320 551 läst ·
4 288 svar
321k läst
4,3k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jag uppfattade diskussionen som att det inkommit extra mycket pengar pga höga flaskhalsintäcker de senaste och att dessa skulle kunna användas till extra investeringar, gärna med snabb påverkan på flaskhalsarna.
Någon som vet hur mycket som var normalt per år innan "elkrisen" började?
Någon som vet hur mycket som var normalt per år innan "elkrisen" började?
Kan du förtydliga ovanstående, specifikt vad du avser med "inte kan öronmärkas", "interna projekt", "är ett resultat av" och "redan budgeterade investeringar"? Din poäng skulle gå fram tydligare då.Boilerplate4U skrev:
edit: Jag antar att "interna projekt" avser skillnaden mellan flaskhalsintäkter för utlandskablar kontra mellan svenska elområden (enligt vad som beskrivs här). En stor del av intäkterna är från SE2->SE3 och SE3->SE4. Särskilt i det förstnämnda fallet torde finansiering av NordSyd vara den rimliga användningen efter mothandel.
Speciellt gärna i relation till det du klagade på från början:
Vad är problemet med att det finns ackumulerade flaskhalsintäkter som kan användas till nätbyggnation, när det samtidigt finns ett uppenbart stort kommande behov av nätbyggnation? Du kan ju knappast förvänta dig att de magiskt ska kunna stärka elnätet på nolltid ? (Och de verkar f.ö. lägga mer pengar på att minska nätavgifterna än att investera, vilket är ett sätt att återföra pengar till konsumenterna.)Boilerplate4U skrev:
Och utöver detta finns även de så kallade "flaskhalsavgifterna" som samlas på hög. Svenska kraftnät uppgav att de hade 62 miljarder kronor i ackumulerade flaskhalsintäkter den 30 november 2024. Dessa medel är avsedda att användas för att stärka elnätet men har ännu inte kommit konsumenterna till nytta trots att det var syftet från början.
Och? På vilket sätt anser du att det här påverkar?Boilerplate4U skrev:
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Som Parlun påtalade, vi går kraftigt off-topic för den här tråden. Skapa en ny tråd för vidare kommentar.K krfsm skrev:Kan du förtydliga ovanstående, specifikt vad du avser med "inte kan öronmärkas", "interna projekt", "är ett resultat av" och "redan budgeterade investeringar"? Din poäng skulle gå fram tydligare då.
edit: Jag antar att "interna projekt" avser skillnaden mellan flaskhalsintäkter för utlandskablar kontra mellan svenska elområden (enligt vad som beskrivs här). En stor del av intäkterna är från SE2->SE3 och SE3->SE4. Särskilt i det förstnämnda fallet torde finansiering av NordSyd vara den rimliga användningen efter mothandel.
Speciellt gärna i relation till det du klagade på från början:
Vad är problemet med att det finns ackumulerade flaskhalsintäkter som kan användas till nätbyggnation, när det samtidigt finns ett uppenbart stort kommande behov av nätbyggnation? Du kan ju knappast förvänta dig att de magiskt ska kunna stärka elnätet på nolltid ? (Och de verkar f.ö. lägga mer pengar på att minska nätavgifterna än att investera, vilket är ett sätt att återföra pengar till konsumenterna.)
Och? På vilket sätt anser du att det här påverkar?
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Men när den beter sig så där så är det när det blir kallt, kan det inte bero på mitt grunda borrhål? Jag ska byta pump när den här ger upp, så några dyra reparationer blir det inte. Nu när det blivit lite varmare skuttar den mellan 3 och 2000 kW.Rabbithole skrev:
Det där är väl helt normalt och i sin ordning? Huset verkar dra runt 300 Watt i "bakgrundseffekt" och värmepumpen går i intervaller och drar ytterligare ca 1,7 kW.
Med en varvtalsstyrd kompressor hade förbrukningen istället legat konstant på ca 1 kW.
Med en varvtalsstyrd kompressor hade förbrukningen istället legat konstant på ca 1 kW.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Precis, så blir det med ny pump sedan. Att slippa topparna på över 6000 när det blir kallt vore gött för effektavgiften, vet att de kommer att komma ändå p g a borrhålet, men kanske inte lika ofta.useless skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Det kan nog vara så att den är underdimensionerad då. Men jag hare nog försökt blockera eller minska elpatron, sen öppna alla termostater till max och justera ner värmekurvan så gott det går.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Ventilerna öppna, eldar I kaminen och har styrning med Ngenic tune. Det där med att mecka med elpatronen känns otäckt när inställningen ligger under installatörsinställningar, är så rädd att göra fel, men jag får väl ta mod till mig någon dag. Det där med värmekurvorna fattar jag bara inte hur mycket jag än läser manualenRabbithole skrev:
Hej AnaiiA Anaii skrev:
Låter som en dramatisk anpassning till effektavgifter.
Vi har under de senaste åren fått dåliga råd (eller inte lyssnat) hur vi lämpligen använder den tillgång på elkraft vi har.
Det kostar både att generera elenergi och transportera elenergi. De som har elkraftutbildning lär sig detta, men tyvärr har det varit svårt att föra ut denna förståelse om kostnader och långa tidsaspekter när det t.ex. gäller att bygga och förstärka eldistributionsnät.
De som t.ex. vill ladda elbilar med hög effekt eller använda elvärme till badtunnor, bassänger och bastu är nog några grupper som riskerar att effektavgiften kan bli kostsam.
Jag beklagar att många samhället har varit dålig på att förstå villkoren för att hålla nere kostnaden för eldistribution.
Jag ser att det finns förslag att vi vid nästa val skall rösta bort effektavgifter. Men så lätt kan man nog inte eliminera kostnaderna för distributionsnäten gällande solcellseffektinmatning, höga effekttoppar till elbils laddning eller elvärme till badtunnor, bassänger och bastu.
Effektavgifter är ett alternativ till en ännu kostsammare förstärkning av distributionsnäten närmast oss elanvändare.
Att "hantera effektavgiften" är att planera in den kostnaden i elanvändningen och när man gör investeringar som rör elanvändning.
Det gäller att vi tar åt oss av information hur vi både sänker vår energianvändning och minskar effekttoppar då vi väljer elbaserad uppvärmning. Samt även tänker på detta när vi funderar på om vi skall investera i solceller på villatak, elbils laddning eller värme till badtunnor, bassänger och bastu.
Byter man ut en bensin- eller dieselbil till elbil då bör man absolut ta med eventuell effektavgift i lönsamhetskalkylen.
När såg vi det senast?
Med tanke på vad många hundratals miljarder nuvarande regering är beredd att lägga på kärnkraft dom närmsta 40 åren så kan dom väl även lägga de på utbyggnad av nätet ?M Martin Lundmark skrev:Hej Anaii
Låter som en dramatisk anpassning till effektavgifter.
Vi har under de senaste åren fått dåliga råd (eller inte lyssnat) hur vi lämpligen använder den tillgång på elkraft vi har.
Det kostar både att generera elenergi och transportera elenergi. De som har elkraftutbildning lär sig detta, men tyvärr har det varit svårt att föra ut denna förståelse om kostnader och långa tidsaspekter när det t.ex. gäller att bygga och förstärka eldistributionsnät.
De som t.ex. vill ladda elbilar med hög effekt eller använda elvärme till badtunnor, bassänger och bastu är nog några grupper som riskerar att effektavgiften kan bli kostsam.
Jag beklagar att många samhället har varit dålig på att förstå villkoren för att hålla nere kostnaden för eldistribution.
Jag ser att det finns förslag att vi vid nästa val skall rösta bort effektavgifter. Men så lätt kan man nog inte eliminera kostnaderna för distributionsnäten gällande solcellseffektinmatning, höga effekttoppar till elbils laddning eller elvärme till badtunnor, bassänger och bastu.
Effektavgifter är ett alternativ till en ännu kostsammare förstärkning av distributionsnäten närmast oss elanvändare.
Att "hantera effektavgiften" är att planera in den kostnaden i elanvändningen och när man gör investeringar som rör elanvändning.
Det gäller att vi tar åt oss av information hur vi både sänker vår energianvändning och minskar effekttoppar då vi väljer elbaserad uppvärmning. Samt även tänker på detta när vi funderar på om vi skall investera i solceller på villatak, elbils laddning eller värme till badtunnor, bassänger och bastu.
Byter man ut en bensin- eller dieselbil till elbil då bör man absolut ta med eventuell effektavgift i lönsamhetskalkylen.
När såg vi det senast?
Hej erik_83E erik_83 skrev:
Investeringar i elgenerering och investeringar i elnäten får inte blandas ihop.
Det är inte regeringen, utan de som använder elnäten som bekostar elnäten.
Den som matar in eleffekt betalar sin del av elnätsanvändningen och de som tar ut eleffekt ur elnäten betalar sin andel i att använda elnäten.
Redigerat:
Är det någon som testat olika laddeffekter för elbilsladdning nu på vintern?
Var ligger Sweet-spot?
Kan man gå så lågt som 3,7 kW vid minusgrader utomhus utan att göra allt för stora förluster?
Tänker då på Ellevios förutsättningar med laddning mellan kl 22 - 06. Jag förstår att batteriet först måste värmas med någon eller några kW första timmen men för resterande eleffekt borde väl det mesta tillföras batteriet?
Var ligger Sweet-spot?
Kan man gå så lågt som 3,7 kW vid minusgrader utomhus utan att göra allt för stora förluster?
Tänker då på Ellevios förutsättningar med laddning mellan kl 22 - 06. Jag förstår att batteriet först måste värmas med någon eller några kW första timmen men för resterande eleffekt borde väl det mesta tillföras batteriet?
Boende45B Boende45 skrev:Är det någon som testat olika laddeffekter för elbilsladdning nu på vintern?
Var ligger Sweet-spot?
Kan man gå så lågt som 3,7 kW vid minusgrader utomhus utan att göra allt för stora förluster?
Tänker då på Ellevios förutsättningar med laddning mellan kl 22 - 06. Jag förstår att batteriet först måste värmas med någon eller några kW första timmen men för resterande eleffekt borde väl det mesta tillföras batteriet?
När det gäller hur mycket av effekten från elnätet som tillförs elbilen så har ”martin43” givit oss en del bra information. Det handlar då närmast om att vid laddning så startar hela bilens ”infosystem” upp, man kan säga att bilen går in i ”tomgångsläge” även om inte avsikten är att köra bilen. Se inlägg #191 i denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ift-foer-elnaetet.532526/page-13#post-5946490
Så här skriver ”martin43”, ”Att hålla bilen vaken. 220-400W på de bilar jag mätt. Typiskt ca 300W.”
I inlägg #198 i tråden finns sedan mer information.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ift-foer-elnaetet.532526/page-14#post-5946539
Det finns naturligtvis dessutom även en förlust i laddaren och i själva batteriet, dessutom om batteriet behöver värmas.
Jag saknar bättre information (mätningar) hur det ser ut med förluster i samband med elbilar och V2X d.v.s. både vid laddning och vid t.ex. reservkraftdrift.
