380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Ja, så är det säkert för en del men för andra ser det ut på ett annat sätt, det tror jag vi måste vara öppna för.pacman42 skrev:
Eller inte kör alls. Syftet med vägtullarna är ju främst att göra det dyrare att använda bil på dessa tider för att gynna kollektivtrafiken. Så här kan mans e det som att man vill att du skall ha fjärrvärme istället. Men där jag bor så finns ingen fjärrvärme och då drabbas jag negativt iom att den tänkta lösningen inte finns. Jag kan inte heller åka kollektivt till jobbet (det finns ingen kollektivtrafik där jag bor), så jag får betala trängselskatt för att ta mig till jobbet (de sista 200 metrarna är inom trängselskattezonen).C CharlesZidler skrev:
Självklart, men som jag precis skrev i mitt förra inlägg så drabbas en del av förändringar, medan andra gynnas.D djac skrev:
Alla förändringar i skatter, avgifter mm gynnar vissa och missgynnar andra, detta är inte någon skillnad.
Jag skulle säga att på det stora hela så gynnas nätbolagen och Sverige missgynnas.pacman42 skrev:
Om vi nu lyder och fogar oss så får vi högre elräkningar (kan inte längre köpa som mest när tillgången är som bäst) och oförändrade elnätsräkningar, medan elnätsbolagen slipper utgifter och kan fortsätta öka sin övervinster. Det står nog rätt klart för alla.
Poängen med lagen (som initierats av EU) är ju att nätbolagen inte skall behöva bygga ut näten lika mycket för att det kommer att driva upp nätpriserna mot konsumenterna. Dvs, syftet med effekttariffer är att hålla nere kostnaderna för konsumenterna. Det är också just därför som det är tydligt stipulerat att de skall vara inkomstneutrala.D djac skrev:Jag skulle säga att på det stora hela så gynnas nätbolagen och Sverige missgynnas.
Om vi nu lyder och fogar oss så får vi högre elräkningar (kan inte längre köpa som mest när tillgången är som bäst) och oförändrade elnätsräkningar, medan elnätsbolagen slipper utgifter och kan fortsätta öka sin övervinster. Det står nog rätt klart för alla.
Man kan tycka att nätbolagen får ta ut för stora vinster osv, men det blir inte större vinster pga effekttarifferna. De får inte ta ut större avgifter.
Och som sagt, syftet är att förhindra utbyggnad utav näten, något som skulle driva upp avgifterna.
Lite sanning men en större lögn.pacman42 skrev:
Poängen med lagen (som initierats av EU) är ju att nätbolagen inte skall behöva bygga ut näten lika mycket för att det kommer att driva upp nätpriserna mot konsumenterna. Dvs, syftet med effekttariffer är att hålla nere kostnaderna för konsumenterna. Det är också just därför som det är tydligt stipulerat att de skall vara inkomstneutrala.
Man kan tycka att nätbolagen får ta ut för stora vinster osv, men det blir inte större vinster pga effekttarifferna. De får inte ta ut större avgifter.
Och som sagt, syftet är att förhindra utbyggnad utav näten, något som skulle driva upp avgifterna.
Det är väl belagt att avgifterna har ökat kraftigt och att inget av detta har använts till elnäten, det finns inget som pekar på att detta inte ska fortsätta. Så att anta att den inställningen och affärsmässigheten ska försvinna med ändrade taxor tror jag blir fel. Det har alltså så här långt inte funnits någon koppling mellan uteblivna investeringar och kundpriser.
Däremot har du såklart en poäng att om vi följer detta noggrant så kan elnäts bolagen slippa undan en del kostnader och därmed fortsätta behålla kakan.
Betalar gör kollektivet genom att betala med för elen och genom anpassningar.
Kollektivet betalar inte mer för elen. Om det för vissa blir dyrare så är det pga överföringen av elen, inte för elen i sig.D djac skrev:Lite sanning men en större lögn.
Det är väl belagt att avgifterna har ökat kraftigt och att inget av detta har använts till elnäten, det finns inget som pekar på att detta inte ska fortsätta. Så att anta att den inställningen och affärsmässigheten ska försvinna med ändrade taxor tror jag blir fel. Det har alltså så här långt inte funnits någon koppling mellan uteblivna investeringar och kundpriser.
Däremot har du såklart en poäng att om vi följer detta noggrant så kan elnäts bolagen slippa undan en del kostnader och därmed fortsätta behålla kakan.
Betalar gör kollektivet genom att betala med för elen och genom anpassningar.
Håller med till 100 %. Har svarat ett par gånger i tråden om detta, men nu har den gått lite över styr, med olikas syn på saken. En del anser att det är 100 % bra och andra disar det. Vad som är rätt kan ingen svara på i dagens läge. Inte ens dom som är till fylles med effektavgiften och lyfter det till skyarna, som som en skänk från ovan.D djac skrev:
Men ett faktum är att en del elabonenter nog måste bli nattmäniskor och vända på dygnet, för att få det att gå ihop med förbrukning och kostnad. Ska det vara så att dygnet ska vändas, kan man fråga sig själv.
Tänker då på småbarnsfamiljer som kanska jobbar heltid, kommer hem och ska laga mat och är i behov att köra en eller två tvättmakiner samtidigt för att få tiden att gå ihop. Då blir det toppar som ska debiteras med effektavgift.
Det blir ju konsekvensen när man inte kan köpa mycket vid lägsta pris, om man bibehåller sin totala konsumtion men tvingas köpa över större tid så kommer man tvingas köpa en del till högre pris och därmed ökar ens elkostnader. Dessa pengar går för det mesta till samma bolag som gjorde förändringen, det är en perfekt storm detta.pacman42 skrev:
Absolut, för gemena man så styrs den största delen av förbrukningen av externa faktorer, värmen ofta av utetemperaturen och hushållsel av samhällets schema. Att inte anpassa vår infrastruktur efter samma verklighet är naturligtvis höjden av dumhet.J jonaserik skrev:Håller med till 100 %. Har svarat ett par gånger i tråden om detta, men nu har den gått lite över styr, med olikas syn på saken. En del anser att det är 100 % bra och andra disar det. Vad som är rätt kan ingen svara på i dagens läge. Inte ens dom som är till fylles med effektavgiften och lyfter det till skyarna, som som en skänk från ovan.
Men ett faktum är att en del elabonenter nog måste bli nattmäniskor och vända på dygnet, för att få det att gå ihop med förbrukning och kostnad. Ska det vara så att dygnet ska vändas, kan man fråga sig själv.
Tänker då på småbarnsfamiljer som kanska jobbar heltid, kommer hem och ska laga mat och är i behov att köra en eller två tvättmakiner samtidigt för att få tiden att gå ihop. Då blir det toppar som ska debiteras med effektavgift.
Som att köra pendlingsbussarna på natten för att få jämnt trafikflöde på vägarna 😆
Har själv gjort en beräkning utifrån Mälarenergis taxesystem.
Två hushåll. Total förbrukning 26.000 kWh.
Effekttoppar på 3 kw i genomsnitt över året.
Totalsumma blir något billigare elkostnad över året.
Med 4 kw i snitt över året ungefär lika som utan effektavgift
Två hushåll. Total förbrukning 26.000 kWh.
Effekttoppar på 3 kw i genomsnitt över året.
Totalsumma blir något billigare elkostnad över året.
