Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Excel...

Jag lade ju till en LLVP på min IVT490 och sänkte elförbrukningen rejält. Jag har en badtunna som kör året runt och två elbilar på den insparade energin, så jag är tillbaka där jag startade iofs.

Men då jag inte har effekttariff på natten så körs värmning och badtunna då.

Sedan är IVT490 barnsligt enkelt att styra, vi har en tråd om det här i forumet. Jag blockerar kompressorn när elen är dyr och sätter den i semesterdrift när jag vill prioritera varmvatten. Den värmer upp tre rum i huset (orkar inte riktigt när det är kallt om jag skall vara ärlig - dörrarna till dessa tre rum får stå öppna när vi inte är hemma).
Tror det framledes blir ngn kraftigare FLVP + nuvarande LLVP får hjälpa till vid många minus utanför .
Men helt klart har jag haft funderingar på en LVVP som kopplas till IVT 490 .

Attitudeswe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har en Contura 26T själv (590 kg)
Visst den håller temp 8-10 tim efter eldning men en LLVP eldar 24/7 .
Vad är billigast , el eller ved
[länk]
Den där är mot direktverkande el. Det är i princip aldrig billigare med ved om man inte har egen skog och är pensionär.

Attitudeswe
Har fått in offerter + 1,5 timmes videosamtal med 1komma5 .
Enligt 1komma5 , detta med 10kwp solceller + batterier så en trolig besparing på 4000 kwh/år och i pengar 17800:-
Kostnaden är dock 155.000:- så 10 år innan man går plus 🙄
Nää , inväntar större haveri på IVT 490 .
Du kommer inte gå plus efter ens 20år.

El är nästan gratis när solen lyser och utan 60öring är överskott värdelöst och med effekttaxan kan du lika gärna importera grannens för 7öre överföring 10öre till grannen och 45öre till samhället.

Har du data på ditt eget förbrukningsmönster per kvart och en av SMHIs solinstrålningsmätpunkter i närheten kan du räkna själv hur dålig utdelningen är.

Tomture61
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den där är mot direktverkande el. Det är i princip aldrig billigare med ved om man inte har egen skog och är pensionär.
Är ju svårt att beräkna COP på en LLVP om man nu inte har tillgång till testvärden vid olika temp från utsidan .

K krambriw skrev:
Vad som verkligen sänker min förbrukning av el för huset är när jag har eldat i vår kakelugn (Cronspisen). Då kan jag se via loggning och graf hur behovet av tillförd energi från värmepumpen drastiskt sjunker rejält för de kommande 6-7 timmarna och även ett antal timmar därefter. På ett enda ilägg...

Även 24 timmar senare är den fortfarande ljummen. Visst, den kostade en slant men jag tyckte det var någon här som nämnde nyckelordet komfort - det får man verkligen av den. På köpet så att säga
Hur mycket ved brukar du tar för ett inlägg?

Låter som att Du har väldigt låg energibehov.

Toppen!

Attitudeswe
Är ju svårt att beräkna COP på en LLVP om man nu inte har tillgång till testvärden vid olika temp från utsidan .
Min 12 år gamla pump producerar såhär mycket värme med olika ineffekt vid olika utetemp

Diagram som visar värmepumpens effekt och elförbrukning vid olika utomhustemperaturer som linjer och polynomkurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomture61
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Min 12 år gamla pump producerar såhär mycket värme med olika ineffekt vid olika utetemp

[bild]
Vet ej hur du fått fram det diagrammet , effektmätaren i vp brukar vara opålitliga .
Har själv en inne / ute tempmätare + en separat kw mätare till min LLVP .
Kan dock ej få fram ngr grafer på detta .

Tomture61
J jawen skrev:
Det är lustigt hur olika upplevelser man kan få med en luft/luft VP.
Jag "hör vad du säger" & också läst om andra som har problem med ljud med llvp.

Men min Toshiba fd-35 från 2009 är i praktiken supertyst om jag inte går över fläktläge 3 (finns 1-5 & utedelen 10 m ifrån huset)
Har lagerlös fläkt om jag inte missminner mig, & denna tar hela mitt välisolerade hus 162 kvm markplan 21 grader & 90 kvm källare ca 18 grader, men då har jag fläktläge 5 vintertid.

Köp en ca 6-7 kW llvp med 15-20 m gasrörs-möjlighet.
Montera utedelen "långt åt-helvette-bort"
Kör sedan bägge pumparna på lägre luftflöde = typ ljudlöst slasch acceptabelt.
Häng innerdelen i 4 st fjädrar om det behövs för ljud/resonanser.

Ingenting är omöjligt!
Glömde bort att nämna utedelen , vid kyligt väder och efter avfrostning kan den låta in i huset .
Den står på en träställning med fjäderdämpare , ej i kontakt med husfasaden.
Är R32 köldmedium / scrollkompressor , de kan visst låta mera .
Därav en till sak som är på minusposten för fler LLVP / LVVP .

H he-peter skrev:
H he-peter skrev:
Hur mycket ved brukar du tar för ett inlägg?
Typiskt ca 5 klabbar björk

Glömde bort att nämna utedelen , vid kyligt väder och efter avfrostning kan den låta in i huset .
Den står på en träställning med fjäderdämpare , ej i kontakt med husfasaden.
Är R32 köldmedium / scrollkompressor , de kan visst låta mera .
Därav en till sak som är på minusposten för fler LLVP / LVVP .
Jag hör inte alls min utedel inofrån och den är monterad på väggen, den hörs knappt ens ute om jag inte står invid den. Inne blåser det en del när det är minusgrader, men det hörs bara i rummet där den står. Den värmer ca 110 kvm av huset fördelat på två våningar. Egentligen värmer den de sista 25 kvm också, men där har jag även lite värme från FLVP ifall dörrarna är stängda.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hör inte alls min utedel inofrån och den är monterad på väggen, den hörs knappt ens ute om jag inte står invid den. Inne blåser det en del när det är minusgrader, men det hörs bara i rummet där den står. Den värmer ca 110 kvm av huset fördelat på två våningar. Egentligen värmer den de sista 25 kvm också, men där har jag även lite värme från FLVP ifall dörrarna är stängda.
Beroende på hur huset är byggt , lättviktshus , timmerhus eller sten så förmedlas ljud / vibrationer lite olika .
Har själv ett lättviktshus , träpanel , träregelstomme , 240 mm isolering , 1 lager gips .
Har ju även tilluftsventiler som läcker in ljud från utsidan .

Har ju även tilluftsventiler som läcker in ljud från utsidan
Ja, just dom är problematiska (för allt ljud utifrån)
Man kanske kan bygga liten "akustik-huv" över dom närmsta, som halverar ljudinsläppet?

Jag byggde ett leca-hus med FTX.
280 ton & knäpptyst trots huvudgata brevid & tågspår 100 m ifrån.

Råder din fortfarande till 1 till llvp av kvalité på motsatt sida i huset, med fläktläge 3.

Tomture61
J jawen skrev:
Ja, just dom är problematiska (för allt ljud utifrån)
Man kanske kan bygga liten "akustik-huv" över dom närmsta, som halverar ljudinsläppet?

Jag byggde ett leca-hus med FTX.
280 ton & knäpptyst trots huvudgata brevid & tågspår 100 m ifrån.

Råder din fortfarande till 1 till llvp av kvalité på motsatt sida i huset, med fläktläge 3.
Gissar att Daikin Caldo XRH30 är kvalitet .
Andra sidan huset blir mycket långt till innerdelens avsedda / enda plats i bostaden .
Sitter i trapphuset för att mota kall luft från ö-våningen + värma bägge planen .
Har akustikdämpning i tilluften / röret som är mot lokalgatan / LLVP redan , men en huv kanske det blir ännu bättre 🤔
Dock är det också ett fönsterparti 2 m från utedelen också .

Gissar att Daikin Caldo XRH30 är kvalitet .
Andra sidan huset blir mycket långt till innerdelens avsedda / enda plats i bostaden .
Sitter i trapphuset för att mota kall luft från ö-våningen + värma bägge planen .
Har akustikdämpning i tilluften / röret som är mot lokalgatan / LLVP redan , men en huv kanske det blir ännu bättre 🤔
Dock är det också ett fönsterparti 2 m från utedelen också .
För mig gäller nästan enbart Mitsubishi Electric om vi pratar LLVP, efter 20 år's testande.
Alla LLVP "fungerar & minskar kostnaderna", MEN det ända man ska bry sig om är hur mycket effekt den kan lämna "vintertid" dvs från nollgradigt till minus 30 åtminstone.

Sedan lägsta möjliga inmatad effekt för att ens vara PÅ ( där pumpen spenderar halva året)
Din Daikin Caldo XRH30 är absolut inte "dålig" på något sätt, men en exempelvis Mitsubishi Electric Sumo RZ35 (eller RZ50) skulle varit bättre. (missförstå mig rätt)

När du behöver värmen som mest vid minus 10 grader så ger din Daikin 4,7 kW effekt (vilket inte räcker, & då måste andra värmekällor stötta mycket)
Hade du haft en Sumo RZ35 så hade du haft 5,3 kW vid 15 minus & 4 kW vid 25 minus, & tar vi Sumo FZ50 så hade du haft 7 kW vid 15 minus & 6 kW vid 25 minus.

Skillnaden kanske verkar liten, men per dygn får du 14,4 kW extra av FZ35 & 55,2 kW av FZ50
Vi diskutera effekttoppar vintertid, & precis detta "gör skillnaden"

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
För mig gäller nästan enbart Mitsubishi Electric om vi pratar LLVP, efter 20 år's testande.
Alla LLVP "fungerar & minskar kostnaderna", MEN det ända man ska bry sig om är hur mycket effekt den kan lämna "vintertid" dvs från nollgradigt till minus 30 åtminstone.

Sedan lägsta möjliga inmatad effekt för att ens vara PÅ ( där pumpen spenderar halva året)
Din Daikin Caldo XRH30 är absolut inte "dålig" på något sätt, men en exempelvis Mitsubishi Electric Sumo RZ35 (eller RZ50) skulle varit bättre. (missförstå mig rätt)

När du behöver värmen som mest vid minus 10 grader så ger din Daikin 4,7 kW effekt (vilket inte räcker, & då måste andra värmekällor stötta mycket)
Hade du haft en Sumo RZ35 så hade du haft 5,3 kW vid 15 minus & 4 kW vid 25 minus, & tar vi Sumo FZ50 så hade du haft 7 kW vid 15 minus & 6 kW vid 25 minus.

Skillnaden kanske verkar liten, men per dygn får du 14,4 kW extra av FZ35 & 55,2 kW av FZ50
Vi diskutera effekttoppar vintertid, & precis detta "gör skillnaden"
Har min Daikin Caldo II 40er begränsad på ca 50% av max effekt. Då gå den mycket efficient. Har istället en eller två till LLVP i drift, det är med begränsad på 50% effekt och jobbar inom området med bästa verkningsgraden. Har installerat effekt på ca 15kW vid -15. Husets värmebehov ligger då på ca 8kW.

Fler mindre LLVP:är ger jämnare värmespridning jämfört med en större som i så fall får har fläkt på full ös för att nå husets alle rum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.