324 843 läst ·
4 472 svar
325k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Jo, det känner jag till men att det skulle bli billigare för de flesta har jag ändå svårt att tro.pacman42 skrev:
De som blir vinnare är du och andra som har kunskap att flytta laster vid rätt tillfälle, det tror jag blir svårt för alla i landet att göra.
På sikt ska det bli billigare än nuvarande alternativ. Men det kommer du ju inte att märka eftersom vi inte kör två parallella system.
Jo vi hade så för typ 25 år sedan med karbad och fyra tonåringar hemma. Varmvattenberedaren då var på ca 200 liter. Hade tidstariff, som senare togs bortAttitudeswe skrev:
Min tanke med 1-fas och 1 kW, så spelar det ingen roll när vattnet värms upp i det dygnet.
Effekttopparna per månad kommer att minska med 2 kW.
Börjar så.
Dessutom får jag på köpet 2 st värmepatroner i reserv.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Elnätsbolagens legala årsredovisningar till Bolagsverket har inget med deras avrapportering till EI att göra. Det är två helt separata processer som hanteras oberoende av varandra. EI baserar sina analyser på specifik data som nätbolagen måste rapportera enligt reglerade riktlinjer medan årsredovisningarna är en bredare ekonomisk sammanställning för aktieägarna som skickas in till Bolagsverket.K krfsm skrev:
Men har man inte jobbat inom företagande med bla legal redovisning och intern rapportering kan det förstås vara lite klurigt att hänga med i hur allt hänger ihop. 😉
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Hej Martin! 😃M Martin Lundmark skrev:Först vill jag uppmärksamma dig på att jag skrev ” elnätskostnader kan sjunka mot noll” inte att ” elnätskostnader kan sjunka till noll”.
Det jag försökte att kortfattat beskriva är att om jag till exempel använder, säg 8 000 kWh per år, och minskar detta till, säg 5 000 kWh per år, och då får en viss kostnadsbesparing. Då innebär detta rimligen inte att en ytterligare besparing ned till 3 000 kWh per år, sparar lika mycket kr/år. Det kan t.o.m. vara så att kostnadsminskningen för elnätskostnaderna, stannat helt, innan 3 000 kWh per år.
Detta upplever då den som har en låg elanvändning som att han missgynnas. Rimligen så innebär införandet av effekttariffer att lägstanivån i kostnader blir annorlunda än tidigare.
Jag skrev ”Vi förtätar nu ofta elnäten när vi nu bygger fler villor” med det menar jag t.ex att en transformator på 500 kVA, där man för 50 år sedan anslöt ca 30 villor (många med elvärme) där har man de senaste åren kunnat ansluta ytterligare ca 10-15 villor. Detta "eftersom elenergibehovet för nya villor har sjunkit”. Dessutom har vi elenergieffektiviserad de ursprungliga villorna. Denna förtätning har sparat kostnader som hållit ner elnätskostnaderna.
MEN samtidigt så har ”t.ex. införandet av timvis avläsning” som elnätsbolagen ansvarar för och ersättningskostnader vid strömavbrott, som även inneburit ökad trädsäkring och kablifiering, inneburit stora kostnader för elnätsbolagen. Båda dessa kostnadsposter bekostas av oss elanvändare.
Ja, det där är verkligen en knivig fråga! Nätägaren har i princip fria händer att bestämma hur effektavgifterna ska implementeras och vi kunder har i praktiken noll inflytande över fördelningen. Det är lite som att gå på restaurang och få notan presenterad utan att ha fått välja från menyn.
Ta till exempel Ellevio. De har en schablonavgift som gäller över hela Sverige oavsett var du bor eller hur ditt lokala elnät ser ut. Om du ringer och frågar om konkreta planer för att åtgärda ett problemområde där du bort får du oftast ett rätt svävande svar. Istället hänvisar de till redan beslutade planer de redan har lämnat in till EI vilket innebär att det inte finns mycket utrymme för justeringar i efterhand. Och inte heller några möjligheter till att påverka framtiden.
Så medan det kanske införs vissa effektiviseringar i elnäten så verkar de här avgifterna snarare styras av administrativa beslut än av verkliga behov hos kunderna. I alla fall så länge man inte har införts sk lokaliseringssignaler. 🤷♂️
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Att vissa betalar mer och andra mindre är ju en självklar konsekvens av själva omfördelningen men min fråga gällde HUR kostnaden ska fördelas. Vilka kriterier avgör detta?D Daniel 109 skrev:
Men summan av det hela är fortfarande att elnätsbolagen aktivt kommer att ljuga om sina intäkter och på det sättet komma runt regleringen?Boilerplate4U skrev:
Elnätsbolagens legala årsredovisningar till Bolagsverket har inget med deras avrapportering till EI att göra. Det är två helt separata processer som hanteras oberoende av varandra. EI baserar sina analyser på specifik data som nätbolagen måste rapportera enligt reglerade riktlinjer medan årsredovisningarna är en bredare ekonomisk sammanställning för aktieägarna som skickas in till Bolagsverket.
