380 367 läst ·
5 727 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Värmare 3kw + dubbla högtryckspumpar blir kanske inte 9kW, men runt 7 då pumparna ska vara på 10A styck.pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Låter tveksamt att det är 4 kW pumpar. Jag har en pool som är tänkt att man ska kunna simma i genom pumpar så man ligger kvar på samma ställe. Avsäkringen på hela poolen är 3x16A, men det är inte vad den faktiskt nyttjar.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Hej Martin Lundmark,M Martin Lundmark skrev:Hej Boilerplate4U
Kan du motivera varför du skrev; ”Dessa investeringar är redan budgeterade sedan tidigare. Sifforna jag nämnde är rena överskott.”
”Sifforna jag nämnde” skall ju balanseras mot flera investeringar framöver, vars summa är långt större.
Varför använder du uttrycket ”rena överskott.”
Då summorna kan anses vara intecknade för de planerade investeringarna framöver, så ger det du skriver en falsk uppfattning att pengarna är till övers. Att de är insamlade i onödan.
När de i verkligheten är insamlade med ett konkret mål.
När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa varandra.
Jag har ingen avsikt att skedmata dig med information. Om du sätter dig in i hur nätinvesteringar fungerar kan vi fortsätta diskussionen på en mer konstruktiv nivå.
Min poäng med ”rena överskott” är att dessa medel inte är öronmärkta för nya projekt utan ligger utanför de redan budgeterade investeringarna. Det är en redovisning av överskott i relation till tidigare fastställda projekt och kostnadsramar.
För övrigt är det sedan Ei som fastställer hur överskott från flaskhalsintäkter får användas i Sverige medan ACER ansvarar för uppföljningen på EU-nivå.
Jag uppskattar ditt engagemang men om du vill ifrågasätta min ståndpunkt ser jag gärna att du gör det utifrån fakta. Då kan vi ha en meningsfull diskussion.
Hälsningar, Boilerplate4U
Redigerat:
Hej, Boilerplate4UBoilerplate4U skrev:
Hej Martin Lundmark,
Jag har ingen avsikt att skedmata dig med information. Om du sätter dig in i hur nätinvesteringar fungerar kan vi fortsätta diskussionen på en mer konstruktiv nivå.
Min poäng med ”rena överskott” är att dessa medel inte är öronmärkta för nya projekt utan ligger utanför de redan budgeterade investeringarna. Det är en redovisning av överskott i relation till tidigare fastställda projekt och kostnadsramar.
För övrigt är det sedan Ei som fastställer hur överskott från flaskhalsintäkter får användas i Sverige medan ACER ansvarar för uppföljningen på EU-nivå.
Jag uppskattar ditt engagemang men om du vill ifrågasätta min ståndpunkt ser jag gärna att du gör det utifrån fakta. Då kan vi ha en meningsfull diskussion.
Det gäller att alla de som läser det vi skriver här, begriper vad som menas.
Det gäller att de förstår vad du menar, när du just valt att använda uttrycket ”rena överskott.”
Jag hoppas nu att du nu gjort detta klart för dem, så att ingen risk finns för missförstånd.
Hälsningar, Martin Lundmark
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Ett tips, Martin Lundmark är nog mer kunnig rörande stabiliteten och kvaliten på elnät än någon annan på detta forum.Boilerplate4U skrev:
Hej Martin Lundmark,
Här är några exempel på pressmaterial utifrån hans kompetens:
- https://www.elinstallatoren.se/2017/11/emc-problem-pa-sjukhus-vardpersonalen-har-nog-vant-sig/
- https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar/2011/mars/separata-elnat-tar-bort-storningar/
- https://www.mynewsdesk.com/se/lulea...ar-loesningar-paa-stoerning-i-elnaetet-540213
Bara så att du vet att det inte är vem som helst som du diskuterar med...
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Hej Martin Lundmark,M Martin Lundmark skrev:Hej, Boilerplate4U
Det gäller att alla de som läser det vi skriver här, begriper vad som menas.
Det gäller att de förstår vad du menar, när du just valt att använda uttrycket ”rena överskott.”
Jag hoppas nu att du nu gjort detta klart för dem, så att ingen risk finns för missförstånd.
Hälsningar, Martin Lundmark
Jag försökte förklara för DIG att de projekt DU nämnde redan är budgeterade och att överskotten från flaskhalsintäkterna inte kan omfördelas till interna projekt hur som helst. Vilket jag nu har gjort.
Om du anser att processen är felaktig rekommenderar jag att du kontaktar Energimarknadsinspektionen.
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Oj, ursäkta! Jag trodde vi pratade om offentlig förvaltning av flaskhalsintäkter men jag måste ha missat att vi bytte ämne till EMC och elnätsstörningar. Alltid bra med lite bredd i diskussionen!pacman42 skrev:
Har du något som helst bevis för att att hela NordSyd redan är budgeterat? Med tanke på att ett av benen börjar utredas först under 2025 känns det lite spännande om budget och finansiering redan är satt.Boilerplate4U skrev:
Finns det någon anledning till att flaskhalsintäkter inte skulle få användas till NordSyd, med tanke på att hela projektets mål är att öka överföringskapaciteten över snittet SE2-SE3, vilket är exakt det som artikel 19.2 säger att flaskhalsintäkter får användas till?Boilerplate4U skrev:
Jo jag frågar mig hur man nu ska få klartecken för projektet? Borde väl vara en ägarfråga dvs sittande regering.K krfsm skrev:Har du något som helst bevis för att att hela NordSyd redan är budgeterat? Med tanke på att ett av benen börjar utredas först under 2025 känns det lite spännande om budget och finansiering redan är satt.
Finns det någon anledning till att flaskhalsintäkter inte skulle få användas till NordSyd, med tanke på att hela projektets mål är att öka överföringskapaciteten över snittet SE2-SE3, vilket är exakt det som artikel 19.2 säger att flaskhalsintäkter får användas till?
Vem har beslutat att vi ska ha en energiomställning?
Om projekt Nord-Syd
https://www.svk.se/nordsyd
Hur tänker du här? Att det finns en rejäl påse pengar extra gör det ju inte direkt svårare att genomföra projektet?P paralun skrev:
Sen verkar enskilda projekt på mer än 400 miljoner kräva regeringens godkännande, enligt regleringsbrevet.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Det är nästan imponerande hur du lyckas missa poängen med hela diskussionen.K krfsm skrev:Har du något som helst bevis för att att hela NordSyd redan är budgeterat? Med tanke på att ett av benen börjar utredas först under 2025 känns det lite spännande om budget och finansiering redan är satt.
Finns det någon anledning till att flaskhalsintäkter inte skulle få användas till NordSyd, med tanke på att hela projektets mål är att öka överföringskapaciteten över snittet SE2-SE3, vilket är exakt det som artikel 19.2 säger att flaskhalsintäkter får användas till?
Frågan har aldrig varit om flaskhalsintäkter kan användas till projekt som NordSyd. Det är ju precis sådant de får gå till enligt artikel 19.2. Poängen var att de överskott jag nämnde inte kan öronmärkas för interna projekt utan är ett resultat av redan budgeterade investeringar. Du verkar också ha missat att Ei först måste fastställa hur överskott får användas och ACER ansvarar för uppföljningen på EU-nivå.
Men visst, om vi ska sväva iväg till utredningar som ännu inte ens är påbörjade kan vi lika gärna diskutera kommande generationers elnät inom hela Sverige redan nu.
Fortsätt gärna diskutera kärnfrågan med Martin, men kanske föredrar du att jaga halmgubbar?
Jo vi går kraftigt off-topic för den här tråden och avstår vidare kommentar.K krfsm skrev: