380 451 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Taxan ser inte exakt likadan ut för alla men jag får lov att säga att Ellevios taxa är enklare att koppla mot samtidigt använd effekt.TorpAnders skrev:
Håller med, lite sjukt att det inte blir lika för alla, och att vart man bor ska påverka resultatet som ett lotteri,
Är normalt inte för rött tänk men just här borde staten stå för elleverans och tariffer för allas bästa och prioritera landets medborgare före övriga Europas intressen, här har man gått bort sig duktigt.
Din kostnad per effekttopp är lägre än Ellevios men du har kvar nästan samma överföringsavgift som innan. Ellevio har istället sänkt överföringsavgiften kraftigt och tagit bort extra kostnaden för högre säkring, det gör att man som kund kan fokusera på att minska effektuttaget per enskild timme. Du och dina grannar behöver fundera över hur ni ska optimera kombinationen av effektuttag, förbrukade kWh och huvudsäkring.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Synd bara att ellevio har effekttaxa nattetid, även om bara halva effekten räknas, jag skulle kunna ladda elbil och husbattwri nattetid och då nolla daganvändningen.K Karin Svensson5 skrev:Taxan ser inte exakt likadan ut för alla men jag får lov att säga att Ellevios taxa är enklare att koppla mot samtidigt använd effekt.
Din kostnad per effekttopp är lägre än Ellevios men du har kvar nästan samma överföringsavgift som innan. Ellevio har istället sänkt överföringsavgiften kraftigt och tagit bort extra kostnaden för högre säkring, det gör att man som kund kan fokusera på att minska effektuttaget per enskild timme. Du och dina grannar behöver fundera över hur ni ska optimera kombinationen av effektuttag, förbrukade kWh och huvudsäkring.
Jag håller med dig. Dessutom tycker jag inte att det är rimligt att de har full avgift 6-22 alla dagar i veckan, det kan inte vara baserat på deras höglasttid.Rabbithole skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Ellevios modell lämnar helt klart en del att önska, men den är verkligen enkel att förstå. Ändå så ser vi ofta att folk inte förstår den, trots tydliga förklaringar. Det tjatas om att man måste laga mat mitt i natten och att en kopp kaffe mitt på dagen kommer bli vansinnigt dyr, pga effektavgiften inte pga kaffepriset. En mer dynamisk modell skulle vara bättre, men det skulle också medföra att ännu fler inte klarade av att förstå.
Hej Karin Svensson5 och RabbitholeK Karin Svensson5 skrev:
Effektavgiften för villor försöker främst att undvika stor spänningsvariation i elnäten de sista stegen närmast husen genom att försöka att hålla små variationer i effektflödet där
Om timpriser på elenergi, elbilsladdning, inmatning av eleffekt från solceller etc. innebär en ökad variation av effektflödet till/från villorna så innebär det en större spänningsvariation.
Effektavgiften för villor försöker, på ett enkelt sått, då debitera den som ökar effektvariationerna i elnätet för detta.
Därigenom hålla nere framtida kostnadsökningar i elnäten.
.
Redigerat:
Jag håller med. I Sollentuna har man tillämpat effektavgifter sedan 25 år tillbaka och där har man från dag 0 undantagit effektavgifter under helgerna. Detta föregicks av ett tidigt utbyte till elmätare med timavläsning så att de fick in ett dataunderlag. Med den mix av företag och privatpersoner i kommunen så blir det inte tillräckligt höga effekttoppar på helgerna, när majoriteten av företag och industrier är stängda, att det blir ett problem.K Karin Svensson5 skrev:
Det är inte så enkelt att effektavgifterna alltid är en bra avspegling av den faktiska belastningen i elnäten utan man får se debiteringen som en förenkling, en proxy, av verkligheten. Det vore lämpligt av Ellevio att undanta eller begränsa debiteringen på helgerna och kanske därför höja effektavgiften några enstaka kronor.
Det skulle inte förvåna mig i slutändan att elnätsbolagen kommer att få in högre intäkter från effektavgiftsmodellen än tidigare. Ett nervöst knappande av bönräknarna i excelmacrona parat med en hög grad av riskaversion resulterar i rädslan att inte våga differentiera hårdare mellan tex vardagar och helger.
I Sollentunafallet menar man på att elnätsinvesteringarna har kunnat dras ner med ca 5-10% så viss gör effektavgifterna nytta såtillvida. Men det gäller att ta fram en modell, en proxy, som är logisk och hjälper till att förändra beteendet, läs effektuttaget, hos många kunder. En modell som bygger på feghet gör att folk snarare ger upp och då kan elnätsbolagen se sina minskade nätinvesteringar nånstans i stjärnorna.
Jag tycker det finns en ganska tydlig trend att man vill styra över abonnemang till timdebitering, om majoriteten betalar el enligt timtaxa så är ju det överlägset lättaste att även göra.samma med effektavgiften. Den kan också sättas dagen före, och konsumenten får då bara ett nummer att optimera, dvs summan av effektavgift och elkostnad.
Dagens system ger mindre värde till elnätet, och gör det svårare för konsumenter att göra rätt.
Dagens system ger mindre värde till elnätet, och gör det svårare för konsumenter att göra rätt.
Hej ClasseClasClasseClas skrev:
Jag håller med. I Sollentuna har man tillämpat effektavgifter sedan 25 år tillbaka och där har man från dag 0 undantagit effektavgifter under helgerna. Detta föregicks av ett tidigt utbyte till elmätare med timavläsning så att de fick in ett dataunderlag. Med den mix av företag och privatpersoner i kommunen så blir det inte tillräckligt höga effekttoppar på helgerna, när majoriteten av företag och industrier är stängda, att det blir ett problem.
När jag för ca 25 år sedan läste hur Sollentuna motiverade effektavgifter till sina kunder så handlade det om att elhandelsbolaget tog betalt för att minska sin tariff av effekt till överliggande nät.
Det var innan timpriser på elenergi, elbilsladdning, inmatning av eleffekt från solceller etc.
M Martin Lundmark skrev:
Det är fortfarande samma debiteringsmodell som används idag som för 25 år sen. Menar du att den är felaktigt utformad när SEOM (elnätsbolaget) väljer att inte debitera effektuttag under helgerna?M Martin Lundmark skrev:Hej ClasseClas
När jag för ca 25 år sedan läste hur Sollentuna motiverade effektavgifter till sina kunder så handlade det om att elhandelsbolaget tog betalt för att minska sin tariff av effekt till överliggande nät.
Det var innan timpriser på elenergi, elbilsladdning, inmatning av eleffekt från solceller etc.
Den debiterings modell jag läste om för ca 25 år sedan handlade vad jag minns om elhandelsbolagetClasseClas skrev:
Någon som minns?
Den effektavgift som införs senast 2025 gäller elnätsbolagen
Jag har inte Sollentuna Hur ser respektive avgift för de olika bolagen ut idag?
Ja, tidigare var det bara ett juridiskt bolag men sedan någon tidpunkt så är det tydligt uppdelat i ett elhandelsbolag resp elnätsbolag inom moderbolaget Sollentuna Energi & Miljö AB med knappa 40 anställda.M Martin Lundmark skrev:
Debiteringen av nätavgifter finns här;
https://www.seom.se/el/elnat/priser-och-villkor/
(Min fetning nedan)
"Så här räknar vi ut effektavgiften
Med hjälp av timavläsning av din elmätare tar vi fram de tre högsta värdena helgfri vardag mellan klockan 7-19 under en månad. Genomsnittet använder vi som underlag för att räkna fram effektavgiften. Om genomsnittet till exempel är 5,7 kW under perioden april-oktober då avgiften är 67,5 kr/kW och månad, blir effektavgiften 67,5x5,7= 384,75 kronor. Under perioden november-mars blir effektavgiften istället 135x5,7= 769,5 kronor."
Man kan inte utnyttja dom billiga timmarna under dagen, haft några dagar där vi haft minus priser nu och då passat på att ladda bilen, tvätta osv. Det kan man ej fortsätta med när det införs nu då? Våra klockslag är att en effektavgift tas ut från kl 07.00-21.00. Rätt kasst, då priserna har varit dyrare under natten än dagen periodvis.
Du får väl anpassa laddhastigheten efter den nivå du räknar med att ha på effektavgiften.
Jo, det går men det blir inte lika självklart. Du får väga besparingen i låga elhandelspriser mot att öka effekten och därmed debiteras mer effektavgift. Om du ligger på ett maximalt effektuttag på säg 3.5 kW en kalendermånad och sen lägger på ytterligare 11 kW för laddning av elbil under minst 3 kalenderdagar på dagtid så blir merkostnaden (beroende på elnätsavtal) ~11 kW x 80 kr/kW = 880 kr/månad.G Ganescha skrev:Man kan inte utnyttja dom billiga timmarna under dagen, haft några dagar där vi haft minus priser nu och då passat på att ladda bilen, tvätta osv. Det kan man ej fortsätta med när det införs nu då? Våra klockslag är att en effektavgift tas ut från kl 07.00-21.00. Rätt kasst, då priserna har varit dyrare under natten än dagen periodvis.
Du får kolla historiken vad du betalat för elhandeln på dagtid resp nattetid. Ett delta på 50 öre/kWh (taget på måfå) mellan dag och natt ger ca 1800 kWh för att väga upp effektavgiften.
Du får testa med dina faktiska siffror och labba med laddeffekten på elbilen för att se var det tar vägen.