Fairlane Fairlane skrev:
Hemskt ledsen, men om du tror att effektavgiften påverkas av att du startar diskmaskinen 12.00 när priset för el är 10 kr/kWh eller om du startar de. 12.15 när priset är -10 kr/kWh (ditt exempel) så är det uppenbart att du inte ens förstår skillnaden mellan elnätsbolaget (de som tar ut effektavgiften) och elhandelsbolaget (de du köper el från).

Vet man inte grunderna så kommer man snabbt till felaktiga slutsatser.

Jag vet vad rörligt pris baseras på och vad fast baseras på och det har exakt noll med effektavgift att göra.
Du tycker uppenbarligen att du är väldigt smart när du låser dast dig på mitt exempel på kl 12.00 och kl 12:15 bara för att effektavgiftena släpar efter något och fortfarande debiteras per timme istället för per minut. Men vad försöker du bevisa med ditt resonemang? Faller det ihop om jag startar diskmaskinen klockan 19:52 istället? Och om diskvattnet är extra smutsigt och den kör 2 sköljningar innan den sätter på värmeelementet samtidigt som döttrarna bestämmer sig för att duscha? Det jag försöker framföra är att det är ovärdigt att vi som lever i ett postindustriellt samhälle ska behöva att välja mellan att betala ett överpris för en livsnödvändighet eller spela med på en marknad där professionella aktörer (du?) tjänar ihop till oligarkyachter.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har det med saken att göra?

Du förstår inte hur det fungerar och blir upprörd. Så långt är jag med. Om jag har elbil eller inte, om jag är vinnare eller förlorare på införandet av effektavgift har inget med att göra om man förstår systemet eller inte.
Varför tror du att alla är dummare än du?
Är det något din mamma tutade i dig?

M
Fairlane Fairlane skrev:
Åfasen, jag som fick för mig att tråden handlade om effektavgiften.

Vad tror du han menar menar med:
"Vad menar du att effektavgiften inte påverkas av om när jag startar diskmaskinen? Det gör den ju visst."

Jag fetstilade det sista.
Som alla andra trådar så svävas det ju iväg 😏

Mjao, fast det gör den väl 🤔 annars hade ju avgiften inte behövts 😟

Startar du maskinen 8:01 så hinner den dra mer energi den timmen kontra om du startar den 08:31😏

Även om den är deklarerad att dra 2kWh, så finns det ju sekvenser som drar mer kontra mindre energi.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag räknade just ut jag inte lyckas ladda bilen helt optimalt. Laddar 500kWh/mån, men 250kWh laddar jag på fel timmar. Jag hade trots 5kWh/h effektbudget kunnat hitta billigare laddningstimmar om jag kunde veta prisprognosen för kommande vecka bättre.

Idag kollar jag på SVKs info från driften om det kommer blåsa mycket tors/fred för att avgöra om jag skall ladda mån-ons eller ej. Hur gör ni?
Jag laddade på infartsparkeringen de senaste två vintrarna när jag jobbade hemma. Det blev sisådär 50öre/kWh ink allt. Nu har de slutat med det göttiga och debiterar brutalt. Hemma kan man ju inte ladda på vintrarna längre ( sommaren står ju solen för framfarten - och den har de ju inte lyckats manipulera i någon större utsträckning än) så jag vet inte riktigt hur jag ska göra framöver. Funderar på att köpa någon gammal diesel och skita i barnbarnen.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
D
Ja jag har fått en höjd totalfaktura med denna fantastiska idén om effektavgift.
Inte mycket men lite mer än 100 kr i månaden och då förbrukar jag minre jämfört med motsvarande perioder förra året.

Det är landstället och jag har mina pikar då robotgräsklipparen (en 310 så inte stor) laddar och som de baserar avgiften på.
Kanske ska börja låta den klippa på nätterna istället vilket man avråder för pga nattaktiva djur.

Personligen tycker jag att det är fel, förbrukar mindre totalt men räkningen går upp 100 kr, hoppas att Elvivos nät klarar av att ladda en gräsklippare utan att behöva förstärka stamnätet.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
Fairlane
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Varför tror du att alla är dummare än du?
Är det något din mamma tutade i dig?
Det tror jag inte. Man kan kunna olika saker.
Du får gärna förklara kopplingen mellan priset per kWh och effektavgiften istället för att bara raljera.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte. Man kan kunna olika saker.
Du får gärna förklara kopplingen mellan priset per kWh och effektavgiften istället för att bara raljera.
Jag tror att effektavgifterna kan komma att ha påverkan på elpriserna, det har ju alla förändringar. Nu blir det ju svårare att bli av med elen eftersom det kommer finnas ytterligare ekonomiska bromsar på inköp.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Jag tror att effektavgifterna kan komma att ha påverkan på elpriserna, det har ju alla förändringar. Nu blir det ju svårare att bli av med elen eftersom det kommer finnas ytterligare ekonomiska bromsar på inköp.
Det är möjligt, det återstår att se, men knappast på det sätt som påstods.

Sen är jag tveksam att skillnaden blir stor. Elen handlas över ett betydligt större område än ett enskild elnätsbolag och olika bolag har ju olika regler.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt, det återstår att se, men knappast på det sätt som påstods.

Sen är jag tveksam att skillnaden blir stor. Elen handlas över ett betydligt större område än ett enskild elnätsbolag och olika bolag har ju olika regler.
Kanske och dessutom svårt att mäta, nu går vi ju över till 15-minuterspriser och jag läste någon artikel där det återgavs att producenterna var väldigt positiva, de förväntar sig att kunderna automatiserar och att de därför ska kunna bli av med mycket på kort tid, är det bara 15 minuter per timme så kan det ju kanske bli så.