Om det faktiskt är fine att göra så, så har vi onekligen ett problem. Och förmodligen något som borde kriminaliseras med personligt ansvar för företagsledningen.
Halverad avgift mellan 22 och 06 med Ellevio gör ju att dessa enkelt kan flyttas till natt. (Om inte detta redan gjorts).pacman42 skrev:
Städning, matlagning och tvättning lägger man kanske inte gärna dessa tider tänker jag.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Det har hänt tidigare så det är inte en orimlig farhåga. Det är en utmaning för EI att säkerställa att elnätsbolagen följer regelverken och att rapporteringen är transparent.K krfsm skrev:
Hej Boilerplate4UBoilerplate4U skrev:
Ta till exempel Ellevio. De har en schablonavgift som gäller över hela Sverige oavsett var du bor eller hur ditt lokala elnät ser ut. Om du ringer och frågar om konkreta planer för att åtgärda ett problemområde där du bort får du oftast ett rätt svävande svar. Istället hänvisar de till redan beslutade planer de redan har lämnat in till EI vilket innebär att det inte finns mycket utrymme för justeringar i efterhand. Och inte heller några möjligheter till att påverka framtiden.
Något förenklar beskrivet så är, vad jag vet, regelverken skrivna så, att det meningen att alla elnätsbolagen skall tillämpa samma avgifter för alla sina elnätskunder, oberoende var de bor t.ex. i stad eller landsbygd.
Elnätsbolagen får däremot skapa kategorier av kunder, t.ex. de som bor i villa, de som bor i lägenhet osv.
Vad menar du när du skriver; ”Om du ringer och frågar om konkreta planer för att åtgärda ett problemområde där du bort får du oftast ett rätt svävande svar.”
Vad är ett "problemområde" i det du skriver?
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Elnätsbolagen bestämmer själva hur effektavgiften ska tillämpas så länge de håller sig inom vissa definierade ramar. Enligt EI:s riktlinjer finns inget krav på att alla kunder ska ha samma avgifter oavsett om de bor i stad eller på landsbygd.M Martin Lundmark skrev:
https://ei.se/om-oss/nyheter/2025/2...gifter---det-har-behover-de-forhalla-sig-till
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/effekttariffer-effektavgift
https://ei.se/bransch/tariffer-natt...av-nattariffer-enligt-eifs-20221/effektavgift
Det syftar på områden där det finns begränsningar för utbyggnad av elnätet tex där kapaciteten redan är ansträngd eller där det är svårt att förstärka nätet.M Martin Lundmark skrev:
Hej Boilerplate4UBoilerplate4U skrev:
Hur läser du det i den textmassa som du hänvisade till?
Det är en aning komplicerat att tolka regelsystemet för elnätsbolag. Om du tittar på hur de olika elnätsbolagen så följer de flesta i stort det jag beskrev.
Här nedan kan du t.ex. läsa om att man t.ex. kan skapa kundkategorier. Det är inte helt enkelt att skapa kundkategorier som är tydliga, om du t.ex. vill dela in stad och landsbygd som samtidigt är ”skäliga, objektiva och icke-diskriminerande”
Du skrev själv ” Ta till exempel Ellevio. De har en schablonavgift som gäller över hela Sverige oavsett var du bor eller hur ditt lokala elnät ser ut.”
Jag hittar t.ex. inte heller uppdelning i stad landsbygd för Vattenfalls kunder här;
”Här hittar du våra avtalsvillkor och elnätspriser för dig som är privatkund”
https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/elnatspriser/elnatspriser-och-avtalsvillkor/
Läs sedan här; ”Vilka regler gäller för utformningen av elnätsföretagens avgifter?
Enligt lagen ska alla avgifter vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande. De ska även utformas på ett sätt som är förenligt med ett effektivt utnyttjande av elnätet och en effektiv elproduktion och elanvändning.
- Ei kontrollerar skäligheten genom intäktsramarna. Här avses alla avgifter samlat, inte enskilda kunders avgifter. Elnätsföretagen får ha olika avgifter för olika kundkategorier.
- Kravet på objektivitet innebär att företagets samlade avgifter för en kundkategori måste motsvara de verkliga kostnader som elnätsföretaget har för denna kundkategori. Ett företag får inte gynna en kategori kunder på bekostnad av andra kundkategorier.
- Kravet på icke-diskriminering säger att kunder inom samma kundkategori ska ha likadana avgifter. Elnätsföretag får inte gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori.
- Exakt hur avgifterna ska leva upp till att vara förenliga med ett effektivt utnyttjande av elnätet och så vidare är ännu inte fastslaget på något särskilt sätt. Under 2022 förväntas emellertid detta förtydligas i föreskrifter från Energimarknadsinspektionen.”
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Om man har fukt- och brandvarnare installerade så är nog chansen större att man hör larmet på natten än på dagtid när man kan vara i trädgården t ex.M marraman skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Tack åter igen för detta, nu vet jag vad som gör topparna och det var, som flera föreslog, legionellavärmningen av varmvattnet. Kan inte göra något dock, för har ingen tidsstyrning på min gamla pumpP PurreP skrev: