pacman42 pacman42 skrev:
Medan jag köper resonemanget.

Jag har dock svårt att förstå flera av de modeller som enskilda elnätbolag har valt, men det är en helt annan fråga. De verkar mer prioritera principen än att de väljer att optimera på när topparna verkligen sker. Men det är klart, har man stora mängder med villor på fjärrvärme, då kommer topparna från elbilsladdning till stor del.
Håller med.
Å ena sidan ska vi nu sätta priset ner på kvartsnivå - eftersom variationen i konsumtion sker i den upplösningen? Och å andra sidan kan Ellevio ta ut effektavgifter dygnet runt, året runt med ett litet fikonlöv som differentiering under dygnets mörkaste timmar. Samtidigt som elbolagen klagar på att elförbrukningen i landet har stannat på 1986 års nivå medan vi blivit Europas näst största nettoexportör av elenergi. När någonting ter sig bissart och obegrpligt på den här nivån brukar man inte hitta svaret i rationella tekniska lösningar utan med devisen 'follow the money'.

• Gilla
Mr Stirling och 2 till
  • Laddar…
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Håller med.
Å ena sidan ska vi nu sätta priset ner på kvartsnivå - eftersom variationen i konsumtion sker i den upplösningen? Och å andra sidan kan Ellevio ta ut effektavgifter dygnet runt, året runt med ett litet fikonlöv som differentiering under dygnets mörkaste timmar. Samtidigt som elbolagen klagar på att elförbrukningen i landet har stannat på 1986 års nivå medan vi blivit Europas näst största nettoexportör av elenergi. När någonting ter sig bissart och obegrpligt på den här nivån brukar man inte hitta svaret i rationella tekniska lösningar utan med devisen 'follow the money'.
Inte med riktigt nu och lite undrande. Om 1 kW förbrukas på 15 minuter, är det som detsamma som 4 kW under 1 timma då. Ävensom att det resterande 15 min eller halv timma inte förbtukas mer än 0,75 kW.

J jonaserik skrev:
Inte med riktigt nu och lite undrande. Om 1 kW förbrukas på 15 minuter, är det som detsamma som 4 kW under 1 timma då. Ävensom att det resterande 15 min eller halv timma inte förbtukas mer än 0,75 kW.
Inlägget blir helt nonsens om du inte skiljer på kW och kWh.

A ajn82 skrev:
Inlägget blir helt nonsens om du inte skiljer på kW och kWh.
Verkar som vi hat fått en ny Daniel109 på forumet, som tagit över dennes roll med diverse påpekande om sorter. Kanske på både gott och ont, men många begriper nog ändå vad som menas, även om sorten i skrift avviker en del.

• Gilla
  • Haha
Mr Stirling och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Verkar som vi hat fått en ny Daniel109 på forumet, som tagit över dennes roll med diverse påpekande om sorter. Kanske på både gott och ont, men många begriper nog ändå vad som menas, även om sorten i skrift avviker en d
J jonaserik skrev:
Nej, det är faktiskt omöjligt att förstå vad du menar här om du inte kan skilja på effekt och energi. Ärligt talat tror jag att om du försöker vara tydlig med det så kommer du själv inse svaret på din fråga.

M
J jonaserik skrev:
Det är väl bara elhandeln (elpriset) som i första läget kommer uppdateras var 15:e minut 🤔

Så gör du av med 1kWh på 15min och inget de andra 45min så blir det bara 1kWh den timmen😏

Däremot om du gör av med 1kWh var 15min så blir det 4kWh på en timme.

Hoppas det hjälpte.

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tänk såhär...

Du ska beställa en sak på nätet.
Du kan välja mellan att få det inom 1h, kostnad 999kr
Inom 1 dag 399kr
Om 3-5 dagar 99kr
Eller inom 2veckor 29kr.
Detta är "effektavgiften"

Eller så är det enbart ett alternativ.
Köp idag och få imorgon 299kr i frakt

Jag som är ute i god tid med min beställning och vill betala så lite i frakt som möjligt blir då straffad.
Och den som alltid är ute i sista sekund gnäller nu över att de blir dyrare ....
Riktigt usel jämförelse, typ när det är 25 grader kallt så vänta tills våren och öppna fönstret istället...

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Att samhället och därmed dess behov utvecklas är inget som skrämmer mig, tvärtom, allt som strävar tillbaks till sämre och mörkare tider är skrämmande, även om de idag glorifieras mycket, den trenden är tydlig.

Vi ska självklart framåt och infrastrukturen ska och kommer att stödja detta, de krafter som vill bakåt kan bromsa och försena men inte stoppa utvecklingen.
Utvecklas med hjälp av subventioner?
Bidrag för solceller
Bidrag för vindkraft
Bidrag för elbilar
Vart har det tagit oss?
Känns som det nästan blivit ett par steg tillbaka, köpa energin från oljeverk och kolkraft....

Jag vill inte bromsa, kanske bara stanna upp en stund och fundera... Inte bara blöta fingret och sticka upp det i luften 😅
D djac skrev:
Vi är nog alla medvetna om misslyckandet på elnätsmarknaden och av någon anledning så gräver vi bara hålet djupare, att ta sig ur detta skulle, som du är inne på, inte vara helt utan friktion men så är det väl när man gör fel, det blir lite jobbigt att rätta till.
Tänker du är ju lite inne på det i ditt resonemang.

