380 427 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Minimidrift är dock en drift och inte en beredskap. ChatGPT tar ju visserligen info från länkar på nätet, uniper själva och svenska kraftnät bl a.D Daniel 109 skrev:
Jag kan redovisa alla länkar om du vill så får du läsa dem så kan du avgöra vem som ljuger och inte gör det.
Nej, det är beredskap. De kan inte starta på kort tid utan att har generatorn igång på viss produktion. Så syftet med den produktionen är inte att stötta elnätet, utan att snabbt kunna stötta elnätet.
HejG Ganescha skrev:Jag är med vad du menar men man har ju ändå tidigare beräknat med ett flöde där husen värms upp med elpannor, elradiatorer t ex. Så bygger man inte idag. Hus förr gjorde av med 20-25 000kWh om året, idag är det få som gör av med den mängden och högre. Man har sänkt husens behov radikalt trotts elbilar. Så jag köper inte det helt och hållet. Ja, fler bygger hus men samtidigt är det många som konverterar till annan uppvärmning i sina äldre hus så det borde gå ganska jämt upp och har man verkligen varit så dumma att man inte har räknat med att fler bygger och vill bo och då kommer flödet inte räcka till?
När jag bytte vattenburen elvärme till bergvärme utan elspets för ca 18 år sedan då minskade årsenergibehovet för huset från 42 600 kWh till ca 16 000 kWh nästföljande år och nu senast 13 800 kWh för ett år
Innan bytet krävdes 25 A abonnemangssäkring nu har jag 16 A som inte lastas fullt Vid drygt 30 minusgrader behövs mindre än 5 kW för värme och varmvatten det är halva säkringens nivå i ström
Generellt sett så har husen (hushållen) blivit fler men elenergianvändningen har snarare minskat
Däremot så har många behållit sitt toppeffektbehov då de värmekonvererat eftersom många har satt in värmepumpar som behöver elspets när det är som kallast och många har el beredare till sina luft/luftvärmepumpar
Till detta kommer sedan elbilsladdning och solceller med effektinmatning till elnätet.
Redigerat:
Nejj, syftet med att ha det igång som ett minikraftverk var/är att stötta elnätet och att säkerställa stabilitet och tillförlitlighet i Sveriges elsystem.D Daniel 109 skrev:
när Karlshamnsverket står i beredskap (eller “standby”/“varm beredskap”) är ingen elproduktion igång. Verket genererar inte elektricitet som matas ut på elnätet i detta läge. Istället hålls det i ett tillstånd där det snabbt kan starta och producera el vid behov, vanligtvis inom två timmar.
ja, det är sant, glömde bort att vissa modeller/hus inte klarar någon vidare kyla utan elspets.M Martin Lundmark skrev:Hej
När jag bytte vattenburen elvärme till bergvärme utan elspets för ca 18 år sedan då minskade årsenergibehovet för huset från 42 600 kWh till ca 16 000 kWh nästföljande år och nu senast 13 800 kWh för ett år
Innan bytet krävdes 25 A abonnemangssäkring nu har jag 16 A som inte lastas fullt Vid drygt 30 minusgrader behövs mindre än 5 kW för värme och varmvatten det är halva säkringens nivå i ström
Generellt sett så har husen (hushållen) blivit fler men elenergianvändningen har snarare minskat
Däremot så har många behållit sitt toppeffektbehov då de värmekonvererat eftersom många har satt in värmepumpar som behöver elspets när det är som kallast och många har el beredare till sina luft/luftvärmepumpar
Till detta kommer sedan elbilsladdning och solceller med effektinmatning till elnätet
Hej GaneschaG Ganescha skrev:
Jag har i många år förgäves påpekat att om man minskar årsenergianvändningen men bibehåller toppeffektbehovet då kommer elnäten inte att avlastas
Den som varit förutseende och undvikit att behålla eller öka toppeffektbehovet till villan klarar sig bättre nu när effektavgiften kommer
Det är lämpligt att vara så förutseende när man väljer att byta värmesystem och vitvaror
Många som sålde värmepumpar menade att stöd med direktel 10-20 % av tiden kunde man lätt acceptera
Men man dolde då att toppeffekten i stort sett behölls.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Vilket inte är samma sak som att du betalar deras laddning.T Trolltomte skrev:
Det visar väl lite på att du väljer siffror så de ska passa din tes. Du vill bryta dig loss och ha solpaneler och batterier för att det var dyrt att köra torktumlare och tvättmaskin med 135 kr/ kWh i effektavgift. Du "glömde" då att nämna att det bara är mellan 07 och 19 helgfria vardagar som räknas. Du "glömde" också att nämna att 135 kr gäller 4 månader av 12, övriga 8 månader är det hälften.