Med 4 kw i snitt över året ungefär lika som utan effektavgift
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Nej, lösningen är att jag ibland kör bil när det är dyrt, men jag försöker rninska det. Om alla minskar lite blir det stor skillnad. Alternativt kan man såklart bygga ut Essingeleden med 2 filer till åt vardera håll. Det kostar nog ingenting...C CharlesZidler skrev:
Nja, det finns ALLTID toppar i någons elförbrukning oavsett hur mycket eller lite man förbrukar/använder under en timmes tid. De uppkommer inte bara för att man lagar mat och kör två tvättmaskiner. Meningen är att man, för att slippa höga effektavgifter, skall förflytta sin förbrukning över flera timmar istället för någon enstaka timme. Men det betyder INTE att man måste laga mat eller tvätta på natten utan att man skall försöka att inte göra detta samtidigt.J jonaserik skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Fast i inlägg #2929 så var ju problemet att du inte kunde köpa el när det var lägst pris längre pga effektavgiften. Det går väl utmärkt, laga mat mitt på dagen (sommartid) och mitt i natten, när priset oftast är som lägst till exempel. Eller var det kanske inte ett så bra argument?D djac skrev:
Klart man kan anpassa infrastrukturen genom att bygga ut den. Blir det billigare, oförändrat eller dyrare tänker du? Hur kan en sådan eventuell förändring slå på barnfamiljen som måste äta middag mitt i natten etc?D djac skrev:
Det är helt enkelt överdrifterna som jag vill ha bort i debatten. Jag vet inte hur lagar mat hemma, men jag slår inte på alla plattor på max och ugnen på max (och öppnar luckan kontinuerligt när den blivit varm) och låter allt stå på max en timme eller mer. Om ni lagar mat lite mer normalt så slår det inte så hårt alls för de flesta.
Värme och varmvatten är det som förbrukar mest el för de flesta. Värme är svårt att göra så mycket åt, men jag förstår inte varför det ska vara så omöjligt att flytta uppvärmning av vatten till en annan tid. Jag det kan vara svårt för vissa, men för väldigt många är det rätt enkelt, om man vill alltså.
Inte direkt, men att det är dyrare vissa tider är väl inte så märkligt? Titta på flyg, tåg, hotell etc, vissa tider är det dyrare för att det är så folk vill åka. Är det konstigt?D djac skrev:
Att bygga ut infrastrukturen, i just det här fallet, bör inte betyda något ekonomiskt för kunderna, om våra myndigheter skulle göra sitt jobb så hade bara lönsamheten gått från grotesk till horribel för de större nätbolagen och då får man fundera på om det är en smäll samhället ens skulle märka?Fairlane skrev:
Fast i inlägg #2929 så var ju problemet att du inte kunde köpa el när det var lägst pris längre pga effektavgiften. Det går väl utmärkt, laga mat mitt på dagen (sommartid) och mitt i natten, när priset oftast är som lägst till exempel. Eller var det kanske inte ett så bra argument?
Klart man kan anpassa infrastrukturen genom att bygga ut den. Blir det billigare, oförändrat eller dyrare tänker du? Hur kan en sådan eventuell förändring slå på barnfamiljen som måste äta middag mitt i natten etc?
Det är helt enkelt överdrifterna som jag vill ha bort i debatten. Jag vet inte hur lagar mat hemma, men jag slår inte på alla plattor på max och ugnen på max (och öppnar luckan kontinuerligt när den blivit varm) och låter allt stå på max en timme eller mer. Om ni lagar mat lite mer normalt så slår det inte så hårt alls för de flesta.
Värme och varmvatten är det som förbrukar mest el för de flesta. Värme är svårt att göra så mycket åt, men jag förstår inte varför det ska vara så omöjligt att flytta uppvärmning av vatten till en annan tid. Jag det kan vara svårt för vissa, men för väldigt många är det rätt enkelt, om man vill alltså.
Inte direkt, men att det är dyrare vissa tider är väl inte så märkligt? Titta på flyg, tåg, hotell etc, vissa tider är det dyrare för att det är så folk vill åka. Är det konstigt?
Resten är individuella faktorer, en del kanske redan förbrukar mest vid de tidpunkter som blir lågtaxa, andra tvärtom. Den springande punkten handlar om vi ska se elnäten som infrastruktur som ska stödja samhället eller om samhället och medborgarna finns för elnäten, svaret på detta bör styra hur vi förhåller oss till drift och utvecklingen av dessa.