318 646 läst ·
4 189 svar
319k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Den gör ju inte det, för en normalkund så händer ingenting, värmepannan går sin gilla gång, man duschar på morgonen och lagar mat när man kommer hem, barnen duschar efter träningen på kvällen, elbilen laddas på natten. Att flytta på sin förbrukning kräver ett nytt samhälle och det kommer inte hända.M Martin Lundmark skrev:
Effektavgiften är bara en avgift, det är alltså ingen teknisk produkt som stryper strömmen, det hade kunnat lösa den koppling som du så självklart påpekar finns.
HejD djac skrev:Den gör ju inte det, för en normalkund så händer ingenting, värmepannan går sin gilla gång, man duschar på morgonen och lagar mat när man kommer hem, barnen duschar efter träningen på kvällen, elbilen laddas på natten. Att flytta på sin förbrukning kräver ett nytt samhälle och det kommer inte hända.
Effektavgiften är bara en avgift, det är alltså ingen teknisk produkt som stryper strömmen, det hade kunnat lösa den koppling som du så självklart påpekar finns.
För de som inte agerar annorlunda debiteras en högre effektavgift som då kan användas för de ombyggnationer som då kan bli nödvändiga
De som agerar annorlunda och minskar sitt effektuttag får lägre effektavgift som då gynnar dessa genom lägre elnätskostnader
Effektavgiften ersätter framöver det att vi nu har en säkringsavgift utifrån säkringsstorlek
I framtiden så minskas därigenom kostnaden för den som har ett jämt effektflöde i sin villaanslutning gentemot att fortsätta med dagens metod med säkringsavgift i framtiden
Effektavgiften är en enkel metod (med alla dess brister) som inledningsvis förhoppningsvis är lättare att begripa än avancerade metoder som dynamiskt skulle ”göra jobbet bättre”.
Men det är möjligt att effektavgiften blir mer avancerad framöver.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Vi har ca 65 miljarder tillgängligt inflaskhalsavgifter.M Martin Lundmark skrev:Hej
För de som inte agerar annorlunda debiteras en högre effektavgift som då kan användas för de ombyggnationer som då kan bli nödvändiga
De som agerar annorlunda och minskar sitt effektuttag får lägre effektavgift som då gynnar dessa genom lägre elnätskostnader
Effektavgiften ersätter framöver det att vi nu har en säkringsavgift utifrån säkringsstprlek
I framtiden så minskas därigenom kostnaden för den med jämt effektflöde gentemot att fortsätta med dagens metod med säkringsavgift i framtiden
Intäktshastigheten med nuvarande prissättningen är större än vår förmåga att investera dem i nätet. Det är ganska signifikanta skillnader i tillgängligt kapital och förmågan att spendera den. Tom så extremt att vi hade kunnat använda pengarna för att bygga ett kärnkraftverk i tex skåne när det var på sin peak och vi hade ändå haft positivt cash flow.
Pengar används dels för rent infrastrukturella förändringar och counter trading. Dvs svk köper el och ger bort den till olika elbolag för att justera belastningsprofiler.
Om du fick omarbeta effekttaxan, då du säger att den behöver omarbetas i steg, hur hade du föreslagit att den skulle utformats för att bättre reducera eller stimulera belastning vid asymmetrier?
Hur ska vi bygga om samhället så att det passar effektavgiften och om vi gör det, kommer då inte effektavgiften snabbt byggas om så att samhället blir fel igen?M Martin Lundmark skrev:Hej
Effektavgiften ersätter framöver det att vi nu har en säkringsavgift utifrån säkringsstorlek
I framtiden så minskas därigenom kostnaden för den som har ett jämt effektflöde i sin villaanslutning gentemot att fortsätta med dagens metod med säkringsavgift i framtiden
Effektavgiften är en enkel metod (med alla dess brister) som inledningsvis förhoppningsvis är lättare att begripa än avancerade metoder som dynamiskt skulle ”göra jobbet bättre”.
Men det är möjligt att effektavgiften blir mer avancerad framöver.
Jag tror att vi är några stycken här som har väldigt svårt att förstå det bra med att införa avgiftskonstruktioner som ytterligare försvårar vardagen för de som är produktiva och kommer bli produktiva i våra samhällen.
