Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Har hittat denna https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsb...generic&utm_campaign=varmepumpar&gad_source=1
Vilket för mig ger en besparing på 1729 kr / år (elpris 1kr) 🙄
Förutsättningar : Tot elförbrukning ink garageuppvärmning är 11500 kwh / år
Huset från 2008 , 161 kvm , 2 vån med golvvärme .
Har i dagsläget en IVT 490 som får hjälp av en LLVP , garaget på 35 kvm har LLVP (15-19 gr)
De förutsätter årsvärmefaktor 2,5 i nuläget och efter bytet 4 .
Tittar jag på Nibe S735 så förmodas en besparing på 5600 kwh / år
1729 kr är inget man ringer hem till mamma om 🙂
5600 kwh är förvillande info .....
Har i dagsläget en IVT 490 som får hjälp av en LLVP , garaget på 35 kvm har LLVP (15-19 gr)
Reagerade på ditt elpris 1 kr. Det var billigt. Eller du räknar inte ditt totala elpris?Tomture61 skrev:
Har hittat denna [länk]
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Vad händer med kalkylen om du räknar om så det blir viktat mot kostnad per kilowatt och förbrukning per månad?Tomture61 skrev:
Det jag menar är att det både är högre förbrukning och ofta högre kostnad per kilowattimme på vintern.
Ok, ser nu att du bor i Norrland.Tomture61 skrev:
Är en frånluftsvärmepump tillräcklig när ni har vinter och kallt. Jag har en Nibe F370. Bor i Skåne. Och vid vår lilla kyla här fungerar den mest som en elpanna, dvs att elpatronen går in väldigt ofta
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Har ingen aning om hur Nibe räknar med sin besparingskalkylator .Ossian K Olsson skrev:
Dvs vart i landet , storlek på hus , temp i huset osv .
Eftersom jag ej har kunskapen som ett VVS företag troligen har så vet jag ej hur man kan få fram siffror du föreslog .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Har för 196 kvm uppvärmd yta en elförbrukning på 11500 kwh / år .Suvi5700 skrev:
Detta med en FLVP från 2008 + 2 st LLVP (hus / garage)
Iom införandet av effektavgift så har jag börjat titta på olika sätt att ej få denna avgift så stor .
Mitt hus från 2008 är från början anpassat för FLVP , ventilationsmässigt .
Vill ej borra för BVP + FTX .
Men nu är min grundfråga ur spår .
Du har ju en fantastiskt låg energiförbrukning och ska nog inte räkna med några större besparingar. Hushållselen ligger kanske på 4-5000 kWh per år så det blir inte så mkt kvar till att värma huset med.Tomture61 skrev:
Har hittat denna [länk]
Du får räkna på ett annat sätt;
Din FLVP behöver bytas vid någon tidpunkt av åldersskäl och då du kan välja att byta lika mot lika eller skaffa en lite kraftfullare VP. Samma gäller för dina LLVP. Ett alternativ är att skaffa en kraftfullare FLVP och pensionera LLVP i huset den dagen den slutar funka. Då har du "pengar över" för investering i en kraftfullare FLVP istf att investera i en ny LLVP.
Resonemanget bygger mer på att livslängden har uppnåtts och risken att den går sönder och ej kan repareras på ekonomiskt sätt. Då blir det akutåtgärder och en ny pump ska installeras snabbast möjligt. Då tycker jag att det är smartare att själv ta beslutet att byta kontrollerat istf slumpen.
Min IVT ES 480 åkte ut efter 23 år av ovan skäl och jag kunde ändå någorlunda räkna hem en Nibe S735. Den har gått nu i snart 3 år i stort sett utan eltillskott. Sist jag kollade var det totalt 80 kWh eltillsats räknat på 3 år. 180 m2 + garage 33 m2 med egen LLVP.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Har du ngn före / efter årlig elförbrukning ?ClasseClas skrev:
Du har ju en fantastiskt låg energiförbrukning och ska nog inte räkna med några större besparingar. Hushållselen ligger kanske på 4-5000 kWh per år så det blir inte så mkt kvar till att värma huset med.
Du får räkna på ett annat sätt;
Din FLVP behöver bytas vid någon tidpunkt av åldersskäl och då du kan välja att byta lika mot lika eller skaffa en lite kraftfullare VP. Samma gäller för dina LLVP. Ett alternativ är att skaffa en kraftfullare FLVP och pensionera LLVP i huset den dagen den slutar funka. Då har du "pengar över" för investering i en kraftfullare FLVP istf att investera i en ny LLVP.
Resonemanget bygger mer på att livslängden har uppnåtts och risken att den går sönder och ej kan repareras på ekonomiskt sätt. Då blir det akutåtgärder och en ny pump ska installeras snabbast möjligt. Då tycker jag att det är smartare att själv ta beslutet att byta kontrollerat istf slumpen.
Min IVT ES 480 åkte ut efter 23 år av ovan skäl och jag kunde ändå någorlunda räkna hem en Nibe S735. Den har gått nu i snart 3 år i stort sett utan eltillskott. Sist jag kollade var det totalt 80 kWh eltillsats räknat på 3 år. 180 m2 + garage 33 m2 med egen LLVP.
Har lite funderingar på solcellsanläggning och batteri .
Fick en offert idag på 120.000:- för 5,6 kwp solpaneler - 27,12 kwh batterier = Uppskattade årliga besparingar 6500 kr / år
VS en Nibe S735-7 med inst. för 120.000:-
Hmmm .....
Då kommer du ju att ha betalt dina solpaneler om knappt 20 år.Tomture61 skrev: