D Daniel 109 skrev:
Enheten ”Kw/h” är så fel det kan bli. Effekt mäts i kW.
Visst går nätpriserna generellt upp, men de blir inte generellt högre av effektavgiften.
kWh/h är enheten som Ellevio kör med. Alltså hur många kWh man använt på den timmen. Bara skriva kW blir ju missvisande då det momentant tillåts gå upp högre

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Klar att det kan ge plus i kassan med bara 18,75 kr Kw/h i effektavgiften. Men vi andra som har allt från 81 kr Ellevio upp till 124 kr som någon har, Sen beror det helt på under vilka tider som det debiteras, några har inget under sommaren och inte på helger. T.o.m någon/ra som undantagit större helger, som påsk/midsommar/jul/nyår. Ellevio gör det inte och ska ha det året runt. Vad hade det blivit då på räkningen. Lyckans vinnare är du med ditt nätbolag.
TorpAnders har åtminstone visar sina siffror. Du har väl 100 ggr nu skrivit om hur hemskt det kommer bli, men har inte kollat, inte visat några siffror, inte förstått modellen och säkerligen inte ens läst på Ellevios hemsida.

Ett otal gånger har du blivit ombedd att visa dina siffror, men det ignoreras konstant. Kanske för att de skulle avslöja sanningen.

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Där jag bor blir det ingen effekttariff på nätterna och helgerna, så torktumlaren kommer att köra då (det gör den redan då det är då elpriset är lågt).
Precis, det är då elbilarna laddar och kan ta ut mer än 10kw, de får värma kablarna helt gratis. Men vanliga människor som måste tvätta och tumla barns påkissade kläder medans maten är i ugnen får betala.

Det borde vara fast pris per mån även 95 per mån, för alla som har effekttop under 4kw, dvs vardagsmaskiner.
TorpAnders TorpAnders skrev:
Idag kom Mälarenergis besked om att effektavgiften verkställs från och med september 2025😬😬😬

Men som jag skrivit tidigare tänker jag inte bry mig ett skit om det för jag hör och häpna går med vinst med denna förändring.
Föredömligt så kan man nu jämföra denna nyordning mot nuvarande förutsättningar enligt nedan.
Sitta still i båten gäller därmed för detta, precis som med kaoset på börsen.
För att citera en berömd sång.
Row, row, row your boat,Gently down the stream,Merrily, merrily, merrily, merrilyLife is but a dream.
[bild][bild][bild]
15kr/kw topp står det.

Tror du det priset kommer vara kvar om 3 år?
Seom har 67kr april till nov, nov till april äe det 135kr

T Trolltomte skrev:
Precis, det är då elbilarna laddar och kan ta ut mer än 10kw, de får värma kablarna helt gratis. Men vanliga människor som måste tvätta och tumla barns påkissade kläder medans maten är i ugnen får betala.
Nu tycker jag att du gör skäl för ditt nick-name. Det har inte att göra med vem som gör vad, det handlar om när och hur nätet används. Det är idag lågt använt på natten och så länge det är det då lär vi slippa effekttariff då.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Idag kom Mälarenergis besked om att effektavgiften verkställs från och med september 2025😬😬😬

Men som jag skrivit tidigare tänker jag inte bry mig ett skit om det för jag hör och häpna går med vinst med denna förändring.
Föredömligt så kan man nu jämföra denna nyordning mot nuvarande förutsättningar enligt nedan.
Sitta still i båten gäller därmed för detta, precis som med kaoset på börsen.
För att citera en berömd sång.
Row, row, row your boat,Gently down the stream,Merrily, merrily, merrily, merrilyLife is but a dream.
[bild][bild][bild]
Billigt (15 kr/kW) och mäts bara helgfria vardagar 07-19.

Håller med, lite sjukt att det inte blir lika för alla, och att vart man bor ska påverka resultatet som ett lotteri,
Hej TorpAnders

Hur tänkte du här?

Vi har ca 150 elnätsbolag, En del är större en del är mindre.
En del har mest tät stadsbebyggelse andra har mycket glesbygd.
Kostnaderna för varje elnät skall bekostas av de som är anslutna till elnäten och matar in eller tar ut eleffekt.

Om elnäten har olika kostnader och skall bekostas av de som använder elnäten,
Hur får du då ihop det med att dessa kostnader skulle kunna bli ”lika för alla” oberoende av elnätsbolag?

Kan du förklara hur du tänkte här?

Fairlane Fairlane skrev:
TorpAnders har åtminstone visar sina siffror. Du har väl 100 ggr nu skrivit om hur hemskt det kommer bli, men har inte kollat, inte visat några siffror, inte förstått modellen och säkerligen inte ens läst på Ellevios hemsida.

