380 458 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Nej, jag säger inte annat. Särskilt som folk som är som folk mest inte förstår nyanserna. Men hur man än vänder sig så får man då röven bak eftersom det visade sig att armaturer är märkta efter vilken värme de tål, inte hur mycket ljus man får.useless skrev:
Ja, den var ju ganska "lyckad."useless skrev:
Tyvärr så måste jag erkänna att jag inte "tänkt om" i huvudet själv. Jag har inte lärt mig lumen ordentligt, dvs internaliserat det, utan jag översätter fortfarande till de gamla effektsiffrorna för glödljus i huvudet. Ja, mer eller mindre. Sakta men säkert så har jag lärt mig de nya effektsiffrorna, men tänker ändå inte i ljusutbyte utan i effektåtgång.
Men för att återkomma till ämnet. Skulle vi då snart hitta gubbarna i affären som kritiskt jämförde effekten på maskinerna "åt fel håll". Dvs "Den här är bättre för den är bara på 400W, den du håller i är ju på hela 650W. Det blir dyrt med effekttaxan vet du..." ?
Jo, självklart behövs beräknings- och kostnadsmodellerna skruvas på. En hel timmes medelvärde är ju egentligen ganska trubbigt om man vill påverka effekttopparna i nätet, så jag antar att nätbolagen gärna vill försöka komma åt de kortare topparna.pacman42 skrev:
Det kommer nog inte att ske. Det skulle bli väldigt mycket svårare att kunna hantera detta mot kunderna då. En kanna kaffe skulle kunna bli mycket dyr exempelvis (4x) om taxan per kWh/h ligger kvar. Man skulle behöva uppdatera modellen igen och räkna ut helt nya medelvärden, kanske över de 24 högst belastade kvartarna. Ännu svårare för kunden att förstå...
Nej, eftersom det blir en sammanslagningseffekt i nätet så finns det ingen anledning att korta tiden under en timme. Jag har läst någon utredning som kom fram till det, var minns jag dock inte.
Ett framtida problem skulle ju kunna vara att fler och fler skaffar smarta system för att skydda sig mot högre taxor och då kan man tänka sig att fler "storförbrukare", typ elbilsladdare, hemmabatterier, elpatroner, etc startar precis vid varje ny heltimme, slår av efter en viss tid baserat på hur hög "peak" man vill ha för att återigen slå på nästa heltimme.
Jag håller helt med @Daniel 109 här, sannolikheten att folk lagar mat exakt samtidigt osv är inte jättestor.
Det är dock ett större bekymmer att fler och fler kommer att välja att ladda bilarna under de billigaste kvartarna i framtiden. Det skulle kunna driva fram andra modeller.
Det är dock ett större bekymmer att fler och fler kommer att välja att ladda bilarna under de billigaste kvartarna i framtiden. Det skulle kunna driva fram andra modeller.
Inte lagar mat kanske, men med alltfler stora batterier som ska laddas (både i bilen och i huset) är inte matlagningen längre den stora effektboven. De nya prylarna kan ju dessutom styras på sekunden när dom ska dra ström eller inte. Risken är att alla slår igång kl 21:00:00 när elpriset är lågt.pacman42 skrev:
Det bör nog komma standarder för smart styrningar som kräver någon typ av slumpmässighet i tillslagstider. Redan nu ser man frekvensdippar vid heltime när priser tar ett steg ner. Det bör väl bli bättre med kvartspriser, men mer aktiv styrning gör nog att ett sådant krav kommer att behövas.
Överuttaget gentemot 3 kW ska debiteras enligt din uppfattning. Om jag då en månad bara har 1 kW som max effekt så får jag ett underuttag på 2 kW. En negativ effekttopp. Får jag då pengar tillbaka från Ellevio?J jonaserik skrev:
Lite siffror.
April förra året:
Fast 450 kr/mån
Överföring 30 öre/kWh
Skatt 53.50 öre/kWh
747 kWh blev 1074 kr.
April i år:
Fast 365 kr/mån (sänkt med 85 kr)
Överföring 6,25 öre/kWh (sänkt med 23,75 öre)
Effektavgift 81,25 kr/kW
Skatt 54,88 (höjd med 1,38 öre/kWh)
703 kWh blev 1055 kr, varav 260,25 kr var effektavgift för snitt på 3,2 kW.
April förra året:
Fast 450 kr/mån
Överföring 30 öre/kWh
Skatt 53.50 öre/kWh
747 kWh blev 1074 kr.
April i år:
Fast 365 kr/mån (sänkt med 85 kr)
Överföring 6,25 öre/kWh (sänkt med 23,75 öre)
Effektavgift 81,25 kr/kW
Skatt 54,88 (höjd med 1,38 öre/kWh)
703 kWh blev 1055 kr, varav 260,25 kr var effektavgift för snitt på 3,2 kW.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Vi kör inte alla saker samtidigt idag så varför skulle vi ändra något?J jonaserik skrev:Och då har du lite att pyssla med inför framtiden, innan du får effekttaxa. Att se till att ni får ett tidsschema som klart säger, att det här gäller nu för oss och inget annat, så håll er till det. Vad blir det då, innom familjen. om inte regelverket/tidsshema följs, kan man undra.
Det var precis det jag skrev i # 2430
Har du läst på Ellevios hemsida nu och förstår du nu hur medelvärdet beräknas?
Edit: efter att ha läst dina inlägg som lom efter det jag svarade på så är det solklart att du inte förstår alls.
Du ska få en enkel räkneövning:
De tre högsta topparna i månaden är 6 kW, 7 kW och 8 kW. Vad är medelvärdet?
Tips: All information finns i stycket ovanför. Man behöver ingen mer information om förbrukningen under månaden och inget mer från Ellevio heller.
Redigerat:
Här är det i faktiska siffror från min räkning. Lagt till varför.Fairlane skrev:
Vi kör inte alla saker samtidigt idag så varför skulle vi ändra något?
Har du läst på Ellevios hemsida nu och förstår du nu hur medelvärdet beräknas?
Edit: efter att ha läst dina inlägg som lom efter det jag svarade på så är det solklart att du inte förstår alls.
Du ska få en enkel räkneövning:
De tre högsta topparna i månaden är 6 kW, 7 kW och 8 kW. Vad är medelvärdet?
Tips: All information finns i stycket ovanför. Man behöver ingen mer information om förbrukningen under månaden och inget mer från Ellevio heller.
Dina 3 högsta effekttoppar (kW)mars 2025
DatumTimmeEffekt
3 mars 21:00-22:00 3.077 kW (Tvätt o tork igång samtidigt)
11 mars 08:00-09:00 3.311 kW (bakade och duschade)
21 mars18:00-19:00 3.221 kW (Lagade mat med 3 plattor och ugnen)
Snitt 3.20 kW