380 460 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Du har redan fått det på den fasta delen och den rörliga delen av avgiftenClasseClas skrev:
OK Men det är kanske för att du är snål och har för klena mätarsäkringar. Kan kosta mer med större. Att då inte kunna använda många eldlelar är bara ett faktum och det är nog det du har märkt med åren.Fairlane skrev:
Så därom inget nytt under solen, om du inte har solceller på taket som inte orkar med hela belastningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
De klarar sig nog. Det fungerade med elpanna. Borde fungera med värmepump.J jonaserik skrev:OK Men det är kanske för att du är snål och har för klena mätarsäkringar. Kan kosta mer med större. Att då inte kunna använda många eldlelar är bara ett faktum och det är nog det du har märkt med åren.
Så därom inget nytt under solen, om du inte har solceller på taket som inte orkar med hela belastningen.
Klarade du matematiken?
Du ska få en enkel räkneövning:
De tre högsta topparna i månaden är 6 kW, 7 kW och 8 kW. Vad är medelvärdet?
Hej jonaserikJ jonaserik skrev:
Det var bra att du nämnde; ” Men det är kanske för att du är snål och har för klena mätarsäkringar”
Tack vare övergången till effektavgift så försvinner rimligen stegen 16A, 20A, 25A gällande mätarsäkringar i elnätsbolagens taxor. Elanvändaren får då framöver samma avgift oberoende om mätarsäkringen är på 16A, 20A eller 25A.
Genom effektavgiften betalar du då, för varje månad, för hur stor del av elnätets kapacitet du utnyttjar. Behöver du utnyttja en större del av elnätets kapacitet (högre effekt) vintertid, så anpassas det automatiskt till detta (upp till 25 A) utan att du behöver agera.
Behöver du mindre effekt sommartidtid så anpassas det automatiskt (även under 16A) utan att du behöver agera. 16A var tidigare den minsta nivån som du måste betala för men inte alla utnyttjade. Med effektavgift kan du komma lägre ned för den som hushållar med effekten.
Tidigare var du tvungen att i förväg välja om du behövde 16A, 20A eller 25A och betalade därefter. Ofta så fick du inte välja att byta storlek t.ex. mer än en gång per år.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Mina 25A säkringar har inte gått på 10år fast jag stressar dom med 32+A. Effektavgiften gör att jag ändå bara betalar för 6.5kWM Martin Lundmark skrev:Hej jonaserik
Det var bra att du nämnde; ” Men det är kanske för att du är snål och har för klena mätarsäkringar”
Tack vare övergången till effektavgift så försvinner rimligen stegen 16A, 20A, 25A gällande mätarsäkringar i elnätsbolagens taxor. Elanvändaren får då framöver samma avgift oberoende om mätarsäkringen är på 16A, 20A eller 25A.
Genom effektavgiften betalar du då, för varje månad, för hur stor del av elnätets kapacitet du utnyttjar. Behöver du utnyttja en större del av elnätets kapacitet (högre effekt) vintertid, så anpassas det automatiskt till detta (upp till 25 A) utan att du behöver agera.
Behöver du mindre effekt sommartidtid så anpassas det automatiskt (även under 16A) utan att du behöver agera. 16A var tidigare den minsta nivån som du måste betala för men inte alla utnyttjade. Med effektavgift kan du komma lägre ned för den som hushållar med effekten.
Tidigare var du tvungen att i förväg välja om du behövde 16A, 20A eller 25A och betalade därefter. Ofta så fick du inte välja att byta storlek t.ex. mer än en gång per år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej AttitudesweAttitudeswe skrev:
När jag köpte huset 1994 så satt där 25A abonnemangssäkringar. Dessa behövdes eftersom huset hade vattenburen värme som krävde ca 15 kW vid dimensionerande utetemperatur (-34 grader).
Efter byte till bergvärme utan elspets så klarar jag mig med 16 A säkringar som dessutom inte nyttjas till fullt. Vid drygt 30 minusgrader så behöver bergvärmen idag mindre än 5 kW till värme och varmvatten det innebär en ström på ca hälften av mina 16 A abonnemangssäkringar.
Som av en händelse så vaknade jag i morse av att frugan klagade på att vi inte hade vatten. En huvudsäkring hade gått. Jag stressar mina 20A säkringar rätt hårt så den hade nog gett upp av utmattning. Jag hade gärna tagit 25A på dessa om jag slipper betala för det annat än via effekttariffer.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Igår under natten tyckte min värmepump att den skulle öka framledningstemperaturen till 24 grader istället för 21. Så den drog ur bufferbatteriet och jag fick en 1,9kW ökad effekttopp. 51,81:- kostade det extra med utsmetad 0,6kW effektökning.
Surt att det bröt min 0-streak för April.
Surt att det bröt min 0-streak för April.
Borde inte effektavgiften bara slå till vid underkott i elnäten? på sommaren semestertider när industrin pausar och det blir massa terawatt som inte använs då ska svensson betala avgift på el som försvinner?
El som försvinner?
En viss poäng har du, näten dimensioneras efter topplasten. Så nätavgiften borde vara efter vinterförbrukningen året om.
En viss poäng har du, näten dimensioneras efter topplasten. Så nätavgiften borde vara efter vinterförbrukningen året om.
Du får utgå från hur din nätleverantör har gjort effekttaxan, om de infört den. Finns inget som hindrar att den förändras över tid.K Kurtan2020 skrev:
De som anpassar sin elanvändning vill nog ha en mera förutsägbar funktion än något som "bara slår till".😉
Och gör man den för komplex kommer "merparten" bli nästan alla elanvändare att inte bry sig alls.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Precis som Daniel skriver så försvinner inte någon el, men förbrukning kan minska såklart. Olika nätägare har olika modell och vissa har lägre taxan på sommaren till exempel. Det är kanske ändå enklare att betala lite på sommaren och lite på vintern än mycket på vintern och inget på sommaren för många, även om totalen blir samma över året. Sen ska man nog undvika att göra modellen för komplicerad. Redan nu är det folk som inte förstår vad ett medelvärde av tre värden är...K Kurtan2020 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, vi har som sagt en sådan avgiftsstruktur redan. Abonnemangskostnaden är ett fast belopp upp till 63A mätarsäkringar.pacman42 skrev:
Jag säkrade själv upp från 20A till 25A härförleden, främst för fallet att någon skulle råka ladda bilen på dagen samtidigt som annat händer. (Och jag inte är hemma.)
Här blir det tätare avläsning av strömmen på faserna, en gång i minuten räcker inte, skall testa om var 20:e sekund löser biffen.lars_stefan_axelsson skrev: