380 420 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Är detta sant, har inte hängt med i media om sådant. Eller anorstädes skrifter.C Calamares skrev:
Så efter 2027 så ska det inte finnas någon effekttaxa på natten, undrar vilka tider det kommer att vara.
Kommer nätägarna att precisera sina egna tider eller hur kommer det att bli tro.
Det är inte specifikt uttalat att det är på natten, det kan vara när som helst på dygnet.J jonaserik skrev:
effekttopparna får inte räknas under hela dygnet.
Det måste finnas tidpunkter under dygnet där det räknas som låglast, då ska kundens effekttopp inte räknas med alls.
Att kunna gå off-grid?D djac skrev:
Det finns en del som redan gjort det (en handfull kanske i landet), sen finns det faktiskt rätt många som är på väg.
Men många villaägare (även företag) har faktiskt inte så långt dit.
I grova drag behöver du produktion (solpaneler och gärna vindkraft eller gas) och lagring (batteri och eller vätgas). Är du frånkopplad finns det ingen annan än du själv som begränsar din produktion och lagring. Eller jo, du kan behöva följa PBL och en del andra reglement, men de i sig är inget hinder.
Man kan även se till att ordna med reservkraft som diesel.
Dock behöver man beräkna vad man behöver som mest vid en given tidpunkt (skulle nog själv vilja kunna använda lagring i två dygn som minst innan reserv behöver kopplas in).
Man får se till att ordna med jordning på egen hand, men det skulle jag säga är enkelt om man redan varit ansluten. Bara ner med koppar i backen och ansluta det till jordningsplinten som redan finns i elcentralen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Jag kan faktiskt inte se det. Effektavgiften påverkar olika hushåll olika om man skaffar elbil. Vilken modell ens bolag väljer och när och hur man har möjlighet att ladda. Säg att jag funderar på att skaffa elbil och kollar hur det skulle slå för mig och ser att min nätavgift (fast avgift, överföringsavgift och effektavgift) skulle öka med 200 kr/månad så kan jag inte se att det skulle få mig att avstå. Lägger man till att ETS2 kan öka priset för bensin och diesel med 10-15 kr/liter under åren 2027-2030, ja då kan jag inte se att jag väljer bort elbilen av det skälet.D djac skrev:
J jonaserik skrev:
Tillägg till ovan svar.D Dilato skrev:
Elnätsägaren kommer ha information om vilka tider som gäller. Även det är reglerat.
Man kan tänka att ett elnät i norra Sverige troligen kommer ha topplasttimmarna framförallt under vintern. Men i södra Sverige kan det rent av vara så att topplasttimmarna inträffar sommartid. Detta med tanke på att vissa delar i söder har enormt mycket turism under sommaren. Tänker mig Österlen, Blekinge, Öland, Gotland kan nog ha svårigheter med att få ordning på sina tariffer. Men vi får se.
Sen en väldigt viktig sak, anser man att det är fel, så bör man anmäla det till Energimarknadsinspektionen, för då kan de som tillsynsmyndighet granska om tarifferna håller sig inom regelverket. Men det kan först göras efter den 1 januari 2027, det är först då regelverket kommer vara gällande.
Är det där ett specifikt citat från EI? Senast jag kollade deras regler för 2027 så var kravet att effektavgiften skulle vara tidsdifferentierad, men inte specat hur.D Dilato skrev:
Vad har du för tariff på effekten. Ellevio har ju lite över 80kr per kw, då borde du ha närmare 600 i effektavgiftBo00 skrev:
Jag frågade precis Gemini om hur det kan tänkas bli för mig när Eon inför effektavgiften och då på samma sätt som Ellevio gjort. Litet hus med luftvärmepump och elbil. Totalt för mig blir det 193 kr mer per månad med 7,4 kw i effektavgift och 12 000 kWh/år. Det är ju inte så farligt tycker jag. De med låg förbrukning och ändå höga effekttoppar drabbas mer.
Jag har faktiskt gjort det, och med hänvisning till att Ellevio gjort det för lätt för sig själva. Tider som 06-22 alla dagar på året oavsett årstid eller helg gör att man faktiskt direkt frångår EI:s direktiv.C Calamares skrev:Tillägg till ovan svar.
Elnätsägaren kommer ha information om vilka tider som gäller. Även det är reglerat.
Man kan tänka att ett elnät i norra Sverige troligen kommer ha topplasttimmarna framförallt under vintern. Men i södra Sverige kan det rent av vara så att topplasttimmarna inträffar sommartid. Detta med tanke på att vissa delar i söder har enormt mycket turism under sommaren. Tänker mig Österlen, Blekinge, Öland, Gotland kan nog ha svårigheter med att få ordning på sina tariffer. Men vi får se.
Sen en väldigt viktig sak, anser man att det är fel, så bör man anmäla det till Energimarknadsinspektionen, för då kan de som tillsynsmyndighet granska om tarifferna håller sig inom regelverket. Men det kan först göras efter den 1 januari 2027, det är först då regelverket kommer vara gällande.
Titta istället på hur tex Dala energi gjort, mycket mer tydlig modell, som faktiskt differentierar årstid och även tider på dygnet mer trovärdigt.
Hela grejen med effektavgift blev ju dock skrattretande när Norge inför tak för elpriset och saknar effektavgifter. Detta kommer bara driva upp priserna i Sverige. Kanske läge att kapa kablarna till Norge så får de klara sig själva. De kan ju elda olja eller något.
I EIFS 2022:1 står det:lsoderlund skrev:
5 § Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras.
På vilket sätt frångår man direktivet om man har effektavgift 06-22 alla dagar på året oavsett årstid eller helg?
Men rent krasst så kan Ellevio få svårt att bevisa att de ständigt har effekttoppar 06-22 alla dagar på året under alla årstider.useless skrev:
Ta tex mälarenergi som har liknade effekttoppar som Ellevio kör följande
”Effektavgiften baseras på den högsta uppmätta effekttoppen per månad, under helgfria vardagar klockan 07.00 -19.00. En effekttopp är hur hög effekten i din elanvändning i genomsnitt varit under en timme.”
Den tiden kan jag köpa, men 06-22.
Ei skriver på sin hemsida
”Det är viktigt att effektavgiften utgår ifrån kundens användning under de tidpunkter som nätet faktiskt är högt belastat. Att kunden har en effekttopp när nätet inte är högt belastat genererar inte några framtida kostnader för nätföretaget och ska därför inte ligga till grund för effektavgiften.”
”Elnätsföretaget kan prissätta effektavgiften för endast de timmar som är mest kritiska i nätet eller så kan en Time of Use-profil användas för att tidsdifferentiera avgiften (olika höga avgifter vid olika tidpunkter). Att effektavgiften ska tidsdifferentieras innebär att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid”
Således faller det att ha effektavgifter en söndag i juli klockan 06-07 och 21-22, eftersom det måste bevisas att nätet är hårt belastat dessa tider en söndag i juli.
Råder fler skriva och klaga på Ellevio och andra elnätsbolag som missköter sig lika illa som just Ellevio
Det finns nog inget elnät som har en konstant effekttopp i 16h varje dygn året om.useless skrev:
I EIFS 2022:1 står det:
5 § Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras.
På vilket sätt frångår man direktivet om man har effektavgift 06-22 alla dagar på året oavsett årstid eller helg?
Om så vore fallet borde det tvångsförvaltas pga misskötsel (de har uppenbarligen brusit i en massa andra åtagande isåfall).
Ok. Den informationen finns inte med i den styrande förordningen utan i ett "ställningstagande" från april i år. Så det är nog bara en tidsfråga innan t ex Ellevio justerar sin prismodell.lsoderlund skrev:
Men rent krasst så kan Ellevio få svårt att bevisa att de ständigt har effekttoppar 06-22 alla dagar på året under alla årstider.
Ta tex mälarenergi som har liknade effekttoppar som Ellevio kör följande
”Effektavgiften baseras på den högsta uppmätta effekttoppen per månad, under helgfria vardagar klockan 07.00 -19.00. En effekttopp är hur hög effekten i din elanvändning i genomsnitt varit under en timme.”
Den tiden kan jag köpa, men 06-22.
Ei skriver på sin hemsida
”Det är viktigt att effektavgiften utgår ifrån kundens användning under de tidpunkter som nätet faktiskt är högt belastat. Att kunden har en effekttopp när nätet inte är högt belastat genererar inte några framtida kostnader för nätföretaget och ska därför inte ligga till grund för effektavgiften.”
”Elnätsföretaget kan prissätta effektavgiften för endast de timmar som är mest kritiska i nätet eller så kan en Time of Use-profil användas för att tidsdifferentiera avgiften (olika höga avgifter vid olika tidpunkter). Att effektavgiften ska tidsdifferentieras innebär att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid”
Således faller det att ha effektavgifter en söndag i juli klockan 06-07 och 21-22, eftersom det måste bevisas att nätet är hårt belastat dessa tider en söndag i juli.
https://ei.se/download/18.21b414f71...v-tariffer-för-överföring-av-el-Ei2025-06.pdf
Jag vet inte om dessa "ställningstaganden" är juridiskt bindande eller om det måste komma en ny förordning där utformningen av tidsdifferentieringen är tydligare innan nätbolagen måste anpassa sig?