380 474 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Som Göteborg eller Partille då menar du? Hur skulle det hjälpa? Det har iaf inte hjälpt mig...A ajn82 skrev:
Med de nya reglerna så kommer jag att få en bättre effekttaxa för den de tar ut nu blir olaglig.
Jo så är det, åtminstone i börja, med nätavgifterna, det jag pekade på var elkostnaden.K Karin Svensson5 skrev:
Du har rätt, jag tror, men har högst sannolikt mer rätt än du. Jag har letat men inte hittat några studier, men gjorde en egen ministudie på Hemnet, inget hus jag har hittat har information om nätägaren, däremot har en del om skolor, affärer, natur, osv, hade massor av kunder frågat om nätägaren så hade mäklaren, det är en kommersiell verksamhet, lagt med den informationen i sina annonser.C Calamares skrev:
För min del så är det effektavgift måndag till fredag 07-22 mellan december, januari, februari.C CharlesZidler skrev:
Övrig tid är det inte det.
Men jag kör spotpris och har redan flyttat de hungriga sakerna till billiga timmar.
De enda som är lite meckigt är att hålla koll på sina 3 högsta timmar, skulle jag behöva använda 5kw 3 gånger per månad så "behöver" jag inte försöka hålla mig under 1kw övrig tid.
Men om ärligheten ska fram så tror jag faktiskt att jag klarar hus, elbil x2 , stall, vvb mat mm på mellan 1-2kw effektavgift utan att behöva anstränga mig nämnvärt.
1kw mellan 07-22 är 15kw och mellan 22- 07 så finns där 9h där jag teoretiskt kan dra (16a) 11kw så 99kw
Totalt under ett dygn med effektavgift så kan jag då dra 114kw och betala för 1kw effektavgift
Det ger både mat i magen, Varmt hus, laddade bilar och surfning på bh😉
Har gaspanna, så hur löser man det när man vill duscha efter att man kommer hem från jobb/träning, kidsen å frugan likaså.Fairlane skrev:
Enkelt, öppna menyn på Din bergvärmepump, välj 4 följt av 7 och där ställer du inte det.
För du tänker väl inte att någon ska berätta hur just du ska göra utan att veta vad du har för förutsättningar?
Kan är ju en sak, att man inte vill är något annat. Jag förstår att du inte vill ändra ditt förbrukningsmönster och då får du istället betala för det i form av en högre effektavgift. Alternativet är att hela kollektivet får en högre avgift och personligen tycker jag det är fel, även om jag kanske förlorat på införandet av effektavgifter.
Och om man vill men inte "kan" då? Då får man bara gilla läget.
Jag har gaspanna så drabbas inte direkt angående vatten/värme, men jag har bara svårt att se hur jag ska kunna lägga om min vardag för att kunna styra om mina effekttoppar till natten. Men får väl se hur folk klarar av det.A Alexn72 skrev:För min del så är det effektavgift måndag till fredag 07-22 mellan december, januari, februari.
Övrig tid är det inte det.
Men jag kör spotpris och har redan flyttat de hungriga sakerna till billiga timmar.
De enda som är lite meckigt är att hålla koll på sina 3 högsta timmar, skulle jag behöva använda 5kw 3 gånger per månad så "behöver" jag inte försöka hålla mig under 1kw övrig tid.
Men om ärligheten ska fram så tror jag faktiskt att jag klarar hus, elbil x2 , stall, vvb mat mm på mellan 1-2kw effektavgift utan att behöva anstränga mig nämnvärt.