Ett otal gånger har du blivit ombedd att visa dina siffror, men det ignoreras konstant. Kanske för att de skulle avslöja sanningen.
Det var ett J-A tjat. Men hur bor du själv då, med familj och barn. Har du satt upp ett regelverk som säger, lagas mat så får ni inte tvätta, tvättar ni så får ni inte duscha eller torktumla. Avläser du och kollar topparna och om någon gått gått över, så börjar du morra på familjen, vad gjorde ni då, gör inte om det.
Vad är din normala förbrukning per timme då. Det måste du nog veta, framkommer klart i dina texter i inläggen, att du har stenkoll på det.
Nu eldar jag med ved och bränner inte många kW per timme och dygn, så det behövs inte startas mer än TM/DM/Tvätt för att en topp ska bli.Skiter fullständig i att gräva ner mig i detta nu, med effektavgiften just nu. Det går inte att grotta ner som du och andra med att förändra levernet. Och jaga kW.
Så lägg av nu med ditt tjat om vad andra ska presentera. Det finns något som heter "" Sköt dina beskymmer sjäv och dyvla inte på andra det """

Jonaserik

Det är helt sjukt att man får betala effektavgift för så låga effekttoppar som 2 kWh. EON tar 81 kr per kWh. Är det inte toppar man ska ta bort?
Vårt fritidshus har bara luftvärmepump som uppvärmningskälla. Vi har 16 ampere säkring. Kostar 365 kr per månad, vilket höjdes i år. Överföringsavgiften har sänkts från 30 öre till 6 öre vilket vi inte har så stor glädje av eftersom vi bara gör av med 3-400 kwh per månad. Om jag förstått det rätt har 25 och 20 ampere säkring. Alltså man inför ett system som gynnar storförbrukare med höga huvudsäkringar och lägger sjukt höga avgifter så fort man sätter på spisen.
Ja, säger bla Martin här på forumet, man måste bekosta framtida utbyggnader av elnätet. Men vad har de saftiga nätavgifterna vi redan betalats använts? Feta utdelningar till ägarna?
Hur kan Energimarknad inspektionen godkänna detta vansinniga system?

• Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Det var ett J-A tjat.
Kan det bero på att du tjatar om hur dyurt det kommer bli för dig, men vägrar visa på siffror när du har facit?
J jonaserik skrev:
Men hur bor du själv då, med familj och barn.
Villa med barn, ja.
J jonaserik skrev:
Har du satt upp ett regelverk som säger, lagas mat så får ni inte tvätta, tvättar ni så får ni inte duscha eller torktumla. Avläser du och kollar topparna och om någon gått gått över, så börjar du morra på familjen, vad gjorde ni då, gör inte om det.
Nej det har jag inte gjort. Jag har Vattenfall så jag har inte börjat itta på hur jag kan göra. Jag har däremot tittat på Fortums lösning och några till och jag förstår hur det fungerar. Jag kan även räkna ut ett medelvärde på 3 tal, det är faktiskt inte alls svårt, men tydligen för svårt för vissa...
J jonaserik skrev:
Vad är din normala förbrukning per timme då. Det måste du nog veta, framkommer klart i dina texter i inläggen, att du har stenkoll på det.
Det måste jag inte alls veta.
Men jag har förmågan att ta reda på det.
J jonaserik skrev:
Nu eldar jag med ved och bränner inte många kW per timme och dygn, så det behövs inte startas mer än TM/DM/Tvätt för att en topp ska bli.
En topp blir det alltid när man har någon förbrukning överhuvudtaget. Även om man skulle ha precis samma förbrujkning timme efter timme så får man en topp. Märkligt hur svårt det ska vara att begripa.

Märklgit också att man funderar på om man måste stänga av värmen när man ska ut oh köra vedklyven när man eldar med ved.
J jonaserik skrev:
Skiter fullständig i att gräva ner mig i detta nu, med effektavgiften just nu. Det går inte att grotta ner som du och andra med att förändra levernet.
Om du hade begripit det minsta av hur det fungerar så hade du kanske insett att du oroat dig i onödan och att du oroar andra i onödan med ditt tjat om att man måste förändra livet och laga mat mitt i natten.
J jonaserik skrev:
Och jaga kW.
Så lägg av nu med ditt tjat om vad andra ska presentera. Det finns något som heter "" Sköt dina beskymmer sjäv och dyvla inte på andra det """
För att inte bry dig så skriver du väldigt mycket om effektavgifter och till 99% felaktigt. Så du kanske ska sköta dina egna bekymmer om effektavgiften och inte pådyvla andra dina felaktiga uppfattningar?

