380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Det är en helt annan fråga. Nu var det att den inte kunde ladda med mindre än 4kW.martin43 skrev:
När det är så låg laddeffekt börjar det gå åt mycket el för att ladda.
Bilens alla system som är vakna drar lika mycket oavsett laddeffekt så vid 1x6A kan det gå åt 20% mer energi totalt jämfört med t.ex. 3x10A.
Det är lite olika på olika bilar men vid enfas vill jag upp i åtminstone 12A för att inte kasta bort för mycket. Det blir många drifttimmar på bilens elsystem också.
Ja visst, och det hade kanske varit för enkelt, en del får möjlighet att ladda men en del kommer straffas även nattetid.Fairlane skrev:
Jag är några brister med tanken att EU gör detta för att gynna fossilbilar. Dels så låter man. Nätbolag utveckla sin egen modell och laddar du elbilen nattetid så påverkas du kanske inte alls. Dels har samma EU fattat beslut som för att priset på bensin och diesel kommer stiga rätt mycket, vilket låter kontraproduktivt om man vill gynna fossilbilar.
Men vi kan nog vara överens om att det effektivt bromsar den breda europeiska elektrifieringen, för att gynna den skulle man ju göra precis tvärtom?
Hur som helst så är jag nyfiken.
Hej djacD djac skrev:
Du får gärna utrycka dig tydligare
Var innebär gällande ”ny effektavgift för elnätet” att man skulle ”göra precis tvärtom”?
Att elnätsbolagen skulle betala ut ersättning utifrån höga effekttoppar? Eller vad?
Min "tro" är att effekavgift är en snabblösning, på lite längre sikt kommer elnätet behöva få vissa "justeringar" utifrån nya sätt att producera el och hur det fördelelas/förbrukas i lokalområdena. Är väl därför man skriver att den effektavgift som införs nu kan komma behöva justeras och förändras framöver.
Jag har varit inom IT/data/telekom och medverkat till vad bredband och indirekt vad Intetnet är idag. Nu verkar Birgersson siktat in sig på elområdet istället.😉
Jag har varit inom IT/data/telekom och medverkat till vad bredband och indirekt vad Intetnet är idag. Nu verkar Birgersson siktat in sig på elområdet istället.😉
Jag reder ut, försöker, effektavgift, effekttariff, det vet jag att du vet vad det är, ny är för att den inte har funnits tidigare, ytterligare frågor på den meningen?M Martin Lundmark skrev:
Om någon ska gå från fossilt + glödlampor så kan man fundera på vad som behövs och en sak är då förutsägbar lägre kostnad, speciellt då det används till värme där man i många länder vill ha hög effekt på kort tid. Här gör man det dyrt och oförutsägbart, det lockar man inte många med.
Det skulle kunnat funka, om man samtidigt gör det fossila extremt mycket dyrare men det finns det inga avsikter att göra.
HejD djac skrev:Jag reder ut, försöker, effektavgift, effekttariff, det vet jag att du vet vad det är, ny är för att den inte har funnits tidigare, ytterligare frågor på den meningen?
Om någon ska gå från fossilt + glödlampor så kan man fundera på vad som behövs och en sak är då förutsägbar lägre kostnad, speciellt då det används till värme där man i många länder vill ha hög effekt på kort tid. Här gör man det dyrt och oförutsägbart, det lockar man inte många med.
Det skulle kunnat funka, om man samtidigt gör det fossila extremt mycket dyrare men det finns det inga avsikter att göra.
Effektavgiften handlar om kostnaden för elnätet dvs ”transportsystemet”
Övergång från ”fossil +glödlampor” handlar om energiproduktion och dess användning
Det är två olika frågor som hanteras av två typer av företag
Vad tänkte du skulle göras tvärtom?
Redigerat:
Kanske lite offtopic. Men hur blir det med energitillgången efter att det ska bli förbjudet att sälja fosilbilar ( tillverka dom ) Ser problemet med att energin inte kommer att räcka, när dom vill att alla fordon ska drivas med el. Redan idag så är det beskymmer att få fram energi och en s.k reglering med effekttaxa är tänk att fördela ennergiuttaget. Bara en ren undran från mig, vet inte hur det kommer att bli i framtiden. Någonstans stöter det säkert på patrull.
Man måste bygga om utifrån efterfrågan och behov, men även hur el produceras i en framtid.J jonaserik skrev:Kanske lite offtopic. Men hur blir det med energitillgången efter att det ska bli förbjudet att sälja fosilbilar ( tillverka dom ) Ser problemet med att energin inte kommer att räcka, när dom vill att alla fordon ska drivas med el. Redan idag så är det beskymmer att få fram energi och en s.k reglering med effekttaxa är tänk att fördela ennergiuttaget. Bara en ren undran från mig, vet inte hur det kommer att bli i framtiden. Någonstans stöter det säkert på patrull.
Effektavgiften är bara en "quick fix".
Nej, det blir som att dela upp priset på pizzan i botten och pålägg och påstå att priset på det ena är ointressantM Martin Lundmark skrev:
HejD djac skrev:
Ditt exempel med pizzan förvirrar förståelsen
Det ena är varan och det andra är transport
Tjänsterna levereras av två olika företag och kunden betalar dessa två företag separat
Båda kostnaderna för dessa tjänster är intressanta för kunden
Redigerat:
Men endast tillsammans eftersom man inte kan välja att köpa bara den ena. Nu diskuterar vi dessutom den som är kostnadsdrivande, el är billigt och kommer sannolikt bara bli billigareM Martin Lundmark skrev:
Effektavgifter är "frivilligt" för alla anslutna till elnätet bortsett från lägenhetskunderna som dock ändå inte kommer drabbas nämnvärt av dessa.
Vill man inte ha dessa så är det väl bara att avsluta abonnemangen hos elnätsägaren och köra off-grid.
Då kan man ensamt ansvara för hela kedjan, produktion, transport och användning av den el man anser sig behöva. Man blir ej heller belastad med överföringsavgifterna eller allehanda skatter.
Förstå att det finns över 160 elnätsägare som är tvingade att göra om detta. Ingen av dessa vill det, det innebär enormt mycket arbete att ta fram rättvisa och korrekta avgifter. I slutändan får de inte tjäna mer än vad de gör idag på sina avgifter, men de ska fördela på annat sätt bara. Dessutom finns det lika många olika förutsättningar, inte ens att deras höglasttider som man kan tro infaller samtidigt. Det i sin tur innebär att i grannkommunen kan de ha helt andra timmar och avgifter för sina höglasttimmar. Efter 2027 får effekttopparna inte räknas under hela dygnet. Det måste finnas tidpunkter under dygnet där det räknas som låglast, då ska kundens effekttopp inte räknas med alls.
Men fram till 2027 kommer det vara lite vilda västern. Tänk också på att det inte finns något facit och det öser in nya direktiv och reglement för nätbolagen att anpassa sig till.
Vill man inte ha dessa så är det väl bara att avsluta abonnemangen hos elnätsägaren och köra off-grid.
Då kan man ensamt ansvara för hela kedjan, produktion, transport och användning av den el man anser sig behöva. Man blir ej heller belastad med överföringsavgifterna eller allehanda skatter.
Förstå att det finns över 160 elnätsägare som är tvingade att göra om detta. Ingen av dessa vill det, det innebär enormt mycket arbete att ta fram rättvisa och korrekta avgifter. I slutändan får de inte tjäna mer än vad de gör idag på sina avgifter, men de ska fördela på annat sätt bara. Dessutom finns det lika många olika förutsättningar, inte ens att deras höglasttider som man kan tro infaller samtidigt. Det i sin tur innebär att i grannkommunen kan de ha helt andra timmar och avgifter för sina höglasttimmar. Efter 2027 får effekttopparna inte räknas under hela dygnet. Det måste finnas tidpunkter under dygnet där det räknas som låglast, då ska kundens effekttopp inte räknas med alls.
Men fram till 2027 kommer det vara lite vilda västern. Tänk också på att det inte finns något facit och det öser in nya direktiv och reglement för nätbolagen att anpassa sig till.
Inget konstigt i det du skriver om elnät och såklart är det frivilligt både att köpa el och mat, men för de flesta så är det skillnaden mellan liv och död, så med den utgångspunkten är allt frivilligt och man bör därför inte ha rätt till synpunkter om något alls i samhället.C Calamares skrev:Effektavgifter är "frivilligt" för alla anslutna till elnätet bortsett från lägenhetskunderna som dock ändå inte kommer drabbas nämnvärt av dessa.
Klart man kan ha synpunkter, det är fundamentalt i en demokrati. Jag vill nog hoppas att även jag får ha åsikter.D djac skrev:
Jag var ganska tydlig dessutom med att man kan se till att ordna med sin elförsörjning på egen hand. Med andra ord, man måste inte välja bort el om man inte vill. Skillnaden är bara att man slipper lägga tid på att gnälla på andra. Det om något borde väl ändå lyfta ens egen livskvalitet 😀.
Som person brukar jag knoppa av allt som får mig att tänka på ett negativt sätt, eftersom det påverkar mig som person. Kan jag spendera mer tid att vara positiv så känner jag mig mer tillfreds och jag är mer positiv till min omgivning. Läser jag en massa negativa saker så blir jag mer pessimistisk. Men vi reagerar olika givetvis, skönt att det finns människor som klarar av all negativitet men ändå kan sprida glädje i samhället.
Se det som ett tips om inget annat, alla kanske inte vet om att möjligheten finns, att på vissa sätt göra sig av med ett beroende av en samhällsnytta och istället lösa det privat.
Tyvärr är inte allt frivilligt, storebror kommer ta sin del av din och min kaka i allt vi använder i samhället. Även om vi inte konsumerar tar han en stor skiva av vår lön. Men det är en helt annan sak.
Finns den verkligen på riktigt, det verkar praktiskt omöjligt här idag?C Calamares skrev:Klart man kan ha synpunkter, det är fundamentalt i en demokrati. Jag vill nog hoppas att även jag får ha åsikter.
Jag var ganska tydlig dessutom med att man kan se till att ordna med sin elförsörjning på egen hand. Med andra ord, man måste inte välja bort el om man inte vill. Skillnaden är bara att man slipper lägga tid på att gnälla på andra. Det om något borde väl ändå lyfta ens egen livskvalitet 😀.
Som person brukar jag knoppa av allt som får mig att tänka på ett negativt sätt, eftersom det påverkar mig som person. Kan jag spendera mer tid att vara positiv så känner jag mig mer tillfreds och jag är mer positiv till min omgivning. Läser jag en massa negativa saker så blir jag mer pessimistisk. Men vi reagerar olika givetvis, skönt att det finns människor som klarar av all negativitet men ändå kan sprida glädje i samhället.
Se det som ett tips om inget annat, alla kanske inte vet om att möjligheten finns, att på vissa sätt göra sig av med ett beroende av en samhällsnytta och istället lösa det privat.
Tyvärr är inte allt frivilligt, storebror kommer ta sin del av din och min kaka i allt vi använder i samhället. Även om vi inte konsumerar tar han en stor skiva av vår lön. Men det är en helt annan sak.