380 474 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det anser jag dock inte är en fråga om effektavgiftens vara eller inte. Jag tycker också att avgifterna är och har varit för dyra och att vi inte fått vad vi borde.D djac skrev:
Även om vi hade fått vad vi betalt för ordentligt, kanske också lägre avgifter så kan jag tycka att det ändå är vettigt att hålla nere kostnader, vilket ju är tanken med effektavgiften.
Vägar är också infrastruktur och jag tycker det är dumt att bygga ut alla vägar så att det aldrig blir trångt. Det kastar mer än det smakar.D djac skrev:Resten är individuella faktorer, en del kanske redan förbrukar mest vid de tidpunkter som blir lågtaxa, andra tvärtom. Den springande punkten handlar om vi ska se elnäten som infrastruktur som ska stödja samhället eller om samhället och medborgarna finns för elnäten, svaret på detta bör styra hur vi förhåller oss till drift och utvecklingen av dessa.
Ja, man kan uppenbarligen tycka väldigt olika och så får det väl vara.Fairlane skrev:
Det anser jag dock inte är en fråga om effektavgiftens vara eller inte. Jag tycker också att avgifterna är och har varit för dyra och att vi inte fått vad vi borde.
Även om vi hade fått vad vi betalt för ordentligt, kanske också lägre avgifter så kan jag tycka att det ändå är vettigt att hålla nere kostnader, vilket ju är tanken med effektavgiften.
Vägar är också infrastruktur och jag tycker det är dumt att bygga ut alla vägar så att det aldrig blir trångt. Det kastar mer än det smakar.
Jag bibehåller min uppfattning och den är att efter att ha blivit blåst i decennier av nätbolagen, detta har de själva tillstått, så är inte min första känsla att jag som kompensation kan förväntas värna deras fortsatta övervinst. Det är aningen magstarkt att be offret skydda förövaren i min bok.
Skulle de ha gjort bot och bett om att få börja om så kanske jag hade känt annorlunda. Det är väl helt orealistiskt att tala om återbetalning i kontanter men som en ren gest kunde de ju grävt ut lite gamla vinster och byggt ut näten till en rimlig funktionsnivå, när det var gjort så skulle en helt utbytt EI kunna få direktiv om att städa rejält i branschen. Sen är det möjligt att en stådan städning skulle omöjliggöra nuvarande driftform men då får det väl bli så, värre saker har hänt oss.
Jag håller, lite försiktigt, med.Fairlane skrev:
De som oroar sig mest är nog mindre elkonsumenter som inte kan påverka när de förbrukar mycket el, men egentligen har låg förbrukning.
I ett EU perspektiv så handlar det om stora samhällskostnader både för elnät och produktion om omställningen, snabb elektrifiering, lyckas och alla skulle få ladda bilen när de behagar, värma husen vid vargavintrar och sluta med kol/olja/gas.Fairlane skrev:
Det handlar väl då rimligen inte bara om lokala elnätet.
”Från ACER-CEER:s 2024 Market Monitoring Report:
Ca 73 % av EU-hushållen har reglerade fasta eller marknads-baserade fasta elavtal, dvs. inga tidsvariabla eller dynamiska priser. ceer.eu
Sverige: i januari 2024 hade 77 % av hushållen någon form av dynamiskt elavtal. Clean Energy Wire ”
För svenskar som lärt sig spara med någon form av rörliga elpriser och hur tillgången på el påverkar priset förefaller många av effekttarifferna ologiska.
För de som vill eller måste förbruka mycket el på ogynnsamma tider eller årstider kan köpa sig fria genom med fastprisavtal (gärna tecknade vid låga elpriser, som man kan skryta med på BH) och på så sätt slippa höga elpriser.
När jag kikat på fastprisavtal och vintersäkring så tycker jag många elhandelsbolag tar ut en hög premie.
Min framtidsspaning blir att även de som förbrukar mycket el för uppvärmning på vintern kommer att få svårt att räkna hem något fastprisavtal.
👍Fairlane skrev:
Vad skulle kostnaden för att använda bilen på vägarna bli om vägarna hade ägts av privata bolag som fick vägkoncession för olika områden?
Vad skulle anslutningsavgifter till vägnätet kosta?
Tja, jag kommer inte att få någon effekttariff på natten när elen är som billigast. Jag kommer inte heller att få någon effekttariff på dagen under den del av året då elen är billig på dagen heller.D djac skrev:Det blir ju konsekvensen när man inte kan köpa mycket vid lägsta pris, om man bibehåller sin totala konsumtion men tvingas köpa över större tid så kommer man tvingas köpa en del till högre pris och därmed ökar ens elkostnader. Dessa pengar går för det mesta till samma bolag som gjorde förändringen, det är en perfekt storm detta.
Mitt energibolag kommer enbart att ta ut effekttariff nov-mars på vardagar från frukost till och med middag.
Jag har inga som helst bekymmer att köpa billig el.
Jag vet faktiskt inte hur jag får det, EON är förtegna, det verkar variera stort i landet.pacman42 skrev:
Tja, jag kommer inte att få någon effekttariff på natten när elen är som billigast. Jag kommer inte heller att få någon effekttariff på dagen under den del av året då elen är billig på dagen heller.
Mitt energibolag kommer enbart att ta ut effekttariff nov-mars på vardagar från frukost till och med middag.
Jag har inga som helst bekymmer att köpa billig el.
Passar det inte så dra menar du?A ajn82 skrev:
Nu är väl många av de som gjorde det döda men visst tycker jag det var både klandervärt och sällsynt obegåvat men det har ju inte hindrat misstaget från att upprepas gång efter gång, så något säger mig att en del gillar det jättemycket.
Sen spelar det mindre roll, gjort är gjort, -vad gör vi nu? Dvs de som styr idag äger problemet, oavsett hur det kom till, otacksamt kan man såklart hålla med om.
Min poäng är väl mer att det är ett kommunalt problem i viss utsträckning, har man sålt ut sina tillgångar till ett privatföretag är det lite magstarkt att sen klaga på att de vill tjäna pengar på en, man få ju hoppas att pengarna som gick in i kommunkassan en gång i tiden har använts väl och kompenserar för den nu dyrare tillvaron.D djac skrev:Passar det inte så dra menar du?
Nu är väl många av de som gjorde det döda men visst tycker jag det var både klandervärt och sällsynt obegåvat men det har ju inte hindrat misstaget från att upprepas gång efter gång, så något säger mig att en del gillar det jättemycket.
Sen spelar det mindre roll, gjort är gjort, -vad gör vi nu? Dvs de som styr idag äger problemet, oavsett hur det kom till, otacksamt kan man såklart hålla med om.
Det finns kommuner som inte gjorde det, men är det ens någon som funderar och kollar upp sådant innan de bestämmer var de ska bo? Personligen har jag haft turen att hamna en kommun som äger sitt nät, och om de någonsin skulle få för sig att sälja ut det hade jag protesterat högljutt..
Vill man gärna bo kvar kanske man skulle driva frågan att få köpa tillbaks nätet om man har oturen att bo i en kommun som sålde sitt nät
Jag kan väl delvis hålla med dig. Å andra sidan var vi många som var emot det även då eftersom vi fattade vad det skulle innebära. Min åsikt är att infrastruktur som gemene medborgare är beroende av ska också ägas gemensamt. Då hjälper det föga att vi kritiserat politikerna hela vägen.A ajn82 skrev:
Nä jag tror inte någon gör det, reflekterar över nätägandet alltså, ofta är det skit samma överallt inom rimligt avstånd.A ajn82 skrev:Min poäng är väl mer att det är ett kommunalt problem i viss utsträckning, har man sålt ut sina tillgångar till ett privatföretag är det lite magstarkt att sen klaga på att de vill tjäna pengar på en, man få ju hoppas att pengarna som gick in i kommunkassan en gång i tiden har använts väl och kompenserar för den nu dyrare tillvaron.
Det finns kommuner som inte gjorde det, men är det ens någon som funderar och kollar upp sådant innan de bestämmer var de ska bo? Personligen har jag haft turen att hamna en kommun som äger sitt nät, och om de någonsin skulle få för sig att sälja ut det hade jag protesterat högljutt..
Vill man gärna bo kvar kanske man skulle driva frågan att få köpa tillbaks nätet om man har oturen att bo i en kommun som sålde sitt nät
Nu är elnäten ett unikum, tror jag, och därför har ju tanken varit att reglera den marknaden men av anledningar så har ju EI-funktionen havererat och detta har lett till extrema höjningar (i många nät, inte alla), detta har belysts och analyserats flera gånger.
Min åsikt är att det är här man får göra ett omtag, det kommer bli bråk och hot men det kan vara värt att ta det en gång för alla.
Tror gör man i kyrkan. Det finns massor av folk som faktiskt tänker på vilken nätägare som objektet man tittar på är anslutet till. Sen är det troligtvis inte en avgörande faktor mer än ett fåtal gånger, men man har en uppfattning om förutsättningarna i alla fall.D djac skrev:Nä jag tror inte någon gör det, reflekterar över nätägandet alltså, ofta är det skit samma överallt inom rimligt avstånd.
Nu är elnäten ett unikum, tror jag, och därför har ju tanken varit att reglera den marknaden men av anledningar så har ju EI-funktionen havererat och detta har lett till extrema höjningar (i många nät, inte alla), detta har belysts och analyserats flera gånger.
Min åsikt är att det är här man får göra ett omtag, det kommer bli bråk och hot men det kan vara värt att ta det en gång för alla.
Det är inte bara el som regleras pga sitt naturliga monopol, även gas, fjärrvärme och VA regleras.
Du är väldigt negativ inställd till allt som har med elnät att göra, det är tydligt när man läser i tråden.
Att göra ett omtag säger du. Det är ju precis det man gör. Lyfter man sin helikopter kan man se att det grundar sig i att samhället ska läggas om. Man ska anpassa alt för den gröna omställningen, varje individ ska kunna påverka osv. Därför haglar det nya regleringar för att det är just detta folket har valt fram de viktiga frågorna i de politiska valen.
Nu när det kommer kosta pengar så är det inte lika roligt tydligen. Nej, det kunde man förvisso räkna ut från början.
Att gemene man ska ha solceller och villabatteri är korkat enligt min mening. Men, återigen är det pga av hur vi har röstat vid valurnorna som gjort detta möjligt. Inte bara i Sverige, men en gång valde vi att gå med i EU för att vara en del av något gemensamt.
Jag tycker själv inte det är så speciellt kul, men man får väl helt enkelt anpassa sig.
Hur flyttar jag tillverkning av varmvatten till natten utan problem?pacman42 skrev:
Eller husvärme, själv har man fått lära sig att sänka värmen under natten för att spara lite då man ändå sover.
pacman42 skrev:
Eller inte kör alls. Syftet med vägtullarna är ju främst att göra det dyrare att använda bil på dessa tider för att gynna kollektivtrafiken. Så här kan mans e det som att man vill att du skall ha fjärrvärme istället. Men där jag bor så finns ingen fjärrvärme och då drabbas jag negativt iom att den tänkta lösningen inte finns. Jag kan inte heller åka kollektivt till jobbet (det finns ingen kollektivtrafik där jag bor), så jag får betala trängselskatt för att ta mig till jobbet (de sista 200 metrarna är inom trängselskattezonen)
pacman42 skrev:
Eller inte kör alls. Syftet med vägtullarna är ju främst att göra det dyrare att använda bil på dessa tider för att gynna kollektivtrafiken. Så här kan mans e det som att man vill att du skall ha fjärrvärme istället. Men där jag bor så finns ingen fjärrvärme och då drabbas jag negativt iom att den tänkta lösningen inte finns. Jag kan inte heller åka kollektivt till jobbet (det finns ingen kollektivtrafik där jag bor), så jag får betala trängselskatt för att ta mig till jobbet (de sista 200 metrarna recis, du drabbas alltså neativt över något du själv inte kan bestämma över.
Precis, du drabbas av denna trängselskatt för att du inte kan/vill ta dig till jobbet utan bil.pacman42 skrev:
Eller inte kör alls. Syftet med vägtullarna är ju främst att göra det dyrare att använda bil på dessa tider för att gynna kollektivtrafiken. Så här kan mans e det som att man vill att du skall ha fjärrvärme istället. Men där jag bor så finns ingen fjärrvärme och då drabbas jag negativt iom att den tänkta lösningen inte finns. Jag kan inte heller åka kollektivt till jobbet (det finns ingen kollektivtrafik där jag bor), så jag får betala trängselskatt för att ta mig till jobbet (de sista 200 metrarna är inom trängselskattezonen).
"Just detta folket har valt fram de viktiga frågorna i de politiska valen."C Calamares skrev:Tror gör man i kyrkan. Det finns massor av folk som faktiskt tänker på vilken nätägare som objektet man tittar på är anslutet till. Sen är det troligtvis inte en avgörande faktor mer än ett fåtal gånger, men man har en uppfattning om förutsättningarna i alla fall.
Det är inte bara el som regleras pga sitt naturliga monopol, även gas, fjärrvärme och VA regleras.
Du är väldigt negativ inställd till allt som har med elnät att göra, det är tydligt när man läser i tråden.
Att göra ett omtag säger du. Det är ju precis det man gör. Lyfter man sin helikopter kan man se att det grundar sig i att samhället ska läggas om. Man ska anpassa alt för den gröna omställningen, varje individ ska kunna påverka osv. Därför haglar det nya regleringar för att det är just detta folket har valt fram de viktiga frågorna i de politiska valen.
Nu när det kommer kosta pengar så är det inte lika roligt tydligen. Nej, det kunde man förvisso räkna ut från början.
Att gemene man ska ha solceller och villabatteri är korkat enligt min mening. Men, återigen är det pga av hur vi har röstat vid valurnorna som gjort detta möjligt. Inte bara i Sverige, men en gång valde vi att gå med i EU för att vara en del av något gemensamt.
Jag tycker själv inte det är så speciellt kul, men man får väl helt enkelt anpassa sig.
Överlag så har inte "folket" varit med att ta dessa beslut, när hade du senast en svensk politer för folket?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Enkelt, öppna menyn på Din bergvärmepump, välj 4 följt av 7 och där ställer du inte det.C CharlesZidler skrev:
För du tänker väl inte att någon ska berätta hur just du ska göra utan att veta vad du har för förutsättningar?
Kan är ju en sak, att man inte vill är något annat. Jag förstår att du inte vill ändra ditt förbrukningsmönster och då får du istället betala för det i form av en högre effektavgift. Alternativet är att hela kollektivet får en högre avgift och personligen tycker jag det är fel, även om jag kanske förlorat på införandet av effektavgifter.C CharlesZidler skrev:
Reglerna är tydliga i att nätägarna inte får ta ut en högre total avgift, enbart omfördela på ett sätt som ger rätt incitament. Ellevio märkte efter bara ett par månader att deras inkomster minskade eftersom folk anpassade sitt beteende mer än man hade räknat med.D djac skrev:Det blir ju konsekvensen när man inte kan köpa mycket vid lägsta pris, om man bibehåller sin totala konsumtion men tvingas köpa över större tid så kommer man tvingas köpa en del till högre pris och därmed ökar ens elkostnader. Dessa pengar går för det mesta till samma bolag som gjorde förändringen, det är en perfekt storm detta.