D djac skrev:
Ja men verkligen, och de avvikare som finns får oavsett anledning rätta sig i ledet och se till att den står där på natten framöver! I det nya vackra Sverige gör alla likadant och det ska ske samtidigt!
Precis, alla ska få ladda elbilen kl 16.00 starta matlagning kl 16.01, börja med disken kl 16.02, och fylla tvättmaskinen 16.03.
Och sen ska torktumlaren startas...

Pajje113 Pajje113 skrev:
Riktigt usel jämförelse, typ när det är 25 grader kallt så vänta tills våren och öppna fönstret istället...
Säg: Jag vet inte vad effekt är.
Utan att säga den meningen....

Hur många kwh använder du per dygn normalt?
Sommar?
Vinter?

M Mr. Gullberg skrev:
När man ser hur vissa elnätsägare har 30-40% vinstmarginal och ändå höjer avgifterna så sticker det alltså inte bara i mina ögon 🤔
Hej

Tråden handlar om effektavgiften som införs för alla elanvändare

Det finns ca 150 elnätsbolag i Sverige

Det jag skriver handlar om alla dessa bolag och inte bara ett återkommande focus på de som tyvärr köpts upp och nu äga av aktiebolag och pensionsbolag

För frågan om effektavgiften gäller även övriga elnätsbolag

På vilket sätt underlättas, genom detta focus, förståelsen gällande effektavgiften och dess hantering för de som inte är anslutna till elnät som köpts upp av aktiebolag och pensionsbolag?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Ja jag har fått en höjd totalfaktura med denna fantastiska idén om effektavgift.
Inte mycket men lite mer än 100 kr i månaden och då förbrukar jag minre jämfört med motsvarande perioder förra året.

Det är landstället och jag har mina pikar då robotgräsklipparen (en 310 så inte stor) laddar och som de baserar avgiften på.
Kanske ska börja låta den klippa på nätterna istället vilket man avråder för pga nattaktiva djur.

Personligen tycker jag att det är fel, förbrukar mindre totalt men räkningen går upp 100 kr, hoppas att Elvivos nät klarar av att ladda en gräsklippare utan att behöva förstärka stamnätet.
En robotklippare drar väl runt 50w....

Dvs om du mer eller mindre förbrukar 0 på den gamla modellen så borde 50w på den nya modellen innebära att du sparar runt 300kr

D
A Alexn72 skrev:
En robotklippare drar väl runt 50w....

Dvs om du mer eller mindre förbrukar 0 på den gamla modellen så borde 50w på den nya modellen innebära att du sparar runt 300kr
Nu förstår jag dig inte riktigt.
Om jag tidigare har haft högre el förbrukning och nu en lägre el förbrukning men räkningen har ökat med lite över 100 kr/månad hur sparar jag då 300 kr?

När man loggar in på Elvivo så har de den fantastiska tjänsten att man kan jämföra det gamla systemet mot de nya där de tar ut effektavgiften.

Det nya systemet gör att min elräkning har ökat med 100 kr bara för att jag har en robotgräsklippare vilket jag även hade tidigare.

Så var sparar jag 300 kr frågar jag mig 🤔

Det här är inget annat än en prishöjning kamouflerat precis lika som med livsmedel där man minskar innehållet.

• Gilla
lsoderlund och 2 till
  • Laddar…
D
D Danne824 skrev:
Nu förstår jag dig inte riktigt.
Om jag tidigare har haft högre el förbrukning och nu en lägre el förbrukning men räkningen har ökat med lite över 100 kr/månad hur sparar jag då 300 kr?

När man loggar in på Elvivo så har de den fantastiska tjänsten att man kan jämföra det gamla systemet mot de nya där de tar ut effektavgiften.

Det nya systemet gör att min elräkning har ökat med 100 kr bara för att jag har en robotgräsklippare vilket jag även hade tidigare.

Så var sparar jag 300 kr frågar jag mig 🤔

Det här är inget annat än en prishöjning kamouflerat precis lika som med livsmedel där man minskar innehållet.
Det korta svaret är att någon annan får en hundralapp lägre räkning, i alla fall ska de inledningsvis inte höja totala utdebiteringen, om de ska följa reglerna i alla fall.. oklart hur många bolag som kommer göra det men så är tanken.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
Låter som att @Danne824 har ett fullt utbyggt elnät till sin stuga, som bara används för att ladda en gräsklippare stora delar under säsongen. Vilket då troligen innebär att tidigare har de bara behövt betala de fasta avgifterna på nätet i princip, och lite små växel i överföring och elkostnader.

Även om tota förbrukningen är låg är detta ett typ exempel på ganska ojämn förbrukning, troligtvis hade en konstant förbrukning i motsvarande storlek som laddaren till grässklipparen drar i de flesta modeller gett en sänkning av kostnaden pga minskade överföringsavgifter, men när man inte har någon annan förbrukning så blir det inte så eftersom överföringsavgifterna närmar sig noll redan tidigare.

Rent krasst är detta poängen med modellen, att bara betala de fasta avgifterna för nätet och inte någon nämnvärd överföring gör att du betalar långt under snittet annars, samtidigt som din anslutning har kostat precis lika mycket att bygga. Effektavgift är i grunden en bestraffning på ojämn förbrukning, speciellt vid låg förbrukning, men det är inte en olycka utan poängen med systemet, tidigare har dessa sällanförbrukare snyltat på resten av kundkollektivet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.