380 483 läst ·
5 728 svar
380k läst
5,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det var mest att förtydliga det och att andra som vill veta mer gärna får förkovra sig i det från källan.tveksamt skrev:
Självklart får de inte gå utanför sina intäktsramar, varken tidigare, nu eller senare, oavsett om de håller på med effekttariffer eller inte.
Jag ville bara peka på att just kan tarifferna se ut lite hur som helst.
Vet inte om du tolkade något jag skrev som avvikande från detta eller om du bara ville förtydliga det?
Ha en bra dag!
Hur får du fram 20% och på vilken effekt ska 20% beräknas på?martin43 skrev:
När det är så låg laddeffekt börjar det gå åt mycket el för att ladda.
Bilens alla system som är vakna drar lika mycket oavsett laddeffekt så vid 1x6A kan det gå åt 20% mer energi totalt jämfört med t.ex. 3x10A.
Det är lite olika på olika bilar men vid enfas vill jag upp i åtminstone 12A för att inte kasta bort för mycket. Det blir många drifttimmar på bilens elsystem också.
Det får jag, dubbelt upp ibland när stödtjänsten går in och solen skiner samtidigt så att elpriset är negativt. Man får bara vara lite försiktig och ställa in systemet så att det inte ger effektavgift.useless skrev:
Var man straffas svarade du på själv i ditt inlägg.A Alexn72 skrev:
"Du får använda el när du vill" ja men använder jag den fel tid så straffas jag.
"Du får använda hir mycket du vill" ja men om jag använder för mycket straffas jag.
Dvs man straffas när man vill kunna leva och göra saker i hemmet när det passar.
HejC CharlesZidler skrev:
När du använder ordet straffas så för det tankarna till att man bryter mot något förbud, om du vill skriva så väljer du själv
Men det handlar ju i princip om att många vill göra något samtidigt och ty det då uppstår en brist eller trängsel på tillgång
Det uppstår köer och trängsel i trafiken eller i varuhus när många samtidigt vill fram eller handla och då är ”straffet” att man får vänta men du kan även säga att det är en ”kostnad” i form av tid
I vissa fall inför man ”trängselavgift” i trafiken eller att parkera kostrar olika mycket olika tider och olika dagar för att styra efter tillgången du kan välja att även kalla det att man ”straffas” om du tycker att man skall associera det till tankarna på att man bryter mot något förbud.
Jag kallar inte effektavgiften ett ”straff” utan snarare en ”trängselavgift” som debiteras eftersom man vill nyttja elnätet samtidig som många andra
Effektavgiften vill inte ”straffa” oss för att vi bryter mot något förbud, utan att styra oss att använda andra tider och därmed undvika onödigt höjda elnätsavgifter åren framöver på grund av ombyggnad/utbyggnad av distributionsnäten
Varför ska jag straffas med högre elnätsavgift för att du vill kunna köra allt samtidigt under de värsta topparna?C CharlesZidler skrev:
Detta är den perfekta lösningen för elnätsföretagen, de hetsar pöbeln mot varandra, de håvar in pengarna och slipper kostnaderna för att bygga ändamålsenliga nät, det är så här makten vill ha det och det är skrämmande hur många som går i den fällan om och om igen.A Alexn72 skrev:
Vi ser här hur den ena abonnenten beskyller den andre för dåligt beteende men inget av detta spelar ju någon roll i ett helhetsperspektiv, vi har redan betalt för bra nät men de har tagit pengarna och använt till annat, medborgarna står som fån och tittar lydigt åt det hållet de pekar.
Våra elnät har undermålig kapacitet för att pengarna vi betalt har skummats av och inte använts till näten, det finns inget som den enskilda abonnenten kan göra åt detta.
Propagandan att om vi bara blir lite lydigare mot överheten så ska vinsthungern stillas och mer pengar ska gå till näten är självklart falsk.
Vill? Jag måste ibland, däri bestraffningen. En bestraffning som tillkommit på en tidigare helt vanlig användning.A Alexn72 skrev:
Hur kan elnätet vara så känsligt att slutkund inte kan använda sitt hushåll ändamålsenligt?
Bolagen flinar och väntar på bara på den första artikeln om familjen som vänder på dygnet, går och lägger sig vid 18 för att kunna gå upp och duscha och laga mat mitt i natten, då elen är överkomlig, som de kommer skratta.C CharlesZidler skrev:
Hej Alexn72C CharlesZidler skrev:
Elnäten till villaområdena har i byggts efter samma principer, säg, de senaste 60 åren. Näten byggdes med en spänningsreglering som utgick frän att effektriktningen var mot villan. Man använde Velanders formel som bland annat hanterar sannolikheten när effektuttagen sker och hur stora topparna blir, baserat på en avläsning av elmätaren en gång på år.
Sedan dess har stora förändringar skett framför allt i hur vi elanvändare beter oss. Med timbaserad debitering och styrning av effektuttagen så synkroniseras effekttopparna betydligt bättre idag. Vi har fått elbilsladdning med höga effektuttag vissa tidpunkter och solceller som kan innebära omvänd effektriktning mm.
Detta innebär en förändrad användning av redan byggda elnät.
Som ett alternativ till ombyggnad/förstärkning av redan byggda elnät till en hög kostnad så vill man med effektavgiften nyttja det redan befintliga elnätet bättre och därmed hålla nere de framtida kostnadsökningarna i elnäten, som många redan anser är för stora.
Effektavgiften ger dig en möjlighet att kunna påverka (hålla nere) din framtida kostnad för elnätet.
Har ditt hushåll idag verkligen samma användarbeteende som för, säg, 30 år sedan?
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Ungefär som vägarna alltså?C CharlesZidler skrev:
Essingeleden byggdes på 60-talet och nu "bestraffas" vi när vi behöver köra i rusningstrafik?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det där tror jag inte ett dugg på faktiskt. Varför skulle bolagen skratta för det?D djac skrev:
Jag tycker inte heller man ska sprida myten om att man måste duscha och laga mat mitt i natten. Det finns alldeles för många som sprider den felaktigheter, så det borde räcka.
Nej man kan såklart göra allt precis när man vill men om man nu beaktar de varierade nätavgifternas syfte så är det att jämna ut förbrukningen och de flesta bolag verkar peka ut natten som en svacka, då är det dit man vill flytta förbrukningen och aktiviteter som ökar förbrukningen får då följa med. Ser du något konstigt i logiken?Fairlane skrev:
Jag ser det som helt naturligt att vår dygnsrytm sätts av yttre omständigheter, mörker, ljus, skola, arbete, osv, och att vår infrastruktur ska arrangeras för att stödja detta, dvs vara ändamålsenlig, det märkliga är att när det kommer till elnät så blir ett tvärtomresonemang normalt.
Huvuddelen av min elförbrukning består av tillverkning av varmvatten, laddning av elbilar, uppvärmning av badtunna och husvärme. En mycket stor del av detta går att flytta till natten utan problem.D djac skrev:Nej man kan såklart göra allt precis när man vill men om man nu beaktar de varierade nätavgifternas syfte så är det att jämna ut förbrukningen och de flesta bolag verkar peka ut natten som en svacka, då är det dit man vill flytta förbrukningen och aktiviteter som ökar förbrukningen får då följa med. Ser du något konstigt i logiken?
Jag ser det som helt naturligt att vår dygnsrytm sätts av yttre omständigheter, mörker, ljus, skola, arbete, osv, och att vår infrastruktur ska arrangeras för att stödja detta, dvs vara ändamålsenlig, det märkliga är att när det kommer till elnät så blir ett tvärtomresonemang normalt.