Jag talar inte i egen sak eftersom jag sannolikt kommer kunna justera min konsumtion och få lägre avgifter, iaf inledningsvis, efter den låsta perioden är jag ganska säker på att det kommer galoppera, eller mer skena som en galen hingst, då blir debiteringen helt gränslös gissar jag.
HejD djac skrev:Hur ska vi bygga om samhället så att det passar effektavgiften och om vi gör det, kommer då inte effektavgiften snabbt byggas om så att samhället blir fel igen?
Jag tror att vi är några stycken här som har väldigt svårt att förstå det bra med att införa avgiftskonstruktioner som ytterligare försvårar vardagen för de som är produktiva och kommer bli produktiva i våra samhällen.
Jag talar inte i egen sak eftersom jag sannolikt kommer kunna justera min konsumtion och få lägre avgifter, iaf inledningsvis, efter den låsta perioden är jag ganska säker på att det kommer galoppera, eller mer skena som en galen hingst, då blir debiteringen helt gränslös gissar jag.
Många klagar ju redan idag över de ökade elnätsavgifter som nu i efterhand rullas ut för redan utförda ombyggnader av elnäten, till exempel på grund av solceller på villataken.
Ofta så rullas dessa kostnader ut några år efteråt (i typ fyraårsperioder)
Man kan inte göra någonting åt kostnader, som är tagna, de måste vi som är anslutna till elnäten betala
Liknande som när vi betalar snickare i efterhand för utfört arbete
Nej, det vet du är fel, det har Vattenfall bekräftat offentligt, utbyggnaderna har inte skett, de kanske kommer behövas, eller inte, de befarar att de kanske behövs.M Martin Lundmark skrev:Hej
Många klagar ju redan idag över de ökade elnätsavgifter som nu i efterhand rullas ut för redan utförda ombyggnader av elnäten
Ofta så rullas dessa kostnader ut några år efteråt (i typ fyraårsperioder)
Man kan inte göra någonting åt kostnader, som är tagna, de måste vi som är anslutna till elnäten betala
Höjningarna vi har sett är enbart ökade vinster, det finns inga underliggande utgifter som legat till grund.
Ungefär som att snickaren skickat fakturan i förväg utan att hen gjort något och nu när du vill att han ska göra det så måste du förstå att hen blir tvingad att skicka en till.
M Martin Lundmark skrev:Hej
Många klagar ju redan över de ökade elnätsavgifter som nu i efterhand rullas ut för redan utförda ombyggnader av elnäten
Ofta så rullas kostnader ut några år efteråt i fyraårsperioder och man kan inte göra någonting åt kostnader som är tagna de måste vi som är anslutna till elnäten betala
HejD djac skrev:Nej, det vet du är fel, det har Vattenfall bekräftat offentligt, utbyggnaderna har inte skett, de kanske kommer behövas, eller inte, de befarar att de kanske behövs.
Höjningarna vi har sett är enbart ökade vinster, det finns inga underliggande utgifter som legat till grund.
Ungefär som att snickaren skickat fakturan i förväg utan att hen gjort något och nu när du vill att han ska göra det så måste du förstå att han blir tvingad att skicka en till.