M
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag hade uppfattat det så att du tycker att elnätskostnaderna är höga

Nu skriver du det handlar bara om pengar

Menar du att du accepterar kraftigt ökade elnätsavgifter på grund av ombyggnad i de redan byggda elnäten

Det är ju våra pengar du talat om
Det är vi elanvändare som bekostar elnäten och dess ombyggnad
När man ser hur vissa elnätsägare har 30-40% vinstmarginal och ändå höjer avgifterna så sticker det alltså inte bara i mina ögon 🤔

• Gilla
Mr Stirling och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Läser och följer tråden lite på avstånd, lite för mycket tistlar och rosor från många som skriver om hur dom gjort. kan alla göra på samma sätt. NADA.

Angående debatten i tråden 31118 inlägg lång med mycket av teknialiter som framförts , för det med effekttaxa, så tror jag inte att det kan bli mer ä. motstridiga svar. Oavsett om tråden blir 5000 inlägg.
Nu är det så att det finns en hel del, som säger att dom har kopplat in elektornik och styrningar för att ladda
värme och annat på tidpunkter som ska vara billga, är väl bra för dom då, men många system av detta har en kostnad och då nästa bra fråga, går det hämta dessa på en kort tid. Tveksamt.
Sen finns det dom har en VP med en massa elekttonik i sig. Som ska gå att styra med smarta funktioner,
som det kallas och heter. Inte gratis att köpa en VP med detta heller. Klart tillverkarna påskinnar att vårt är bäst. Vill ju sälja..
Allt handlar om att sälja det som ska kallas SMARTA HEM, men vad är det, en till nästan absolut försäljningargument från företag och gemene person går på det.

Nästa bra fråga är då. Det verkar som att skribenterna i tråden, förutsätter att det finns kunskap av var och en som läser tråden, om att manipulera uttag av energi till det billigaste priset. Oavsett pris per köpt energi, så med att ladda upp en massa på tider. som ska vara billiga. Det med nätavgiften kan ingen komma ifrån och den ökar markant vid större uttag oavsett tid på dygnet

Så att köpa billigt till kanske till 10 öre kW kan bli att det inträffar att effekttaxan ökar radikalt och var tog då förtjänsten vägen. Antingen det med 50 % rabatt eller inte, som t.e.x Ellevio har.
Du har rätt.
Det är en katt- och råttalek som slutkonsumenten aldrig kan vinna så länge marknaden inte är fri på riktigt, dvs helt utan monopoler.

Teoretiskt - vi får väl se hur det faller ut - skulle du kunna ha ett elpris på 10kr/kWh mellan klockan 12 och 12:15 och ett pris på -10kr/kWh mellan kl. 12:15 och kl 12:30. Då blir det plötsligt viktigt att du inte bara tajmar när du sätter på diskmaskinen, utan även när diskmaskinen börjar värma vattnet. Och har du en modern diskmaskinen, beror detta på hur smutsigt diskvattnet är och, och och...

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast i inlägg #2929 så var ju problemet att du inte kunde köpa el när det var lägst pris längre pga effektavgiften. Det går väl utmärkt, laga mat mitt på dagen (sommartid) och mitt i natten, när priset oftast är som lägst till exempel. Eller var det kanske inte ett så bra argument?
Det är ju tyvärr det du inte kan om du har Ellevio som nätägare. 06-22 alla 365 dagar om året är effektavgifter…

• Gilla
Mr Stirling och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A AvatdkjdkdkdAvatar skrev:
Teoretiskt - vi får väl se hur det faller ut - skulle du kunna ha ett elpris på 10kr/kWh mellan klockan 12 och 12:15 och ett pris på -10kr/kWh mellan kl. 12:15 och kl 12:30. Då blir det plötsligt viktigt att du inte bara tajmar när du sätter på diskmaskinen, utan även när diskmaskinen börjar värma vattnet. Och har du en modern diskmaskinen, beror detta på hur smutsigt diskvattnet är och, och och...
Effektavgiften påverkas inte av det..
Ditt pris påverkas inte heller om du har rörligt eller fastpris, så tycker du det är jobbigt kör fast eller rörligt.

Fairlane Fairlane skrev:
Ditt pris påverkas inte heller om du har rörligt eller fastpris, så tycker du det är jobbigt kör fast eller rörli
Fairlane Fairlane skrev:
Ditt pris påverkas inte heller om du har rörligt eller fastpris, så tycker du det är jobbigt kör fast eller rörligt.
Vad menar du?
Jag förstår inte riktigt. Är nog lite dum.
Mitt pris påverkas inte av när jag konsumerar om jag istället tänker mig ett genomsnittspris av något slag - kanske utslaget över en livstid. Det stämmer ju. Du har ju rätt. Kan du som verkar förstå detta så mycket bättre, förklara för mig varför vi håller på med hela den här cirkusen med låtsas marknadspriser och (snart) minutpriser på elen och extraavgifter på om vi tar en större, manlig, klunk el eller två små söta efter varandra istället för att bara hantera elen som en förutsättning för ett modernt samhälle och bygga ut dess infrastruktur därefter - typ som vi gör med vatten- istället för att utsätta den för andra incitament än att skapa trygghet och välstånd i vårat samhälle?

• Gilla
  • Haha
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
M
lsoderlund lsoderlund skrev:
Det är ju tyvärr det du inte kan om du har Ellevio som nätägare. 06-22 alla 365 dagar om året är effektavgifter…
22-06 är det iofs också effektavgift hos Ellevio 365 dagar/år, fast de halverar effekttoppen innan.

Så 6kWh (natt) istället för 3kWh (dag) med bibehållen effektavgift.

• Gilla
lsoderlund och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som tagit fram lite statistik från andra länder som har 15min tariffer. Det jag sett är att det mer eller mindre inte skiljer någonting per timme. Inte ens energibolagen orkar hålla på med sådant dravel.

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.