Tycker du?

” Den högsta beredskapen är minimidrift. Då är anläggningen i gång och vi rullar på lägsta effekt med samtliga system i drift, vilket är 40 MW per block. I det läget kan vi ännu snabbare reagera på en signal från Svenska kraftnät.”

Det handlar om att minska starttiden. Inte att leverera effekt till nätet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tycker du?

” Den högsta beredskapen är minimidrift. Då är anläggningen i gång och vi rullar på lägsta effekt med samtliga system i drift, vilket är 40 MW per block. I det läget kan vi ännu snabbare reagera på en signal från Svenska kraftnät.”

Det handlar om att minska starttiden. Inte att leverera effekt till nätet.
Vid varm beredskap, sk Standby så produceras ingen el. Vid högsta beredskap, sk. Minimidrift så producerar man el, om än väldigt lite. Det är detta du anser är fel? Har jag förstått dig korrekt?

Nej, det är helt korrekt. Det jag opponerade mig emot är påståendet om att den produktionen är för att stötta elnätet. Den är enbart för att korta starttiden om nätet behöver stöttning. Så att påstå att effektreserven behövt gå in vid de tillfällena är fel.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ah, okej, då är jag med. Nej, syftet med den produktionen är inte att stötta elnätet primärt. Men du vill ha exakta datum antar jag när verket har gått in för att just stötta elnätet med den driften?

Nej, jag menar att det enbart gått in för att stötta elnätet en gång under de år det varit upphandlat. Då för att Polen behövde hjälp.
Därtill har det gått upp i högsta beredskap med några tillfällen.

Om du fortfarande menar att det behövt stötta elnätet vid mer än ett tillfälle skulle jag vilja veta när det var.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Observera att det inte var Polen som behövde hjälp utan att Polen skulle hjälpa Sverige men fick förhinder.
Såhär svarade jag Daniel 109:
---------------
D Daniel 109 skrev:
Hade vi effektbrist i vintras? Vad jag vet behövde Karlshamnsverket inte gå in i vintras. Om man bortser från när de gick in efter förfrågan från Polen.
Om om jag kommer ihåg rätt så var det Polen som inte kunde exportera el till Sverige pga. något haveri eller liknande, alltså inte att Polen behövde el själva. Så i praktiken saknade vi ju då effekt själva.

D Daniel 109 skrev:
Nej, jag menar att det enbart gått in för att stötta elnätet en gång under de år det varit upphandlat. Då för att Polen behövde hjälp.
Därtill har det gått upp i högsta beredskap med några tillfällen.

Om du fortfarande menar att det behövt stötta elnätet vid mer än ett tillfälle skulle jag vilja veta när det var.
Svårt att få fram exakta datum för 2022 t ex. Då det tydligen inte är offentliga uppgifter. Men jag har skickat ett nytt mail till Björn som jag nämnde tidigare i tråden om det finns driftloggar och rapporter att tillgå och en bekräftelse på när verket senast gick för att stötta elnätet även under minilast.
Länken som jag tycker va mest intressant;
https://www.sweden.postsen.com/loca...ed-Swedish-electricity-supply-last-night.html
Med citatet;
At 00 last night we went up to minimum load, it lasted until 08.30, says Björn Magnusson, communications manager at Karlshamnsverket in Blekinge. Minimum load means an effect of 40 megawatts, he says. That was what the plant now sent into the power lines. … It is the first time that the Karlshamnsverket had to be put into use to save the electricity supply. … It is Svenska Kraftnät that controls the need.”

Den fungerade inte för mig idag, därav mailet till Björn istället.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det går ju ducka topparna ganska effektivt ändå med ett hus som kanske inte är det mest effektiva.

Lägg in lite smart styrning som styr värme/varmvatten mm.
Exempelvis som jag har att den gör varken värme eller varmvatten när motor och kupevärmare går. Sen får de kompensera när man åkt.

Behöver huset i snitt 5kw för värme en kall dag så låt den gå på sparlåga när ugn, tvätt och disk går den timmen då respektive används så slipper man 9kw topparna
Hej Pigg85

När man till exempel sätter in en bergvärmepump (BVP) är det en stor investering, där bland det viktigaste är återbetalningen tiden efter pay-off.

Det är ju då vinsten kommer.

Problematiken med en underdimensionerad BVP kan vara kostsam/besvärlig att lösa.

Här är ett inlägg från igår i en annan tråd (25-02-20) gällande detta;
https://www.byggahus.se/forum/threa...mpar-elberedare-aer-prisvaerda.547121/page-15
Jag är ganska besviken på att det varit en dålig rådgivning till de som önskat långsiktiga låga kostnader för sin villa.

Att behöva använda elpatron kostar elenergi och kan kosta ökade effektavgifter framöver.

Låga driftskostnader för BVP är rimligen en fördel både när man bor i villan och när man tänker sälja den.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Pigg85

När man till exempel sätter in en bergvärmepump (BVP) är det en stor investering, där bland det viktigaste är återbetalningen tiden efter pay-off.

Det är ju då vinsten kommer.

Problematiken med en underdimensionerad BVP kan vara kostsam/besvärlig att lösa.

Här är ett inlägg från igår i en annan tråd (25-02-20) gällande detta;
[länk]
Jag är ganska besviken på att det varit en dålig rådgivning till de som önskat långsiktiga låga kostnader för sin villa.

Att behöva använda elpatron kostar elenergi och kan kosta ökade effektavgifter framöver.

Låga driftskostnader för BVP är rimligen en fördel både när man bor i villan och när man tänker sälja den.
Sant.

Dock skulle jag överväga att köra en LLVP före en elpatron om man har en underdimensionerad BVP
Även om det är -15 så ger en modern LLVP bättre utdelning än patron på 1:1.

Sen beroende så klart på om man har golvvärme eller radiatorer och hur direkt komforten påverkas om man leker med styrningar.

Många gånger körs ju pumparna mer än de behöver.

Har vi duschat 5 pers och värmen ligger lite efter så kommer pumpen få panik och vill göra allt direkt fast värmekomforten kommer inte bli lidande och toppa varmvattnet är det absolut ingen panik med.

P Pligg85 skrev:
Sant.

Dock skulle jag överväga att köra en LLVP före en elpatron om man har en underdimensionerad BVP
Även om det är -15 så ger en modern LLVP bättre utdelning än patron på 1:1.

Sen beroende så klart på om man har golvvärme eller radiatorer och hur direkt komforten påverkas om man leker med styrningar.

Många gånger körs ju pumparna mer än de behöver.

Har vi duschat 5 pers och värmen ligger lite efter så kommer pumpen få panik och vill göra allt direkt fast värmekomforten kommer inte bli lidande och toppa varmvattnet är det absolut ingen panik med.
Hej
När man anger prestanda för LLVP så brukar det vara vid +7grader utetemperatur

Trycket i kompressorn ökar vid sjunkande temperatur det innebär att slitaget ökar och livslängden minskar

Det är rimligen skillnad i vad olika LLVP tål. Men rimligen så kostar pumparna som tål mer av lågtemperaturdrift samtidig mera

Där jag bor i elprisområde 1 så har jag flera exempel på LLVP som bara klarat 3-5 års drift

Trycket stiger definitivt inte av lägre temperatur. Menar du att trycker in till kompressorn blir lägre så att difftrycket ökar?

D Daniel 109 skrev:
Trycket stiger definitivt inte av lägre temperatur. Menar du att trycker in till kompressorn blir lägre så att difftrycket ökar?
Hej
Jag fick för drygt 15 år sedan svaret att slitaget på grund av tryckökningen ökade när man lät luftvärmepumpen arbeta vid allt lägre temperatur

Det hade från försäkringsbolagen uppstått många försäkringsfall som hade trasiga luftvärmepumpar

Vet du vad som orsakade att många luftvärmepumpar havererat vid drift vi låg temperatur?

Kan du länka till dokument om drift vid låg temp peratur

Fairlane
Jag tror att det skiljer en del på en luftvärmepump nu och de som tillverkades för 20 år sen.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att det skiljer en del på en luftvärmepump nu och de som tillverkades för 20 år sen.
Hej Fairline

Det är möjligt att det är så

Så här skriver en luftvärmepumptillverkare om; ”att värmepumpen ska klara hela vintern ensam” och onödigt slitage

”5. Använd luft-luftvärmepumpen skonsamt
Genom att stötta värmepumpen på rätt sätt, skonar du värmepumpen och den mår bättre i längden. Du sparar inte energi genom att envisas med att värmepumpen ska klara hela vintern ensam; du sliter bara onödigt på din luft-luftvärmepump.”
http://blogg.polarpumpen.se/nar-luft-luftvarmepumpen-ger-for-lite-varme/

M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairline

Det är möjligt att det är så

Så här skriver en luftvärmepumptillverkare om; ”att värmepumpen ska klara hela vintern ensam” och onödigt slitage

”5. Använd luft-luftvärmepumpen skonsamt
Genom att stötta värmepumpen på rätt sätt, skonar du värmepumpen och den mår bättre i längden. Du sparar inte energi genom att envisas med att värmepumpen ska klara hela vintern ensam; du sliter bara onödigt på din luft-luftvärmepump.”
[länk]
Det är väl främst att kompressorn går fler timmar. Man kan fundera på vilka delar det är som slits.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.