Det är inte särskilt komplext. Att du inte klarar av att förstå betyder inte att andra inte förstår. Även om man har vattenfall som nätleverantör.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Har man fritidshus är väl effektavgift toppen. 0kW effektavgift när man inte är där?
Noll i förbrukning ingen avgift ,underhållsvärme finns toppar = avgift. Kommer dit sätter på kaffehurran och lite mer värme, pling toppar sticker iväg med avgift, kan bli dyrt då.

Man vill sprida förbrukningen. Men med en extra avgift (effektavgift) på så liten effekt som 2 kWh känns väldigt fel. OK om fasta avgiften togs bort men det är ju utöver den. Alltså en pålaga.

Effekt mäts inte i kWh heller. Hur svårt kan det vara?
Nej effektavgiften är inte ytterligare ett påslag. Det är en omfördelning av avgiften.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
EON tar 81 kr per kWh
Eon har inte infört effektavgift så du tänker nog på någon annan

J jonaserik skrev:
Noll i förbrukning ingen avgift ,underhållsvärme finns toppar = avgift. Kommer dit sätter på kaffehurran och lite mer värme, pling toppar sticker iväg med avgift, kan bli dyrt då.
Nej, det blir inte dyrt.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, det blir inte dyrt.
Beror nog på hur många kW du bränner då per timme, kan bli många för att få upp tempen i stugan+kaffe kanske.

O olotor skrev:
EON tar 81 kr per kWh.
Det är omöjligt. 80 öre per kWh är mer normala siffror.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Beror nog på hur många kW du bränner då per timme, kan bli många för att få upp tempen i stugan+kaffe kanske.
Det väljer man själv, dra upp tempen från empelvis 15 till 23 grader på en timme eller göra samma ökning på 12/18/24 timmar ger dramatiskt olika effekttoppar.

Kaffebryggare drar max 2 kW (dom flesta drar mindre än hälften av det) under 15 minuter (2 kW * 0,4 timmar = 0,8 kW.

Min perkulator C3 drar 875 watt i typ 10 minuter max...räkna på det.

Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu har du hittat rätt enhet för effekt. 👍
Synd bara att det var i en mening där du pratade om energi.

• Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Hur svårt skall det vara att förstå att det inte kostar något extra för den som kommer till sommarstugan och sätter på värme och kaffe. Om vi antar att den fasta månadsavgiften sänkts med 300kr och man sedan får 150kr i effekttariff (ett exempel bara) för att man slagit på värmen och druckit kaffe, då har man fortfarande inte förlorat pengar på att man slagit på värmen.

När man dessutom får (det varierar mellan operatörerna) några öre/kWh lägre överförings avgift så, sparar man kostnader även där.

De flesta klarar faktiskt av att förstå detta, oavsett om de är intresserade eller inte - om de bara tittar på sin elräkning och jämför.

• Gilla
BSOD och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Fiarlane har ingen effekttaxa i dag ( Vattenfall ) och som han skriver, inte koll på sin förbrukning till 100 % med ev.toppar som kan bli. Att då uttala sig om andras vetskap/kunskap när han inte vet själv vad utfallet blir för egen del.
Jag kan lätt räkna ut hur det skulle blivit för mig med Ellevios modell. Jag gjorde det åt dig för några månader när du pratade om hur dyrt det skulle blivit april och december. Jag fick såklart inte alla siffror så jag fick göra vissa uppskattningar och då skulle du får betala 50 kr mer de två månaderna. Andra månader skulle blivit billigare.

Jag ser helt enkelt inte poängen i att räkna ut hur Ellevios modell skulle slå för mig när jag inte har Ellevio. Det är dock trivial matematik för någon som kan räkna ut ett medelvärde av tre toppar. Ja så måste man klara av att multiplicera med 81 också...
J jonaserik skrev:
Är nog inte bra att blanda sig i leken, som någon proffs på det med effektttaxan. Så även han kommer att få en överraskning kanske, när verkligheten kommer till hans eget hus. Så det är nog inte fel och bäst om han startar idag , med att plocka in en massa elektronik och skriva en kravspecifikation till övriga i familjen. Vad som får göras med EL-produkternas avstängning eller drift.
Är det inte bättre att läsa på vilken modell man har när informationen är tillgänglig istället för att anta fel saker och stressa upp sig?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Rabbithole Rabbithole skrev:
Har man fritidshus är väl effektavgift toppen. 0kW effektavgift när man inte är där?
Nja, säg inte det. Det räcker med att du är där någon gång i månaden så sticker effektavgiften iväg. Elradiatorer eller LLVP, VVB, lite matlagning på det samtidigt så sticker det iväg.
Allt ska igång samtidigt för att få en dräglig rumstemperatur och tillgång på varmvatten.
Jag har en högre snitteffekt på landet, 70m², jämfört med villan på180m² med dubbelgarage.
En liten responsiv VVB på 3kW kan ju gå igång när som helst och "sabba" snittet. För egen har jag installerat en Shellypuck till VVB på 2kW så att den får gå halva tiden så snittet blir 1 kW. Sen har jag den avstängd 16-19 under matlagningstimmarna. Nackdelen är återvärmningen blir långsammare. Beroende på användningsmönster kanske det räcker att ha på VVB mellan 22-06 när effekten räknas till 50%. Men det är bara att prova sig fram och justera vartefter.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
ClasseClas
J jonaserik skrev:
Kommer dit sätter på kaffehurran och lite mer värme, pling toppar sticker iväg med avgift, kan bli dyrt då.
Vad kostar kaffekokaren i effektavgift? Är det verkligen den som driver dina effekttoppar? Inte din VVB?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Nja, säg inte det. Det räcker med att du är där någon gång i månaden så sticker effektavgiften iväg. Elradiatorer eller LLVP, VVB, lite matlagning på det samtidigt så sticker det iväg.
Allt ska igång samtidigt för att få en dräglig rumstemperatur och tillgång på varmvatten.
Jag har en högre snitteffekt på landet, 70m², jämfört med villan på180m² med dubbelgarage.
En liten responsiv VVB på 3kW kan ju gå igång när som helst och "sabba" snittet. För egen har jag installerat en Shellypuck till VVB på 2kW så att den får gå halva tiden så snittet blir 1 kW. Sen har jag den avstängd 16-19 under matlagningstimmarna. Nackdelen är återvärmningen blir långsammare. Beroende på användningsmönster kanske det räcker att ha på VVB mellan 22-06 när effekten räknas till 50%. Men det är bara att prova sig fram och justera vartefter.
Sant, fick en frostnatt till idag, då stack förbrukningen iväg på morgonen när batteriet drog slut. Måste hitta en bättre inställning i pumpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.