Fairlane
T Trolltomte skrev:
Förut betalade man för 16A eller 25A huvudsäkring och så kunde man använda det så lite eller så mycket som man ville. Ville man dra 25A på natten eller dagen timmar i streck, var det det man hade betalat för och fick.
Vad nu det har med ägande att och kapitalism att göra.
Du kan fortfarande nyttja 16A eller 25A, men du får betala mer än grannen som har samma säkring som inte nyttjar lika mycket. Om det är en dålig form av kapitalism så ja, då kanske det är mest rättvist om alla betalar lika mycket oavsett förbrukning. Det är dock inte ett effektivt system och inget jag uppskattar.
T Trolltomte skrev:
Nu betalar man men får akta sig för att faktiskt använda el, tex att inte råka ha torktumlaren igång samtidigt som diskmaskinen för då blir elräkning 20% högre.
Jag som inte har elbil får betala för de som drar 13kw varje natt. Det är inte så att effektuttaget minskat, snarare ökat.
Får du betala för att någon annan laddar med 13 kW varje natt? Det är snarare tvärtom, det var så det var mer innan.
T Trolltomte skrev:
Varför betalar inte elbilsfolket för det högre effektuttaget timmarna på natten när de faktisk laddar? Men vi som lagar mat måste se till att inte ha diskmaskin igång samtidigt.
Det beror på hur nätet är belastat. Hur mycket de betalar hos dig vet ingen mer än du eftersom ingen mer än du vet vilket elnätsbolag du har.

D Daniel 109 skrev:
När behövde karlshamnsverket gå in? Mig veterligen har det bara hänt en gång. Då för att hjälpa Polen.
Karlshamnsverket behövde gå in under 2021, men inte primärt som effektreserv för Svenska kraftnät, utan huvudsakligen på grund av höga elpriser på elmarknaden.
Under 2021 producerade Karlshamnsverket 110 GWh el, vilket var mer än de tio föregående åren tillsammans, och förbrukade 28 000 ton olja, åtta gånger mer än 2020, med koldioxidutsläpp på 90 000 ton. Som reservkraftverk för Svenska kraftnät, vilket är dess primära uppgift mellan 16 november och 15 mars, användes det dock endast tre gånger under korta perioder 2021.
Hjälpa Polen gjorde man den 6 dec. 2021

G Ganescha skrev:
Karlshamnsverket behövde gå in under 2021, men inte primärt som effektreserv för Svenska kraftnät, utan huvudsakligen på grund av höga elpriser på elmarknaden.
”behövde” som i ”var tvungna” eller ”behövde” som i ”valde att göra för ekonomisk vinning”?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
”behövde” som i ”var tvungna” eller ”behövde” som i ”valde att göra för ekonomisk vinning”?
Som det står i texten så va det endast 3 gånger under korta perioder den behövdes som reservkraft, resten av tiden ekonomisk vinning.

tveksamt tveksamt skrev:
Nu blev det nog felciterat här va…
Nja, jag tog det som fanns, kan vara något borttaget inlägg.😉

A AndersS skrev:
Nja, jag tog det som fanns, kan vara något borttaget inlägg.😉
Tveksamt, du har tillskrivit @Martin Lundmark något som @Trolltomte skrev i inlägget innan ditt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tveksamt, du har tillskrivit @Martin Lundmark något som @Trolltomte skrev i inlägget innan ditt.
Precis, men det märkliga är texten i citatet, det skiljer i slutet på ordet "laddat" och "laladdat".
Så jag har ingen annan förklaring.

A AndersS skrev:
Därför att det idag finns tillräckligt med kapacitet på natten och det är förhållandevis få elbilar. Men effekttariffen kan förändras framöver beroende av hur elnätet används.
Hej AndersS

Varför hittar du i inlägg #2 592 först på att jag skrivit något, för att sedan svara på detta falska?

M Martin Lundmark skrev:
Hej AndersS

Varför hittar du i inlägg #2 592 först på att jag skrivit något, för att sedan svara på detta falska?
Något i forumet gjorde att det blev felciterat, varför har jag ingen aning om. Har skrivit och citerat i andra trådar tidigare idag, så kan inte förklara varför ditt namn plötsligt blev citatperson, kanske någon moderator kan förklara. Kanske någon bugg?

T
Fairlane Fairlane skrev:
Får du betala för att någon annan laddar med 13 kW varje natt?
Ja, ja precis så, jag betalar mer och berörs mer varje vardag, än elbilsägarna som berörs inte alls för effektavgiften gäller inte på natten.

Varför ska en elfaktura ha 20% av kostnaden på effektavgiften för någon utan elbil, som drar max 3 till 4kw toppar på en månad?
Varför är det en linjär funktion alltså effektavgift per kw, varför inte låta de som drar 13kw på en timme betala 13 000kr i avgift? 100kr för 1kwh som topp, 400kr för 2kw, 900kr för 3kw (bara en tredjedel högre än vad jag betalar nu) , vill du dra 11kw, 12 100kr, hosta upp.
Det tycker jag vore rättvist. Betala för er elbilsägare, sluta snylta på alla andra.

När effektavgiften infördes då fanns inte elbilar.

G Ganescha skrev:
Men hur mycket belastar hushållen nätet egentligen? När är det nära kollaps?
Varför har alla bolag olika sätt att ta ut avgifterna på? Olika tider på dygnet, olika dagar osv.
Här är det mellan 07:00-21:00 ALLA dagar i veckan medans andra är skonade i alla fall under helgerna och röda dagar t ex
Hej Ganescha
När det gäller effektavgiften så är det inte främst allas vår användning av elenergin, som vi betalar till elhandelsbolaget, som skall utjämnas. Elhandelsbolaget skall inte blandas ihop med elnätsbolaget.

Det handlar inte heller om att undvika kollaps i elgenereringen. När tankegångarna hamnar där, då är det nog svårt att förstå effektavgiften

Utan det är snarare effektflödet i ledningarna närmast husen och dess konsekvenser för spänningens variation där som skall hanteras med effektavgiften till elnätsbolaget.

Många av de elnät vi har till våra villor byggdes för 10–20 år sedan eller tidigare.

Man kan starkt förenklat beskriva det så, att när husen då anslöts och villaägarna betalade för elanslutningen, så fick de en reduktion av anslutningskostnaderna tack vare att man genom Velanders formel kunde beräkna elnätet. Velanders formel utgår ifrån att man då mätte elenergin en gång per år.

Jag tror många ändå tyckte att anslutningskostnaden för el var hög, när villan byggdes.

Som du ser så har Velanders formel under flera år visat sig fungera bra.

Men bland annat med ett förändrat kundbeteende sedan dess, introduktionen av elbilar, solceller och värmepumpar, samt att elpriset varierar och man började styra effektflödet till husen. Då började detta avvika från förutsättningarna i Velanders formel som elnäten är beräknade efter.

Genom ett förändrat kundbeteende så har elnätet fått nya utmaningar som man nu hanterar med bland annat effektavgiften?

Detta som alternativ till att för stora kostnader bygga om de befintliga elnäten.

Det är de som nyttjar elnäten som betalar alla kostnader för elnäten.

Redigerat:
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Under 2021 producerade Karlshamnsverket 110 GWh el, vilket var mer än de tio föregående åren tillsammans, och förbrukade 28 000 ton olja, åtta gånger mer än 2020, med koldioxidutsläpp på 90 000 ton. Som reservkraftverk för Svenska kraftnät, vilket är dess primära uppgift mellan 16 november och 15 mars, användes det dock endast tre gånger under korta perioder 2021.
Hjälpa Polen gjorde man den 6 dec. 2021
Nu pratade jag om effektreserven. Finns det något annat tillfälle än 6 dec 2021 under de år den varit upphandlad i effektreserven den har behövt gå in på grund av effektbrist?

D Daniel 109 skrev:
Nu pratade jag om effektreserven. Finns det något annat tillfälle än 6 dec 2021 under de år den varit upphandlad i effektreserven den har behövt gå in på grund av effektbrist?
Karlshamnsverket gick senast in som effektreserv under vintern 2023/2024, där det beordrades till varm beredskap och minimidrift vid flera tillfällen, bland annat i december 2023 och januari 2024. Specifikt nämns att verket beordrades till minimidrift tre gånger i januari 2024, med ett tillfälle den 16 januari då båda blocken (2 och 3) kördes på minimilast på grund av hög elförbrukning. Full aktivering av effektreserven för Sveriges elförsörjning skedde dock inte under denna period.
Enligt uppgifter från Uniper och Svenska kraftnät kördes verket intensivt under vintern 2022, då det producerade 221 GWh, vilket indikerar att det sannolikt kördes nära eller på full effekt vid vissa tillfällen, särskilt under kalla perioder med hög elförbrukning och låg vindkraftsproduktion.
Ps. All denna information är sådant jag fått från chatGPT och länkarna den har hänvisat mig till.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Ganescha
När det gäller effektavgiften så är det inte främst allas vår användning av elenergin, som vi betalar till elhandelsbolaget, som skall utjämnas. Elhandelsbolaget skall inte blandas ihop med elnätsbolaget.

Det handlar inte heller om att undvika kollaps i elgenereringen. När tankegångarna hamnar där, då är det nog svårt att förstå effektavgiften

Utan det är snarare effektflödet i ledningarna närmast husen och dess konsekvenser för spänningens variation där som skall hanteras med effektavgiften till elnätsbolaget.

Många av de elnät vi har till våra villor byggdes för 10–20 år sedan eller tidigare.

Man kan starkt förenklat beskriva det så, att när husen då anslöts och villaägarna betalade för elanslutningen, så fick de en reduktion av anslutningskostnaderna tack vare att man genom Velanders formel kunde beräkna elnätet. Velanders formel utgår ifrån att man då mätte elenergin en gång per år.

Jag tror många ändå tyckte att anslutningskostnaden för el var hög, när villan byggdes.

Som du ser så har Velanders formel under flera år visat sig fungera bra.

Men bland annat med ett förändrat kundbeteende sedan dess, introduktionen av elbilar, solceller och värmepumpar, samt att elpriset varierar och man började styra effektflödet till husen. Då började detta avvika från förutsättningarna i Velanders formel som elnäten är beräknade efter.

Genom ett förändrat kundbeteende så har elnätet fått nya utmaningar som man nu hanterar med bland annat effektavgiften?

Detta som alternativ till att för stora kostnader bygga om de befintliga elnäten.

Det är de som nyttjar elnäten som betalar alla kostnader för elnäten.
Jag är med vad du menar men man har ju ändå tidigare beräknat med ett flöde där husen värms upp med elpannor, elradiatorer t ex. Så bygger man inte idag. Hus förr gjorde av med 20-25 000kWh om året, idag är det få som gör av med den mängden och högre. Man har sänkt husens behov radikalt trotts elbilar. Så jag köper inte det helt och hållet. Ja, fler bygger hus men samtidigt är det många som konverterar till annan uppvärmning i sina äldre hus så det borde gå ganska jämt upp och har man verkligen varit så dumma att man inte har räknat med att fler bygger och vill bo och då kommer flödet inte räcka till?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Karlshamnsverket gick senast in som effektreserv under vintern 2023/2024, där det beordrades till varm beredskap och minimidrift vid flera tillfällen, bland annat i december 2023 och januari 2024. Specifikt nämns att verket beordrades till minimidrift tre gånger i januari 2024, med ett tillfälle den 16 januari då båda blocken (2 och 3) kördes på minimilast på grund av hög elförbrukning. Full aktivering av effektreserven för Sveriges elförsörjning skedde dock inte under denna period.
Enligt uppgifter från Uniper och Svenska kraftnät kördes verket intensivt under vintern 2022, då det producerade 221 GWh, vilket indikerar att det sannolikt kördes nära eller på full effekt vid vissa tillfällen, särskilt under kalla perioder med hög elförbrukning och låg vindkraftsproduktion.
Ps. All denna information är sådant jag fått från chatGPT och länkarna den har hänvisat mig till.
ChatGBT är definitivt inte tillförlitlig.
Att verket går upp i högberedskap är inte samma sak som att det varit effektbrist. Det gör man för att klara felfall. Vad gäller vintern 2022 är jag rätt säker på att din AI hjälp hittar på.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.