4 241 läst ·
158 svar
4k läst
158 svar
Hur stor besparing att byta FLVP
Det är nog inte så mycket men jag ser att det räcker med kompressorn under många timmar senare. Kompressorn börjar då även att gå på lite lägre varvtal utan att tillskott behöver hoppa in. Trivseleldade en stund igår em vid 15 tiden och då såg det ut som i grafen; effekten som pumpen levererade (blått är kompressor effekt 0-5 kW, svart tillskott 3 kW. Utetemperaturen gick från minus 7.5 ner till minus 10 under natten då tillskott började behövasF fribygg skrev:
När elpatronen börjar gå in kanske det t om kan löna sig att köpa ved på Bauhaus och elda med?
Man ska ju kunna få ut 70 kWh ur en 40-liters säck med ved. Om elen kostar flera kronor med alla avgifter, och man har en bra spis och bra termostater.
Man ska ju kunna få ut 70 kWh ur en 40-liters säck med ved. Om elen kostar flera kronor med alla avgifter, och man har en bra spis och bra termostater.
Ja. Och har man som jag tagit ned ett par träd på gården så kostar veden bara arbetet med att kapa och klyva, dvs det går på nöjeskontot. Veden är alltså gratis...aspa-hasse skrev:
Men det lönar sig att elda med köpt ved när elpatronen går in, eller som i mitt fall när det blir kallt annars. När vi har -15 här så orkar inte LLVP och FLVP utan aktiv elpatron tillsammans hålla värmen på mer än ca 18 grader, då får man elda helt enkelt, eller slå på ett oljeelement. Då väljer man att göra tre brasor på ett dygn istället...
Om man genom att elda kan minska tid & tillfällen då elpatronen annars hade gått in så håller man ju om inte annat ned effekttopparna, kanske blir viktigare på sikt än att spara några kWh. Jag har ju genom åren faktiskt sett att det är precis det som sker när jag eldar i kakelugnen men har inte brytt mig speciellt. Återigen, en effektiv eldstad som utnyttjar och lagrar värmeenergin och som sedan portionerar ut den sakta under en längre tid passar väldigt bra ihop med en FLVPaspa-hasse skrev:
Jag har vatten radiatorer, men de används ju knappt iom att LLVP i huvudsak värmer huset. Energin lagras ju i möbler, väggar mm. Har man värme i plattan så lagras den ju där också, men inte hos mig då jag har isoleringen på plattan, inte under densamma.Tomture61 skrev:
Vi har bara radiatorer, så ja det är ett snabbare system. Jag tror jag förstår en fundering du kanske har; om jag eldar idag kommer värmen i golven först imorgon...och vem eldar en dag i förväg??
Men oavsett, när ett FLVP system känner att värme behöver tillföras byggnaden är det alltid bäst om den kan utvinnas ur frånluften istället för att behöva stötta med patron, förutsatt att kompressorn är tillräckligt kraftfull för aktuellt behov
Trögheten med golvvärmesystem försöker man väl komma tillrätta med genom att använda utomhusgivare och integrationstider?
Men oavsett, när ett FLVP system känner att värme behöver tillföras byggnaden är det alltid bäst om den kan utvinnas ur frånluften istället för att behöva stötta med patron, förutsatt att kompressorn är tillräckligt kraftfull för aktuellt behov
Trögheten med golvvärmesystem försöker man väl komma tillrätta med genom att använda utomhusgivare och integrationstider?
Det är ju inte konstigt, du har ju i praktiken redan förklaringen klar. Din IVT490 har en så klen kompressor så den klarar inte av att återvinna mängder av energin som finns i den goa uppvärmda frånluften. Så istället fläktar den ut värmen till dina kråkor
Tricket är att på något sätt bibehålla samma innetemp fastän man eldar. En plåtkamin och betongingjuten golvvärme går t ex väldigt dåligt ihop, då får man väl öppna fönstren.
Om man lyckas med det, och eldar en säck björkved i en effektiv kamin, då måste man ha sparat ungefär 70 kWh värme.
Nästa fråga är hur man annars hade gjort den värmen. Om det hade varit med elpatron eller något annat.
Om man lyckas med det, och eldar en säck björkved i en effektiv kamin, då måste man ha sparat ungefär 70 kWh värme.
Nästa fråga är hur man annars hade gjort den värmen. Om det hade varit med elpatron eller något annat.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Jag tillverkar stödvärmen med LLVP 24/7 till huset / FLVP .aspa-hasse skrev:
Tricket är att på något sätt bibehålla samma innetemp fastän man eldar. En plåtkamin och betongingjuten golvvärme går t ex väldigt dåligt ihop, då får man väl öppna fönstren.
Iom att jag fimpat värmen i rummet med braskaminen så lär jag elda om man inte ska frysa tårna av sig .
Vad som är på plussidan med 19 kbm betong är värmelagringen , tar en vecka innan värmen är borta 😆
Byggde huset med ingjuten vattenburen i plattan, 9 slingor på markplan & 67 ton platta, & 5 slingor i källarens 17 ton's platta.Tomture61 skrev:
Har fyllt slingorna & testkört allt så att jag vet att "det fungerar", men det visade sig sedan att huset fick så lågt värmebehov så enbart LLVP räckte ned till minus 25 grader ( som vi hade 2-3 veckor i rad 2010)
Oerhört många faktorer som spelar in här, så man kan inte generalisera så.aspa-hasse skrev:
Jag har 6 meter i takhöjd, det spelar in jättemycket.
Har oxå en ca 110 kvm öppen "social" yta, med hall, v-rum, kök.
Mitt markplan innehåller hela 700 m3 luft tack vare takhöjden.
Mitt hus väger ca 280 ton totalt, så "trögheten" är maximal i konstruktionen men samtidigt påverkbar "i luften"
Jag har murat in en kamin (relativt centralt) som bara väger 186 kg, & lämnade mellan 7 & 20 cm fritt runt kaminen innanför murningen.
Jag har sedan borrat 2 st 100 mm hål i sockeln som kaminen står på, & har en 160 mm rörfläkt med EC motor (max 43W) som tar in luft längs golvet & trycker den igenom innanmätet & ut i 3 olika riktningar ifrån inmurningens högsta punkt.
Med denna kan jag antingen bara myselda & få nån ynkla kW, eller elda hårdare & genom att styra fläktens hastighet (via en Shelly från mobilen) ta ut mellan 1-11 kW ( ca 350 m3/tim)
& då värme alltid stiger så hamnar en lagom stor del där man vistas, och resten uppe i taket.
Men den varma luften som hamnar över 2 m höjd, värmer också upp tak & massiva innerväggar som går ända upp till taket, & magasinerar denna värme.
Så dom höga massiva innerväggarna avger också sedan denna "lagrade" värme in i alla sovrum, badrum & tvättstuga.
Så jag kan styra kaminens värmeavgivning maximalt, och behöver aldrig få det "för varmt"