Isakare Isakare skrev:
Så här såg det ut för mig, fick betala 297:- spänn för det, 3,7 kw i snitt för de 3 topparna.
Har lite problem, bor i radhus och kan inte tvätta på nätterna, väcker grannarna när maskinen centrifugerar. De har sovrummet snett ovanför mig tvättstuga.
[bild]
Att tvätta på natten behöver du inte göra. Tvätta när du inte lagar mat. Starta en maskin när ni ätit färdigt middagen.

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
L Lundstroem1 skrev:
För oss med 16 A börjar det 1e februari, Jag har också tränat i januari😀
Aha, då är vi nog i samma båt. 😄

J jonaserik skrev:
Vilket nätbolag har du. Har Ellevio. Nu är det bara för halva jan, så lite missvisande,eldar med ved för värme och VV.
Ellevio men det verkar som det börjar 1 februari. 👍

Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Och som jag skrev tidigare så kompenserar elpriset på natten för effekttariffen då. Om man skaffar timpriser och flyttar laster till natten.
Värre sommartid då. Jag styr hårt på pris och sommartid är det billigare att förbruka dagtid.

Maj 2024 snitt timme för timme: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_easee_peak_power_analyzer.log#L307

Vintertid är det billigare att ladda 500kWh/mån i 7kW än i 8kW. Elpriset sjunker totalt 3-5kr, men effektavgift stiger 32kr hos oss...

Blir en utmaning om alla i vårt land ska sätta sig in i load shifting och peak shaving m.m.

Eller så kör de flesta på som ”vanligt”.

Målet är naturligtvis att alla med större elförbrukare skall ha dessa anslutna, det innefatta elbilsladdning, värmepumpar, pooler mm.

Den som bor i lägenhet, eller har fjärrvärme och saknar elbil drabbas naturligtvis inte.

Det finns dock ett par saker som är svårare att hantera, den största jag hittat är bastubad. Om man åtminstone skulle göra skillnad på vardag och helg så skulle detta kunna passas in, annars så hamnar man snabbt på att bastubad blir väldigt dyrt. Detta trots att jag redan planerat för att tidsstyra påslaget, stänga av all värme under tiden bastun är igång osv. Men 6,8kW under uppvärmningen är svårt att kompensera för annat än genom att starta på halvtimmen och att stänga av allt annat som drar mycket el.

Men å andra sidan har min finskättade hustru inte samma behov av bastubad sedan vi skaffade badtunna. Och den drar inte mer än ca 4,5kW under bad. Det är hanterbart ändå. Det är ungefär lika mycket som vi behöver för att kunna ladda bilarna, göra storbak eller laga en större middag.

Hur som helst, det är ett fåtal saker som behöver yttre styrning för att optimera effekten. Sedan skadar det inte om man sprider ut tvätt, disk och matlagning i tiden också

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Modellen med effektavgifter medför snarare lägre kostnader än högre. Det är ett vettigt upplägg. Men det finns andra problem med privata monopol.
Lägre kostnader?
Jag har fjärrvärme och en årsförbrukning på ca 6000 kWh. Säkrat 16A. Ingen elbil eller annat jag vill ladda på natten. Detta kan bara leda till ökade kostnader för mig med Ellevios prismodell.

Har inte satt mig in i alla upplägg men det verkar onekligen som att småförbrukare av el drabbas värst.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
M marraman skrev:
Lägre kostnader?
Jag har fjärrvärme och en årsförbrukning på ca 6000 kWh. Säkrat 16A. Ingen elbil eller annat jag vill ladda på natten. Detta kan bara leda till ökade kostnader för mig med Ellevios prismodell.

Har inte satt mig in i alla upplägg men det verkar onekligen som att småförbrukare av el drabbas värst.
Nu tänker du för smått (bara på dig själv och dessutom bara just nu).

Effekttariffer är till för att minska behovet av att bygga ut elnätet vilket i sin tur leder till lägre kostnader för elabonnemang på sikt. Kanske inte för dig, men för medelkunden.

@Daniel 109 har helt rätt - effekttariffer minskar kostnaderna för elnätet.

• Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Nu har vi "slitit" under januari med att hålla nere effekttoppar och tvätta/torka mellan 22-06.
Och så kommer fakturan för januari 2025 och de har inte börjat med effektavgift än. 16A och fast avgift 345 kr, överföringsavgift 30 öre.
Hur ser det ut hos er andra Ellevioner?
Kom ett par informationsbrev i höstas, kastade dock, men tog väl för givet att det började vid 1 januari.
Finns ju en annan aspekt här och det här att ha en massa apparater igång när man ligger och sover. Inte direkt säkert om man säger så. Försäkringsbolagen hänger nog på här snart.

Fast det är kanske det minsta problemet.

M marraman skrev:
Finns ju en annan aspekt här och det här att ha en massa apparater igång när man ligger och sover. Inte direkt säkert om man säger så. Försäkringsbolagen hänger nog på här snart.

Fast det är kanske det minsta problemet.
Jag har kört alla apparater på nätterna i många år. Se till att ha bra skydd mot vattenläckor och se till att elinkopplingen är i bra skick. Se till att ha vattenvärmare och brandvarnare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tänker du för smått (bara på dig själv och dessutom bara just nu).

Effekttariffer är till för att minska behovet av att bygga ut elnätet vilket i sin tur leder till lägre kostnader för elabonnemang på sikt. Kanske inte för dig, men för medelkunden.

Så @Daniel 109 har helt rätt - effekttariffer minskar kostnaderna för elnätet.
Och varför behöver elnätet byggas ut?

M marraman skrev:
Och varför behöver elnätet byggas ut?
För att vi konstant ökar användningen av el när vi ersätter fossila bränslen i bilar, uppvärmning mm. Men framförallt i industriella processer.

pacman42 pacman42 skrev:
För att vi konstant ökar användningen av el när vi ersätter fossila bränslen i bilar, uppvärmning mm. Men framförallt i industriella processer.
Ja du ser. Det är alltså inte för att ugnen går samtidigt som tvättmaskinen.

M marraman skrev:
Ja du ser. Det är alltså inte för att ugnen går samtidigt som tvättmaskinen.
Nej, men om de inte gör det så minskar kostnaden på ditt elabonnemang på sikt.

Det som peakar för mig är 110 liters VBB.
3 kW / 3 fas.

Ska kopplas om till 1 kW / 1 fas.

Visst tar det längre tid att värma vattnet. Har inget badkar, vedeldad
bastu. Tid har jag gott om.

Värmer hela bodelen med en 2 tons kakelugn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.