Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Tack åter igen för detta, nu vet jag vad som gör topparna och det var, som flera föreslog, legionellavärmningen av varmvattnet. Kan inte göra något dock, för har ingen tidsstyrning på min gamla pump :( 6 kw körde den för att värma :(
vad har du för pump?

D Dilato skrev:
vad har du för pump?
Det ska vara en IVT Streamline om man kikar på tidigare trådar.

• Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
På min pump kör legionella i ett dygn, eller till dess att vattnet är tillräckligt varmt (65 grader). Nu har jag stängt av elpatronen och därmed så kör kompressorn i ett dygn en gång i månaden.

För den som undrar (från Wikipedia):
  • Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla legionellabakterier dött.
  • Vid 60 grader dör bakterierna på omkring tio minuter.
  • Vid 70 grader tar det mindre än en minut.
Detta gör att man inte behöver köra legionellakörning på värmepumpen med elpatron om man bara ser till att den når uppåt 60 grader och ligger kvar där en stund. Jag har valt att värma varmvattnet senast efter midnatt och då hinner vattnet ligga på 58 grader i ett par timmar.

Också från Wikipedia:
  • Bakterierna trivs bäst och förökar sig snabbast vid en vattentemperatur omkring 35-40 grader Celsius. Under ca 20 grader är bakterierna vilande, d.v.s. de förökar sig inte. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.
Dvs, så länge som man har normal omsättning på vattnet i huset så är risken nära noll utan att man behöver göra separata legionellakörningar. Men det vill till att man har koll på temperaturen över tid.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar denna bild:
Diagram över legionellabakteriers tillväxt vid olika temperaturer med markeringar för minimala och rekommenderade vattentemperaturer för säkert bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med det sagt så vill jag minnas att vår IVT Greenline inte behövde legionella-körning för att den gjorde så varmt varmvatten ändå.

Vår nuvarande Daikin trycker upp det i 60grader en gång i veckan och nöjer sig med det.
Tar den ca 20-25min att gå från 53grader till 60grader. Då la den 40min en timme tidigare för att gå från 40 till 53. Ligger på under 3kW när den värmer till 53grader, sedan är det 6kW från 53 till 60.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Man kan alltid lura pumpen att varmvattnet är varmare än det är för att undvika elspets genom att lägga en 1kΩ resistor parallellt med givaren (Streamline C & E).

13th Marine 13th Marine skrev:
Tar den ca 20-25min att gå från 53grader till 60grader. Då la den 40min en timme tidigare för att gå från 40 till 53. Ligger på under 3kW när den värmer till 53grader, sedan är det 6kW från 53 till 60.
Men det blir bara tex 6kWx20/60 = 2kW
Dvs 2-2,5kW effekttopps effekt för timmen (eller lägre beroende på hur heltimme bryts)

blackarrow blackarrow skrev:
Men det blir bara tex 6kWx20/60 = 2kW
Dvs 2-2,5kW effekttopps effekt för timmen (eller lägre beroende på hur heltimme bryts)
Precis, jag hade dessutom kunnat ändra tiden så att den kör 04:50 istället för 05:00.
Men jag har inte effektavgift än så har inte fått tummen ur.

B Boende45 skrev:
En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.

Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.

Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.

Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?

Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Jag har ett energisystem jag uppfunnit som Chalmers ingenjör insatt i fastighets system upplevde kommer sitta i varje fastighet. Ni som är uppmärksamma på vad som pågår i vårt sverige förstår varför fastigheter inte får vara immuna mot stopp av el, värme och kyla.
Det finns åtminstone en väg, jag ser den, för oss att gå tillsammans. Projektet som jag kallar det. Ger er detta. Med dagens priser är detta system totalt sett mycket lönsamt. Vi kommer arbeta tillsammans med jordbruket. Vi kommer vända trenden av utarmning av livsmedel. Ni blir friskare, starkare och klarare i knoppen.

• Haha
snaggletooth
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar denna bild:
[bild]

Med det sagt så vill jag minnas att vår IVT Greenline inte behövde legionella-körning för att den gjorde så varmt varmvatten ändå.

Vår nuvarande Daikin trycker upp det i 60grader en gång i veckan och nöjer sig med det.
Den var riktigt bra att ha som referens. ❤️

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B bo8 skrev:
Jag har ett energisystem jag uppfunnit som Chalmers ingenjör insatt i fastighets system upplevde kommer sitta i varje fastighet. Ni som är uppmärksamma på vad som pågår i vårt sverige förstår varför fastigheter inte får vara immuna mot stopp av el, värme och kyla.
Det finns åtminstone en väg, jag ser den, för oss att gå tillsammans. Projektet som jag kallar det. Ger er detta. Med dagens priser är detta system totalt sett mycket lönsamt. Vi kommer arbeta tillsammans med jordbruket. Vi kommer vända trenden av utarmning av livsmedel. Ni blir friskare, starkare och klarare i knoppen.
Vad yrar du om?

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
vad har du för pump?
En ivt streamline från 2003

blackarrow blackarrow skrev:
@Nancy Biäng Hur länge kördes legionellavärmningen?
Osäker, men snittet på timmen blev 3.9 kw.

D Dilato skrev:
Man kan alltid lura pumpen att varmvattnet är varmare än det är för att undvika elspets genom att lägga en 1kΩ resistor parallellt med givaren (Streamline C & E).
Men den ska väl göra värmningen av en anledning?

E Einh skrev:
Hur har ni gjort för att få kolla på exakt hur mycket och med vilken effekt alla prylar hos er drar? Har ni kopplat in någon särskild elmätare i varje uttag?

Hur gör ni med de utrustningar där det inte går att koppla in något i ett uttag? Typ luftvärmepumpar?
Jag har en Pulse kopplat till Tibber, då ser jag i realtid hur mycket el som går. Jag kan kika i appen när jag slår på micron t ex, då ser jag hur mycket elförbrukningen ökar just då. Har, efter bra tips här, även ett larm inställt som talar om när förbrukningen är över ett visst värde.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.