324 533 läst ·
4 464 svar
325k läst
4,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Martin, du ska söka på effektavgifter som jag bla länkade till tidigare. Googla själv på tex: "effektavgifter site:ei.se"M Martin Lundmark skrev:Hej Boilerplate4U
Hur läser du det i den textmassa som du hänvisade till?
Det är en aning komplicerat att tolka regelsystemet för elnätsbolag. Om du tittar på hur de olika elnätsbolagen så följer de flesta i stort det jag beskrev.
Här nedan kan du t.ex. läsa om att man t.ex. kan skapa kundkategorier. Det är inte helt enkelt att skapa kundkategorier som är tydliga, om du t.ex. vill dela in stad och landsbygd som samtidigt är ”skäliga, objektiva och icke-diskriminerande”
Du skrev själv ” Ta till exempel Ellevio. De har en schablonavgift som gäller över hela Sverige oavsett var du bor eller hur ditt lokala elnät ser ut.”
Jag hittar t.ex. inte heller uppdelning i stad landsbygd för Vattenfalls kunder här;
”Här hittar du våra avtalsvillkor och elnätspriser för dig som är privatkund”
[länk]
Läs sedan här; ”Vilka regler gäller för utformningen av elnätsföretagens avgifter?
Enligt lagen ska alla avgifter vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande. De ska även utformas på ett sätt som är förenligt med ett effektivt utnyttjande av elnätet och en effektiv elproduktion och elanvändning.
[länk]
- Ei kontrollerar skäligheten genom intäktsramarna. Här avses alla avgifter samlat, inte enskilda kunders avgifter. Elnätsföretagen får ha olika avgifter för olika kundkategorier.
- Kravet på objektivitet innebär att företagets samlade avgifter för en kundkategori måste motsvara de verkliga kostnader som elnätsföretaget har för denna kundkategori. Ett företag får inte gynna en kategori kunder på bekostnad av andra kundkategorier.
- Kravet på icke-diskriminering säger att kunder inom samma kundkategori ska ha likadana avgifter. Elnätsföretag får inte gynna en kund inom en kundkategori framför någon annan inom samma kundkategori.
- Exakt hur avgifterna ska leva upp till att vara förenliga med ett effektivt utnyttjande av elnätet och så vidare är ännu inte fastslaget på något särskilt sätt. Under 2022 förväntas emellertid detta förtydligas i föreskrifter från Energimarknadsinspektionen.”
Redigerat:
Hej Boilerplate4UBoilerplate4U skrev:
Du får nog vara tydligare när du hänvisar. Citera gärna text.
Tittar vi på ”Elnätsabonnemang och priser” för EON:s tre områden;
https://www.eon.se/el/elnat/priser#elkostnader
”Syd”
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-syd-250101.pdf
”Stockholm”
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-syd-250101.pdf
”Nord”
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prislista-lag-nord-250101.pdf
Så hittar jag inte heller där t.ex. någon uppdelning i stad och landsbygd.
Så din fråga;
”Ta till exempel Ellevio. De har en schablonavgift som gäller över hela Sverige oavsett var du bor eller hur ditt lokala elnät ser ut.”
Så verkar det se ut likadant för de ”tre stora” elnätsbolagen. Det ser även så ut för många av de mindre elnätsbolagen.
Det var det jag försökte kort att beskriva i inlägg #2 021.
Vart vill du komma?
Ellevio agerar inte avvikande från de andra när de tillämpar regelsystemet övervakade av Energimarknadsinspektionen.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Återigen, det du länkar till handlar om maxeffekt vid anslutning till fastigheten och har ingenting att göra med de nya effektavgifterna. Har du läst vad som faktiskt står om detta hos EI?M Martin Lundmark skrev:Hej Boilerplate4U
Du får nog vara tydligare när du hänvisar. Citera gärna text.
Tittar vi på ”Elnätsabonnemang och priser” för EON:s tre områden;
[länk]
”Syd”
[länk]
”Stockholm”
[länk]
”Nord”
[länk]
Så hittar jag inte heller där t.ex. någon uppdelning i stad och landsbygd.
Så din fråga;
”Ta till exempel Ellevio. De har en schablonavgift som gäller över hela Sverige oavsett var du bor eller hur ditt lokala elnät ser ut.”
Så verkar det se ut likadant för de ”tre stora” elnätsbolagen. Det ser även så ut för många av de mindre elnätsbolagen.
Det var det jag försökte kort att beskriva i inlägg #2 021.
Vart vill du komma?
Ellevio agerar inte avvikande från de andra när de tillämpar regelsystemet övervakade av Energimarknadsinspektionen.
Redigerat:
Du skriver ” Har du läst vad som faktiskt står hos EI?”
Ge länk till, och CITERA den text du vill hänvisa till.
Det jag länkar till är elabonnemang för elnätet där effektavgiften kommer att vara adderad (inkluderad som en del) senast 2027. Då kommer rimligen stegen mellan 16A, 20 A och 25 A att vara ersatta av effektavgiften.
Om du vill diskutera hur den adderade effektavgiften kommer att se ut inkluderad i nuvarande kostnaden för elabonnemang, då får du ge precisa länkar (du får citera text) till det du vill visa (diskutera).
Effektavgiften är på väg in i många elnätsbolag men hur det kommer att se ut kommer nog att ändras (justeras) ett antal gånger de närmaste åren.
Så har beskriver Energimarknadsinspektionen detta; ”Hela nättariffen inklusive effektavgiften bör följas upp och utvärderas regelbundet (minst varje år), för att kunna göra korrigeringar utifrån syftet”.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...ift---vad-innebar-det-for-dig-som-elanvandare
Observera att här talas om ” Hela nättariffen inklusive effektavgiften” vilket så småningom kommer synas i de dokument som jag länkat till från respektive elnätsbolag.
Effektavgiften är en del av ” Hela nättariffen”. Den är inte någon enskild avgift eller ”straffavgift” som en del felaktigt vill kalla den.
Om du tittar på det tre länkarna jag gav från EON så har de där med effektavgiften för de med säkring från 80 A
Redigerat:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Hej, jag har full förståelse att det inte alltid är lätt att hålla isär alla begreppen som tex det du var inne på med effektavgifter för själva abonnemangssäkring. Men nu gäller det den nya prismodellen för elnätstariffer som inkluderar en ny typ av tidsdifferentierad effektavgift.M Martin Lundmark skrev:Hej Boilerplate4U
Du skriver ” Har du läst vad som faktiskt står hos EI?”
Ge länk till, och CITERA den text du vill hänvisa till.
Det jag länkar till är elabonnemang för elnätet där effektavgiften kommer att vara adderad (inkluderad som en del) senast 2027. Då kommer rimligen stegen mellan 16A, 20 A och 25 A att vara ersatta av effektavgiften.
Om du vill diskutera hur den adderade effektavgiften kommer att se ut inkluderad i nuvarande kostnaden för elabonnemang, då får du ge precisa länkar (du får citera text) till det du vill visa (diskutera).
Effektavgiften är på väg in i många elnätsbolag men hur det kommer att se ut kommer nog att ändras (justeras) ett antal gånger de närmaste åren.
Så har beskriver Energimarknadsinspektionen detta; ”Hela nättariffen inklusive effektavgiften bör följas upp och utvärderas regelbundet (minst varje år), för att kunna göra korrigeringar utifrån syftet”.
[länk]
Observera att här talas om ” Hela nättariffen inklusive effektavgiften” vilket så småningom kommer synas i de dokument som jag länkat till från respektive elnätsbolag.
Effektavgiften är en del av ” Hela nättariffen”. Den är inte någon enskild avgift eller ”straffavgift” som en del felaktigt vill kalla den.
Om du tittar på det tre länkarna jag gav från EON så har de där med effektavgiften för de med säkring från 80 A
Låt oss gå tillbaka utsprungsfrågan om att det är elnätsbolagen som själva får bestämma hur den nya tidsdifferentierade effektavgiften ska tillämpas så länge de håller sig inom vissa givna ramar.
Här är några referenser med relevanta citat och länkar:
- Energimarknadsinspektionen (Ei) – "Varför inför elnätsföretagen en ny prismodell med effektavgift – vad innebär det för dig som elanvändare?"
"Prismodellen innebär att det fortfarande är varje enskilt elnätsföretag som utifrån sina egna förutsättningar bestämmer i detalj hur de utformar tarifferna för sitt elnät."
- Energimarknadsinspektionen (Ei) – "Sänk din elnätskostnad (effektavgifter)"
"Varje elnätsföretag ska utforma den nya tariffen utifrån förutsättningarna i det egna elnätet."
- Konsumentforum på Energimarknadsinspektionen (Ei) – "Tidsdifferentierad effektavgift"
"Det är varje enskilt elnätsföretag som utifrån sina egna förutsättningar bestämmer i detalj hur de utformar tarifferna för sitt elnät."
Redigerat:
Det är snarare du som inte håller isär begreppen. Det Martin påpekade är att de visst redovisar effektavgifter. Abonnemang över 63A har haft effektavgift även tidigare.Boilerplate4U skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Det varierar från bolag till bolag, det har väl varit väldigt tydligt?Boilerplate4U skrev:
Förr hade man inte möjlighet att att differenserat avgifterna på parametrar som när man förbrukade etc, utan man hade ingen praktiken en enda sak att gå på, säkringarnas storlek. Nu säga det ju att det har fungerat utmärkt i 50 år så varför ändra?!
Förändringar skrämmer många men det är i sig inte en anledning till att inte förändra saker. Att man gjort på ett visst sätt i 50 år (för att man inte haft alternativ) betyder ju inte automatiskt att det är det bästa sättet.
Jag ser samma ska på jobbet, ett antal personer som är motståndare till all form av förändring "varför ändra, så här har vi ju gjort i X år?". När ABS infördes på bilar famns också mångs motståndare, det hade ju fungerat bra i 50 år att pumpbromsa. Eller när bilar skulle få katalysator, det var givetvis dåligt. När man skulle byta till högertrafik var det dumt och dåligt. Det var ju så mycket säkrare att sitta på vänster sida av bilen och köra vänstertrafik för då kunde man få in I sin fil snabbare efter en omkörning. 🤔
Det kommer alltid finnas folk som är rädda för förändring.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Nej, du missar poängen helt. Frågan gällde att elnätsbolagen själva bestämmer hur den nya tidsdifferentierade effektavgiften tillämpas, punkt.D Daniel 109 skrev:
Nej, det har knappast varit tydligt. Tvärtom verkar det vara en källa till missförstånd vilket den här diskussionen tydligt bevisar.Fairlane skrev:
Men så måste det ju vara för att nätbolagen med avgifter ska få kunder att ändra beteende, de tider de förbrukar mycket energi, för att på så sätt utnyttja sitt elnät bättre.Boilerplate4U skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Du skrev ”Ta till exempel Ellevio. De har en schablonavgift som gäller över hela Sverige oavsett var du bor eller hur ditt lokala elnät ser ut.”
Elnätsbolagen har ellagen att följa när de sätter sina avgifter, övervakade av Energimarknadsinspektionen.
” Enligt lagen ska alla avgifter vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande. De ska även utformas på ett sätt som är förenligt med ett effektivt utnyttjande av elnätet och en effektiv elproduktion och elanvändning.”
Det jag har försökt svara dig är att det regelverket såg likadant ut för elabonnemang för privatpersoner innan effektavgifter infördes som nu för elabonnemang inkluderande effektavgifter för privatpersoner.
Som jag visat i mina inlägg så verkar elnätsbolagen hitintills valt att sätta väldigt lika nätavgifter för alla anslutna privatkunder även om möjligheten till t.ex. kategorier funnits.
Vi får nu ske om det blir någon skillnad när de nya ”Elnätsabonnemang och priser” kommer ut inkluderande effektavgifter för de olika elnätsbolagen.
Men kom ihåg att med de uppsatta målen för effektavgifterna så kommer effektavgifterna rimligen att justeras ofta allteftersom vi elanvändare ändrar vårt beteende.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 363 inlägg
Om du har problem med hur ellagen tillämpas får du ta det med Ei.M Martin Lundmark skrev:Hej Boilerplate4U
Du skrev ”Ta till exempel Ellevio. De har en schablonavgift som gäller över hela Sverige oavsett var du bor eller hur ditt lokala elnät ser ut.”
Elnätsbolagen har ellagen att följa när de sätter sina avgifter, övervakade av Energimarknadsinspektionen.
” Enligt lagen ska alla avgifter vara skäliga, objektiva och icke-diskriminerande. De ska även utformas på ett sätt som är förenligt med ett effektivt utnyttjande av elnätet och en effektiv elproduktion och elanvändning.”
Det jag har försökt svara dig är att det regelverket såg likadant ut för elabonnemang för privatpersoner innan effektavgifter infördes som nu för elabonnemang inkluderande effektavgifter för privatpersoner.
Som jag visat i mina inlägg så verkar elnätsbolagen hitintills valt att sätta väldigt lika nätavgifter för alla anslutna privatkunder även om möjligheten till t.ex. kategorier funnits.
Vi får nu ske om det blir någon skillnad när de nya ”Elnätsabonnemang och priser” kommer ut inkluderande effektavgifter för de olika elnätsbolagen.
Men kom ihåg att med de uppsatta målen för effektavgifterna så kommer effektavgifterna rimligen att justeras ofta allteftersom vi elanvändare ändrar vårt beteende.
Poängen var att visa att elnätsbolagen själva får bestämma hur den nya tidsdifferentierade effektavgiften ska tillämpas vilket jag har gjort. Jag har noll intresse av att diskutera hur det såg ut innan, uppsäkringar eller olika kundkategorier osv, det får du ta med någon annan.
Redigerat:
Hur har ni gjort för att få kolla på exakt hur mycket och med vilken effekt alla prylar hos er drar? Har ni kopplat in någon särskild elmätare i varje uttag?
Hur gör ni med de utrustningar där det inte går att koppla in något i ett uttag? Typ luftvärmepumpar?
Hur gör ni med de utrustningar där det inte går att koppla in något i ett uttag? Typ luftvärmepumpar?
Enklast är att göra grafer av strömförbrukningen på de tre faserna genom att koppla in en läsare till en elmätare med HAN-port. När du då kör olika apparater och ser hur de visar sig på strömförbrukningen så får du snabbt en bra uppfattning av hur mycket ström de drar på de tre faserna. Det är inte svårare än så för att få en hyfsad överblick.