Jag tolkar det Vattenfallet, EON och Elevio har beskrivit att de ännu inte har tagit betalt för elnätsförstärkningar av de som satt solceller på taken att de fördelar dessa kostnader på kollektivet
Det finns opinionsgrupper som talar för de som sätter upp solceller på villataken men ingen opinionsgrupp som gör talan för kollektivet
Inte ens Villaägareföreningen som jag påpekar i ett annat inlägg här på byggahus.se
Vi får med tiden veta hur det är med den saken
Har har du en länk där mindre elnätsbolag debiterat för elnätsförstärkningar
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
Redigerat:
Ja, jag tror på deras kommunikatörer i detta fallet, att man skulle ljuga åt det hållet känns osannolikt, man mörkar sina utgifter och skryter om sina övervinster.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag tolkar det Vattenfallet, EON och Elevio har beskrivit att de ännu inte har tagit betalt för elnätsförstärkningar av de som satt solceller på taken att de fördelar dessa kostnader på kollektivet
Det finns opinionsgrupper som talar för de som sätter upp solceller på villataken men ingen opinionsgrupp som gör talan för kollektivet
Inte ens Villaägareföreningen som jag påpekar i ett annat inlägg här på byggahus.se
Vi får med tiden veta hur det är med den saken
HejD djac skrev:
Bland annat i inlägg #1541 och #1101 denna tråd har jag tagit upp detta tidigare
Inom 3- 10 år torde vi veta om jag hade fel i mina ingenjörersmässiga bedömningar
Ja men du är av oklara anledningar helt okritisk till nätbolagen och upprepar även deras mest uppenbara och påhittigt falska pr-floskler, samtidigt som du mörkar eller helt utelämnar offentlig negativ fakta, du är helt enkelt inte trovärdig i dessa frågorna. Det utesluter inte att du har kunskap om elkraft där tycker jag ofta att du säger bra saker.M Martin Lundmark skrev:
HejD djac skrev:Ja men du är av oklara anledningar helt okritisk till nätbolagen och upprepar även deras mest uppenbara och påhittigt falska pr-floskler, samtidigt som du mörkar eller helt utelämnar offentlig negativ fakta, du är helt enkelt inte trovärdig i dessa frågorna. Det utesluter inte att du har kunskap om elkraft där tycker jag ofta att du säger bra saker.
Hur skall jag och övriga som följer vår dialog förstå det du skriver?
Är det helt okritiskt mot elnätsbolagen det jag nu anförde?
Redigerat:
Jag hoppar in här och återgår till ursprungsfrågan. Mitt svar är att det beror på hur avgiften införs. För att exemplifiera detta valde jag ut 3 nätbolag som har eller kommer införa effektavgift, enligt energimarknasinspektionens modell. https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/effektavgift
Jag väljer att titta på hur stor andel av nätavgiften som effektavgiften utgör, vid olika tider och årstider för 3, 6 och 11 kWh i högsta förbrukning.
Mälarenergi - Enbart effektavgift vardagar 7-19
Ellevio - Halva effektavgiften alla nätter 22-06
Göteborgsenergi - Enbart effektavgift vardagar vinter 7-20
Utifrån detta hade min svar varit olika. '
- Om jag hade haft mälarenergi, förmodligen ingen anpassning.
- Ellevio, förmodligen en liten anpassning, där bastun får utgöra effekttoppen på 6kW (bastar inte på natten) - Göteborgsenergi, hade förmått mig till störst anpassning, t.ex. ladda elbil på natten och basta på helgen under vintern.
Om syftet med reformen är att minska belastningen i regions- och lokalnät, så borde Göteborgsenergi vara den som lyckas bäst. Topplasttimmen i Sverige ligger som synes på vardagar mellan 7 och 18. (https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/topplasttimmen). Sen förstår jag att topplasttimmen för Sverige inte behöver vara samma som ett lokalnäts toppbelastning, men det borde inte vara långt ifrån.
Skulle däremot inte förvåna mig att de flesta större nätägare, med många olika lokalnät där förutsättningar är olika ändå väljer en mellanväg, som Ellevio gjort. De måste trotts allt har samma avgiftsmodell för alla deras nät och den är enkel att förstå.
Jag väljer att titta på hur stor andel av nätavgiften som effektavgiften utgör, vid olika tider och årstider för 3, 6 och 11 kWh i högsta förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mälarenergi - Enbart effektavgift vardagar 7-19
Ellevio - Halva effektavgiften alla nätter 22-06
Göteborgsenergi - Enbart effektavgift vardagar vinter 7-20
Utifrån detta hade min svar varit olika. '
- Om jag hade haft mälarenergi, förmodligen ingen anpassning.
- Ellevio, förmodligen en liten anpassning, där bastun får utgöra effekttoppen på 6kW (bastar inte på natten) - Göteborgsenergi, hade förmått mig till störst anpassning, t.ex. ladda elbil på natten och basta på helgen under vintern.
Om syftet med reformen är att minska belastningen i regions- och lokalnät, så borde Göteborgsenergi vara den som lyckas bäst. Topplasttimmen i Sverige ligger som synes på vardagar mellan 7 och 18. (https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/topplasttimmen). Sen förstår jag att topplasttimmen för Sverige inte behöver vara samma som ett lokalnäts toppbelastning, men det borde inte vara långt ifrån.
