Fairlane
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Vad menar du?
Jag förstår inte riktigt. Är nog lite dum.
Mitt pris påverkas inte av när jag konsumerar om jag istället tänker mig ett genomsnittspris av något slag - kanske utslaget över en livstid. Det stämmer ju.
Om du har fastpris eller rörligt pris så såelar det ingen roll om du startar diskmaskinen 12.00 eller 12.15, så mycket förstår du?

Effektavgiften påverkas inte heller av om du startar diskmaskinen 12.00 eller 12.15, ellerhur?
Du har ju rätt. Kan du som verkar förstå detta så mycket bättre, förklara för mig varför vi håller på med hela den här cirkusen med låtsas marknadspriser och (snart) minutpriser på elen och extraavgifter på om vi tar en större, manlig, klunk el eller två små söta efter varandra istället för att bara hantera elen som en förutsättning för ett modernt samhälle och bygga ut dess infrastruktur därefter - typ som vi gör med vatten- istället för att utsätta den för andra incitament än att skapa trygghet och välstånd i vårat samhälle?
Du vill att jag ska kommentera och förklara något helt annat alltså?

A atomlab skrev:
Är det någon som tagit fram lite statistik från andra länder som har 15min tariffer. Det jag sett är att det mer eller mindre inte skiljer någonting per timme. Inte ens energibolagen orkar hålla på med sådant dravel.
Precis!
Det är bara 'finanshajar' som kan tjäna några miljarder hit eller dit på några millisekunder som det tar att transportera information som tycker att det här är rätt väg framåt

Fairlane
lsoderlund lsoderlund skrev:
Det är ju tyvärr det du inte kan om du har Ellevio som nätägare. 06-22 alla 365 dagar om året är effektavgifter…
Återigen, jag har inte påstått något annat?

Men innan vi går in på det, så kan du kanske svara på om du har koll på att samtidigt som Ellevio införde effektavgiften så sänkte de överföringsavgiften och även den fasta avgiften för 20A och 25A abbonemang? Du är också med på att de inte får öka sina intäkter när de inför effektavgiften?

Jag tycker kanske inte att Ellevios modell är toppen, men den är enkel, även om många inte förstår hur det fungerar. Jag har inte Ellevio själv, men det är det många som har, kanske även du? Hur många har tvingats ställa om dygnet?

Fairlane Fairlane skrev:
Om du har fastpris eller rörligt pris så såelar det ingen roll om du startar diskmaskinen 12.00 eller 12.15, så mycket förstår du?

Effektavgiften påverkas inte heller av om du startar diskmaskinen 12.00 eller 12.15, ellerhur?

Du vill att jag ska kommentera och förklara något helt annat alltså?
Vad menar du att effektavgiften inte påverkas av om när jag startar diskmaskinen? Det gör den ju visst. Och vad tror du att fastpris och rörligt pris baserar sig på ?

Fairlane Fairlane skrev:

Men innan vi går in på det, så kan du kanske svara på om du har koll på att samtidigt som Ellevio införde effektavgiften så sänkte de överföringsavgiften och även den fasta avgiften för 20A och 25A abbonemang? Du är också med på att de inte får öka sina intäkter när de inför effektavgiften?

Jag tycker kanske inte att Ellevios modell är toppen, men den är enkel, även om många inte förstår hur det fungerar. Jag har inte Ellevio själv, men det är det många som har, kanske även du? Hur många har tvingats ställa om dygnet?
Du har uppenbarligen inte en elbil. Jo det är kul att ett 25A abonnemang numer (åter) kostar vad ett 20A abonnemang kostar, men mindre kul är ju att du inte kan använda det, eftersom det då kostar ( nån mattenörd vänligen fyll i ), vad ett xxA abonnemang skulle ha kostat, om du en skulle ha kunnat få ett sånt framdragit till ditt hus...

Fairlane Fairlane skrev:

Enkelt är ju bra. Men sist jag kollade var det enklaste ett pris för alla jämt. Och det näst enklaste, en rimlig kompromiss kan man tycka, ett pris när industrin behövde el och ett lägre när de inte behövde den.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Precis!
Det är bara 'finanshajar' som kan tjäna några miljarder hit eller dit på några millisekunder som det tar att transportera information som tycker att det här är rätt väg framåt
Enda fördelen är väl att de kan "rea" ut energin då det finns överskott, så de (vi) slipper betala dyra "balanseringskostnader"

Om några år kanske vi har minut eller t o m sekundelpriser.

