ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad kostar kaffekokaren i effektavgift? Är det verkligen den som driver dina effekttoppar? Inte din VVB?
Nej, kaffekokaren går väl för kort tid? Jag dricker inte kaffe själv så jag skulle inte veta...

När jag själv kollade när vi fick effektavgift så var det bara tvätt (iofs med dubbla tvättmaskiner) och torktumlare, samt diskmaskin som drev så stora effekter så länge att det gjorde utslag på effektavgiften. De blev dimensionerande, särskilt när det överlappade med tvätt och matlagning.

Nu är det som sagt elbilsladdning. Men om det är så att vi får tidsdifferentiering (som jag missat faktiskt är ett skall-krav i lagen) så kanske det bättrar sig.

Men då har jag som sagt ingen elvärme varken till värme eller varmvatten.

Skall man sammanfatta så var det alltså barn som drev effektavgiften i vårt hushåll. De var under småbarnsåren som vi drunknade i tvätt, disk, städ och matlagning. Idag så läggs betydligt mindre tid och energi (av alla slag) på dessa aktiviteter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vår kaffebryggare verkar dra ca 1000W.
Att göra 2,5 kopp kaffe tar uppskattningvis 3min av värmande enligt min effektövervakning.
Dvs den timmen ökade den genomsnittliga effekten med 0,05kW.

En full kanna (10 koppar) ska ta 9min enligt tillverkaren, kommer troligtvis inte värma hela tiden, men vi antar det.
Det motsvarar 0,15kW den aktuella timmen.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Skall man sammanfatta så var det alltså barn som drev effektavgiften i vårt hushåll. De var under småbarnsåren som vi drunknade i tvätt, disk, städ och matlagning. Idag så läggs betydligt mindre tid och energi (av alla slag) på dessa aktiviteter.
Vi har ju inte effektavgiften ännu men det som påverkade vår elförbrukning var när barnen flyttade hemifrån, då kunde vi se en minskning på ungefär 20% av elförbrukning.

Sammanfattningsvis kan vi väl konstatera att merparten kommer att leva med den förändring som genomförs utifrån att det finns så många individuella förutsättningar för hushållen som påverkar. Sedan som vi ser i tråden finns det även de som kommer att göra anpassningar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi har ju inte effektavgiften ännu men det som påverkade vår elförbrukning var när barnen flyttade hemifrån, då kunde vi se en minskning på ungefär 20% av elförbrukning.

Sammanfattningsvis kan vi väl konstatera att merparten kommer att leva med den förändring som genomförs utifrån att det finns så många individuella förutsättningar för hushållen som påverkar. Sedan som vi ser i tråden finns det även de som kommer att göra anpassningar.
Hej AndersS

Jag har ännu ingen effektavgift inte heller någon elbil. Barnen har flyttat hemifrån.

Jag värmer huset och varmvattnet med varvtalsstyrd bergvärmepump som inte behöver elspets.

Värmepumpen behöver ca 75W per grad temperaturskillnad inne/ute

Vid - 20 grader ute innebär det ca 3 kW för värme och varmvatten

Jag har nu mätt upp några av mina ”vitvaror” mm.

Avfuktaren drar ett timvärde på ca 0,42 kW Drifttiden är 1–4 timmar

Både tvätt och diskmaskinen körs oftast med program som tar ca i tim. Det är inte de elenergisnålaste alternativet men det vi vanligast använder.

Tvättmaskinen drar ett timvärde 1,04 kW Drifttiden är ca 1tim 3 min

Diskmaskinen drar ett timvärde på 1,43 kW. Drifttiden är ca 51 min

I köket finns ett fristående kylskåp och ett en fristående frysbox som tiksammans med de två övriga frysboxar jag har i huset, drar tillsammans en genomsnittlig eleffekt under 60 W

De fyra enheterna är inverterstyrda men går inte hela tiden. Jag har just bytt batterier i mitt enfas reservkraft elsystem. Så småningom kommer jag att mäta mer genomsnittlig elanvändning (timvärden) i det reservkraftsystemet.

Rimligen så är det siffror som 13th Marine redovisar i sitt inlägg #2 447 här i tråden gällande kaffebryggning giltiga även för mig.

Den TV mm. jag då och då använder ca drar ett timvärde 0,163 kW och den laptop med extra bildskärm jag skriver detta inlägg på drar ett timvärde ca 0,046 kW.

Jag har ännu ingen effektavgift inte för närvarande någon oro att effektavgiften blir speciellt kostsam.

Skaffar jag elbil då räknar jag att det kommer att synas gällande effektavgiften. Men det ser jag som en självklarhet eftersom jag då ökar mitt effektuttag.

Jag får då betala mer för mitt ökade utnyttjande av elnätet.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det största missförståndet som folk verkar göra är att tro att man skall minska momentaneffekten under en timme när det är medeleffekten under en timme som man skall hålla nere. Det innebär att jag kan bränna all effekt (relativt föregående rekordtimme) under första minuten (om det går rent teoretiskt) så länge som jag inte använder något mer under de återstående 59 minuterna.
Så om jag laddar med 5kw i en timme eller 10kw i en halvtimme och sen stänger av så blir medeleffekten(vilket är de man betalar för?) Den samma ?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
E erik_83 skrev:
Så om jag laddar med 5kw i en timme eller 10kw i en halvtimme och sen stänger av så blir medeleffekten(vilket är de man betalar för?) Den samma ?
Ja.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
E erik_83 skrev:
ja

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det är ju lite korkat om syftet är att smeta ut belastningen över tid.
Om alla på gatan kör sina (låt oss säga) 10 kW under samma halvtimme blir det ju dubbla belastningen på nätet men kostar samma.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Det är ju lite korkat om syftet är att smeta ut belastningen över tid.
Om alla på gatan kör sina (låt oss säga) 10 kW under samma halvtimme blir det ju dubbla belastningen på nätet men kostar samma.
Visst är det så, men oddsen talar nog mot det. Framförallt vill man väl få bort beteendet att tvättmaskinen, diskmaskinen, bastun, varmvattenberedaren, ugnen och spisen måste köras samtidigt som elbilen laddas. Kan man flytta ett antal av dessa så gör det skillnad.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det så, men oddsen talar nog mot det. Framförallt vill man väl få bort beteendet att tvättmaskinen, diskmaskinen, bastun, varmvattenberedaren, ugnen och spisen måste köras samtidigt som elbilen laddas. Kan man flytta ett antal av dessa så gör det skillnad.
Och då har du lite att pyssla med inför framtiden, innan du får effekttaxa. Att se till att ni får ett tidsschema som klart säger, att det här gäller nu för oss och inget annat, så håll er till det. Vad blir det då, innom familjen. om inte regelverket/tidsshema följs, kan man undra.
Det var precis det jag skrev i # 2430

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tja, jag styr LLVP, FLVP (ink VVB), laddning av två elbilar (ena är iofs laddhybrid), värmning av badtunna, förvärmning av bastu, oljeelementet som håller inglasningen frostfri osv via min hemautomation. Jag styr även luftavfuktaren i garaget, tryckluftskompressorn, golvvärmen (tre rum). The sky is the limit.

Man behöver inte vara så extrem som jag är, timerstyrning av VVB och ett par saker till räcker långt.

Jag har dessutom ett par inbyggda features i huset, man kan inte köra mikrovågsugn och diskmaskin samtidigt, då löser säkringen för den gruppen. Man kan inte heller köra mer än tre plattor på 80%, då löser säkringen för den gruppen. Tvätt och torktumlare kör jag utifrån när elen är billig.

Det är faktiskt inte jobbigt att anpassa sig...

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tja, jag styr LLVP, FLVP (ink VVB), laddning av två elbilar (ena är iofs laddhybrid), värmning av badtunna, förvärmning av bastu, oljeelementet som håller inglasningen frostfri osv via min hemautomation. Jag styr även luftavfuktaren i garaget, tryckluftskompressorn, golvvärmen (tre rum). The sky is the limit.

Man behöver inte vara så extrem som jag är, timerstyrning av VVB och ett par saker till räcker långt.

Jag har dessutom ett par inbyggda features i huset, man kan inte köra mikrovågsugn och diskmaskin samtidigt, då löser säkringen för den gruppen. Man kan inte heller köra mer än tre plattor på 80%, då löser säkringen för den gruppen. Tvätt och torktumlare kör jag utifrån när elen är billig.

Det är faktiskt inte jobbigt att anpassa sig...
Men det med anpassning och en massa elektronik som du tydligen har invensterat i. Vad har det kostat tro,
inget är gratis och inte alla har kunskap om hur allt ska göras. Så att tala om, att så här har jag gjort, är kanske inte en patentlösning för gemene person. Utan att vara tekniknörd, så ska det kutas runt till olika el-objekt och stänga av eller på, kan bli rätt stressigt då. Sen så ska hela familjen vara med i handhavandet, det kommer säkert att missa ett antal gånger och effekttaxan kommer som ett brev på posten.
Om posten fungerar. Irroni det sista.

