Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Som jag förstår det så är det skit samma vilka toppar jag skapar en kall månad. Inte ens billaddningen når ju upp till de toppar som bvp genererar och som jag inte kan styra. 500 spänn är jag uppe i nu och det lär säkert bli mera då jag är inne på en tredje dag med kyla.
Hur mycket drar din värmepump? På min spec hos ellevio står det klockslag på topparna och jag kan också kolla på grafen hur förbrukningen ser ut.

Vi har -7 eller något nu, lite kallare i natt och min värmepump drar ca 1400w när den går (9kW pump)

Rabbithole Rabbithole skrev:
Hur mycket drar din värmepump? På min spec hos ellevio står det klockslag på topparna och jag kan också kolla på grafen hur förbrukningen ser ut.

Vi har -7 eller något nu, lite kallare i natt och min värmepump drar ca 1400w när den går (9kW pump)
Ja, jag kan se topparna och stämma av mot pulse t ex. Tror att min pump gått på el, har många långa toppar på 6000 kw. Har haft runt 13 grader ett tag. Pumpen är på cac5kW.

Som jag förstår det så är det skit samma vilka toppar jag skapar en kall månad. Inte ens billaddningen når ju upp till de toppar som bvp genererar och som jag inte kan styra. 500 spänn är jag uppe i nu och det lär säkert bli mera då jag är inne på en tredje dag med kyla.
Sänk maxeffekten på bergvärmepumpens elpatron så sparar du pengar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sänk maxeffekten på bergvärmepumpens elpatron så sparar du pengar.
Oki, får försöka lista ut hur då, är en gammal pump, men det kanske går.

Oki, får försöka lista ut hur då, är en gammal pump, men det kanske går.
Min IVT är >20 år och det går på den

pacman42 pacman42 skrev:
Min IVT är >20 år och det går på den
Finns, men ligger i installatörsmenyn.

Finns, men ligger i installatörsmenyn.
Det gör det på min också, det är väl vara att aktivera den.

pacman42 pacman42 skrev:
Det gör det på min också, det är väl vara att aktivera den.
Jo säkert, men nu är jag en oteknisk tant. Eftersom jag har en lika gammal ivt, kan du hjälpa mig med vad exakt vad jag ska göra? Hur lågt kan jag sänka den och vad händer av det, bara att det blir lite kallare när det är kallt ute?

Jo säkert, men nu är jag en oteknisk tant. Eftersom jag har en lika gammal ivt, kan du hjälpa mig med vad exakt vad jag ska göra? Hur lågt kan jag sänka den och vad händer av det, bara att det blir lite kallare när det är kallt ute?
Vad har du för pump?

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
A A.G skrev:
Hur blir det med gamla bergvärmepumpar som inte är varvtalsstyrd. Dessa borde blir dyra att äga.
Min kör ett par gånger per timme och om effektavgiften är baserad på timmedelvärde (Ellevio mfl), är det inget problem. Men man får ju se upp med elpatronen! Kan vara idé att räkna på att dimensionera nya anläggningar så att elpatronen aldrig används. Som andra skriver, är det övriga storförbrukare som driver topparna. Elspis hör dit, men är inte så mycket att göra något åt. Jag har en värmefläkt i garaget (2kW), som numera bara får köra på nätterna (22-06...). Det gjorde stor skillnad.

När det gäller tvätt och tork, vill jag tipsa om att det finns tvättmaskiner med varmvattenanslutning. På min kostade det 1500.- extra för fem år sedan, men är vettigt om man har varmvatten som är effektivt framställt med t ex BVP. Torktumlare finns det med värmepump, som drar väsentligt mindre, men de är definitivt dyra. Man får räkna på det.

pacman42 pacman42 skrev:
I princip alla manualer och instruktioner till värmepumpar finns här:
[länk]
Jag har en streamline och en manual, bara lite rädd för att feppla med menyerna när det inte står vad som gäller för elpatronen.

F Fumble skrev:
Min kör ett par gånger per timme och om effektavgiften är baserad på timmedelvärde (Ellevio mfl), är det inget problem. Men man får ju se upp med elpatronen! Kan vara idé att räkna på att dimensionera nya anläggningar så att elpatronen aldrig används. Som andra skriver, är det övriga storförbrukare som driver topparna. Elspis hör dit, men är inte så mycket att göra något åt. Jag har en värmefläkt i garaget (2kW), som numera bara får köra på nätterna (22-06...). Det gjorde stor skillnad.

När det gäller tvätt och tork, vill jag tipsa om att det finns tvättmaskiner med varmvattenanslutning. På min kostade det 1500.- extra för fem år sedan, men är vettigt om man har varmvatten som är effektivt framställt med t ex BVP. Torktumlare finns det med värmepump, som drar väsentligt mindre, men de är definitivt dyra. Man får räkna på det.
Om det ser ut så här är det ett problem.

• Diagram över energiförbrukning på en mobilapp som visar ojämn konsumtion och nuvarande användning på 285 W över 24 timmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
... Min spontana tanke är om värmepumpen fungerar överhuvudtaget...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, det där är inte en värmepump. Den kompressorn går nog inte alls och du kör på ren elpatron. Dags att ringa en tekniker och kanske byta ut en gammal trasig pump?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.