5.06, 4.38 samt 3.84kW är mina toppnoteringar för januari om jag rensar bort elbilsladdningen.
Då har jag jag inte elnätstariff än och styr så gott jag kan på elpris istället.

Relativt stort dåligt isolerat hus från tidigt 70-tal, jordvärme med elprisstyrning samt två barn.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
I värsta fall får ni köpa ett batteri
Har 9,6kWh men hade behövt 3 gånger så stort

Fairlane
J jonaserik skrev:
Inte jag som skrev det,det var en annan,kanske 100 inlägg tidigare.
Det var nog jag.
När elpriset låg runt 8 kr/kWh vid middagstid så fanns det folk som påstod (jag vet inte om det är sant) att de åkte och köpte pizza för att det var för dyrt att laga mat. Jag vidhåller att de inte kan räkna
J jonaserik skrev:
Har inte kommenterat dig sen sist, för att det är så urbuta dumt det du skriver.
Kommer från personen som inte ens läser hur effektavgiften fungerar trots flera uppmaningar och som tror att man inte har någon topp om man har konstant förbrukning?
J jonaserik skrev:
Du ska nog sluta med att bemästara vanliga familjer där dom är dubbelarbetande.Kommer hem vid ca17 tiden efter att ha hämtat barnen på förskolan och ska laga mat, kaske barnen behöver tvättas av ordentligt med. För att inte tala om tvätten som ligger på hög med. Och huset ska ska även ha värme och varmvatten.
Jag bemästrar ingen. Jag försöker förklara hur det fungerar, så att de inte behöver oroa sig i onödan.

Jag tillhör själv den gruppen du just beskrev, med skillnaden att jag är ensamstående med barn...

Jag tycker det är mycket bättre att man förklarar och hänvisar till fakta än att komma med 100 felaktiga inlägg, exempelvis "nästan ingen kommer komma undan" som du skrivit många gånger.
J jonaserik skrev:
Eftersom du tydligen kan allt hur du ska göra, för att inte hamna i ett högt läge på en effektaxa.
Det kan jag inte, men jag tror inte att någon kommer få några stora höjningar av att leva som de gör nu. De kan faktiskt till och med få sänkningar.

Du brukar ju säga att man måste laga bat och tvätta mitt i natten för att inte bli ruinerad. Hur ser det ut för dig nu när du fått första räkningen (du har ju envist vägrat att logga in och kolla innan)? Blev det mycket dyrare, eller har du kanske lagat mat mitt i natten?
J jonaserik skrev:
Så svamla inte om att andra ska ta efter ditt och att någon inte begriper något.
Jag har aldrig sagt att någon ska ta efter mitt. Jag har försökt förklara Ellevios (och någon annans) modell och jag har korrigerat dina felaktigheter, vilket säkert stör dig.
J jonaserik skrev:
Skriv hur dom ska förfara med allt som har med hus och familj att göra då. Kom inte med något som att dom måste laga maten på annan tid eller att vara uppe på natten och tvätta. Oavsett så måste huset ha värme och varmvatten dygnet runt.
Det har jag inte heller påstått. Jag skulle föreslå att de loggar in på Ellevios hemsida om de har Ellevio så ser de hur det skulle blivit förra året om de haft effektavgift då. Jag och många med mig har uppmanat dig att göra det, förgäves.
J jonaserik skrev:
Detta är en parantes på dina inlägg, kunde inte låta bli just nu. Men är man liksom exspert och mer eller
mindre den som vet bäst i ditt ego,så fortsätt med det. Du blir genomskådad av många här på forumet,så tänk till innan du kastar pekpinnar till höger och vänster om dig mot andra. För att du är bäst
Jag har aldrig påstått att jag är bäst. Jag har pekat på fakta, vilket du aldrig gjort i den här frågan.
Det är faktiskt inte bara jag utan väldigt många som förklarat att du beskriver helt fel. Det är snarare sådan felaktig information som skapar oro.

• Gilla
  • Älska
frause och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
EON har ju generellt låga elnätsavgifter så ni kan nog vara lugna.

#Ironi#
Trodde först du drev med mig innan jag såg "ironi" i botten 😂. 9360kr för 20A är inte direkt billigt 🤮

D Daniel 109 skrev:
I sverige har vi i allmänhet inte genomströmningsberedare. Så den kan återladdas framåt natten. Tvätten kan ladas med köras senare. Värmen kan pausas medan maten lagas. Så även iden situationen kan man göra en hel del för att minska sin efeffekttopp.
Vår gamla beredare var på 300L där hade det funkat att återladda nattetid. Nya beredaren är tyvärr bara på 190l (misstag) efter 3 duschningar efter varandra är varmvattnet slut så har inget val än att ha den på hela tiden

A A.G skrev:
Hur blir det med gamla bergvärmepumpar som inte är varvtalsstyrd. Dessa borde blir dyra att äga.
Effektavgiften är per timme. Så det går att reglera ner även dem. Men framför allt att se till att elspetsen inte går samtidigt som annat.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ni får ju bara se till att bada/basta ofta, så blir inte extra kostnaden per gång så stor
Så inte bastun hinner kallna ner då mellan baden. 🙂🙂

Med Ellevios effekttaxa skulle jag kunna toppa 7,2 kW för att få plus minus noll bara på 16A fasta avgiften jag har hos Eon nu.

Om nu Eon matchar deras prismodell med samma överföringsavgift (vilket jag inte tror, Eon är utsugare) skulle jag gå flera hundra plus per månad.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det blir att sälja biletter a 100 -150 kr inför att bada bastu då. Sanslöst är det med taxan på så höga nivåer, att en del husägare med många i familjen. Går och köper pizza, det är billigare än att laga maten hemma. Allt enligt en tidigare skribent på forumet.
Du kan väl presentera nu då hur det gick för dig?
Maska personuppgifterna på fakturan och släng upp den så får vi se.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A A.G skrev:
Hur blir det med gamla bergvärmepumpar som inte är varvtalsstyrd. Dessa borde blir dyra att äga.
Jepp, och när man inte kan påverka när den kör legionellavärmningen på vattnet :(

4774
pacman42 pacman42 skrev:
Nätbolagen har en intäktsram att hålla sig inom, de får inte höja priserna hur de vill.
Vilken myndighet menar du som har ställt denna fiktiva intäktsram? Tyvärr är de största elnätsbolagen så pass starka att de stämmer Ei när Ei velat sänka kostnaden för användarna. Enligt EI själva.

4774 4774 skrev:
Vilken myndighet menar du som har ställt denna fiktiva intäktsram? Tyvärr är de största elnätsbolagen så pass starka att de stämmer Ei när Ei velat sänka kostnaden för användarna. Enligt EI själva.
Det är EI som beslutar om intäktsramen.
Vad menar du med att den är fiktiv?
Det är väl inte något konstigt med att man tar det till nästa instans om man anser att en myndighet tagit ett felaktigt beslut, vore det inte väldigt tokigt om en myndighets (EI) beslut inte kunde överklagas eller korrigeras om det blivit galet?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M Mickebus skrev:
Sitter i liknande sits med utomhusspa, tar ca 9kW under badet. Med uppvärmning av hus + varmvattenberedaren som lär starta samtidigt som badet går då vi alltid duschar innan. 190l vvb så funkar inte att duscha 2x4personer utan att värma. Så lär maxa 13-14kW under badet, eventuellt högre ifall vi har mat i ugnen vilket vi ofta har under tiden vi badar. Elbilsladdningen sker nattetid. Har EON så får se hur de sätter tarifferna.
Min badtunna tar inte mer än 4kW, jag stänger ned allt annat när den är igång - trots att jag inte ens fått effekttariffer ännu. Jag håller på att förbereda huset för tarifferna och provar hur väl styrningen av förbrukarna fungerar.

• Gilla
Boende45 och 1 till
  • Laddar…
Som jag förstår det så är det skit samma vilka toppar jag skapar en kall månad. Inte ens billaddningen når ju upp till de toppar som bvp genererar och som jag inte kan styra. 500 spänn är jag uppe i nu och det lär säkert bli mera då jag är inne på en tredje dag med kyla.

A Alexn72 skrev:
3 och 7kw då måste man verkligen köra mycket per dygn.

Säg att man startar laddningen kl 21 på 3kw. Kl 22 går den över till 7kw.
Fram till kl 06.00 då jag antar att bilen pluggas ur.
Då har man hunnit ladda i 59kwh
Det ger en körsträcka på ca 30-40mil varje dag....

För dem som kör genomsnittet på 5mil om dagen så skulle 1kw räcka hur bra som helst.

Baslaster som just golvvärme och vvb är klassiska laster som ingen vet när de faktiskt går. Och ingen skulle märka om de pausas när maten lagas heller.
Inte ens värmepumpen är så gnällig när det kommer till att pausa.
Energi tillförs ändå huset när man lagar mat. När maten är färdig startar alla system igen och ingen märker något.
Det går att ha tidsstryning på vvb. Vi var 5 i hushållet när glina bodde hemma, 300 l vvb, körde den från 22.00 - 06.00 och var aldrig utan vv. Beredaren gick i princip mella 22 - 24 och stod sedan still. Elpatronen i vvb var 3 kw.
Den värmdes upp till 80 grader.

• Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.