380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Även om man kan tycka att det är fel så är det ganska logiskt...O olotor skrev:Det sjuka är ju att Ellevio höjer fast avgift för 16 ampere, sänker för de med högre och dessutom sänker överföringsavgiften. Alltså gynnar storförbrukare på bekostnad av oss som inte gör av med så mycket. Och dessutom tar ut effektavgift på så låga effekttoppar som 1 och 2 kWh. Hur kan dessa belasta nätet? Vad används den höga fasta avgiften till? Bör väl ha kunnat fixa näten för dessa jättebelopp som betalats.
En elanslutning är ingen välgörenhet i sig.
Så använder man den inte så blir det en dyr historia för elbolaget.
Medans en som säkringarna glöder på kommer genererar stora intäkter.
Elbolaget vill egentligen att alla ledningar används till sitt max hela tiden.
Då är det mest kostnadseffektivt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ellevios höjning av månadsavgiften för 16A är ju i storleksordningen av vad de skulle ha höjt oavsett, det är minimidebitering för att ha el helt enkelt enligt deras modell. Den höjningen är inte alls kopplad till effektavgiften.O olotor skrev:Det sjuka är ju att Ellevio höjer fast avgift för 16 ampere, sänker för de med högre och dessutom sänker överföringsavgiften. Alltså gynnar storförbrukare på bekostnad av oss som inte gör av med så mycket. Och dessutom tar ut effektavgift på så låga effekttoppar som 1 och 2 kWh. Hur kan dessa belasta nätet? Vad används den höga fasta avgiften till? Bör väl ha kunnat fixa näten för dessa jättebelopp som betalats.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Det går väl utmärkt att köpa och äga något?T Trolltomte skrev:
Effektavgifter eller el generellt har inget mwd det att göra. De köper en kWh och så äger du den. Får du inget menar du?
Den äldre modellen var väl ändå mer så, du betalade samma som grannen som belastade nätet mycket hårdare. Jag ser inte riktigt hur man tidigare kunde käpa och äga mer...
Hunsas?T Trolltomte skrev:
Du är fortfarande helt tillåten att anväbda allt precis som innan. Kanske blir det dyrare, kanske billigare, kanske påverkas din kostnad inte alls.
Jag antar att du vill ha en modell där.duninte kan styra alla hur mycket saker och ting kostar utan alla ska betala lika. Det är inte en modell jag tror på.
Vad är det som är svårt att förstå?T Trolltomte skrev:
Vilket elnätsbolag har du och hur ser effektavgiften ut, så kanske vi kan reda ut det som är svårt att förstå.
Nu förstår jag inte hur du tänker. Storförbrukare bör ju ha stora effekttoppar också. Det de gör är att flytta över kostnaderna på effekttariffen från nätavgift och överföringskostnad. En låg uppsäkring (16A) innebär typiskt att man har låg maxförbrukning också (då man typiskt inte har elvärme), så det är inte orimligt att höja den avgiften när man går över till effekttariff.O olotor skrev:Det sjuka är ju att Ellevio höjer fast avgift för 16 ampere, sänker för de med högre och dessutom sänker överföringsavgiften. Alltså gynnar storförbrukare på bekostnad av oss som inte gör av med så mycket. Och dessutom tar ut effektavgift på så låga effekttoppar som 1 och 2 kWh. Hur kan dessa belasta nätet? Vad används den höga fasta avgiften till? Bör väl ha kunnat fixa näten för dessa jättebelopp som betalats.
Du ställde initialt två bra frågor. Jag skrev ett förslag till svar – baserat på mina erfarenheter. Men det blev så omfattande text att det kunde jag inte bara lägga ut (initialt 3368 tecken).G Ganescha skrev:
Men ett kort svar på din första fråga, är att det inte är någon tvekan om att vårt nationella elsystem måste ta hänsyn till att en stor del av hushållen etc. ex vis skall laga och äta lunch samtidigt ”mitt på dagen” – det är inget man tar på marginalen.
Ett kort svar på din andra fråga är lite knepigare. Men under de senaste åren – och om jag uppfattat situationen korrekt - har vi flera gånger ”bara varit ett andetag från en total systemkollaps”.
efter mycket googlande och frågande bl a chatGPT så har Sverige inte varit nära en total kollaps av elnätet i modern tid, men det har förekommit situationer med hög belastning och risk för effektbrist, särskilt i södra Sverige.B Boggi skrev:Du ställde initialt två bra frågor. Jag skrev ett förslag till svar – baserat på mina erfarenheter. Men det blev så omfattande text att det kunde jag inte bara lägga ut (initialt 3368 tecken).
Men ett kort svar på din första fråga, är att det inte är någon tvekan om att vårt nationella elsystem måste ta hänsyn till att en stor del av hushållen etc. ex vis skall laga och äta lunch samtidigt ”mitt på dagen” – det är inget man tar på marginalen.
Ett kort svar på din andra fråga är lite knepigare. Men under de senaste åren – och om jag uppfattat situationen korrekt - har vi flera gånger ”bara varit ett andetag från en total systemkollaps”.
Vintern 2021–2022
Februari 2021: En extrem kyla kombinerat med tekniska problem i kraftverk och begränsad överföringskapacitet från norra Sverige skapade ett ansträngt läge. Systemet hanterades genom att använda reserver (t.ex. Karlshamnsverket) och import, men det var inte nära en total kollaps.
Vilka återförsäljare säljer dessa produkter inklusive installation för ca 40 000 kr?Rabbithole skrev:
Förut betalade man för 16A eller 25A huvudsäkring och så kunde man använda det så lite eller så mycket som man ville. Ville man dra 25A på natten eller dagen timmar i streck, var det det man hade betalat för och fick.Fairlane skrev:
Det går väl utmärkt att köpa och äga något?
Effektavgifter eller el generellt har inget mwd det att göra. De köper en kWh och så äger du den. Får du inget menar du?
Den äldre modellen var väl ändå mer så, du betalade samma som grannen som belastade nätet mycket hårdare. Jag ser inte riktigt hur man tidigare kunde käpa och äga mer...
Hunsas?
Du är fortfarande helt tillåten att anväbda allt precis som innan. Kanske blir det dyrare, kanske billigare, kanske påverkas din kostnad inte alls.
Jag antar att du vill ha en modell där.duninte kan styra alla hur mycket saker och ting kostar utan alla ska betala lika. Det är inte en modell jag tror på.
Vad är det som är svårt att förstå?
Vilket elnätsbolag har du och hur ser effektavgiften ut, så kanske vi kan reda ut det som är svårt att förstå.
Nu betalar man men får akta sig för att faktiskt använda el, tex att inte råka ha torktumlaren igång samtidigt som diskmaskinen för då blir elräkning 20% högre.
Jag som inte har elbil får betala för de som drar 13kw varje natt. Det är inte så att effektuttaget minskat, snarare ökat.
Varför betalar inte elbilsfolket för det högre effektuttaget timmarna på natten när de faktisk laddar? Men vi som lagar mat måste se till att inte ha diskmaskin igång samtidigt.
Därför att det idag finns tillräckligt med kapacitet på natten och det är förhållandevis få elbilar. Men effekttariffen kan förändras framöver beroende av hur elnätet används.M Martin Lundmark skrev:
Som det var tidigar (innan effektavgifter) betalade du för de som laddade elbilen på natten ja. När det blir effektavgifter får de betala själva.T Trolltomte skrev:Jag som inte har elbil får betala för de som drar 13kw varje natt. Det är inte så att effektuttaget minskat, snarare ökat.
Varför betalar inte elbilsfolket för det högre effektuttaget timmarna på natten när de faktisk laddar? Men vi som lagar mat måste se till att inte ha diskmaskin igång samtidigt.
När behövde karlshamnsverket gå in? Mig veterligen har det bara hänt en gång. Då för att hjälpa Polen.G Ganescha skrev:efter mycket googlande och frågande bl a chatGPT så har Sverige inte varit nära en total kollaps av elnätet i modern tid, men det har förekommit situationer med hög belastning och risk för effektbrist, särskilt i södra Sverige.
Vintern 2021–2022
Februari 2021: En extrem kyla kombinerat med tekniska problem i kraftverk och begränsad överföringskapacitet från norra Sverige skapade ett ansträngt läge. Systemet hanterades genom att använda reserver (t.ex. Karlshamnsverket) och import, men det var inte nära en total kollaps.