1kw mellan 07-22 är 15kw och mellan 22- 07 så finns där 9h där jag teoretiskt kan dra (16a) 11kw så 99kw
Totalt under ett dygn med effektavgift så kan jag då dra 114kw och betala för 1kw effektavgift
Det ger både mat i magen, Varmt hus, laddade bilar och surfning på bh😉
I mitt fall så styr jag frånluftsvärmepumpen via min hemautomation, inte svårt alls iom att jag byggde en lite krets som jag stoppade in i pumpen.C CharlesZidler skrev:
Jag gör tvärtom, jag höjer tempen på natten så att värme lagras i möbler och väggar. Det gör jag med samma hemautomation, men här styr den min LLVPC CharlesZidler skrev:
Samma automation styr även laddning av bilar och värmen i badtunna, golvvärmen i badrummen, handdukstorken mm.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Värme och vatten är ju de två stora förbrukarna av el normalt, så med gaspanna är det inget som drabbar dig. Resten är småsaker då du kanske inte behöver göra ett enda dugg.C CharlesZidler skrev:
Man kan ju om man är intresserad, söka på närområden för att kontrollera vilken elnätsägaren är. Men det är högst av egenintresse. Finns nog ingen webbsida som har all samlad information.D djac skrev:Du har rätt, jag tror, men har högst sannolikt mer rätt än du. Jag har letat men inte hittat några studier, men gjorde en egen ministudie på Hemnet, inget hus jag har hittat har information om nätägaren, däremot har en del om skolor, affärer, natur, osv, hade massor av kunder frågat om nätägaren så hade mäklaren, det är en kommersiell verksamhet, lagt med den informationen i sina annonser.
Det finns flera stället att kolla upp detta,, exempelvis här:C Calamares skrev:
https://drivmedla.vti.se/kartor-och-statistik/elnatsagare
Precis. Jag räknar med att nya LVVP, BVP mm kommer att ha inbyggd logik för att jämna ut lasten. Kanske även kopplat till en avläsning på elmätaren. Och för att detta skall fungera bättre så kommer man säkert att rekommendera en ackumulatortank.Fairlane skrev:
Syftet med lagen är ju också att företagen skall ta fram lösningar så att det blir bättre utnyttjande av elnäten över tid när behoven ökar. Dvs, det är inte vi som nyttjar näten som förväntas ta hela bördan.
Ja, det jag tvivlar på är att kopplingen mellan val av ort och elnätsägare är stark, jag vågar nog påstå att den är obefintlig, tittar på man på en karta med fastighetsvärde över Skåne så är den omvänd, det är dyrast där elnätsföretagen är sämst.C Calamares skrev:
Och vad kan vi dra för slutsats av det? Jo, att det inte är en tillräckligt viktigt fråga för att folk ska bry sig om det, man tycker det är för liten kostnad för att det ska påverka, trots att det kan skilja flera tusenlappar från en nätägare till en annan.D djac skrev:Du har rätt, jag tror, men har högst sannolikt mer rätt än du. Jag har letat men inte hittat några studier, men gjorde en egen ministudie på Hemnet, inget hus jag har hittat har information om nätägaren, däremot har en del om skolor, affärer, natur, osv, hade massor av kunder frågat om nätägaren så hade mäklaren, det är en kommersiell verksamhet, lagt med den informationen i sina annonser.
Men nu, när det skrivs i media om det och man inser att man kan få lite dyrare elräkning, då tar det hus i helvete och alla är väldigt upprörda.
Ja det håller jag verkligen med om, jag inser att jag tillhör en liten klick med ett större intresse för sånt här, det tycker jag är viktigt att påpeka och det gäller nog alla i denna tråden.tveksamt skrev:
Och vad kan vi dra för slutsats av det? Jo, att det inte är en tillräckligt viktigt fråga för att folk ska bry sig om det, man tycker det är för liten kostnad för att det ska påverka, trots att det kan skilja flera tusenlappar från en nätägare till en annan.
Men nu, när det skrivs i media om det och man inser att man kan få lite dyrare elräkning, då tar det hus i helvete och alla är väldigt upprörda.
Det är faktiskt därför jag är så kritisk till denna onödigt komplicerade och dåliga debiteringsmodell, jag tillhör väl de som kan styra min förbrukning hyggligt och kan kanske komma billigare undan, där får förändringen därför också en liten effekt. Men det stora kollektivet kommer nog bara köra på som vanligt, dvs man får ingen effekt men de kommer få ökade kostnader och jag tycker det är helt missriktat.
Fast ärligt talat, hur komplicerad är den?D djac skrev:
Vi pratar om grundskolenivå på matematik och förståelse av klockan. Med reservation för att jag inte sett alla varianter.
Kan man inte greppa den så är det nog mer engagemanget och viljan än komplexiteten som ställer till det.
Och om man tycker den är dålig eller inte är förstås en smaksak.