380 435 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Med andra ord jäkligt krångligare än att bara plugga in när det minus priser.ClasseClas skrev:
Jo, det går men det blir inte lika självklart. Du får väga besparingen i låga elhandelspriser mot att öka effekten och därmed debiteras mer effektavgift. Om du ligger på ett maximalt effektuttag på säg 3.5 kW en kalendermånad och sen lägger på ytterligare 11 kW för laddning av elbil under minst 3 kalenderdagar på dagtid så blir merkostnaden (beroende på elnätsavtal) ~11 kW x 80 kr/kW = 880 kr/månad.
Du får kolla historiken vad du betalat för elhandeln på dagtid resp nattetid. Ett delta på 50 öre/kWh (taget på måfå) mellan dag och natt ger ca 1800 kWh för att väga upp effektavgiften.
Du får testa med dina faktiska siffror och labba med laddeffekten på elbilen för att se var det tar vägen.
fast deras kommande abonnemangsavgift kommer svida som fan, förslaget de har nu är ju rullande 12 mån tillbaka i tiden och de tittar på tre högsta effektopparna. Så en kall vintervecka kommer då få betala för hela året. Utöver detta kommer då effektavgiften, kraftringen har alltid varit bland de västa så inte förvånad att de ska försöka vinna detta race även denna gång ..A Alexn72 skrev:
Du får läsa igen och återkommaP PåLandet skrev:fast deras kommande abonnemangsavgift kommer svida som fan, förslaget de har nu är ju rullande 12 mån tillbaka i tiden och de tittar på tre högsta effektopparna. Så en kall vintervecka kommer då få betala för hela året. Utöver detta kommer då effektavgiften, kraftringen har alltid varit bland de västa så inte förvånad att de ska försöka vinna detta race även denna gång ..
Mitt svar på trådens fråga är att Jag protesterar!!!B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
När man läser dessa inlägg inser man hur komplett galet detta är - nätägaren skall styra hur vi lever våra liv på minuten. Man ser fiffiga förslag om att en lampa (förmodligen röd) som skulle tändas när vi låg på 80 % av vår tillfälliga "maxeffekt" - så att vi inte drar igång någon stor förbrukning då - eller sätta på kaffet. Eller att man drar av golvvärmen när man skall dammsuga. Livet har blivit extremt komplicerat - även för en elkraftingenjör som sysslat med det här i hela livet.
Dessutom betalar vi redan en "effektavgift" genom den abonnemangskostnaden som hamnar på vår elräkning varje månad, och som baseras på storleken av vår huvudsäkring. DET ÄR EN HÖGST PÅTAGLIG BEGRÄNSNING AV VÅR MAXEFFEKT. Vi behöver inte hitta på nya sätt att ytterligare pungslå oss elabonnenter för något vi redan betalar för.
När skall vi elabonnenter markera mot de politiska krafter som fullständigt ruinerat oss genom att via politiska beslut oåterkalleligt förstört världens bästa och näst intill helt CO2-fria elnät - redan på 80-talet? Politiskt vansinniga beslut som sannolikt kostat oss mer än 1000 miljarder - och som nu kommer att kosta oss 1000 miljarder att återställa.
Hehe är tyvärr så att det jag skrev stämmer. Fick det bekräftat av kraftringens kundtjänst i torsdags. De rullar ut effektavgift om drygt ett år, sedan något år efter det slopar de nuvarande avgift som baseras på säkringsstorlek och ersätter med ny abonnemangsavgift. Avgifterna för abonnemangsavgift är inte bestämt ännu.A Alexn72 skrev:
Efter drygt 3 månader med effektavgift kan jag konstatera att ditt inlägg sammanfattar det här perfekt.B Boggi skrev:Mitt svar på trådens fråga är att Jag protesterar!!!
När man läser dessa inlägg inser man hur komplett galet detta är - nätägaren skall styra hur vi lever våra liv på minuten. Man ser fiffiga förslag om att en lampa (förmodligen röd) som skulle tändas när vi låg på 80 % av vår tillfälliga "maxeffekt" - så att vi inte drar igång någon stor förbrukning då - eller sätta på kaffet. Eller att man drar av golvvärmen när man skall dammsuga. Livet har blivit extremt komplicerat - även för en elkraftingenjör som sysslat med det här i hela livet.
Dessutom betalar vi redan en "effektavgift" genom den abonnemangskostnaden som hamnar på vår elräkning varje månad, och som baseras på storleken av vår huvudsäkring. DET ÄR EN HÖGST PÅTAGLIG BEGRÄNSNING AV VÅR MAXEFFEKT. Vi behöver inte hitta på nya sätt att ytterligare pungslå oss elabonnenter för något vi redan betalar för.
När skall vi elabonnenter markera mot de politiska krafter som fullständigt ruinerat oss genom att via politiska beslut oåterkalleligt förstört världens bästa och näst intill helt CO2-fria elnät - redan på 80-talet? Politiskt vansinniga beslut som sannolikt kostat oss mer än 1000 miljarder - och som nu kommer att kosta oss 1000 miljarder att återställa.
Effektavgiften är troligtvis den största inskränkningen och kontrollen av individen i detta land någonsin.
Och ja, den är fullständigt vidrig och sänker livskvaliteten på ett sätt som jag inte trodde var möjlig.
Man byter i princip ut säkringen som bas för debiteringen till hur du faktiskt nyttjar nätet. Det blir inte dyrare, det blir bara en bättre fördelning av debiteringen.B Boggi skrev:Mitt svar på trådens fråga är att Jag protesterar!!!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Gör det? Där påstås ju saker som "nätägaren skall styra hur vi lever våra liv på minuten.", vilket ju inte stämmer för 5 öre.B Boende45 skrev:
Det påstås också "Vi behöver inte hitta på nya sätt att ytterligare pungslå oss elabonnenter för något vi redan betalar för."
Det är ju frågan om en omfördelning, inte någon ny ytterligare avgift.
Största någonsin? Större än motboken? Större än ransonering av kaffe? Större än Ipred-lagen? Större än nuvarande förslag om att staten kunna läsa all privat elektrisk kommunikation?B Boende45 skrev:
Eller var det bara en rejäl överdrift?
Gör den? Stänger du av golvvärmen när du ska dammsuga, eller vad är det som konkret påverkas?B Boende45 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Tycker det är bra att de som belastar systemet mindre vid höglasttid premieras med llägreavgift. Det lönar sig att vara till mindre belastning.
Jag hade gärna sett en lägre fast abonnemangsavgift än Ellevio och större del överförd till effektavgift, men med fler mätpunkter och lite flytande avgift, kanske mer i stil med timdebiteringen på elpriset.
Som det är nu med Ellevio sticker hela månadens avgift iväg för minsta snedsteg, jag ligger generellt på 0 nu i april men den där dagen sabbade min streak
Jag hade gärna sett en lägre fast abonnemangsavgift än Ellevio och större del överförd till effektavgift, men med fler mätpunkter och lite flytande avgift, kanske mer i stil med timdebiteringen på elpriset.
Som det är nu med Ellevio sticker hela månadens avgift iväg för minsta snedsteg, jag ligger generellt på 0 nu i april men den där dagen sabbade min streak
Gissar att det är i nivå med motboken. Är för ung för att ha varit med om denna.Fairlane skrev:
Gör det? Där påstås ju saker som "nätägaren skall styra hur vi lever våra liv på minuten.", vilket ju inte stämmer för 5 öre.
Det påstås också "Vi behöver inte hitta på nya sätt att ytterligare pungslå oss elabonnenter för något vi redan betalar för."
Det är ju frågan om en omfördelning, inte någon ny ytterligare avgift.
Största någonsin? Större än motboken? Större än ransonering av kaffe? Större än Ipred-lagen? Större än nuvarande förslag om att staten kunna läsa all privat elektrisk kommunikation?
Eller var det bara en rejäl överdrift?
Gör den? Stänger du av golvvärmen när du ska dammsuga, eller vad är det som konkret påverkas?
Det införs inom kort 15-minuters mätning av eleffekten enligt ett nytt EU-direktiv.
Tekniken finns redan i de ”nya” elmätarna.
Så styrningen av våra liv kommer att göras på 15-minuters nivå med de effekttopparna som uppstår 4ggr i timmen.
Jag är själv en vinnare ekonomiskt på nya effektaviften, men jag behöver inte gilla den för det.Rabbithole skrev:
Tycker det är bra att de som belastar systemet mindre vid höglasttid premieras med llägreavgift. Det lönar sig att vara till mindre belastning.
Höglasttid för Ellevios kunder är alla dagar på året kl 06.00 - 22.00.
Svårt att hävda att höglasttid är kl 06.30 en söndag i juli.