Anna_H Anna_H skrev:
Vi skruvar ur säkringen före morgonduschen, och skruvar i den igen ca 22.45. Varmvattnet räcker då till makens morgondusch och ett inte allt för hett bad till mig på kvällen. Detta förfarande sparar rätt mycket pengar, eftersom VVB annars hade gått samtidigt som vi gör frukost.

Och ja, vi ska skaffa någon sorts automatisk till det 😉
Eller se åtminstone till att montera en manuell strömställare för med tiden kommer det att bli varmgång i säkringen och passdelen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hej! Har några frågor som det vore intressant och få svar på.

Det verkar verkligen vara uppdelat hur bolagen gör med dom nya avgifterna. Några nätbolag känns ”snällare” och andra hårdare. Har jag fel? Om jag minns det hela rätt så tar Ellevio exempelvis ut effektavgiften mellan 06-22 medan om jag minns det rätt så tar exempelvis MälarEnergi bort effektavgiften mellan 19-07 och helt tar bort den helgen medan Ellevio bara halverar den mellan 22-06.

Hur fasen kan det vara så olika? Sett flera nätbolag som köra ungefär samma upplägg som MälarEnergi medan exempelvis Elleivio kör effektavgift på helger också.

Hur kunde vi ens komma hit att vi behövde styra vilken tid vi ska använda våra elprodukter, inte var det så här för låt oss säga 15-20 år?

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
V Ville27 skrev:

Det verkar verkligen vara uppdelat hur bolagen gör med dom nya avgifterna. Några nätbolag känns ”snällare” och andra hårdare. Har jag fel? Om jag minns det hela rätt så tar Ellevio exempelvis ut effektavgiften mellan 06-22 medan om jag minns det rätt så tar exempelvis MälarEnergi bort effektavgiften mellan 19-07 och helt tar bort den helgen medan Ellevio bara halverar den mellan 22-06.

Hur fasen kan det vara så olika? Sett flera nätbolag som köra ungefär samma upplägg som MälarEnergi medan exempelvis Elleivio kör effektavgift på helger också.

Hur kunde vi ens komma hit att vi behövde styra vilken tid vi ska använda våra elprodukter, inte var det så här för låt oss säga 15-20 år?
Bolagen har olika kostnader.

EU bestämde att detta skulle göras för att optimera användningen av de befintliga näten, i praktiken för att skydda oss konsumenter från ökade kostnader pga "onödiga" investeringar i elnäten.

pacman42 pacman42 skrev:
Bolagen har olika kostnader.

EU bestämde att detta skulle göras för att optimera användningen av de befintliga näten, i praktiken för att skydda oss konsumenter från ökade kostnader pga "onödiga" investeringar i elnäten.
Inom EU har bara Sverige och Finland effektavgifter för hushåll. Norge, som inte är med i EU har haft det sedan 2022.

Om du undrar varför implementeringen är så olika i olika nät, så tror jag att du kan hitta svaret i en kombination av ägarförhållanderna för respektive nätdrivare och en fullständigt passiv/korrupt energimaknadsinspektion.

• Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
De behöver inte vara införda förrän 1/1-2027. Det finns inga där jag bor än. Jag får dem den 1/1-2026.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ska införas i hela EU. Det finns väldigt många i Sverige som inte har effektavgifter.

V Ville27 skrev:

Hej Ville27

Elnätsbolagen sätter sina effektavgifter självständigt gällande sina egna elnät utifrån de bestämmelser som finns, övervakade av Energimarknadsinspektionen (Ei).

Antal anslutna elanvändare, elnätets ledningslängd och ålder etc varierar stort mellan elnätsbolagen men tarifferna skall ändå hållas ”rättvisa” (t.ex. icke diskriminerande) inom respektive elnätsbolag. Det kan t.ex. då innebära olika tariffer mellan elnätsbolagen.

Du frågar ” Hur kunde vi ens komma hit att vi behövde styra vilken tid vi ska använda våra elprodukter, inte var det så här för låt oss säga 15-20 år?”

Om du tittar på mitt inlägg #2 079 här i tråden, så har jag där försökt förklara hur det förändrade beteendet, (de senaste ungefär 10–20 åren hos oss elanvändare), förändrat nyttjandet (och kraven) på våra elnät som ibland kan vara byggda för 60 år sedan.