Det vore la modernt å hippt 😅

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
Fairlane
Vad menar du att effektavgiften inte påverkas av om när jag startar diskmaskinen? Det gör den ju visst. Och vad tror du att fastpris och rörligt pris baserar sig på ?
Hemskt ledsen, men om du tror att effektavgiften påverkas av att du startar diskmaskinen 12.00 när priset för el är 10 kr/kWh eller om du startar de. 12.15 när priset är -10 kr/kWh (ditt exempel) så är det uppenbart att du inte ens förstår skillnaden mellan elnätsbolaget (de som tar ut effektavgiften) och elhandelsbolaget (de du köper el från).

Vet man inte grunderna så kommer man snabbt till felaktiga slutsatser.

Jag vet vad rörligt pris baseras på och vad fast baseras på och det har exakt noll med effektavgift att göra.

Fairlane
Enkelt är ju bra. Men sist jag kollade var det enklaste ett pris för alla jämt. Och det näst enklaste, en rimlig kompromiss kan man tycka, ett pris när industrin behövde el och ett lägre när de inte behövde den.
Då säger vi så, ett pris för alla. 1000 kronor i månaden för alla, blir det bra?

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Fairlane
Du har uppenbarligen inte en elbil. Jo det är kul att ett 25A abonnemang numer (åter) kostar vad ett 20A abonnemang kostar, men mindre kul är ju att du inte kan använda det, eftersom det då kostar ( nån mattenörd vänligen fyll i ), vad ett xxA abonnemang skulle ha kostat, om du en skulle ha kunnat få ett sånt framdragit till ditt hus...
Vad har det med saken att göra?

Du förstår inte hur det fungerar och blir upprörd. Så långt är jag med. Om jag har elbil eller inte, om jag är vinnare eller förlorare på införandet av effektavgift har inget med att göra om man förstår systemet eller inte.

M
Fairlane Fairlane skrev:
Då säger vi så, ett pris för alla. 1000 kronor i månaden för alla, blir det bra?
För mig går det bra 😊 behöver jag fortfarande hålla mina effekttoppar under 4kWh🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
M Mr. Gullberg skrev:
För mig går det bra 😊 behöver jag fortfarande hålla mina effekttoppar under 4kWh🤔
Du får köra hur mycket du vill, exakt när du vill. Bränn 30MW om året om du vill. Det ska vara lika för alla...

• Älska
Mr. Gullberg
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Hemskt ledsen, men om du tror att effektavgiften påverkas av att du startar diskmaskinen 12.00 när priset för el är 10 kr/kWh eller om du startar de. 12.15 när priset är -10 kr/kWh (ditt exempel) så är det uppenbart att du inte ens förstår skillnaden mellan elnätsbolaget (de som tar ut effektavgiften) och elhandelsbolaget (de du köper el från).

Vet man inte grunderna så kommer man snabbt till felaktiga slutsatser.

Jag vet vad rörligt pris baseras på och vad fast baseras på och det har exakt noll med effektavgift att göra.
Vad jag kan utläsa av hans "första" inlägg nämner han inte effektavgiften alls, utan reflekterar över 15min tariffen på elpriset 🤔

Fairlane
M Mr. Gullberg skrev:
Vad jag kan utläsa av hans "första" inlägg nämner han inte effektavgiften alls, utan reflekterar över 15min tariffen på elpriset 🤔
Åfasen, jag som fick för mig att tråden handlade om effektavgiften.

Vad tror du han menar menar med:
"Vad menar du att effektavgiften inte påverkas av om när jag startar diskmaskinen? Det gör den ju visst."

Jag fetstilade det sista.

Attitudeswe
Jag räknade just ut jag inte lyckas ladda bilen helt optimalt. Laddar 500kWh/mån, men 250kWh laddar jag på fel timmar. Jag hade trots 5kWh/h effektbudget kunnat hitta billigare laddningstimmar om jag kunde veta prisprognosen för kommande vecka bättre.

Idag kollar jag på SVKs info från driften om det kommer blåsa mycket tors/fred för att avgöra om jag skall ladda mån-ons eller ej. Hur gör ni?

• Haha
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.