Skulle däremot inte förvåna mig att de flesta större nätägare, med många olika lokalnät där förutsättningar är olika ändå väljer en mellanväg, som Ellevio gjort. De måste trotts allt har samma avgiftsmodell för alla deras nät och den är enkel att förstå.
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
SVKs rapport ger också väldigt mycket goda upplysningar och är intressant men lång läsning.
https://www.svk.se/49bb53/siteasset...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2025.pdf
Dels konstaterar den att elbilar är försumbart och inte en relevanr variabel men att industrin förväntas bidra till en ökning från 139 till 175twh.
De beskriver också att 07-08 samt 17-18 är de mest belastade timmarna och att vid vanliga vintrar har vi inget riktigt problem (med nuvarande flödesmodell) och att vid 10 års-vinter så behöver vi importera men det är inget större problem heller. Den belyser att hushållens elanvändning inte ökar som trott utan att det är marginellt.
Dock lyfter den att prognoserna för 2028 och framåt innebär ansträngning om åtgärder inte vidtas (avser nät-åtgärder och produktion, inte effekttaxa). Men för nu upphandlar dom en strategisk reserv. Så vi har egentligen ingen effektkris och inget som motiverar en effekttaxa för att ändra beteende.
Dock viktigt att poängtera att svk avser stamnätet och inte de lokala distributionsnäten.
Det intressanta är att timpriset också varit extra högt runt 8 och 18. Så elpriset som är en funktion av efterfrågan verkar till viss del stämma överrens med belastningen i stamnätet. Dock spelar tillgänglig produktion och kapacitet i splittarna roll.
https://www.svk.se/49bb53/siteasset...n-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2025.pdf
Dels konstaterar den att elbilar är försumbart och inte en relevanr variabel men att industrin förväntas bidra till en ökning från 139 till 175twh.
De beskriver också att 07-08 samt 17-18 är de mest belastade timmarna och att vid vanliga vintrar har vi inget riktigt problem (med nuvarande flödesmodell) och att vid 10 års-vinter så behöver vi importera men det är inget större problem heller. Den belyser att hushållens elanvändning inte ökar som trott utan att det är marginellt.
Dock lyfter den att prognoserna för 2028 och framåt innebär ansträngning om åtgärder inte vidtas (avser nät-åtgärder och produktion, inte effekttaxa). Men för nu upphandlar dom en strategisk reserv. Så vi har egentligen ingen effektkris och inget som motiverar en effekttaxa för att ändra beteende.
Dock viktigt att poängtera att svk avser stamnätet och inte de lokala distributionsnäten.
Det intressanta är att timpriset också varit extra högt runt 8 och 18. Så elpriset som är en funktion av efterfrågan verkar till viss del stämma överrens med belastningen i stamnätet. Dock spelar tillgänglig produktion och kapacitet i splittarna roll.
Då kan jag summera ett första halvår med effektavgift enligt Ellevios modell.
Förbrukning januari-juni: 4 972 kWh
Summa kostnad för elöverföring: 7 294,97 kr
varav summa effektavgift: 2 065,38 kr
Kostnaden för elöverföring enligt den gamla beräkningsmodellen: 6 851,90 kr
Skillnad med effektavgift: +443,07 kr
Störst skillnad månad: +125,65 kr (Mars)
Minst skillnad månad: +41,88 kr (Februari)
Högsta enskilda effekttopp: 5,7 kW (Mars)
Vi har inte ändrat rutiner nämnvärt mer än att vi skaffade elbil vid årsskiftet. Den laddas mellan 22-06 såklart.
Förbrukning januari-juni: 4 972 kWh
Summa kostnad för elöverföring: 7 294,97 kr
varav summa effektavgift: 2 065,38 kr
Kostnaden för elöverföring enligt den gamla beräkningsmodellen: 6 851,90 kr
Skillnad med effektavgift: +443,07 kr
Störst skillnad månad: +125,65 kr (Mars)
Minst skillnad månad: +41,88 kr (Februari)
Högsta enskilda effekttopp: 5,7 kW (Mars)
Vi har inte ändrat rutiner nämnvärt mer än att vi skaffade elbil vid årsskiftet. Den laddas mellan 22-06 såklart.