4 241 läst ·
158 svar
4k läst
158 svar
Hur stor besparing att byta FLVP
Nu har ju TS extremt låg elanvändning för att vara i Norrland. Huset från 2008 måste vara mycket välisolerat.J jawen skrev:För mig gäller nästan enbart Mitsubishi Electric om vi pratar LLVP, efter 20 år's testande.
Alla LLVP "fungerar & minskar kostnaderna", MEN det ända man ska bry sig om är hur mycket effekt den kan lämna "vintertid" dvs från nollgradigt till minus 30 åtminstone.
Sedan lägsta möjliga inmatad effekt för att ens vara PÅ ( där pumpen spenderar halva året)
Din Daikin Caldo XRH30 är absolut inte "dålig" på något sätt, men en exempelvis Mitsubishi Electric Sumo RZ35 (eller RZ50) skulle varit bättre. (missförstå mig rätt)
När du behöver värmen som mest vid minus 10 grader så ger din Daikin 4,7 kW effekt (vilket inte räcker, & då måste andra värmekällor stötta mycket)
Hade du haft en Sumo RZ35 så hade du haft 5,3 kW vid 15 minus & 4 kW vid 25 minus, & tar vi Sumo FZ50 så hade du haft 7 kW vid 15 minus & 6 kW vid 25 minus.
Skillnaden kanske verkar liten, men per dygn får du 14,4 kW extra av FZ35 & 55,2 kW av FZ50
Vi diskutera effekttoppar vintertid, & precis detta "gör skillnaden"
Men som du själv skriver, en Sumo ger fantastisk värmeeffekt vid låga utomhustemperaturer. Den större modellen tar en del som lägsta effekt vår och höst och blir då inte lika effektiv.
Den mindre modellen (mellanmodellen), 35:an, borde vara standard från Uppsala och norrut om huset är välisolerat om inte, från norra Stockholm. Den större modellen är en best vad gäller värmeeffekt men använder också ganska hög lägsta effekt och kan då bli ineffektiv.
Hur har du begränsat den?H he-peter skrev:
Precis, det är det jag menar att TS borde "sikta på".H he-peter skrev:
Minsta kostnad & bäst effekt.
Han behöver ju inte köra den mellan april-nov om han väljer FZ50.B Boende45 skrev:
& inte heller med FZ35 om det inte behövs. (det märker han "på vägen")
Effekttopparna är nog "ett problem" mest mellan dec-feb överlag.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Eftersom min bostadsort sätter myror i huvudet så är det ändrat , lite 😁
Min nuvarande Daikin Caldo har mycket sällan varit över 1800 w momentant .
Så den räcker till .
Dock är elspikarna många nu när utetemp är låg sedan årets början .
Blir kanske 100-200 kWh mer än föregående år .
Min nuvarande Daikin Caldo har mycket sällan varit över 1800 w momentant .
Så den räcker till .
Dock är elspikarna många nu när utetemp är låg sedan årets början .
Blir kanske 100-200 kWh mer än föregående år .
Hur många kWh sparar ett inlägg i kakelugnen i dag?K krambriw skrev:Vad som verkligen sänker min förbrukning av el för huset är när jag har eldat i vår kakelugn (Cronspisen). Då kan jag se via loggning och graf hur behovet av tillförd energi från värmepumpen drastiskt sjunker rejält för de kommande 6-7 timmarna och även ett antal timmar därefter. På ett enda ilägg...
Även 24 timmar senare är den fortfarande ljummen. Visst, den kostade en slant men jag tyckte det var någon här som nämnde nyckelordet komfort - det får man verkligen av den. På köpet så att säga
Jag tror du tänker fel.Tomture61 skrev:
Om din Daikin drar 1800 W så maxar den i stort sett (eller är väldigt nära max)
Hade du däremot sagt att den mycket sällan drar mer än 13-1400 W, så kunde jag ha hållit med dig.
Nä, borde vara upp till villaägaren att välja vad han själv finner bäst, bekvämast och lönsammast för den egna fastigheten. Lagar om vad som "ska" installeras eller bidrag/'avdrag som styr vilken teknik som folk väljer tycker jag vi i Sverige borde sluta med.DonPablo skrev:
Daikin med "demand control" i appen. 90% är lite under nominal effekt, vilket är ca hälften av full effekt. På höst och vår kör jag den på 65%.J jawen skrev:
På Toshiba "power select". Då På 50%, som är 50% av max effekt enligt mina observationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Daikin Caldo XRH30 har Effekt kW vid -7/-10/-15/-20/-25°C = 5,0/4,7/4,6/4,2/3,6J jawen skrev:
SCOP kallt klimat är 4,02 , COP 5,34
Värmekapacitet kW (min-max) 0,8-6,7
Hittar inget värde för max förbrukning vid värmedrift
Just nu -2,5 gr utomhus , konsumerar statiskt 688 w med en temp strax ovanför 20,1 gr , utblåstemp 49,2 gr.
Verkar ha gjort en avfrostning strax före jag kollade , nu drar den statiskt 395 w , utblås 37,1 gr .
Redigerat:
Nej tillverkarna är grymt dåliga på att presentera lägsta förbrukning vid drift och högsta!Tomture61 skrev:
I ditt fall nu räknade jag "baklänges" på dina nämnda 1800W och din pumps cop-isch.
Exakt går ju inte att få med mitt räknesätt, men tillräckligt nära.
& 37 grader ut är ju pizzdåligt
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Behövs ej högre grader , börtemp är 21 gr .J jawen skrev:
Strax ovanför 20,1 gr 👍
1800 w är det högsta jag noterat sittandes vid effektmätaren , detta för ngr år sedan 😉
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Sitter i jämnhöjd med mellanbjälklaget , trappen till ö-våningen .J jawen skrev:
Har kört med högt utblås , testar nu som den själv ställer sig (lågt)
Har slutat med swing , men tiden får utvisa .
Initialt med 22, 5 gr på börtemp så käkar den en massa kw , 1500-1600 w .