J jonaserik skrev:
Och då har du lite att pyssla med inför framtiden, innan du får effekttaxa. Att se till att ni får ett tidsschema som klart säger, att det här gäller nu för oss och inget annat, så håll er till det. Vad blir det då, innom familjen. om inte regelverket/tidsshema följs, kan man undra.
Det var precis det jag skrev i # 2430
Hej jonaserik

Jag är en pensionär som bor i norra Sverige i ett ca 60 år gammalt hus som jag köpte 1994.

Jag har, sedan dess, lagt ned arbete på att kunna bo kvar i huset som pensionär.

Sedan jag köpte huset har jag varit med om -43 graders utetemperatur.
Men ofta är det inte mer än nedåt 30 minusgrader på vintern.

Jag har just i inlägg #2 449 redovisat att jag inte är speciellt oroad över effektavgiften, jag har även redovisat mätningar.

Samtidigt som du upprepade gånger beskriver bekymmer och oro och verkar inte vilja lyssna på vad andra skriver i sina inlägg här på forumet, utan (åter)upprepar samma sak om och om igen.

Här på forumet skriver vi för att hjälpa varandra.

Varför passar det upplägget inte för dig?

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Men det med anpassning och en massa elektronik som du tydligen har invensterat i. Vad har det kostat tro,
inget är gratis och inte alla har kunskap om hur allt ska göras. Så att tala om, att så här har jag gjort, är kanske inte en patentlösning för gemene person. Utan att vara tekniknörd, så ska det kutas runt till olika el-objekt och stänga av eller på, kan bli rätt stressigt då. Sen så ska hela familjen vara med i handhavandet, det kommer säkert att missa ett antal gånger och effekttaxan kommer som ett brev på posten.
Om posten fungerar. Irroni det sista.
Elektroniken har kostat ett par hundralappar, men tid har jag definitivt investerat.

Nu har jag inte fått effekttariff ännu, men min lösning kan styra bort last (exempelvis LLVP, element och FLVP, men även billaddning och annat) från timmar som riskerar att bli de högsta under månaden. På detta sätt så kommer jag att kunna optimera lasten.

Det jobbigaste blir nog att få frugan (finskt påbrå) att bara basta på helgerna och på sommaren. Men badtunnan jag har skaffat löser det problemet rätt OK ändå, den är lättare att värma smart och hon accepterar att bada i den istället för i bastun rätt ofta.

• Gilla
djac
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej jonaserik

Jag är en pensionär som bor i norra Sverige i ett ca 60 år gammalt hus som jag köpte 1994.

Sedan jag köpte huset har jag varit med om -43 graders utetemperatur men ofta är det inte mer än nedåt 30 minusgrader på vintern.

Jag har just i inlägg #2 449 redovisat att jag inte är speciellt oroad över effektavgiften, jag har även redovisat mätningar.

Medan du upprepade gånger beskriver bekymmer och oro och verkar inte vilja lyssna på vad andra skriver i sina inlägg här på forumet, utan (åter)upprepar samma sak om och om igen.

Här på forumet skriver vi för att hjälpa varandra.

Varför passar det upplägget inte för dig?
Nu är du en som har lite ovanför axlarna på elsidan. Det med effekttaxan är inte som den ska vara, med s.k snitt ( medelvärde ) om du tänker till lite. Om ett uttag görs med 3 kW under 1 timma konstant ( omöjligt ) och nästa timma är det 6 kW, så ska taxan utgå med 6 kW. Finner det lite märkligt, när övertrampet är 3 kW. Det med övertramp är diffust det med, nätägaren hittar alltid någon del som överstiges, när dom använder 0,01 kW i sin skrift för medelvärde.
Det med att det kan bli en överaskning för en del, är naturligt, mera norr om Stockholm, där tempen ute kan åka JOJO rätt bra, husen måste värmas. Då kan det bli en stor topp, tillsammans med övrig förbrukning.
Sen att du har koll på olika saker är inte relevant att framhäva till andra, som sitter i saxen och inte har kunskap eller möjlighet till olika elektroniska åtgärder och familjeförhållanden. Det sistnämnda är en stor sak innom en familj. Och att då som en del kasta pekpinnar åt höger och vänster, samt säga att "" Fan går inte hissen ända upp "" är nog att ta i en del och misskreditera personer. Därom ingen tveksamhet från vissa skribenter på detta forum.

• Haha
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.