380 437 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Haha.. underbart 😁Anna_H skrev:
Vi skruvar ur säkringen före morgonduschen, och skruvar i den igen ca 22.45. Varmvattnet räcker då till makens morgondusch och ett inte allt för hett bad till mig på kvällen. Detta förfarande sparar rätt mycket pengar, eftersom VVB annars hade gått samtidigt som vi gör frukost.
Och ja, vi ska skaffa någon sorts automatisk till det 😉
Nja, natten är 1/3 av dygnet och där kan ni köra 2/3 av tim-effekten. Det torde innebära att ni vill ha hälften av förbrukningen under de åtta timmarna och hälften under de andra 16 timmarna, om vi nu antar att förbrukningen är lika hög varje timma inom natten och inom dagen (vilket den naturligtvis inte är).Anna_H skrev:
Om er vvb har temperaturvred eller på/av knapp, så kan ni fixa autimation utan elektriker för ca 500kr.Anna_H skrev:
Vi skruvar ur säkringen före morgonduschen, och skruvar i den igen ca 22.45. Varmvattnet räcker då till makens morgondusch och ett inte allt för hett bad till mig på kvällen. Detta förfarande sparar rätt mycket pengar, eftersom VVB annars hade gått samtidigt som vi gör frukost.
Och ja, vi ska skaffa någon sorts automatisk till det 😉
Eller för 40kr om man har stickpropp på beredaren...
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-...ingsskydd/dp/B000KJR5S6/ref=asc_df_B000KJR5S6
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-...ingsskydd/dp/B000KJR5S6/ref=asc_df_B000KJR5S6
Nej, effektavgiften är ju lika hög, även om själva elpriset är lågt. Sparar alltså en krona eller två på lägre elpris men får betala en femtilapp i effektavgift om jag gör så. Därav behovet av styrning, så att vi kan slå på VVB från jobbet när solen skiner (eftersom vi har solceller). Idag jobbar jag hemma, så jag gissar att maken hör av sig om en liten stund och ber mig skruva i den 😆pacman42 skrev:
För den nyfikne, så visade Ellevios förutsägelser under 2024 att vi skulle fått ca 2000 kr dyrare räkning varje månad om vi inte hade ändrat vårt beteende. Nu har vi ändrat vårt beteende, så istället har vi lägre avgift än vad vi hade haft utan effektavgift.
OK, så ni har så pass hög effekt på er VVB. Min ligger bara på 800W (kompressor). Jag räknade iskallt med att den skulle drunkna under era toppar vid middagen...Anna_H skrev:
Nej, effektavgiften är ju lika hög, även om själva elpriset är lågt. Sparar alltså en krona eller två på lägre elpris men får betala en femtilapp i effektavgift om jag gör så. Därav behovet av styrning, så att vi kan slå på VVB från jobbet när solen skiner (eftersom vi har solceller). Idag jobbar jag hemma, så jag gissar att maken hör av sig om en liten stund och ber mig skruva i den 😆
För den nyfikne, så visade Ellevios förutsägelser under 2024 att vi skulle fått ca 2000 kr dyrare räkning varje månad om vi inte hade ändrat vårt beteende. Nu har vi ändrat vårt beteende, så istället har vi lägre avgift än vad vi hade haft utan effektavgift.
Normalt är max laddeffekt 11kW (någon som int brukar klassas som snabbladdning. Med den effektavgift jag hittar blir det 900kr/månad i effektavgift. Men samtidigt medför det ju att du laddar billigare och får en lägre överföringsavgift. Så att det skulle bli 2000kr/månad dyrare låter ändå orimligt.
Vi har också Ellevio men det enda vi kör på natten är diskmaskinen. VVB har vi ställt om till 1 kW istället för 3 kW så den slår inte särskilt hårt. Vi duschar på morgonen samt kokar gröt, te och kaffe mellan kl 6-7 och vårt snitt av tre högsta topparna för maj är 2,1.Anna_H skrev:
Tvättmaskinen kör vi på eftermiddagen när det är som varmast ute och programmerar den så att den är lagom klar tills vi kommer hem från jobbet. Matlagningen lägger vi så att spisen går utspritt över två heltimmar, ungefär lika länge på vardera timmen.
Luftvärmepumpen har vi inte petat på, den får slå på/av som den vill.
Vi kör tvättmaskinen på helgen när solen skiner 🙃K Karin Svensson5 skrev:Vi har också Ellevio men det enda vi kör på natten är diskmaskinen. VVB har vi ställt om till 1 kW istället för 3 kW så den slår inte särskilt hårt. Vi duschar på morgonen samt kokar gröt, te och kaffe mellan kl 6-7 och vårt snitt av tre högsta topparna för maj är 2,1.
Tvättmaskinen kör vi på eftermiddagen när det är som varmast ute och programmerar den så att den är lagom klar tills vi kommer hem från jobbet. Matlagningen lägger vi så att spisen går utspritt över två heltimmar, ungefär lika länge på vardera timmen.
Luftvärmepumpen har vi inte petat på, den får slå på/av som den vill.
Vad har ni för säkringsstorlek? Jag får inte ihop matten över huvud taget så jag funderar på vad jag missar...Anna_H skrev:
Om jag räknar på en 25A säkring, och att denna skulle maxas varje månad dagtid skulle nätavgiften idag bli 365 +81,25*17 kW = 1750 kr.
Detta utan att räkna med överföringsavgiften som de sänkte från 30 till 6,25 öre/kWh.
Så 2000 kr dyrare räkning låter helt uppåt väggarna på alla sätt och vis.
Det var det Ellevios app sade. Hur de räknar vet jag inte.tveksamt skrev:
Vad har ni för säkringsstorlek? Jag får inte ihop matten över huvud taget så jag funderar på vad jag missar...
Om jag räknar på en 25A säkring, och att denna skulle maxas varje månad dagtid skulle nätavgiften idag bli 365 +81,25*17 kW = 1750 kr.
Detta utan att räkna med överföringsavgiften som de sänkte från 30 till 6,25 öre/kWh.
Så 2000 kr dyrare räkning låter helt uppåt väggarna på alla sätt och vis.