För att effektavgift inte har något med elbil att göra? Den är ett sätt att få en effekten när den är hög, oavsett om den är hög pga elbil, tvättmaskin eller verkstäder.T Trolltomte skrev:
Det är görbart, men det hjälper kanske inte lasten på nätet?T Trolltomte skrev:Varför är det en linjär funktion alltså effektavgift per kw, varför inte låta de som drar 13kw på en timme betala 13 000kr i avgift? 100kr för 1kwh som topp, 400kr för 2kw, 900kr för 3kw (bara en tredjedel högre än vad jag betalar nu) , vill du dra 11kw, 12 100kr, hosta upp.
Det tycker jag vore rättvist. Betala för er elbilsägare, sluta snylta på alla andra.
Och ändå skyller du på elbilarna...T Trolltomte skrev:
Har du någon källa som säger det? Det stämmer nämligen inte.G Ganescha skrev:Nejj, syftet med att ha det igång som ett minikraftverk var/är att stötta elnätet och att säkerställa stabilitet och tillförlitlighet i Sveriges elsystem.
när Karlshamnsverket står i beredskap (eller “standby”/“varm beredskap”) är ingen elproduktion igång. Verket genererar inte elektricitet som matas ut på elnätet i detta läge. Istället hålls det i ett tillstånd där det snabbt kan starta och producera el vid behov, vanligtvis inom två timmar.
Det går ju ducka topparna ganska effektivt ändå med ett hus som kanske inte är det mest effektiva.M Martin Lundmark skrev:Hej Ganescha
Jag har i många år förgäves påpekat att om man minskar årsenergianvändningen men bibehåller toppeffektbehovet då kommer elnäten inte att avlastas
Den som varit förutseende och undvikit att behålla eller öka toppeffektbehovet till villan klarar sig bättre nu när effektavgiften kommer
Det är lämpligt att vara så förutseende när man väljer att byta värmesystem och vitvaror
Många som sålde värmepumpar menade att stöd med direktel 10-20 % av tiden kunde man lätt acceptera
Men man dolde då att toppeffekten i stort sett behölls.
Lägg in lite smart styrning som styr värme/varmvatten mm.
Exempelvis som jag har att den gör varken värme eller varmvatten när motor och kupevärmare går. Sen får de kompensera när man åkt.
Behöver huset i snitt 5kw för värme en kall dag så låt den gå på sparlåga när ugn, tvätt och disk går den timmen då respektive används så slipper man 9kw topparna
Hej Pligg85P Pligg85 skrev:Det går ju ducka topparna ganska effektivt ändå med ett hus som kanske inte är det mest effektiva.
Exempelvis som jag har att den gör varken värme eller varmvatten när motor och kupevärmare går. Sen får de kompensera när man åkt.
Behöver huset i snitt 5kw för värme en kall dag så låt den gå på sparlåga när ugn, tvätt och disk går den timmen då respektive används så slipper man 9kw topparna
Jag köpte huset 1994 med målet att kunna bo här länge även som pensionär med låga boendekostnader. Jag har haft det i åtanke när jag valde bergvärme, vitvaror och fönster mm.
Det har jag under årens lopp försökt förmedla till andra.
Ännu har jag inte fått effektavgifter men gör bedömningen att det rimligen inte blir dyrare på årsbasis för mig med effektavgifter. Skaffar jag elbil så kan det eventuellt bli en ökad kostnad.
Det är alldeles utmärkt om du kan hjälpa alla här som skriver att de upplever att de får stora kostnader med effektavgifter.
På sikt kommer garanterat elbil bli en utjämning av topparna. När familjen kommer hem och klickar i två bilar med 70+% kvar i och kan avlasta husets största förbrukning mellan klockan 16-21. Sen laddar man upp några kw på natten.M Martin Lundmark skrev:Hej Pligg85
Jag köpte huset 1994 med målet att kunna bo här länge även som pensionär med låga boendekostnader. Jag har haft det i åtanke när jag valde bergvärme, vitvaror och fönster mm.
Det har jag under årens lopp försökt förmedla till andra.
Ännu har jag inte fått effektavgifter men gör bedömningen att det rimligen inte blir dyrare på årsbasis för mig med effektavgifter. Skaffar jag elbil så kan det eventuellt bli en ökad kostnad.
Det är alldeles utmärkt om du kan hjälpa alla här som skriver att de upplever att de får stora kostnader med effektavgifter.
Hur får man till en sådan styrning? sköter det sig helt själv? Eller är det något du aktivt går och stänger av/sätter på?P Pligg85 skrev:Det går ju ducka topparna ganska effektivt ändå med ett hus som kanske inte är det mest effektiva.
Just värme och varmvatten ställer jag in i pumpen att inte köras 05-07 på morgonen och sen ställt (via Home Assistant) att mellan 16-19 får den bara tillverka om det är under ex 4kw under aktuell timme.G Ganescha skrev:
Tycker nog att din beskrivning verkar stämma.G Ganescha skrev:
Från Uniper:
”…varm beredskap. Då förvärmer vi panna, turbin och andra system och kan då fasa på två timmar.”
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/karlshamnsverket/