4 241 lĂ€st ·
158 svar
4k lÀst
158 svar
Hur stor besparing att byta FLVP
Precis đK krambriw skrev:
2,5 ton eller 280, principen Ă€r samma đ
Det jag dÀremot mÄste göra Àr att bygga in rörflÀkten lite, & ordna ett utbytbart G4 filter i "lÄdan"
FlÀkten lÄter trots allt mer Àn jag "vill" pÄ högre hastigheter, men tunn pressad plÄt (som flÀkten har) blir ju aldrig tyst direkt. SÄ kanske lite bitumenmattor pÄ flÀkt"kroppen" & en MDF-lÄda med tygklÀdd 70 mm stenull gör susen.
Brukar ju plocka bort anordningen flÀkt & första 160 mm spiro (30 cm) runt slutet mars, sÄ det blir "rent Ä snyggt " under sommarhalvÄret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jisses, vilket avancerat arrangemang!! SjÀlv satt jag igÄr em i favoritfÄtöljen framför min enklare variant, brasan just brunnit ut, 24 grader i hela kÄken bÄda planen, puh nÀstan i överkant!
VÀrmepumpen myser, fÄtt go frÄnluft att tugga pÄ, ett glas vin i handen. Trevlig helg!
VÀrmepumpen myser, fÄtt go frÄnluft att tugga pÄ, ett glas vin i handen. Trevlig helg!
Fint!K krambriw skrev:
Vad Àr det grafen visar?
Ăr inte sĂ„ avancerat, alla kaminer mĂ„ste ju "muras in", & det Ă€nda jag gjort Ă€r att ordna sĂ„ jag kan "trycka" luft igenom den (istĂ€llet för att anvĂ€nda naturlagarna).K krambriw skrev:
Skulle ocksÄ annars behövt 0,8 kvm luftintag/uttag bÄde under & över kaminen annars enligt monteringsanvisning, och det hade blivit svÄrt att fÄ till utan att mura upp en "jÀttekoloss".
Jag ville ha en relativt "slank" konstruktion, som inte skulle uppfattas som "en stor blaffa".
Grannen har en 2 Är gammal kakelugn med flÀkt som han Àr rÀtt nöjd med, men han tycker sjÀlva eldstadens yta krÀver sÄ smÄ "vedtrÀn". Har stÄr & klyver "ett normalt vedtrÀ" i typ 10-12 mindre bitar, för han sÀger kakelugnen fungerar mycket bÀttre med dessa smÄved.
Ett jÀkla jobb nÀr man behöver handklyva sÄ smÄtt, & ca 130.000 kr kostade den.
SjÀlv kan jag elda bitar upp till ca 70 cm lÀngd & en kubb delad i 2 bitar om jag vill. JÀkligt skönt att kunna elda med sÄ "olika" ved.
Den visar aktuell effekt ut frÄn min vÀrmepump. BlÄtt Àr frÄn kompressorn 0-5 kW och svart Àr för elpatron 0-3 kW. Det man ser Àr att nÀr vÀrmen frÄn kakelugnen sprider sig sÄ behöver kompressorn inte leverera fullt lÀngre utan den kan varva ner. NÀr ugnen sÄ smÄningom börjar svalna sÄ behöver kompressorn öka Ànda till fullt och tillslut framÄt natten behövdes tydligen Àven stöttning av elpatronH he-peter skrev:
Helt hopplöst lÄter det som, jag kan slÀnga in normala vedtrÀn, samma storlek som dom som kan köpas pÄ macken/bauhaus mfl utan problem och ÀndÄ ha lite marginal kvarJ jawen skrev:
Tycker att jag lÀser "överallt" att man ska elda riktigt "finklyvet" i kakelugnar, & heller inte elda mer Àn max 4 timmar. VÄr kakelugn frÄn ca 1905 i min fars födelsehus var vÀl samma "filosofi", för jag kommer ihÄg hur mycket min gamla farmor jÀmt skÀllde pÄ min pappa, bÄde nÀr han la i för "stora" bitar & nÀr han eldade "för hÄrt" eller "för lÀnge" & det huset hade 4 eldstÀllen. (rÀtt fina minnen ÀndÄ nu nÀr bÀgge inte finns med oss lÀngre)K krambriw skrev:
För mig Àr funktion allra viktigast & att man vÀljer en "för huset" tidsenlig eldstad, & kakelugnen passar ofta in samt Àr ofta vacker. MEN, den Àr inte sÀrskilt "eldningsvÀnlig" & krÀver betydligt "mer" av "sin Àgare"
Tycker det blev en fin eldstad. Tycket det var bra tĂ€nkt, att har bygget lite vinklad in mot rummet. Riktigt trevligt faktiskt.J jawen skrev:Precis đ
2,5 ton eller 280, principen Ă€r samma đ
Det jag dÀremot mÄste göra Àr att bygga in rörflÀkten lite, & ordna ett utbytbart G4 filter i "lÄdan"
FlÀkten lÄter trots allt mer Àn jag "vill" pÄ högre hastigheter, men tunn pressad plÄt (som flÀkten har) blir ju aldrig tyst direkt. SÄ kanske lite bitumenmattor pÄ flÀkt"kroppen" & en MDF-lÄda med tygklÀdd 70 mm stenull gör susen.
Brukar ju plocka bort anordningen flÀkt & första 160 mm spiro (30 cm) runt slutet mars, sÄ det blir "rent Ä snyggt " under sommarhalvÄret.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Rökröret Àr som det Àr. Men skulle tror, att man inte se det efter bara nÄgra timmar kanske.
Bra jobbat!
Nu blir det rikligt med OT, sorry:
Jag tror det viktigaste, förutom torr bra ved, Àr att tÀnda uppifrÄn och sedan se till att det inte brinner för intensivt men fortfarande med fullstÀndig förbrÀnning sÄ att rökgaserna hinner avge vÀrmeenergin i kanalerna innan den Äker ut i skorstenen. Sant att man inte ska överelda en kakelugn, den spriclka dÄ. Rekommenderas max tvÄ brasor per dygn, vi eldar aldrig mer Àn en per dygn, den Àr ju fortfarande lite ljummen 24 timmar senare
Jag tror det viktigaste, förutom torr bra ved, Àr att tÀnda uppifrÄn och sedan se till att det inte brinner för intensivt men fortfarande med fullstÀndig förbrÀnning sÄ att rökgaserna hinner avge vÀrmeenergin i kanalerna innan den Äker ut i skorstenen. Sant att man inte ska överelda en kakelugn, den spriclka dÄ. Rekommenderas max tvÄ brasor per dygn, vi eldar aldrig mer Àn en per dygn, den Àr ju fortfarande lite ljummen 24 timmar senare
Tomture61
SjÀlvbyggare
· Född i LuleĂ„
· 6 177 inlĂ€gg
Tomture61
SjÀlvbyggare
- Född i LuleÄ
- 6 177 inlÀgg
Tomture61
SjÀlvbyggare
· Född i LuleĂ„
· 6 177 inlĂ€gg
Tomture61
SjÀlvbyggare
- Född i LuleÄ
- 6 177 inlÀgg
Tror nog att jag Àr framme ang att trimma in FLVP med golvvÀrme och en LLVP.J jawen skrev:
Lösningen lÄg i GV fördelaren och dess termostater.
Just I detta nu har jag - 5,8 utanför , ingen elspets i FLVP , LLVP kÀkar 715 kw momentant .
Har COP 5 vid -5 grader pÄ LLVP .
Upplever det ej kallt pÄ insidan .
Redigerat:
Vad sÀger förbrukningskurvan "just nu" dÄ?Tomture61 skrev:
Förbrukning runt 2,2 kW eller?
Med dina siffror har du vÀl ca 5,5 kW ut frÄn vÀrmekÀllorna nu, med förbrukning pÄ 2,2 kW eller
Tomture61
SjÀlvbyggare
· Född i LuleĂ„
· 6 177 inlĂ€gg
Tomture61
SjÀlvbyggare
- Född i LuleÄ
- 6 177 inlÀgg