380 501 läst ·
5 728 svar
381k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Absolut men det gäller väl allt, man kan lära sig det mesta, om man har intresse, men om man har annat man tycker är roligare så gör man det och på det sättet blir detta bara 100% samhällsförlust. Användandet och planeringen av användandet av infrastruktur ska vi inte lägga tid på, om man nu inte har ett särintresse, infrastrukturen ska stödja samhället, inte tvärtom som många här menar.tveksamt skrev:
Fast ärligt talat, hur komplicerad är den?
Vi pratar om grundskolenivå på matematik och förståelse av klockan. Med reservation för att jag inte sett alla varianter.
Kan man inte greppa den så är det nog mer engagemanget och viljan än komplexiteten som ställer till det.
Och om man tycker den är dålig eller inte är förstås en smaksak.
Det är bättre att man står som oavlönad funktionär för ungdomar än att man pular med hemautomation för att blidka sitt nätbolag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ungefär som med trängselskatten på vägar alltså?D djac skrev:
Det fina är att även om bara en liten andel ändrar sitt beteende lite så kan det slå rätt mycket på totalen. Se bara hur trafiken ser ut en vanlig vardag och jämför med en dag när det är höstlov och några få procent färre åker bil till jobbet.
Nu går du in på semantik, ja jag tycker att folk som inte kommer att kunna styra sin elanvändning kommer att straffas för det. Du tycker inte det.M Martin Lundmark skrev:Hej
När du använder ordet straffas så för det tankarna till att man bryter mot något förbud, om du vill skriva så väljer du själv
Men det handlar ju i princip om att många vill göra något samtidigt och ty det då uppstår en brist eller trängsel på tillgång
Det uppstår köer och trängsel i trafiken eller i varuhus när många samtidigt vill fram eller handla och då är ”straffet” att man får vänta men du kan även säga att det är en ”kostnad” i form av tid
I vissa fall inför man ”trängselavgift” i trafiken eller att parkera kostrar olika mycket olika tider och olika dagar för att styra efter tillgången du kan välja att även kalla det att man ”straffas” om du tycker att man skall associera det till tankarna på att man bryter mot något förbud.
Jag kallar inte effektavgiften ett ”straff” utan snarare en ”trängselavgift” som debiteras eftersom man vill nyttja elnätet samtidig som många andra
Effektavgiften vill inte ”straffa” oss för att vi bryter mot något förbud, utan att styra oss att använda andra tider och därmed undvika onödigt höjda elnätsavgifter åren framöver på grund av ombyggnad/utbyggnad av distributionsnäten
Väldigt enkelt.C CharlesZidler skrev:
Starta ugnen 30min innan du ska börja laga mat, ( om du ska använda ugnen)
Kör inte maximal på alla plattor samtidigt utan försök istället använda bara en platta och laga maten ifrån detta tänk så är sannolikheten större att du lyckas hålla en jämnare förbrukning.
Går du in i köket och drar igång alla plattor samt startar ugnen samtidigt så kommer du ha en hög initial förbrukning som då riskerar att hålla i sig en hel timme vilket är dåligt.
När du lagat maten så dra gärna igång diskmaskinen men sätt den på timer till att starta kl 03.00 på natten( eller bara en 1h senare om du är rädd för att ha maskiner igång under natten)
Tvättmaskin likaså.
Vvb kommer med stor sannolikhet starta när du lagar mat så sätt som minst en timer på den till att iallafall inte gå när du lagar mat men i bästa fall till att gå på natten.
Även denna bör gå med låg effekt under så lång tid som är praktiskt möjligt.
Elbilen ska enbart laddas när elpriset är lägst enligt spotpris.
Infaller det på effektavgifttiden så låt den ladda med mindre effekt. Är det utanför så låt den ladda med en lämplig hastighet som fyller bilen under natten men gärna så långsamt som är praktiskt möjligt, ingen tjänar på att elbilen är full 10h innan första kaffekokaren startar på morgonen( om du ska köra bil efter kaffet)
Men koka kaffe när du vill, dammsug när du vill, titta på tv när du känner för de, men låt maskinerna gå när du inte använder el.
Ang värme... Och laga mat....
Energi kan inte förstöras, bara omvandlas.
Om du har elelement för uppvärming och ditt hus kräver 1kw värme dygnet runt så kommer det inte blir kallt när du pausar värmen under tiden du lagar mat... 1kw värme från matlagning eller från elelemnet i ett hus spelar ingen roll... Det blir samma effekt.
Jämförelsen funkar inte riktigt, i mina ögon, och då får man gå tillbaks till min, och andra bedömares inklusive de svenska elnätsbolagen själva, initiala skepsis mot behovet av effektavgifter i Sverige. Detta uppstod och lobbades för på andra håll i EU, där de har helt andra förutsättningar och utmaningar, här införs det inte av sådana skäl utan skälet är enkom vårt medlemskap i EU, inget annat. Vilket jag för övrigt är odelat positiv till men det förändrar inte i sak.Fairlane skrev:
Tänk såhär...
Du ska beställa en sak på nätet.
Du kan välja mellan att få det inom 1h, kostnad 999kr
Inom 1 dag 399kr
Om 3-5 dagar 99kr
Eller inom 2veckor 29kr.
Detta är "effektavgiften"
Eller så är det enbart ett alternativ.
Köp idag och få imorgon 299kr i frakt
Jag som är ute i god tid med min beställning och vill betala så lite i frakt som möjligt blir då straffad.
Och den som alltid är ute i sista sekund gnäller nu över att de blir dyrare ....
Inom 1 dag 399kr
Om 3-5 dagar 99kr
Eller inom 2veckor 29kr.
Jag som är ute i god tid med min beställning och vill betala så lite i frakt som möjligt blir då straffad.
Och den som alltid är ute i sista sekund gnäller nu över att de blir dyrare ....
Många bra förslag och jag är inte imot dom om man kan genomföra dom men jag ser det inte som praktiskt görbart.A Alexn72 skrev:Väldigt enkelt.
Starta ugnen 30min innan du ska börja laga mat, ( om du ska använda ugnen)
Kör inte maximal på alla plattor samtidigt utan försök istället använda bara en platta och laga maten ifrån detta tänk så är sannolikheten större att du lyckas hålla en jämnare förbrukning.
Går du in i köket och drar igång alla plattor samt startar ugnen samtidigt så kommer du ha en hög initial förbrukning som då riskerar att hålla i sig en hel timme vilket är dåligt.
När du lagat maten så dra gärna igång diskmaskinen men sätt den på timer till att starta kl 03.00 på natten( eller bara en 1h senare om du är rädd för att ha maskiner igång under natten)
Tvättmaskin likaså.
Vvb kommer med stor sannolikhet starta när du lagar mat så sätt som minst en timer på den till att iallafall inte gå när du lagar mat men i bästa fall till att gå på natten.
Även denna bör gå med låg effekt under så lång tid som är praktiskt möjligt.
Elbilen ska enbart laddas när elpriset är lägst enligt spotpris.
Infaller det på effektavgifttiden så låt den ladda med mindre effekt. Är det utanför så låt den ladda med en lämplig hastighet som fyller bilen under natten men gärna så långsamt som är praktiskt möjligt, ingen tjänar på att elbilen är full 10h innan första kaffekokaren startar på morgonen( om du ska köra bil efter kaffet)
Men koka kaffe när du vill, dammsug när du vill, titta på tv när du känner för de, men låt maskinerna gå när du inte använder el.
Ang värme... Och laga mat....
Energi kan inte förstöras, bara omvandlas.
Om du har elelement för uppvärming och ditt hus kräver 1kw värme dygnet runt så kommer det inte blir kallt när du pausar värmen under tiden du lagar mat... 1kw värme från matlagning eller från elelemnet i ett hus spelar ingen roll... Det blir samma effekt.
Varken diskmaskin eller tvättmaskin jag har är någon timerfuntion på. Ävem om det varit så är det inte praktiskt att stiga upp i natten och hänga tvätten.
Det låter så enkelt från vissa, medans jag ser att familjer inte kommer att kunna styra det nämvärt med träningskläder/tvättar, duschar efter träning/hem från skitigt jobb, matlagning.
Vissa saker kommer helt enkelt inte gå att förlägga till nätter så det blir till att gilla läget.
Fast man kan inte göra så enkla jämförelser.A Alexn72 skrev:Tänk såhär...
Inom 1 dag 399kr
Om 3-5 dagar 99kr
Eller inom 2veckor 29kr.
Då ska frakten kräva mer än bara tid.
Tex att du måste åka och hämta på annan ort med öppettider endast på natten för den billiga frakten.
Nu är även detta exemplet banalt men påvisar bara att det är mer komplext.
Någon som har sett om Eon har presenterat någon prismodell?
Effektavgift vissa tider? Dygnet runt? Enbart vissa vintermånader, året runt?
I övrigt är jag ingen storförbrukare. Jag skulle kunna vänta till kl 22 att starta diskmaskinen efter VVB värmt klart efter kvällsduschen.
Effektavgift vissa tider? Dygnet runt? Enbart vissa vintermånader, året runt?
I övrigt är jag ingen storförbrukare. Jag skulle kunna vänta till kl 22 att starta diskmaskinen efter VVB värmt klart efter kvällsduschen.
Vem menar det?D djac skrev:
Och vad menar du egentligen med det?
Infrastrukturen är inget som bara finns och fungerar, det är väl självklart att vi som samhälle måste se efter och anpassa oss till hur infrastrukturen ser ut? Och betala för den.
Så har vi traditionell inte gjort, vi har byggt och byggt ut den efter samhällets behov, inte tvärtom.tveksamt skrev:
Det kommer väl inte att ändras?D djac skrev:
Nätet kommer väl fortfarande att byggas ut och om i de fall det behövs. Och vi kommer att få betala för det.
Vad man vill åstadkomma här är väl att försöka minska den kostnaden som vi behöver lägga på detta.
Förespråkar man en annan modell (alla får betala lite mer men behöver inte tänka på hur man använder resursen) är det väl bra att vara tydlig med det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Indirekt så är det vad när man ser all effektivisering som negativt. Man vill/kan inte ändra när man använder el, även om det tvingar en utbyggnad av infrastrukturen som annars hade kunnat undvikas. Då vill man inte ta kostnaden för att man inte själv vill ändra något, man vill smeta ut det på andra elkonsumenter.D djac skrev:
Ja precis likadant, om trängselskatten skulle hamna i fickan på privata aktörer med vinstintresse.Fairlane skrev: