380 485 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag känner inte igen mig i din beskrivning, tvärtom, men du har uppenbarligen fått den uppfattningen, min gissning är att det härrör från vad man tror på. Jag försöker sortera bort säljsnack men se på verkligheten, jag förstår att förhållandena kan variera i landet men de som sagt något är de stora.Fairlane skrev:
Indirekt så är det vad när man ser all effektivisering som negativt. Man vill/kan inte ändra när man använder el, även om det tvingar en utbyggnad av infrastrukturen som annars hade kunnat undvikas. Då vill man inte ta kostnaden för att man inte själv vill ändra något, man vill smeta ut det på andra elkonsumenter.
EON, som är min leverantör, drar benen efter sig och har sagt att administrationen av detta kommer kosta mer än de eventuella utbyggnaderna. Vattenfall har sagt att de taxehöjningar de gjort inte använts till elnäten men att det skulle kunna komma någon investering.
I ljuset av detta kan jag inte se värdet av en mer komplicerad debitering. Det finns säkert någon plats där det behöver uppgraderas men detta är ju redan betalt och det är bara att göra.
Då måste du upplysa mig om vad du tycker att alternativet är, för det förstår jag inte.D djac skrev:
Som jag ser det får man antingen anpassa användandet efter en begränsning (begränsa användandet), eller så får man anpassa begränsningen (bygga ut/om). Jag ser inte riktigt någon annan väg.
Det är tydligt att de stora elnätsbolagen inte ser elanvändningen som ett problem, det finns helt enkelt inget att se, elektrifieringen fortsätter och näten fortsätter därmed anpassas efter samhällets behov. Detta är inget nytt utan business as usual.tveksamt skrev:
Det finns elnät ute i Europa som står inför den utmaning du beskriver, man går från en glödlampa till luftkonditionering och elvärme, drastiskt uttryckt.
Precis, folk verkar ha svårt att förstå att detta med att gå ifrån direktverkande el, det är rätt unikt för Sverige, Norge och Finland. I andra länder går manf rån gas och andra energikällor TILL el via värmepumpar mm.D djac skrev:Det är tydligt att de stora elnätsbolagen inte ser elanvändningen som ett problem, det finns helt enkelt inget att se, elektrifieringen fortsätter och näten fortsätter därmed anpassas efter samhällets behov. Detta är inget nytt utan business as usual.
Det finns elnät ute i Europa som står inför den utmaning du beskriver, man går från en glödlampa till luftkonditionering och elvärme, drastiskt uttryckt.
Lagstiftningen inom detta området är gjord för att passa hela EU och i detta fallet så kan man tycka att det är en aning onödigt, men även vi kommer att drabbas av trängsel i lokalnäten på sikt. Detta ger (ytterligare) ett incitament för de som har direktverkande el att byta till annan uppvärmning exempelvis.
Jo, men det är som det ska, för inte längesedan var vi färre i landet, det var färre bilar, folk värmde villor med olja, osv, osv, den här omedvetet romantiska bilden av att resan är bakom oss håller inte, förändringarna fortsätter och att med nya avgifter försöka slå ner en påle och säga hit men inte längre är bakåtsträvande.pacman42 skrev:
Precis, folk verkar ha svårt att förstå att detta med att gå ifrån direktverkande el, det är rätt unikt för Sverige, Norge och Finland. I andra länder går manf rån gas och andra energikällor TILL el via värmepumpar mm.
Lagstiftningen inom detta området är gjord för att passa hela EU och i detta fallet så kan man tycka att det är en aning onödigt, men även vi kommer att drabbas av trängsel i lokalnäten på sikt. Detta ger (ytterligare) ett incitament för de som har direktverkande el att byta till annan uppvärmning exempelvis.
Hade det varit så att man kunde se en tillfällig peak, att runt hörnet fanns något annat än el, eller el utan transport, då hade jag hållit med men nu är vi bara i början av ytterligare elektrifiering och att tillfälligt trampa ännu lite hårdare på bromsen gör bara att näten halkar ännu mer efter samhället.
Optimerar man användningen så får man ingen skuld.D djac skrev:Jo, men det är som det ska, för inte längesedan var vi färre i landet, det var färre bilar, folk värmde villor med olja, osv, osv, den här omedvetet romantiska bilden av att resan är bakom oss håller inte, förändringarna fortsätter och att med nya avgifter försöka slå ner en påle och säga hit men inte längre är bakåtsträvande.
Hade det varit så att man kunde se en tillfällig peak, att runt hörnet fanns något annat än el, eller el utan transport, då hade jag hållit med men nu är vi bara i början av ytterligare elektrifiering och att tillfälligt trampa ännu lite hårdare på bromsen gör bara att näten halkar ännu mer efter samhället.
Så länge som du inte kör tvättmaskin, diskmaskin och lagar mat samtidigt så är det lugnt.C CharlesZidler skrev:...
Varken diskmaskin eller tvättmaskin jag har är någon timerfuntion på. Ävem om det varit så är det inte praktiskt att stiga upp i natten och hänga tvätten.
Det låter så enkelt från vissa, medans jag ser att familjer inte kommer att kunna styra det nämvärt med träningskläder/tvättar, duschar efter träning/hem från skitigt jobb, matlagning.
Vissa saker kommer helt enkelt inte gå att förlägga till nätter så det blir till att gilla läget.
Starta tvättmaskinen direkt när du kommer hem, när den är färdig 2h senare så lagar du mat, och när ni ätit och ställt in i diskmaskinen så startar du den.
Varför funkar det inte att flytta värmningen av vatten till dusch?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Fast återigen blandar du äpplen och päron.D djac skrev:Jag känner inte igen mig i din beskrivning, tvärtom, men du har uppenbarligen fått den uppfattningen, min gissning är att det härrör från vad man tror på. Jag försöker sortera bort säljsnack men se på verkligheten, jag förstår att förhållandena kan variera i landet men de som sagt något är de stora.
EON, som är min leverantör, drar benen efter sig och har sagt att administrationen av detta kommer kosta mer än de eventuella utbyggnaderna. Vattenfall har sagt att de taxehöjningar de gjort inte använts till elnäten men att det skulle kunna komma någon investering.
I ljuset av detta kan jag inte se värdet av en mer komplicerad debitering. Det finns säkert någon plats där det behöver uppgraderas men detta är ju redan betalt och det är bara att göra.
Elnätsfirma X får ta ut Y kronor utan effektavgift och lika mycket med effektavgift., dvs ingen som helst skillnad där. Man kan såklart tycka Y är alldeles för högt men det har inget som helst med effektavgiften att göra.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Det här är något vi sällan ser i den svenska debatten. Vi är avvikande här i norr och det är naturligt att "stora" EU inte tar hänsyn till det.pacman42 skrev:
Precis, folk verkar ha svårt att förstå att detta med att gå ifrån direktverkande el, det är rätt unikt för Sverige, Norge och Finland. I andra länder går manf rån gas och andra energikällor TILL el via värmepumpar mm.
Tyskland släppte 2023 ut 6,95 ton CO2 per capita, och Sverige 3,36 ton CO2 per capita. Så vi ligger fortfarande under hälften per person, vilket vi gjort sedan elektrifieringen tog fart på allvar iom kärnkraftsbyggandet (vi har som bekant ingen kol eller andra fossila källor vi kan använda för elframställning, eller i stället för elframställning).
För orsaken till skillnaden i utsläpp stavas just EL. Inget annat. (Och det är en intressant jämförelse eftersom vi båda är industrinationer med lite likartade förhållanden därvidlag.)
Så man försöker få kontinenten att använda mer el samtidigt som vi redan ligger i topp. Det är klart att det gnisslar. I Tyskland använder man el om man måste. Här använder vi el för att vi kan.
Om denna situation skall lösas upp så måste antingen Tyskarna börja göra fossilfri el på rimligt sätt (dvs hålla för näsan och bygga kärnkraft), eller så måste vi börja att elda fossila bränslen igen för bla uppvärmning av våra bostäder.
Så länge det inte sker så kommer denna skevhet att bestå. Och den påverkar som sagt inte bara EU:s bullor om hur nätavgifter ser ut, utan som bekant även priser på el i södra Sverige, och mycket, mycket annat därtill.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Vi har redan timpris, blir kvartspris, som ska påverka förbrukningen utifrån produktionen, att lägga ett till raster med varierade avgifter ovanpå detta stör bara och som sagt jag har inte sett något större elbolag säga någonting som antyder att denna extra reglering behövs eller tillför något.Fairlane skrev:
Jag tycker inte att min hållning att vi ska undvika att komplicera saker i onödan borde skapa upprördhet. KISS, if it ain't... osv
Och det kommer givetvis att fortsätta, man kommer att anpassa näten efter vad som behövs även framåt. Det hela syftar ju dock till att minska behovet av detta, och därmed även behovet av att ta ut högre avgifter framåt.D djac skrev:
Det är väl ingen som har argumenterat för att effektavgifter ska vara ett sätt att sluta anpassa nätet helt och hållet och vad vi har just nu är vad vi ska ha i alla år framåt?