Vi har så många gånger försökt att förklara för dig att om man tar toppen från de tre dagar i måndagen och räknar ut ett genomsnittligt värde av dessa. (värde1+värde2+värde3) / 3, men antingen är matematiken för svår eller konceptet för då börjar du yra om "något genomsnitt som man inte vet vad det är" eller "nästan alla kommer få effektavgift" etc. Om man inte kan något alls om ett ämne så går det såkalrt bra att fråga, men att komma med helt felaktiga påståenden är bara onödigt.

• Gilla
  • Älska
BSOD och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
O olotor skrev:
Det är helt sjukt att man får betala effektavgift för så låga effekttoppar som 2 kWh. EON tar 81 kr per kWh. Är det inte toppar man ska ta bort?
Låter som Ellevio, inte Eon?
Man får aldrig bort toppar, men man kan minska höjden på dem.
O olotor skrev:
Vårt fritidshus har bara luftvärmepump som uppvärmningskälla. Vi har 16 ampere säkring. Kostar 365 kr per månad, vilket höjdes i år.
Höjningen hade kommit oavsett. Det blev 20 kr extra om jag inte minns fel.
O olotor skrev:
Överföringsavgiften har sänkts från 30 öre till 6 öre vilket vi inte har så stor glädje av eftersom vi bara gör av med 3-400 kwh per månad. Om jag förstått det rätt har 25 och 20 ampere säkring. Alltså man inför ett system som gynnar storförbrukare med höga huvudsäkringar och lägger sjukt höga avgifter så fort man sätter på spisen.
Det är lite svårt att jämföra ett fritidshus som väl inte används på vintern (med tanke på effekttopppar på 2 kW) med ett permanenthus. Det kan bli så att det blir en liten höjning för er och en minskning för någon med en större förbrukning, men å andra sidan kanske ni faktiskt låg lite för lågt innan. Ett visst minimipris lär behövas.
Blir der verkligen sjukt dyrt så fort man sätter på spisen? Ja är ni bara där 3 dagar en månad så blir det rätt dyrt per gång, men i övrigt? 162 kr per månad i effektavgift är väl inte sjukt dyrt?
O olotor skrev:
Ja, säger bla Martin här på forumet, man måste bekosta framtida utbyggnader av elnätet. Men vad har de saftiga nätavgifterna vi redan betalats använts? Feta utdelningar till ägarna?
Delvis utdelningar ja, men nog har det väl investerats en del i nätet också?
Nej, jag tycker verkligen inte att avgifterna totalt är bra, men kan ändå se en poäng i effektavgifter.
Som alltid när man gör en förändring av fördelning av kostnader så blir det en höjning för någon och en säkning för någon annan.
Jag vet två identiska lägenheter som fått olika andelstal (och därmed olika avgift) pga slarvigt skrivna siffror. Det upptäcktes efter många år och korrigerades så de fick samma andelstal (och samma avgift). Det blev en höjning för en medlem och en sänking för en annan. Den som fick höjningen tyckte det var orättvist...
O olotor skrev:
Hur kan Energimarknad inspektionen godkänna detta vansinniga system?
De är inte heller nöjda och har bett om nya lagar, men de måste ändå följa gällande lag.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Fairlane Fairlane skrev:
Ett otal gånger har du blivit ombedd att visa dina siffror
Men det behövs ju BankID...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
En extra effektavgift på 162 kr per månad utöver den höjda fasta avgiften tycker jag är svettigt. Alltså över 500 kr plus alla rörliga avgifter för ett hus som används några ggr i månaden.
Notera att huset har en grunduppvärmning på 15 grader över vintern. Det är alltså inte så vi drar igång en massa element.

Fairlane
O olotor skrev:
En extra effektavgift på 162 kr per månad utöver den höjda fasta avgiften tycker jag är svettigt. Alltså över 500 kr plus alla rörliga avgifter för ett hus som används några ggr i månaden.
Notera att huset har en grunduppvärmning på 15 grader över vintern. Det är alltså inte så vi drar igång en massa element.
Jag förstår det, men det kan ju vara så att ni betalade för lite innan?

Har man fritidshus är väl effektavgift toppen. 0kW effektavgift när man inte är där?

O olotor skrev:
Fiarlane har ingen effekttaxa i dag ( Vattenfall ) och som han skriver, inte koll på sin förbrukning till 100 % med ev.toppar som kan bli. Att då uttala sig om andras vetskap/kunskap när han inte vet själv vad utfallet blir för egen del.
Är nog inte bra att blanda sig i leken, som någon proffs på det med effektttaxan. Så även han kommer att få en överraskning kanske, när verkligheten kommer till hans eget hus. Så det är nog inte fel och bäst om han startar idag , med att plocka in en massa elektronik och skriva en kravspecifikation till övriga i familjen. Vad som får göras med EL-produkternas avstängning eller drift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.