R Robert-san01 skrev:
1-fas 8A brukar alla bilar kunna ladda på. 3,4kW brukar definitivt inte vara några problem, det är 1-fas 16A.

1-fas 6A vet jag var problem för vissa äldre elbilar så när jag höll på och installerade publika boxar brukade vi ställa dem på min 8A.
När det är så låg laddeffekt börjar det gå åt mycket el för att ladda.
Bilens alla system som är vakna drar lika mycket oavsett laddeffekt så vid 1x6A kan det gå åt 20% mer energi totalt jämfört med t.ex. 3x10A.
Det är lite olika på olika bilar men vid enfas vill jag upp i åtminstone 12A för att inte kasta bort för mycket. Det blir många drifttimmar på bilens elsystem också.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Jag frågade precis Gemini om hur det kan tänkas bli för mig när Eon inför effektavgiften och då på samma sätt som Ellevio gjort. Litet hus med luftvärmepump och elbil. Totalt för mig blir det 193 kr mer per månad med 7,4 kw i effektavgift och 12 000 kWh/år. Det är ju inte så farligt tycker jag. De med låg förbrukning och ändå höga effekttoppar drabbas mer.
Hej jag har en sportstuga i fjällen får betala 465:-/mån. varav elförbrukningen är på 2:-...ett kylskåp o några ledlampor som drar ström är på...

• Ledsen
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Hej jag har en sportstuga i fjällen får betala 465:-/mån. varav elförbrukningen är på 2:-...ett kylskåp o några ledlampor som drar ström är på...
Jag förstår förvisso att det kan vara irriterande, med ledningar till din stuga kostar lika mycket som till grannens som är där hela tiden.

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
martin43 martin43 skrev:
När det är så låg laddeffekt börjar det gå åt mycket el för att ladda.
Bilens alla system som är vakna drar lika mycket oavsett laddeffekt så vid 1x6A kan det gå åt 20% mer energi totalt jämfört med t.ex. 3x10A.
Det är lite olika på olika bilar men vid enfas vill jag upp i åtminstone 12A för att inte kasta bort för mycket. Det blir många drifttimmar på bilens elsystem också.
Bara Tesla som inte har vettig energihantering. Riktiga bilar från tillverkare som levt med 12V begränsningar drar inte mer än 150W för datorer och kylning mha fläkt (som ju inte ens triggas igång vid långsamladdning om utetemperaturen är under 15 grader).

• Haha
Majgårdarna
  • Laddar…
D
Tanken har slagit mig, handlar inte effekttarifferna egentligen om industristöd, man skyddar det fossila och den tyska bilindustrin genom att göra det svårare att ha elbil

• Gilla
Trolltomte
  • Laddar…
D djac skrev:
Tanken har slagit mig, handlar inte effekttarifferna egentligen om industristöd, man skyddar det fossila och den tyska bilindustrin genom att göra det svårare att ha elbil
Hej
Den tanke som slagit mig är att effekttarifferna egentligen handlar om att begränsa onödiga framtida kostnadsökningar för de redan byggda distributionsnäten genom att dessa nyttjas bättre🤔

Redigerat:
  • Gilla
KalleKe och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Har du blivit konspirationsteoretiker?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag gillar ditt sätt att tänka:-)
Men för att din teori ska hålla borde ju tyskarna själva ha effektavgifter. Det har de inte. De har knappt ens smartmätare - och inte elområden heller för den delen.
Nej det här handlar om en kombination av hur vi ska kunna införa tyska elpriser i Sverige utan att införa tyska alkoholpriser och hur vi ska kunna skicka så mycket pengar som möjligt till kanadensiska pensionssparare samtidigt som vi som ska dränkas av snömos ihopdiktat av "nätägare" och den s.k energimarknadsinspektionen.

• Gilla
  • Haha
MagicFingers och 6 till
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Haha, ja men jag såg såklart detta själv.

Har försökt leta för att förstå hur det började, EU-politik är liksom inte välgörenhet, såna här saker händer inte utan att någon får betalt på ett eller annat sätt.

Det enda jag är helt säker på är att det inte handlar om någon sorts konsumentskydd, att genom att fördröja nätutbyggnaderna något så ska man på några ställen tillfälligtvis spara en slant, den är för genomskinlig och det saknas helt motiv.

Det vi vet, det ser vi till och med här, är att man bromsar elektrifieringen, hög effekt snabbt är ju en fossil paradgren, så i länder med fossil drift av värme, vatten, matlagning osv, så kommer man bromsa övergången, detsamma gäller förmodligen elbilar.

Jag är ärligt nyfiken på om någon annan kan "följa pengarna" bättre?

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Den tanke som slagit mig är att effekttarifferna egentligen handlar om att begränsa onödiga framtida kostnadsökningar för de redan byggda distributionsnäten genom att dessa nyttjas bättre🤔
Ja men det är väl den förklaringsmodell som med största sannolikhet ligger allra längst från sanningen men jag vet att du är en anhängare och det är helt ok i mina ögon.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
D
För övrigt så slog mig för ett tag sedan ursprunget till konspiration, -andas tillsammans, jag tyckte det var intressant och manade till en stunds eftertanke.

• Älska
jonmo
  • Laddar…
Vi måste hitta något som kan ena folket så att de lydigt kämpar på mot gemensamma mål och inte orsakar kaos genom att ifrågasätta och kämpa för olika saker.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Vi måste hitta något som kan ena folket så att de lydigt kämpar på mot gemensamma mål och inte orsakar kaos genom att ifrågasätta och kämpa för olika saker.
Ja, det pågår och är alltid detsamma, ge flertalet ett fåtal som de kan skuldbelägga, -de andra, går i vågor men alltid samma visa.

D djac skrev:
Ja men det är väl den förklaringsmodell som med största sannolikhet ligger allra längst från sanningen men jag vet att du är en anhängare och det är helt ok i mina ögon.
Hej
Min förklaring bygger på hur elnäten är uppbyggda och har fungerat under lång tid.

Därför så har jag under flera år kunnat agera utifrån den kunskapen och är därmed inte speciellt bekymrad över att jag snart får effektavgifter.

Jag får hoppas att din ”konspirationsteori” ger dig samma trygghet

Redigerat:
Fairlane
D djac skrev:
Haha, ja men jag såg såklart detta själv.

Har försökt leta för att förstå hur det började, EU-politik är liksom inte välgörenhet, såna här saker händer inte utan att någon får betalt på ett eller annat sätt.

Det enda jag är helt säker på är att det inte handlar om någon sorts konsumentskydd, att genom att fördröja nätutbyggnaderna något så ska man på några ställen tillfälligtvis spara en slant, den är för genomskinlig och det saknas helt motiv.

Det vi vet, det ser vi till och med här, är att man bromsar elektrifieringen, hög effekt snabbt är ju en fossil paradgren, så i länder med fossil drift av värme, vatten, matlagning osv, så kommer man bromsa övergången, detsamma gäller förmodligen elbilar.

Jag är ärligt nyfiken på om någon annan kan "följa pengarna" bättre?
Jag är några brister med tanken att EU gör detta för att gynna fossilbilar. Dels så låter man. Nätbolag utveckla sin egen modell och laddar du elbilen nattetid så påverkas du kanske inte alls. Dels har samma EU fattat beslut som för att priset på bensin och diesel kommer stiga rätt mycket, vilket låter kontraproduktivt om man vill gynna fossilbilar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.