Bergkamp Bergkamp skrev:
Då kan jag summera ett första halvår med effektavgift enligt Ellevios modell.

Förbrukning januari-juni: 4 972 kWh
Summa kostnad för elöverföring: 7 294,97 kr
varav summa effektavgift: 2 065,38 kr

Kostnaden för elöverföring enligt den gamla beräkningsmodellen: 6 851,90 kr

Skillnad med effektavgift: +443,07 kr
Störst skillnad månad: +125,65 kr (Mars)
Minst skillnad månad: +41,88 kr (Februari)
Högsta enskilda effekttopp: 5,7 kW (Mars)

Vi har inte ändrat rutiner nämnvärt mer än att vi skaffade elbil vid årsskiftet. Den laddas mellan 22-06 såklart.
Var din totala förbrukning knappt 5000 kWh på ett halvår, dvs 800 i månaden inklusive elbilsladdning?

Hus eller lägenhet?

Hur stor huvudsäkring?

Pajje113 Pajje113 skrev:
Var din totala förbrukning knappt 5000 kWh på ett halvår, dvs 800 i månaden inklusive elbilsladdning?

Hus eller lägenhet?
Ja. Fördelen med att bo i en mindre villa (104 m2).

Jag får rätta mig själv en aning. Högsta effekttoppen var 11,44 kW men eftersom det var på natten så räknas den som 5,7 kW för effektavgiften.

O olotor skrev:
Hur stor huvudsäkring?
20 A.

Bergkamp Bergkamp skrev:
Ja. Fördelen med att bo i en mindre villa (104 m2).

Jag får rätta mig själv en aning. Högsta effekttoppen var 11,44 kW men eftersom det var på natten så räknas den som 5,7 kW för effektavgiften.
Vi kommer inte under 1000/månad på sommar ens, men vi är 5 i familjen också.

Jag frågade precis Gemini om hur det kan tänkas bli för mig när Eon inför effektavgiften och då på samma sätt som Ellevio gjort. Litet hus med luftvärmepump och elbil. Totalt för mig blir det 193 kr mer per månad med 7,4 kw i effektavgift och 12 000 kWh/år. Det är ju inte så farligt tycker jag. De med låg förbrukning och ändå höga effekttoppar drabbas mer.

Bo00 Bo00 skrev:
Jag frågade precis Gemini om hur det kan tänkas bli för mig när Eon inför effektavgiften och då på samma sätt som Ellevio gjort. Litet hus med luftvärmepump och elbil. Totalt för mig blir det 193 kr mer per månad med 7,4 kw i effektavgift och 12 000 kWh/år. Det är ju inte så farligt tycker jag. De med låg förbrukning och ändå höga effekttoppar drabbas mer.
7,4 kW i toppar är mycket. Elbilen kan du ladda sakta på natten som jag skulle jag tro

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Lita inte på den. Jag gjorde nyss en liknande beräkning och den var inte ens nära rätt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
7,4 kW i toppar är mycket. Elbilen kan du ladda sakta på natten som jag skulle jag tro
Kommer du ner under 4KW? Det är det minsta som min kan ladda..

Fairlane
J Jeppson skrev:
Vilket med laddning på natten och Ellevios modell skulle räknas som 2kW

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Kan ladda allt från 6A som lägst. Kör 8A för det mesta som är 5,5 kW

Gör det mellan 22-06 där effekten räknas på halva. Tillsammans med husets 1,5 kW så kommer jag inte upp i nya toppar.
Hade 3,8 kW sist nu. Går inte över 4 från mars till november iaf.

Får in 50% i batteriet på 8 timmar på det viset.

Attitudeswe
Man kan ladda enfas också, eller 30min per timme...

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man kan ladda enfas också, eller 30min per timme...
Japp. Även 21:30 till 06:30 ger samma effekt och man kramar ur en timme till om effekten räknas på 22-06.

Kör man sekvens är det smartast att köra mellan halvtimmarna som 12:30-13:30 och sen 14:30 till 15:30. Kör man en timme åt gången.

Hörde nyss om en tok som laddade varje 30min och paus 30min.

J Jeppson skrev:
1-fas 8A brukar alla bilar kunna ladda på. 3,4kW brukar definitivt inte vara några problem, det är 1-fas 16A.

1-fas 6A vet jag var problem för vissa äldre elbilar så när jag höll på och installerade publika boxar brukade vi ställa dem på min 8A.

Attitudeswe
Effektbudget 5.5kW där bil tävlar med varmvatten och diskmaskin:

Laddningslogg diagram visar effekt i kW mellan 22:45 och 04:45 där lasten varierar mellan 2.0 och 7.8 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.