318 555 läst ·
4 188 svar
319k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Var din totala förbrukning knappt 5000 kWh på ett halvår, dvs 800 i månaden inklusive elbilsladdning?Bergkamp skrev:
Då kan jag summera ett första halvår med effektavgift enligt Ellevios modell.
Förbrukning januari-juni: 4 972 kWh
Summa kostnad för elöverföring: 7 294,97 kr
varav summa effektavgift: 2 065,38 kr
Kostnaden för elöverföring enligt den gamla beräkningsmodellen: 6 851,90 kr
Skillnad med effektavgift: +443,07 kr
Störst skillnad månad: +125,65 kr (Mars)
Minst skillnad månad: +41,88 kr (Februari)
Högsta enskilda effekttopp: 5,7 kW (Mars)
Vi har inte ändrat rutiner nämnvärt mer än att vi skaffade elbil vid årsskiftet. Den laddas mellan 22-06 såklart.
Hus eller lägenhet?
Ja. Fördelen med att bo i en mindre villa (104 m2).Pajje113 skrev:
Jag får rätta mig själv en aning. Högsta effekttoppen var 11,44 kW men eftersom det var på natten så räknas den som 5,7 kW för effektavgiften.
Jag frågade precis Gemini om hur det kan tänkas bli för mig när Eon inför effektavgiften och då på samma sätt som Ellevio gjort. Litet hus med luftvärmepump och elbil. Totalt för mig blir det 193 kr mer per månad med 7,4 kw i effektavgift och 12 000 kWh/år. Det är ju inte så farligt tycker jag. De med låg förbrukning och ändå höga effekttoppar drabbas mer.
7,4 kW i toppar är mycket. Elbilen kan du ladda sakta på natten som jag skulle jag troBo00 skrev:
Jag frågade precis Gemini om hur det kan tänkas bli för mig när Eon inför effektavgiften och då på samma sätt som Ellevio gjort. Litet hus med luftvärmepump och elbil. Totalt för mig blir det 193 kr mer per månad med 7,4 kw i effektavgift och 12 000 kWh/år. Det är ju inte så farligt tycker jag. De med låg förbrukning och ändå höga effekttoppar drabbas mer.
Lita inte på den. Jag gjorde nyss en liknande beräkning och den var inte ens nära rätt.Bo00 skrev:
Kan ladda allt från 6A som lägst. Kör 8A för det mesta som är 5,5 kWJ Jeppson skrev:
Gör det mellan 22-06 där effekten räknas på halva. Tillsammans med husets 1,5 kW så kommer jag inte upp i nya toppar.
Hade 3,8 kW sist nu. Går inte över 4 från mars till november iaf.
Får in 50% i batteriet på 8 timmar på det viset.
Japp. Även 21:30 till 06:30 ger samma effekt och man kramar ur en timme till om effekten räknas på 22-06.Attitudeswe skrev:
Kör man sekvens är det smartast att köra mellan halvtimmarna som 12:30-13:30 och sen 14:30 till 15:30. Kör man en timme åt gången.
Hörde nyss om en tok som laddade varje 30min och paus 30min.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
1-fas 8A brukar alla bilar kunna ladda på. 3,4kW brukar definitivt inte vara några problem, det är 1-fas 16A.J Jeppson skrev:
1-fas 6A vet jag var problem för vissa äldre elbilar så när jag höll på och installerade publika boxar brukade vi ställa dem på min 8A.