Effektavgifter är då ett sätt att undvika alltför stora ökningar av elnätskostnaderna, på grund av detta.

• Gilla
matsiandersson och 2 till
  • Laddar…
Att det inte var så för 60år sedan beror även på att det då inte var tekniskt möjligt.

I elens barndom var debiteringen efter antalet lampor och eluttag. Efter som man inte hade elmätare.

Debiteringen kan göras mer korrekt med bättre mätteknik.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ellevio måste tro att deras kunder är dumma i huvet ! Fick ett mail idag, där dom skröt över att min elnätskostnad har minskat med 19,2% p.g.a. deras nya "suveräna" elprismodell. Men det är inte så konstigt, eftersom jag har sänkt min förbrukning med 41% Jan-Maj 2025 jämfört med Jan-Maj 2024. Snittet på mitt effektuttag för de månader som jag har haft effekttariff är 3,1 kWh.

Texten nedan är från mailet som Ellevio skickade.

Din smarta elanvändning lönar sig
I början av året införde vi en ny prismodell med målet att göra elnätskostnaden mer rättvis, tydlig och påverkbar. Redan nu ser vi att många kunder har fått en lägre kostnad tack vare förändringen, däribland du!

Du har sänkt din elnätskostnad med 19,2 % ,

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Joak och 6 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Ellevio måste tro att deras kunder är dumma i huvet ! Fick ett mail idag, där dom skröt över att min elnätskostnad har minskat med 19,2% p.g.a. deras nya "suveräna" elprismodell. Men det är inte så konstigt, eftersom jag har sänkt min förbrukning med 41% Jan-Maj 2025 jämfört med Jan-Maj 2024. Snittet på mitt effektuttag för de månader som jag har haft effekttariff är 3,1 kWh.

Texten nedan är från mailet som Ellevio skickade.

Din smarta elanvändning lönar sig
I början av året införde vi en ny prismodell med målet att göra elnätskostnaden mer rättvis, tydlig och påverkbar. Redan nu ser vi att många kunder har fått en lägre kostnad tack vare förändringen, däribland du!

Du har sänkt din elnätskostnad med 19,2 % ,
Halva kundbasen är dummare än medel...

• Haha
  • Gilla
Puffen Ingarö och 4 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Halva kundbasen är dummare än medel...
Vanligt sunt förnuft är inte så vanligt!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu kan jag jämföra maj ifjol med maj i år. Nästan på pricken samma förbrukning. 483 ifjol och 485 i år.
Har tyvärr bytt abonnent på avtalet så kan inte se några effektsiffror från ifjol.
I år var i varje fall topparna 2,51, 2,54 och 2,72. Snitt 2,59 kW. Tror inte de går att kapa supermycket.

Årtal-------------2024-------2025
Fast avgift-----345kr------365kr
Rörlig avgift---145kr--------30kr
Effektavgift-------0kr-------211kr
Summa--------490kr-------606kr

Edit:
Ellevio är elnätsägare här.

Redigerat:
H hydrolift skrev:
Nu kan jag jämföra maj ifjol med maj i år. Nästan på pricken samma förbrukning. 483 ifjol och 485 i år.
Har tyvärr bytt abonnent på avtalet så kan inte se några effektsiffror från ifjol.
I år var i varje fall topparna 2,51, 2,54 och 2,72. Snitt 2,59 kW. Tror inte de går att kapa supermycket.

Årtal-------------2024-------2025
Fast avgift-----345kr------365kr
Rörlig avgift---145kr--------30kr
Effektavgift-------0kr-------211kr
Summa--------490kr-------606kr
Är det Ellevio då, blev lite högre än 2024. Du kommer inte undan med mindre. Utan att äta/diska/tvätta/ värma huset efter 22:00 . Blir säkert dyrare när kylan kommer, så bli inte överraskad.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det Ellevio då, blev lite högre än 2024. Du kommer inte undan med mindre. Utan att äta/diska/tvätta/ värma huset efter 22:00 . Blir säkert dyrare när kylan kommer, så bli inte överraskad.
Yes, Ellevio. :)
Nej, tror det är svårt att sänka topparna något mer. Låg högst troligt högre ifjol när man inte behövde tänka på vad man gjorde samtidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.