380 478 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Men krasst för oss som ännu inte har fått effektavgift (får tidigast nästa år) så behöver man ju inte fundera så mycket utan att se vad resultatet blir när den införs och i vilken form, då får man se hur det påverkar den totala boendekostnaden efter några elräkningar. Allt har ett värde även bekvämlighet, tid, osv, och tillsammans med den ekonomi man har, så då får man se om man vill ändra på något eller man kör på som idag eller om det är acceptabelt med varierande kostnader ungefär som elpriset.
Där jag bor blir det ingen effekttariff på nätterna och helgerna, så torktumlaren kommer att köra då (det gör den redan då det är då elpriset är lågt).T Trolltomte skrev:1kw effekttopp kostar 135kr, 3kw är det vanliga vi hamnar på, några månader 3.5
En torktumlare drar 1.5kw i ca 3 timmar. Har du en torktumlare och använder den 3 gånger på en månad vill nätbolaget ha 202kr, även om du inte använt något annat alls inte ens en led lampa.
Om jag bodde i hus skulle jag koppla bort mig från elnätet och elda ved eller bara ha fjärrvärme. Med 2000kr varje månad skulle jag köpa ett lifepo4 batteri 12v 100ah och stapla på. Ladda med generator eller enkla solpaneler.
Det är inte längre lönsamt att vara ansluten till elnätet.
Nu, är snarare elpriset lågt när solen visar sig. Under den mörka och kalla delen av året är natten billigast.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Eftersom frågan är "hur ni tänker hantera effektavgift för elnätet" så tänkte jag kort sammanfatta hur jag har hanterat effektavgiften eftersom jag levt med den i många år nu.
Vi fick som sagt (tror jag) den brantaste effektavgiften i Sverige i Partille redan 2015, alltså för tio år sedan. Vi betalar 1875 kr/år i fast avgift (upp till 63A) och sedan 32,50 kr/kW för medeleffekten under den högst belastade timmen under månaden. Innan elbil så gav det mig en ökning med i runda slängar 20%-25% i månaden jämfört med fast avgift för storleken på mätarsäkringen.
Inget tjafs om medel mellan tre timmar, ingen effektavgift på natten eller andra förmildrande omständigheter. Nackdelen med att ha ett elbolag som ägs av den mycket större grannkommunen (Göteborg), vi har ingen möjlighet att påverka politiskt eftersom vi inte röstar i Göteborg och dessutom är för små.
Så Göteborgarna klagade i högan sky och man backade från det ursprungliga förslaget, men vi har bara fått tiga och lida.
I mitt eget fall så har vi fjärrvärme som uppvärmning men elbil som laddas varje dag (snart sagt).
Den enda anpassningen jag gjort är att vi startar laddningen av bilen 01:00, då vi typiskt inte har några andra stora förbrukare på. Men den blir ändå dimensionerande eftersom vi laddar med 16A trefas. Det kostar alltså max 358 kr/mån i fast avgift att ladda bilen. Det är inte den stora kostnaden med att ha elbil, så jag har inte orkat att optimera med lägre effektuttag under längre tid. Det blir för krångligt att hantera/förklara för den som kör och laddar (inte jag...)
I övrigt så gör jag, och alla jag talat med, ingenting ytterligare. Det har bara blivit ytterligare en pålaga att betala pss som allt annat. Det rör sig bara om någon/några hundralappar i månaden och det orkar ingen att bry sig om. Enklare i så fall att stryka något annat av alla de abonnemang (t ex kabel-TV) som man har men sällan använder.
Om jag haft elvärme på något sätt så kanske jag tänkt annorlunda, men när jag frågar runt hos de som har det, så resonerar de på samma sätt. Det är för mycket krångel för för lite insats för att man skall orka göra något. Särskilt som vi har en så brant taxa att om man bara missat en timme i månaden så är man ändå torsk.
Vi fick som sagt (tror jag) den brantaste effektavgiften i Sverige i Partille redan 2015, alltså för tio år sedan. Vi betalar 1875 kr/år i fast avgift (upp till 63A) och sedan 32,50 kr/kW för medeleffekten under den högst belastade timmen under månaden. Innan elbil så gav det mig en ökning med i runda slängar 20%-25% i månaden jämfört med fast avgift för storleken på mätarsäkringen.
Inget tjafs om medel mellan tre timmar, ingen effektavgift på natten eller andra förmildrande omständigheter. Nackdelen med att ha ett elbolag som ägs av den mycket större grannkommunen (Göteborg), vi har ingen möjlighet att påverka politiskt eftersom vi inte röstar i Göteborg och dessutom är för små.
Så Göteborgarna klagade i högan sky och man backade från det ursprungliga förslaget, men vi har bara fått tiga och lida.
I mitt eget fall så har vi fjärrvärme som uppvärmning men elbil som laddas varje dag (snart sagt).
Den enda anpassningen jag gjort är att vi startar laddningen av bilen 01:00, då vi typiskt inte har några andra stora förbrukare på. Men den blir ändå dimensionerande eftersom vi laddar med 16A trefas. Det kostar alltså max 358 kr/mån i fast avgift att ladda bilen. Det är inte den stora kostnaden med att ha elbil, så jag har inte orkat att optimera med lägre effektuttag under längre tid. Det blir för krångligt att hantera/förklara för den som kör och laddar (inte jag...)
I övrigt så gör jag, och alla jag talat med, ingenting ytterligare. Det har bara blivit ytterligare en pålaga att betala pss som allt annat. Det rör sig bara om någon/några hundralappar i månaden och det orkar ingen att bry sig om. Enklare i så fall att stryka något annat av alla de abonnemang (t ex kabel-TV) som man har men sällan använder.
Om jag haft elvärme på något sätt så kanske jag tänkt annorlunda, men när jag frågar runt hos de som har det, så resonerar de på samma sätt. Det är för mycket krångel för för lite insats för att man skall orka göra något. Särskilt som vi har en så brant taxa att om man bara missat en timme i månaden så är man ändå torsk.
😉 då var min gissning i tidigare inlägg inte helt tokigt😇lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom frågan är "hur ni tänker hantera effektavgift för elnätet" så tänkte jag kort sammanfatta hur jag har hanterat effektavgiften eftersom jag levt med den i många år nu.
Hade ett antagande om hur "merparten" agerar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ffektavgift-foer-elnaetet.532526/post-6177152
Medlem
· Västmanland
· 2 088 inlägg
Idag kom Mälarenergis besked om att effektavgiften verkställs från och med september 2025😬😬😬
Men som jag skrivit tidigare tänker jag inte bry mig ett skit om det för jag hör och häpna går med vinst med denna förändring.
Föredömligt så kan man nu jämföra denna nyordning mot nuvarande förutsättningar enligt nedan.
Sitta still i båten gäller därmed för detta, precis som med kaoset på börsen.
För att citera en berömd sång.
Row, row, row your boat,Gently down the stream,Merrily, merrily, merrily, merrilyLife is but a dream.
Men som jag skrivit tidigare tänker jag inte bry mig ett skit om det för jag hör och häpna går med vinst med denna förändring.
Föredömligt så kan man nu jämföra denna nyordning mot nuvarande förutsättningar enligt nedan.
Row, row, row your boat,Gently down the stream,Merrily, merrily, merrily, merrilyLife is but a dream.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja "samtliga" är väl att ta i. Men alla de jag pratat med (grannar osv) säger som en man (och någon kvinna...) att det blivit dyrare.Fairlane skrev:
Så låt oss säga att det blev dyrare för 99% av oss i Partille då, eller så, så har vi lite säkerhetsmarginal.
Men nu har vi som sagt landets brantaste avgift (när jag pratad med EI när det begav sig) dygnet runt alla dagar så det påverkar naturligtvis. YMMV osv.
Klar att det kan ge plus i kassan med bara 18,75 kr Kw/h i effektavgiften. Men vi andra som har allt från 81 kr Ellevio upp till 124 kr som någon har, Sen beror det helt på under vilka tider som det debiteras, några har inget under sommaren och inte på helger. T.o.m någon/ra som undantagit större helger, som påsk/midsommar/jul/nyår. Ellevio gör det inte och ska ha det året runt. Vad hade det blivit då på räkningen. Lyckans vinnare är du med ditt nätbolag.TorpAnders skrev:
Idag kom Mälarenergis besked om att effektavgiften verkställs från och med september 2025😬😬😬
[bild][bild][bild]
Medlem
· Västmanland
· 2 088 inlägg
Håller med, lite sjukt att det inte blir lika för alla, och att vart man bor ska påverka resultatet som ett lotteri,J jonaserik skrev:Klar att det kan ge plus i kassan med bara 18,75 kr Kw/h i effektavgiften. Men vi andra som har allt från 81 kr Ellevio upp till 124 kr som någon har, Sen beror det helt på under vilka tider som det debiteras, några har inget under sommaren och inte på helger. T.o.m någon/ra som undantagit större helger, som påsk/midsommar/jul/nyår. Ellevio gör det inte och ska ha det året runt. Vad hade det blivit då på räkningen. Lyckans vinnare är du med ditt nätbolag.
Är normalt inte för rött tänk men just här borde staten stå för elleverans och tariffer för allas bästa och prioritera landets medborgare före övriga Europas intressen, här har man gått bort sig duktigt.
Enheten ”Kw/h” är så fel det kan bli. Effekt mäts i kW.
Visst går nätpriserna generellt upp, men de blir inte generellt högre av effektavgiften.
Visst går nätpriserna generellt upp, men de blir inte generellt högre av effektavgiften.
Jepp är ett riktigt klondyke det med storleken på kW/h mellan nätföretagen. Det ska vara lika över hela landet på det.Och inte som nu, en beräkning på var är smärtgränsen vi kan ta ut, samt tider på dygn/år som det ska gälla.TorpAnders skrev:
Håller med, lite sjukt att det inte blir lika för alla, och att vart man bor ska påverka resultatet som ett lotteri,
Är normalt inte för rött tänk men just här borde staten stå för elleverans och tariffer för allas bästa och prioritera landets medborgare före övriga Europas intressen, här har man gått bort sig duktigt.
Men då har ni ju inte en ”riktig” effektavgift ännu, utan den måste ju då förändras innan 2027 iom att ”Effektavgiften ska tidsdifferentieras” enl paragraf 5, kapitel 3lars_stefan_axelsson skrev:
https://ei.se/download/18.b0dbdc118...-för-ett-effektivt-utnyttjande-av-elnätet.pdf