elnät?M Martin Lundmark skrev:Hej CharlesZidler
Det handlar nog inte om att elnätet kollapsar utan att det blir ökad risk för stor spänningsvariation och överbelastning.
Målet med att införa effektavgift nu är att även hålla nere behoven av ombyggnad/nybyggnad åren framöver (till stora kostnader) och därmed hålla nere kostnadsökningarna. Att nyttja de redan byggda elnäten bättre.
Velanders formel utgår starkt förenklat ifrån att vi läser av elenergiåtgången en gång per år och sedan statistiskt räknar ut effekttopparna utifrån hur vi använde elenergi, för säg, 50 år sedan.
Och det beror på att vi slutkunder har ändrat hur vi använder elnätet, dvs att vi numera använder elprodukter som gör att det blir spänningsvariationer?
Men skulle du säga att vi har ett fungerande elnät som det är eller måste det byggas ut?
Vi har haft mer elproduktion i södra Sverige tidigare vilket gjort att problemet i stort sett inte fanns tidigare. Eller i vart fall var betydligt mindre. Dessutom har nedstängningen av reaktorerna gjort att vi tappat "roterande massa" i näten vilket gör att nätets förmåga att stabilisera sig själv har blivit sämre. Vi hade ett av världens bästa elnät tidigare. Det har vi inte idag efter nedstängningarna då borttagna reaktorer försämrar situationen betydligt.C CharlesZidler skrev:Ok, och denna spänningsvariation och överbelastning har vi ej sett innan i vårat elnät?
Och det beror på att vi slutkunder har ändrat hur vi använder elnätet, dvs att vi numera använder elprodukter som gör att det blir spänningsvariationer?
Men skulle du säga att vi har ett fungerande elnät som det är eller måste det byggas ut?
Så det "fysiska" elnätet har inte ändrats utan på grund av att vi inte producerar jämn el så klarar inte vårat elnät av att vi använder oss av våra elprodukter i våra hem?S steffo_b skrev:Det enkla svaret är att vi har gått från att ha haft ett av världens bästa elnät till att ha ett som inte riktigt håller måttet.
Vi har tidvis kapacitetsbrist i nätet pga stora överföringsbehov. En del av det är triggat av att man stängt ned elproduktion i södra Sverige. Exempelvis reaktorer i Ringhals, Barsebäck och Oskarshamn.
Det har gjort att elproduktion i de södra delarna som också använder mest el har minskat.
Nedstängningen av dessa har dessutom försämrat överföringsförmågan.
Stänger man ned en reaktor på 1000 MW så tappar man inte bara de 1000 MW: pga att man tappar roterande massa i mottagarområdet så minskar dessutom överföringseffekten till det området med upp till hälften av den nedstängda effekten. Dvs 500 MW. Dvs nedstängning av en reaktor på 1000 MW resulterar i ett bortfall av tillgänglig el på upp till 1500 MW.
Det gör att vi får mer flaskhalsar i nätet och därmed större behov av att försöka med ekonomiska incentiv få förbrukare att minska sina effekttoppar.
Förutom den delen att en effekttopp hos dig belastar den gren i nätet som skickar el till just ditt område.
Lite förenklat är det en del i bakgrunden.
För 50 år sedan hade vi massor av tillgänglig el så då skulle det inte ha varit frågan om att stoppa någon etablering av industri pga brist på eleffekt vilket har varit fallet de senare åren. Nätet är med andra ord betydligt mer ansträngt nu än tidigare trots att vi på det stora hela förbrukar mindre el pga att balansen mellan vart elen produceras och vart den förbrukas stämmer sämre.
Om så är det igentligen inte slutkund som är problemet utan energibolagen som tillhandahåller elen?
Det är här jag hör lite olika vad som faktiskt är sant, jag är själv inte kunnig inom el så har svårt att greppa det.