Har du hittat på det själv. Det finns inga planer på effektavgift på 15min intervall.

Edit: Stavning.

Redigerat:
B Boende45 skrev:
Gissar att det är i nivå med motboken. Är för ung för att ha varit med om denna.

Det införs inom kort 15-minuters mätning av eleffekten enligt ett nytt EU-direktiv.
Tekniken finns redan i de ”nya” elmätarna.

Så styrningen av våra liv kommer att göras på 15-minuters nivå med de effekttopparna som uppstår 4ggr i timmen.
Antingen bryr man sig om effekttariffer och agerar utifrån dessa, eller så skiter man fullständigt i dem och betalar vad det kostar. Det är ingen som detaljstyr dit liv. Tror du det så bör du nog uppsöka professionell hjälp från vården.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
B Boende45 skrev:
Gissar att det är i nivå med motboken. Är för ung för att ha varit med om denna.
Jag var inte heller mer, men att det här är en verklig inskränkning i folks liv eller att elbolagen styr något ser jag som en stor överdrift. Du är fortfarande fri att använda el som du vill, bara att kostnaden kanske blir högre om du förbrukar mycket vid vissa tillfällen. För den stora massan så lär det inte skilja mycket mot idag så att det skulle vara en värre inskränkning än att avlyssna folks privata meddelanden ha ejag väldigt svårt att se.
B Boende45 skrev:
Det införs inom kort 15-minuters mätning av eleffekten enligt ett nytt EU-direktiv.
Vet du något elbolag som har ens antytt att effektavgift ska beräknas på 15 minuters intervall?
Är det vad som avses med "nätägaren skall styra hur vi lever våra liv på minuten."
B Boende45 skrev:
Så styrningen av våra liv kommer att göras på 15-minuters nivå med de effekttopparna som uppstår 4ggr i timmen.
Kommer det? Är det ens frågan om att våra liv ska styras av det? Mitt liv styrs inte av någon effektavgift, mer än mitt liv styrs av om bensinpriset går upp eller ner, dvs inte alls.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag är själv en vinnare ekonomiskt på nya effektaviften, men jag behöver inte gilla den för det.

Höglasttid för Ellevios kunder är alla dagar på året kl 06.00 - 22.00.
Svårt att hävda att höglasttid är kl 06.30 en söndag i juli.
Ellevio kommer troligen att behöva ändra detta när EI tittat på upplägget. Lagen säger tydligt att det skall vara uppdelat efter användningen. Även Göteborg Energi lär få en granskning, även om de nu har lagt in en alternativ beräkningsmodell i sitt utbud.

Fairlane
B Boende45 skrev:
Höglasttid för Ellevios kunder är alla dagar på året kl 06.00 - 22.00.
Svårt att hävda att höglasttid är kl 06.30 en söndag i juli.
Ja det är svårt att hävda, men modellen är åtminstone väldigt enkel. Trots det så fattar väldigt många inte hur det fungerar. Det är alltifrån att man inte kan räkna ett genomsnittligt värde av tre värden till att man tror att elbolagen styr ens liv på minutnivå. Hur skulle det bli med en med komplex modell?

Det är ju inget som säger att Ellevio inte ändrar sin modell inom ett år eller två och sänker till halv avgift på helger.

• Gilla
JockeUtanKniven och 4 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
fast deras kommande abonnemangsavgift kommer svida som fan, förslaget de har nu är ju rullande 12 mån tillbaka i tiden och de tittar på tre högsta effektopparna. Så en kall vintervecka kommer då få betala för hela året.
Möjligen att 3 olika vinterveckor i 3 olika månader kan bli de man går efter men inte 3 olika tillfälle i samma månad.
P PåLandet skrev:
Hehe är tyvärr så att det jag skrev stämmer. Fick det bekräftat av kraftringens kundtjänst i torsdags. De rullar ut effektavgift om drygt ett år, sedan något år efter det slopar de nuvarande avgift som baseras på säkringsstorlek och ersätter med ny abonnemangsavgift. Avgifterna för abonnemangsavgift är inte bestämt ännu.
"Beräknas som medelvärde av de 3 högsta timmedeleffekt värdena från olika månader."
Det är inte de du skrev ovan

Vad jag läser är att det är ett snitt på de 3 h i månadens topp som räknas som medelvärde för de 12 månaderna som sen ligger till grund för aa.

Men det spelar egentligen ingen roll eftersom det inte är fakta än utan info inför lanseringen.
Redan där är kr mycket bättre än de som redan infört de.
Att det skulle bli dyrt för dem som kör sina säkringar röda på den tiden för effektavgift är väl naturligt.
Så länge som man kan maxa på låglasttimmar så är det lugnt för min del

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Har du hottat på det själv. Det finns inga planer på effektavgift på 15min intervall.
Med så många inlägg bör du besitta normal läskunnighet. Inget som BH-forumet kräver dock.

Jag har aldrig påstått att effektavgiften kommer att beräknas på 15-minuters perioder.
Det jag har hävdat kan dock en lågbegåvad googla fram på några sekunder.

• Skärmbild av en text från en webbsida med rubrik om 15 minuters avräkning och mätperioder för grossistmarknader inom energisektorn i EU.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Boende45 skrev:
Jag har aldrig påstått att effektavgiften kommer att beräknas på 15-minuters perioder.
Den här skrivningen "Så styrningen av våra liv kommer att göras på 15-minuters nivå med de effekttopparna som uppstår 4ggr i timmen." tolkade åtminstone jag som att det rörde effektavgiften. Om det bara rörde elförbrukning så är topparna inte väsentliga.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Man byter i princip ut säkringen som bas för debiteringen till hur du faktiskt nyttjar nätet. Det blir inte dyrare, det blir bara en bättre fördelning av debiteringen.
Detta sammanfattar den nya kapitalismen, du kan aldrig köpa och äga något, du kan aldrig betala för dig själv och få något.
Du blir debiterad för att ditt beteende ska styras, ändras och hunsas. Det ska inte heller vara lätt att förstå vad man debiteras för, reglerna kan ändå ändras när som, just när beteendet är ändrat då ändras regler och debiteringen fortsätter.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
Möjligen att 3 olika vinterveckor i 3 olika månader kan bli de man går efter men inte 3 olika tillfälle i samma månad.

"Beräknas som medelvärde av de 3 högsta timmedeleffekt värdena från olika månader."
Det är inte de du skrev ovan

Vad jag läser är att det är ett snitt på de 3 h i månadens topp som räknas som medelvärde för de 12 månaderna som sen ligger till grund för aa.

Men det spelar egentligen ingen roll eftersom det inte är fakta än utan info inför lanseringen.
Redan där är kr mycket bättre än de som redan infört de.
Att det skulle bli dyrt för dem som kör sina säkringar röda på den tiden för effektavgift är väl naturligt.
Så länge som man kan maxa på låglasttimmar så är det lugnt för min del
Hoppas du har rätt, nä det är ju inget spikat ännu så får se hur det blir

B Boende45 skrev:
Du skrev följande.

B Boende45 skrev:

Hur ska det annars tolkas?

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Men hur mycket belastar hushållen nätet egentligen? När är det nära kollaps?
Varför har alla bolag olika sätt att ta ut avgifterna på? Olika tider på dygnet, olika dagar osv.
Här är det mellan 07:00-21:00 ALLA dagar i veckan medans andra är skonade i alla fall under helgerna och röda dagar t ex.

Det sjuka är ju att Ellevio höjer fast avgift för 16 ampere, sänker för de med högre och dessutom sänker överföringsavgiften. Alltså gynnar storförbrukare på bekostnad av oss som inte gör av med så mycket. Och dessutom tar ut effektavgift på så låga effekttoppar som 1 och 2 kWh. Hur kan dessa belasta nätet? Vad används den höga fasta avgiften till? Bör väl ha kunnat fixa näten för dessa jättebelopp som betalats.

Ja, ur elnäts perspektiv är storförbrukare bättre?

Varför skulle du betala mindre för att du förbrukat lite och sällan? Aldrig hört talas om storpack och mängdrabatt?

O olotor skrev:
Det sjuka är ju att Ellevio höjer fast avgift för 16 ampere, sänker för de med högre och dessutom sänker överföringsavgiften. Alltså gynnar storförbrukare på bekostnad av oss som inte gör av med så mycket. Och dessutom tar ut effektavgift på så låga effekttoppar som 1 och 2 kWh. Hur kan dessa belasta nätet? Vad används den höga fasta avgiften till? Bör väl ha kunnat fixa näten för dessa jättebelopp som betalats.
Vad är det sjuka i det? Jag tycke att det låter som en förbättring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.